Det är befogat att fråga sig om Luftfartsverket, LFV, är ett affärsverk utan ansvar eller en ansvarslös myndighet, skriver Tomas Gustafsson, ordförande för Flygsäkerhetskommittén i Svensk Pilotförening.
LFV hävdar att man är en viktig del av totalförsvaret. Ändå har man beslutat att överföring av radarbilder till flera svenska flygplatser ska upphöra och att kritisk navigationsutrustning ska läggas ner. Därtill fortsätter LFV en etablering av fjärrstyrda torn med centraliserad kontroll av svenska flygplatser som saknar operativ redundans. Med tanke på budskapen från Folk och Försvars Rikskonferens, samt Sveriges planer om ett NATO-medlemskap, framstår LFV:s agerande som både obegripligt och djupt oroande.
LFV har beslutat att stoppa överföring av radarbilder till flygplatser som inte ingår i det nationella basutbudet.
Beslutet innebär att berörda flygplatsers leverantör av flygtrafikledningstjänst ska söka upprätta parallell förbindelse för överföring av radardata. Detta är en långdragen process där Transportstyrelsen står för prövning och godkännande. Konsekvensen av utebliven radarbild är en kraftigt reducerad kapacitet och tillgänglighet, då flygledarna inte längre har tillgång till en ”visuell” överblick av luftrummet kring flygplatsen. Vi menar att radarbilder vid flygplatser är en del av infrastrukturen, och som bör ligga under statlig kontroll.
LFV har även beslutat att samtliga markbaserade VOR-fyrar för navigation och inflygning till flygplats ska läggas ner fram till år 2027.
Navigation och inflygning sker idag till stor del med hjälp av satellitbaserad teknik. Tekniken är internationellt vedertagen, men den är också sårbar i det att den är lätt att störa ut eller manipulera. EASA förordningar och nationella föreskrifter kräver därför ett upprätthållande av konventionell navigationsutrustning för de situationer tillförlitliga satellitsignaler ej finns att tillgå. De störningar av GPS-signaler som drabbade Östersjöområdet under julhelgen visar på denna sårbarhet.
Flygtrafikledning på distans där flera flygplatser kontrolleras från en central innebär också en sårbarhet.
Om en central som kontrollerar flera flygplatser tappar sin funktion så stänger berörda flygplatser tills dess att flygtrafikledning återupprättats vid respektive flygplats. Svensk Pilotförening har länge ifrågasatt konceptet och väntar på att en oberoende utredning genomförs. Vi önskar få genomlyst aspekterna säkerhet, redundans, effektivitet och ekonomi.
Vi skulle gärna se att LFV var just en viktig del av totalförsvaret, men i skuggan av flera tveksamma beslut ställer vi oss frågande till LFV:s roll. Vi efterfrågar framförallt att regeringen ser över och tydliggör vem som har det övergripande ansvaret för att infrastrukturen för luftfarten upprätthålls. Detta för att säkra tillgänglighet för det samlade flyget i Sverige samt för att säkerställa att infrastrukturen upprätthålls i enlighet med EU:s förordningar.
Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Ha kvar
Skrivet av Jesper , 2024-01-20 00:19:12
Det är en no brainier. Ha kvar utrustningen. De lär ju inte sänka ruttavgifterna bara för att de stänger ner utrustning som bevisligen behövs. Hoppas facken eller politikerna ser hur dumt detta är, speciellt ut ett civil/totalförsvarsperspektiv.
|
|
FAKTA
Skrivet av Olle Strömblad, 2024-01-17 21:37:07
Enligt EU 2018/1048 ska viss konventionell utrustning ej användas efter 2030, men också att det ska finnas beredskapsåtgärder ifall satellitbaserad utrustningen är U/S. Det finns inga krav på att utrustningen ska monteras ned, utan endast att den inte används i förmån för satellitbaserade.Transportstyrelsen avråder LFV att avveckla fler VOR:er. Klokt! Att stoppa överföring av radardata, stänga ner markbaserad nav utrustning och fjärrstyrda torn kommer helt klart försämra vår beredskap.
|
|
Ännu mer faktarätt
Skrivet av Olle Strömblad, 2024-01-17 20:57:05
LFV är ju en av de myndigheter som har ett särskilt ansvar för att planera vår beredskap. Deras uppdrag sträcker sig till att de även ska kunna verka under kriser och krig. Allt som nämns i artikeln om förändringar av infrastruktur för flyget försämrar helt klart förmågan att verka under kriser och krig.
