ACMI – när den egna flygplansflottan inte räcker till

Publicerad den 11 april 2024
Kommentarer
Sommaren är utan tvekan flygbolagens mest intensiva period, och nu räcker inte längre de egna flygplanen för att sköta operationerna. Jan Ohlson tittar närmare på vilka ACMI-bolag som kommer stötta både svenska och europeiska flygbolag under sommarsäsongen.
En ny intensiv sommarsäsong har börjat för ACMI-bolagen, det vill säga de som huvudsakligen eller delvis jobbar med wet-lease. Men konkurrensen är hård och den som misslyckas kan snabbt utvisas. SAS och Norwegian hoppades bägge undgå dessa sommarfåglar, men Norwegian är en av många som lider av försenade flygleveranser, trots att man behållit fler än först tänkt av vanliga 737–800. Därför har man kontaktat Avia Solutions Group och får in bland annat Avion Express A320 i mindre skala. SAS hade i påsken viss förstärkning av CityJets CRJ-1000, men dessa är nu på sommarkontrakt hos Lufthansa. 
 
Men vi får se fler ACMI-aktörer landa i Sverige under sommaren. Redan nu kan vi se franska Amelia för Air France med A319, Carpatair med A319 för Air Baltic, Helvetic med E190 för Swiss, GetJet med 737–800 för Air Serbia, Eurowings med sju A320 från Avion Express redan nu, British Airways med en A320 och en A321 från danska DAT, KLM Cityhopper med två E170 från Eastern Airways i UK och fem E190SR från tyska German Airways. 
 
Lågprisbolaget Transavia inom Air France/KLM har två 737–800 från slovakiska Air Explore, ägt av Avia Solutions, och även en 737–800, bolagets första i Binter Canarias expansion. Och detta innan sommarens högsäsong för privatresande ens har börjat. Vi ser omvänt att Air Baltic just nu har sju A220-300 baserade i Zürich för Swiss och att Nordica har ett nytt kontrakt med en CRJ-900 för Air Corsica, samt BRA med två ATR 72–600 för Austrian Airlines. I övrigt flyger SAS med 17 CRJ-900 och sju ATR 72–600 i sommar från CityJet och X-fly, som tidigare. 
 
Världsledande Avia Solution Group har vässat sin strategi i kraftig expansion. Numera uppträder man mer som en grupp och de olika bolagen i gruppen kan mycket väl dela på en och samma kund, samt hjälper varandra med korttidstoppar eller vid underhåll och trafikstörningar. Turkiska AJet, tidigare under namnet AnadoluJet, går in i sommartabellen med mer än 20 flygplan från Avia Solutions. Men även WizzAir hyr in från KlasJet i Avia Solutions. Ibland får man dela med sig till rivaler. Såväl litauiska GetJet, som inte är i Avia Solutions, som litauiska KlasJet har flera 737–800 hos Air Serbia, sedan grekiska Marathon Airlines kickats ut efter en svår incident med en ERJ-190 som var på dry-lease från ägarfamiljen till danska DAT. Nordica har heller inte fått återkomma till Marabu Airlines eller Air Portugal. Marabu har dock behövt wet-lease och valt KlasJet 737–800.
 
Säkert är det en och annan som undrar om Smart Lynx är på gång. Det kan man aldrig veta helt säkert. Men Smart Lynx, i Avia Solutions, siktar på 100 flygplan år 2027 och har för närvarande även 13 Boeing 737 MAX-8, men de är fulltingade av främst A-jet och Air Transat i Kanada. Det enda vi vet är att ju närmare sommartoppen vi kommer, desto fler blir sommarfåglarna.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Eeeh
2024-04-15 12:39

Varför ständigt dessa artiklar om Avia Group från Baltikum? Nästa gång ni skriver om dem vore det mer intressant att läsa en annan vinkel, t.ex. varför dem hamnar i botten när personal ska ranka som arbetsgivare enligt den undersökning ECA gjorde.

Hepp
2024-04-12 09:38

Sverige hade en gång i tiden flera Acmi bolag men numera är det tunnt.

@BAX
2024-04-11 21:46

Långsökt att DAT stöder Ryssland via Air Arabia med reservdelar. Killgissningar och spekulationer.

Däremot bör man undvika DAT pga att de driver Social Dumpning mot sin personal via “self employment” kontrakt på Cypern via eget bemaningsbolag, NCS. (Nordic Crew Supply)
Norska luftfartstilsynet driver ett fall mot DAT:

https://luftfartstilsynet.no/om-oss/nyheter/nyheter-2024/luftfartstilsynets-oppfolging-av-dat-as-og-uab-dat-lt/

BAX
2024-04-11 18:38

En sak som borde belysas mer är olika flygbolags inhyrning av kapacitet från bolag som på ett eller annat sätt stöder den ryska staten. Vi har sett BRA använda A320 från danska DAT. Det är ett på många sätt ok bolag men faktum är att DAT flyger en tidvis omfattande produktion år Air Arabia. Sistnämnda bolag flyger reguljärt till Ryssland och kan på goda grunder misstänkas vara ett bolag som försörjer den ryska flygindustrin med reservdelar.

Pnf
2024-04-11 14:22

Jan Ohlson fortsätter att sprida denna glamor kring Avia Solution. Ett mycket ifrågasatt bolag som har urusla löner och förhållanden för sin personal.

Cityjets CRJ1000 flygningar för SAS var dock inga förstärkningar utan man plockade in dem istället för CRJ900 för att träna crew som behöver några sektorer på den varianten och få dem ur sina långtidsparkeringar. De ska igång för Lufthansa inom kort så de behöver motioneras lite.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten