ACMI – när den egna flygplansflottan inte räcker till
Publicerad den 11 april 2024Kommentarer
Varför ständigt dessa artiklar om Avia Group från Baltikum? Nästa gång ni skriver om dem vore det mer intressant att läsa en annan vinkel, t.ex. varför dem hamnar i botten när personal ska ranka som arbetsgivare enligt den undersökning ECA gjorde.
Sverige hade en gång i tiden flera Acmi bolag men numera är det tunnt.
Långsökt att DAT stöder Ryssland via Air Arabia med reservdelar. Killgissningar och spekulationer.
Däremot bör man undvika DAT pga att de driver Social Dumpning mot sin personal via “self employment” kontrakt på Cypern via eget bemaningsbolag, NCS. (Nordic Crew Supply)
Norska luftfartstilsynet driver ett fall mot DAT:
En sak som borde belysas mer är olika flygbolags inhyrning av kapacitet från bolag som på ett eller annat sätt stöder den ryska staten. Vi har sett BRA använda A320 från danska DAT. Det är ett på många sätt ok bolag men faktum är att DAT flyger en tidvis omfattande produktion år Air Arabia. Sistnämnda bolag flyger reguljärt till Ryssland och kan på goda grunder misstänkas vara ett bolag som försörjer den ryska flygindustrin med reservdelar.
Jan Ohlson fortsätter att sprida denna glamor kring Avia Solution. Ett mycket ifrågasatt bolag som har urusla löner och förhållanden för sin personal.
Cityjets CRJ1000 flygningar för SAS var dock inga förstärkningar utan man plockade in dem istället för CRJ900 för att träna crew som behöver några sektorer på den varianten och få dem ur sina långtidsparkeringar. De ska igång för Lufthansa inom kort så de behöver motioneras lite.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten