Skriv ut  

Stort samarbetsavtal för framtidens vätgasflyg

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 februari 2024
Airbus ska studera möjligheterna för framtida vätgasflyg på flygplatser i Norge och Sverige. I studien ingår, förutom Airbus, SAS, Vattenfall, Avinor och Swedavia.

Syftet med studien är att förbättra förståelsen för drift av vätgasflygplan, vilka regleringskrav som finns, hur behoven av infrastruktur ser ut och hur logistiken kring tankning av vätgas på flygplatserna ska gå till. Airbus uttrycker att man ser Sverige och Norge som globala ledare inom teknik med låga koldioxidutsläpp och insatser inom hållbart flyg.

– Norge och Sverige är regioner som har ett stort behov av flyg, säger Guillaume Faury, VD för Airbus. Dessutom har de stor potential för väteproduktion från förnybara energikällor. Det passar perfekt med vår strategi att distribuera vätgasflyg-ekosystem i de mest lämpliga delarna av världen.
 
Från SAS sida ser man samarbetet med Airbus som ett stort och viktigt steg mot ett fossilfritt flyg i Norden. SAS ska framför allt bidra med kunskap och expertis på den skandinaviska marknaden, drift av flygplan, underhåll och marktjänster.
 
– SAS har som mål att minska flygets utsläpp, och i slutändan nå ett netto-noll-utsläpp. Det är en resa som är viktig inte bara för SAS, utan för hela flygbranschen, säger SAS vd Anko van der Werff.
 
I en pressrelease skriver SAS att vätgas kommer att spela en stor roll i flygets nödvändiga klimatomställning då det möjliggör noll koldioxidutsläpp om den produceras av förnybar el och där restprodukten blir till vattenånga. SAS skriver vidare att flyg drivet av vätgas har potential att kunna ersätta fossilt flyg även på längre sträckor.
 
Norska Avinor som också ingår i projektet är ägare och operatör av 43 flygplatser över hela Norge. 
– Vår dialog med Airbus angående avkarboniseringen av flyget går flera år tillbaka och vi är mycket glada över att kunna tillkännage detta samarbete tillsammans med våra goda grannar i Sverige. Norge, liksom Sverige, är väl positionerade för att vara en tidig aktör för introduktionen av vätgasdrivna flygplan, säger Abraham Foss, VD Avinor.
 
Vätgas förväntas i framtiden utgör en allt större del av flygindustrins bränslekälla.
2020 presenterade Airbus ZEROe-konceptet med ambitionen att lansera världens första vätgasdrivna kommersiella flygplan till 2035. Airbus har också lanserat "Hydrogen Hub at Airports" för att sätta fart på forskningen om infrastrukturkrav och flygplatsverksamhet med låga koldioxidutsläpp.
 
I november 2022 inledde Airbus också ett partnerskap med finska Neste för att främja produktionen av hållbara flygbränslen.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

vätgas
Skrivet av thomas , 2024-02-06 07:30:40
€ konklusion vätgas är defenetivt framtiden för flyget. Certifieringen är bara en tidsfaktor när klar, dessutom måste inte nya motorer byggas. Det är väl en minst + 10.000 flygplan airborne 24/7
När det är vattenånga som utsläpp kan inte ens miljömupparna klaga.
Anmäl inlägget
Väteflyg och tillverkning av vätgas ekonomiskt
Skrivet av Mr €, 2024-02-03 10:18:57
Det är en bit kvar på att få certifierade vätejetmotorer och flygbränsleceller certifierade med sina system i planet. Den stora utmaningen är att tillverka väte i stora vindkraftsparker till havs och skicka i pipelines mixade med naturgas. Vattenfall har ett sådant verk på gång med Engelska stödpengar
Anmäl inlägget
vätgasflyg
Skrivet av thomas , 2024-02-02 13:48:39
Det flyger redan en vätgasdriven prototyp I Tyskland så tekniken är inte drömmares, den är reell. Det är väl egentligen framställan av vätgasen på ett eko vänligt sätt som är det svåra. Men det läggs in stora forskningsresurser nu i detta.
Anmäl inlägget
Nja
Skrivet av Senan, 2024-02-02 08:03:59
"Studera möjligheterna" låter som något ganska luddigt. Tekniken är bra men knappast för flyget de närmaste 50 åren.

Och Gullan - bra att ha drömmar om ditt SAS men om jag inte missminner mig hade ditt SAS också drömmar om att bliva "one of five - ninety five".
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&GasExpert, 2024-02-01 15:20:42
Men vilka fina nyheter, det behövs verkligen någon som driver på visionen om noll utsläpp inom flyget. Vi är ju vara att vara innovativa och först, detta kommer att bli succe´. Vi i kabinen har redan börjat förbereda oss mentalt för förändringen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev