Skriv ut  

Maj månad: inrikesflyget fortsatt nedåt

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 juni 2024
Under maj reste drygt tre miljoner resenärer via någon av Statliga Swedavias tio flygplatser. Utrikesresandet ökade med 6 procent till drygt 2,3 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 11 procent till nära 738 000 resenärer. I sommar öppnar sammanlagt 17 nya flyglinjer via Stockholm Arlanda Airport och 8 nya flyglinjer via Göteborg Landvetter Airport.

Det redan svaga inrikesresandet påverkades ytterligare negativt av helgdagarna i maj och minskade med 11 procent. På Stockholm Arlanda minskade inrikestrafiken med 13 procent till nära 305 000 resenärer och på Göteborg Landvetter minskade inrikesresandet med hela 27 procent till drygt 52 000 resenärer.
 
– Trenden för inrikesresandet är fortsatt svag. Exempelvis tappar Göteborg Landvetter Airport nära en tredjedel av antalet inrikesresenärer jämfört med motsvarande månad föregående år. Utvecklingen för inrikesflyget är bekymmersam då den i förlängningen kan leda till en varaktigt försämrad tillgänglighet. Ett starkt inrikesflyg är viktigt för människors möjligheter att mötas inom hela landet och att ta sig vidare ut i världen, både privat och i affärer, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
 
Utrikesresandet fortsätter däremot att öka. Den sexprocentiga ökningen förklaras framför allt av ett ökat utrikesresande inom Europa. Resandet i maj fick också en viss Taylor Swift-effekt då många resenärer reste in till Stockholm via Stockholm Arlanda Airport. Resandet totalt sett vid Swedavias flygplatser under maj månad är nu 84 procent av prepandeminivåerna, 2019.
 
Sommarhögsäsongen har inletts och flygbolagen fortsätter visa sitt intresse för den svenska marknaden. I årets sommartrafikprogram finns 25 nya linjer, varav 17 nya linjer från Stockholm Arlanda Airport och 8 nya linjer från Göteborg Landvetter Airport. Därutöver tillkommer chartersatsningar från Malmö Airport, Umeå Airport, Luleå Airport samt Åre Östersund Airport.
 
Nya flyglinjer via Stockholm Arlanda – juni
Toronto – Air Canada
Montreal – Air Canada 
Billund – Norwegian
Marseille – Transavia FR
Naples – Eurowings
Pristina – SAS
Rhodes – SAS
Heraklion – SAS



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Runt 80 % stabilt
Skrivet av greg, 2024-06-10 08:02:51
Siffran runt 80 % har varit stabil sedan minst 20 år bakåt i tiden.
Anmäl inlägget
80%?
Skrivet av RUNE, 2024-06-09 16:18:15
Stämmer det att bara 20% använder Stockholm som transfer för inrikes? låter lågt. Borde ju vara en del från södra Sverige som använder Arlanda/Bromma för vidare färd till norra Sverige.

Utbudet är ju inte det bästa heller, många större orter som Kalmar, Växjö, Halmstad, Trollhättan har ju inte ens flyg till Arlanda.

Med rätt produkt, pris och tidtabell likt gamla Linjeflyg skulle vi nog få fart på även inrikesflyget, även fast digitala möten ökat så kommer vi ju behöva ses i verkligheten.
Anmäl inlägget
ER1 - Trött?
Skrivet av greg, 2024-06-09 14:57:59
Det är ingen som "tror". Du kan kanske hoppas på att människor tröttnar på att vara effektiva och istället tillbringa tid och resor på att komma fram till ett tretimmarsmöte. Det är en viss skillnad på att "sitta bakom datorskärm" och att samtala, informera, sälja eller besluta i internetmöte. Har du verkligen prövat själv? att möta någon IRL som hela tiden tittar på sin medhavda skärm är heller inte skoj.
Anmäl inlägget
Tvärtom
Skrivet av ER1, 2024-06-09 11:45:04
Är så trött på alla dessa människor som tror att framtiden är digitala möten, jobba hemma, inga resor + att AI ska ta över allt. Var positiv till allt detta förut när man provade det under pandemin men upptäckte att det var ju rena döden. Digitalt är bra komplement men man utvecklas när man mötas IRL, umgås och upptäcker nya platser, det gör man inte bakom en datorskärm.
Anmäl inlägget
Inrikesflygets verkliga problem
Skrivet av greg, 2024-06-09 10:54:49
Ni missar att svenskt inrikesflyg till stor del (ca 80 %) handlar om resor till/från Stockholm utan transfer till andra inrikesdestinationer eller transfer utomlands. Under pandemin upptäckte företagen att en/två-dagarsresor inrikes för ledningsgruppmöten, interna presentationer/konferenser med fördel kan utföras via nätet. Också anställda uppskattar att slipaer flyga över dagen för ineffektiva möten. Varken borttagande av flygskatt, mindre flygskam eller mer subventioner ändrar detta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev