Skriv ut  

Kritik från Estland om Nordica: Avtalet med SAS är olönsamt

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 november 2023
Krisen i Nordica fortsätter. Ansvarig minister i Estland menar också att det avtal som Xfly har med SAS är för dåligt och har bidragit till krisen. Nu rinner tiden för att lösa Nordica-krisen ut, senast vid årsskiftet ska flygbolaget vara sålt eller nedlagt.

Nordica
Nordica
 
Just nu pågår en febril process kring Nordica och därmed också SAS-leverantören Xfly. Ansvarig minister för den statliga flygkoncernen, miljöminister Kristen Michal säger att koncernens öde ska vara avgjort under december. I en radiointervju riktar han svidande kritik mot flygbolagsledningen och konstaterar att de första nio månadernas förlust på 138 miljoner SEK är oacceptabel. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
De alternativ som återstår är bara två: privatisering eller konkurs.

Ministern och den konsultbyrå som engagerats har hittat fyra avgörande orsaker till den katastrofala ekonomin: otymplig och stor organisation, likaledes komplex struktur på flygplansflottan, avtal som inte fungerar på marknaden och avtal som är dåligt implementerade. De två senare punkterna pekar i en bestämd riktning: 

- När vi gått igenom kontrakten visar det sig att vi förlorar pengar, även på vår wet-lease till SAS. Dessutom bryter bolaget mot vår överenskommelse att de måste trafikera egna rutter från Tallinn utan några bidrag från staten. 
Visserligen finns det ytterligare två wetlease-avtal igång, med Portugália Airlines som hyr två ATR72-600 från Xfly och med Marabu som hyr två A320-200 från Nordica. Överlägset störst är dock avtalet med SAS som wet-leasar sju ATR72-600 och nio CRJ900. 

Om inte Nordica omedelbart får ordning på affärerna kommer alltså den estniska staten att stänga ned bolagen till det nya året. Kristen Michal säger dock att det finns privata aktörer som kan vara intresserade av att ta över, helhet eller delar. Enligt Flygtorgets källor gäller det i första hand Xfly som är ”motorn i verksamheten” med flygplan, besättningar, teknisk kompetens och som flyger det stora avtalet med SAS där det senaste ännu inte trätt i kraft. Att det skulle vara direkt olönsamt ”är inte sant”, enligt samma källa.

Men en försäljning till utomstående investerare måste alltså vara påbörjad före nyår.

Nordica har redan nu under november drastiskt minskat sin trafik. Av tre A320Neo som tagits in för wet-lease till charterbolaget Marabu, syster till Condor, var endast en kvar på wet-lease. Övrig trafik i Marabu, bland annat med två tidigare Nordicamaskiner, har nu tagits över av Marabu själva, som dessutom förstärkt trafiken med tre A320på wet-lease från ett bulgariskt flygbolag. En A320ceo hos Nordica står still efter korta wet-lease-kontrakt i sommar, bland annat för Smart Lynx. Kvar i Nordica är också två CRJ900 som är uthyrda till koncernbolaget X-fly för SAS räkning. X-fly fortsätter alltså bemanna elva CRJ-900 och sju ATR72-600 för SAS, medan två ATR ställts av. Detta utgör en viktig del av SAS svenska inrikestrafik i Sverige och regional trafik i Skandinavien och norra Europa. Ett konkursat Nordica är av allt att drömma ett mardrömsscenario för SAS och det borde alltså fortgå intensiva förberedelser och diskussioner för att förbereda ett eventuellt stopp i Nordica och framför allt Xfly.

Flyganalytikern Jan Ohlsson har länge följt utvecklingen kring flyget i Baltikum och menar att för att skapa ett fristående och lönsamt Xfly måste kontrakten med SAS skrivas om, alternativt att trafik drivs vidare i egen regi. 