|
|
Mer faktarätt
Skrivet av Olle Strömblad, 2024-01-17 20:40:00
Faktagranskaren skriver ”varför har inte den andra parten agerat”? Som beredskaps myndighet borde Luftfartsverket (LFV) själva agerat. Fortsätter sen med ”att LFV är en part på en avreglerad marknad och inte har ansvar för att leverera radardata till flygplatser” Nej men LFV har ett ansvar som beredskaps myndighet. Man ska tillhandahålla flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. Det ska man göra i ALLA beredskapslägen.
|
|
Svar till ILS mm
Skrivet av Flygkonsult , 2024-01-17 20:19:49
Hej! Jo LFV gjorde i höstas en remissförfrågan till branschen om planerad närliggande nedläggning av landets VOR-fyrar.
|
|
C-certifikat
Skrivet av Faktagranskare, 2024-01-17 19:58:07
Det är ett C-certifikat som behövs och det finns massor av såna leverantörer i Sverige. Flera av dem är flygplatserna som borde kunna fixa det själva. Men de har dom inte gjort. Inte på ett år. Men det är väl någon annans fel?
|
|
Faktarätt
Skrivet av Gasse, 2024-01-17 12:16:06
Till Faktagranskare: Eh..jo andra parten har reagerat ända sen beslutet från LFV kom. För att få ta del av radarkomm. så krävs det av innehavaren att ha S-certifikat enl TS, vilka av flygplatserna har det? Swedavia och LFV själva kanske?
Tippar starkt på att få ett sånt cert på 1 år med driftsättning är mer än omöjligt.
Det LFV gjort i och med detta måste gå till historien som det mest ogenomtänkta beslutet som någonsin gjorts....
|
|
ILS mm
Skrivet av Jens, 2024-01-16 12:08:55
Tror inte att det blir aktuellt i den närmaste framtiden att lägga ner markbaserad navigationsutrustning. Krigsföringen idag skiljer sig åt mot tidigare. Idag sker tillräckligt mycket skada av olika typer av cyberattacker och andra störningsmoment. Typ att störa ut GPS signaler som häromveckan. En tankeställare till alla myndigheter inom luftfart som så gärna vill gå digitalt och lämna fungerande system och operationer bakom sig. Vakna upp i stugorna!
|
|
Konstigt
Skrivet av Faktagranskare, 2024-01-16 10:36:06
Hur kommer det sig att ni publicerar inlägg med så många faktafel? LFV har fattat ett beslut och kommunicerat detta med respektive avtalspart för ett år sedan. Varför har inte den andra parten agerat? LFV är en part på en avreglerad marknad och har inte ett ansvar för att leverera radardata till flygplatser.
LFV har även beslutat att stänga ner markbaserad navigationsutrustning och detta beror på EU-reglering. Sprid inte information som inte grundar sig på fakta!
|
|
Regelverk alternativflygplats
Skrivet av Peter, 2024-01-16 09:18:39
Regelverket säger idag att en flygplats som används som alternativ ej endast kan ha RNP approacher tillgängligt utan det krävs ett markbaserat hjälpmedel ex ILS eller VOR. Då måste de även skriva om regelverket. Eller skall alla våra alternativ ligga i andra länder?
|
|
Vilka får gå denna gång?
Skrivet av Urban, 2024-01-16 08:24:14
LFV nedstängning av samhällsviktig infrastruktur är nog ett av de största misstagen som en myndighet gjort den senaste tiden när vår omvärld ser ut som den gör. Jag håller med Tomas Gustafsson om att detta är ansvarslöst och t o m väldigt oseriöst. Vem är ytterst ansvarig för beslutet och genomförandet? Svenska folket bör få veta orsaken till att LFV får stänga ner infrastrukturen som flygbolag och skattebetalare har betalat för?
|
|
Forumet
Skrivet av Alias, 2024-01-15 15:16:43
Diskussionen verkar var i full gång med lite olika meningar i ämnet:
https://www.flygtorget.se/forum/default.aspx
|
|
Otroligt..
Skrivet av Magnus, 2024-01-15 12:34:19
Helt otroligt! LFV huvuduppgift är "tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst". Hur är det mer säkert utan radar? Hur är det mer effektivt att Ryanair, Sunclass mfl behöver göra en fullprocedur inför en ILS eller liknande? Hur är även detta mer miljöeffektivt? Samt - hur är det mer kostnad och miljö effektivt att bli "utkastade" från kontrollerad luft så fort det kommer en IFR maskin?
Skulle vara intressant att få höra LFVs svar på detta.
|
|