Det gemensamt ägda holdingbolaget, där spanska Air Nostrum är drivande, har beslutat att alla wet-lease-operationer ska ligga i CityJet. City Jet, där grundaren Pat Byrne fortsatt är storägare, har idag 21 CRJ-900 och fick just sin sjätte CRJ1000 som tar 100 passagerare. Fler CRJ1000 kan väntas. Dessa går nu in direkt på wet-lease hos Lufthansa. SAS är också en stor kund.
Detta innebär att Air Nostrum med sina 42 maskiner kan växla upp sin verksamhet inom Spanien. Air Nostrum är nämligen själva medlem av flygbolagsalliansen Oneworld där de är en helt dominerande kund. På detta sätt kan nu det gemensamma holdingbolaget erbjuda sina tjänster åt alla tre allianser samtidigt och fler konkurrerande flygbolag. Tillsammans är de Europas största regionalflygbolag.
Men Air Nostrum äger också Iryo, som driver flera snabbtågslinjer i Spanien och 2026 räknar man med att få leverans av det första av tio beställda moderna luftskepp i ett dotterbolag på Malta.
För närvarande, d.v.s. i maj månad, har CityJet åtta maskiner i trafik för SAS samt tre på underhåll, medan X-fly har fem och en på underhåll. Att CityJet åtminstone borde varit med och räknat på ett övertagande av X-fly är väl så sannolikt.