- Men att få lönsamhet i en sådan med i huvudsak CRJ-900 torde bli svårt. Marknaden i Baltikum är mycket priskänslig och den större volymen ligger på lågprislinjer och charter. Affärstrafiken, som ännu är lägre än innan pandemin domineras av Air Baltic SAS. Samtidigt finns ett utbrett missnöje i både Estland och Litauen över ett allt sämre trafikutbud. 
- Men samtidigt är CRJ-900 för dyr, både i drift och för passagerarna, samt för liten för de trafiktoppar som ändå finns, vissa veckodagar och sommartid. Att ett X-fly på egna vingar skulle kunna existera vid sidan av Air Baltic är osannolikt. Air Baltic försöker också utöka non-stoptrafiken från Tallinn och Vilnius, säger han till Flygtorget.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det är parterna som godkänner villkoren
Skrivet av Lisb, 2023-11-16 13:42:44
När det gäller avtal så beslutar vardera parten om de vill deltaga på uppställda villkor.

Om en part tycker att man får för lite är det bara att inte godkänna avtalet.

Mycket enkelt ...

Komma och sura i efterhand visar bara på egen brist.
Anmäl inlägget
kontrakt på vems villkor
Skrivet av thomas , 2023-11-16 07:48:03
"Gullan" Gällande "kontraktet ligger bra till för leverans" ja för SAS ja men inte för leverantören, jag skulle utforma egna kontrakt men det tar aldrig SAS, ungefär som det statliga upphandlingsunderlaget
för inrikesflyget, en massa helt orealistiska villkor med krav skadestånd etc. och alla som flugit på dessa har konkat, som nextjet som var en stor leverantör förvånad att det duktiga Ampola gått med på dessa orealistiska villkor, tror tyvärr inte de får ihop denna affär.
Anmäl inlägget
xFly
Skrivet av CRJ, 2023-11-16 00:29:30
Jag tänker lite såhär…jag söker ett jobb…får se lönen! Jag jobbar där och inser att jag har höga utgifter?! Självklart kan jag försöka löneförhandla…eller sänka mina utgifter. Men, jag visste lönen från början. Ta inte ett jobb du inte har råd att leva på! Det är väl inte SAS fel att xFly gör förluster?!
Anmäl inlägget
Sv Tommas
Skrivet av Capt. S, 2023-11-15 19:40:58
Deicing rinner genom kontrakten. Behövs det så betalar uppdragsgivaren kostnaden.
Anmäl inlägget
Dålig Svensk inställning... ??
Skrivet av Gheorghe B. ... Traryd , 2023-11-15 13:08:41
Hej??
Som det ser ut Ni gör en dålig inställning mot WizzAir flygbolag med att stryka bort från Malmö flygplats som av ren politisk orsak....
Ett katastrofal stor och dålig bedömning från svensk flygplats lednig ??
Anmäl inlägget
Träning
Skrivet av Gullan Purser&ServiceMirakel, 2023-11-14 15:58:40
Kontraktet ligger bra enligt leverans, men flickorna behöver lite träning och återkoppling så kommer de på banan, och leverans överträffar förväntningar och då blir allt bra.
Anmäl inlägget
ampola
Skrivet av thomas , 2023-11-14 15:14:48
Ampola frågan får de betalt för den dyra de icing vätskan och kostnaden om de måste diverta?
Finns dessa xtra kostnader i kontrakten?
Jag har tidigare skrivit att Ampola är ett duktigt bolag som leds av kompetens, men vad hjälper det om en icing vinter? med många diverts. Det är långa avstånd även i övre Norrland med att flytta pax och crew.
Anmäl inlägget
Flygmarknaden förstördes i och med EU inträdet
Skrivet av Lena, 2023-11-14 14:59:04
Marknaden för svenska piloter förstördes i och med EU inträdet. Pilotbrist är ingen rolig marknad som den ser ut idag.
Anmäl inlägget
Amapola
Skrivet av Sv thomas, 2023-11-14 13:28:37
Amapola/populair klarar vintern utmärkt och har flera år som bevis på det. Anledningen varför det går så bra för dom är att man äger plan, har egen service och även utbildning själva. Allt ”in house” samt extremt starka och duktiga ägare som vet vad dom gör. Hade varit kul om amapola som verkar vara det sista 100% svenska bolaget tog över xfly trafiken.
Anmäl inlägget
Smartlynx
Skrivet av Ove, 2023-11-14 12:28:35
Smartlynx har ett par Airbus på plats inom någon dag om Xfly går omkull för att lösa den första svallvågen.
Cityjet har några CRJ att sätta in på kort varsel. Så det är nog inga större problem.
Mindre olägligheter för passagerare skulle märkas i nån vecka.
Anmäl inlägget
Upplägg från SAS
Skrivet av Max, 2023-11-14 12:08:16
Ett upplägg som SAS kört med många år. Först Golden Air med Saab2000/ATR för SAS. När dem inte fick ekonomi i det så kom Jettime med ATR. Det höll något år, sen brittiska Flybe som senare togs över av regional jet/xfly.

Cityjet har tvingats till rekonstruktion under SAS uppdrag samt Xfly står på ruinens brant.

Samma personal som hoppar mellan bolagen men dessvärre alltid får börja om utan avtal och med pressade löner varje gång det blir ett nytt bolag.
Anmäl inlägget
hur få ihop kontrakten
Skrivet av thomas , 2023-11-14 12:05:08
Tyvärr alla även upphandlingskontrakt är pressade och villkoren helt orealistiska.
När Åland var nära att mista sin flygtrafik ville air leap gå in men att få dubbelt betalt, det avvisades. Här är grundproblemet att få flygbolag här lönsamma och inte konka. Även nextjet flög på mkt upphandlat men vad hjälper det om man får dåligt betalt. Kan Ampola genomföra sina norrlandskontrakt över vintern med dyra de icingar många alternativ flygplats flygningar, då smala rwy vind begr instr etc.
Anmäl inlägget
Xet
Skrivet av Xet, 2023-11-14 11:56:48
Xfly har opererat för SAS sedan ca2017? Hur kan avtalen blivit så mycket sämre kan man fråga sig.
Cityjet har gjort en rekonstruktion. Så avtalen är förmodligen byggda på det sättet. Att det håller i några år sen byter man operatör.
Anmäl inlägget
Kan SAS på kort varsel
Skrivet av pf, 2023-11-14 11:36:41
erstatte denne kapasiteten, skulle selskapet bli borte ?
Anmäl inlägget
Avtal
Skrivet av Acer, 2023-11-14 11:11:32
Nu är det ju inte SAS fel att Xfly gör dåliga affärer och inte kan över blicka sin affär. Nu är det ju nästan repris på vad man gjorde med Estonian. Kaks edags att inse att man inte kan få till detta i en sån liten marknad. Detta och annat gör att det nog blir avveckling igen. SAS kan lösa sin matar trafik via Amapola/Populär och DAT eller i egen regi den dagen Xfly inte finns längre.
Anmäl inlägget
ständiga förluster
Skrivet av thomas , 2023-11-14 10:01:41
"Op" det är enkelt att se, med så många sas kontrakt och ändå mångmiljonförluster då är wet leasing kontrakten förluster.
Anmäl inlägget
Estland flygbolag
Skrivet av thomas , 2023-11-14 08:40:39
Estland är en liten marknad att trafikera
landet har en BNP som några kommuner i Sverige. Har flugit många ggr på peaktider Att som här mixa så många flygplanstyper är inte lönsamt, wet leasing kontrakten är oftast pressade framförallt SAS kontrakten. Totalsumman blir förluster vilka Estniska staten har tröttnat på att subventionera.
Men även en nedläggning blir dyr.
De bolag i branschen som tjänar pengar är de som kör point to point med en flygplanstyp.
Anmäl inlägget
avtal
Skrivet av op, 2023-11-14 08:36:01
Hur kan Jan Ohlsson veta att de komersiella avtalen borde se annorlunda ut?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev