Skriv ut  

SAS inviger ny rutt till Atlanta

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 juni 2024
SAS utökar sitt nordamerikanska nätverk genom att lägga till en nionde destination: Atlanta. Från och med den 17 juni flyger SAS dagliga direktflyg från Köpenhamn till Atlanta där SkyTeam-medlemmen Delta Air Lines har sitt högkvarter.

Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport hanterar nästan 104 miljoner passagerare 2023 och är därmed världens mest trafikerade flygplats. Den 1 september 2024 ansluter SAS till SkyTeam, där Atlanta är ett viktigt nav för SkyTeam-medlemmen Delta Air Lines. SkyTeam-nätverket omfattar över 1 060 destinationer och SAS har börjat integrera Delta Air Lines flygningar i sina resplaner.
 
– Vårt bilaterala avtal är en integrerad del av vår långsiktiga strategi för att bättre knyta samman Delta-kunder runt om i världen och SAS nya nonstop-tjänst mellan Atlanta och Köpenhamn, en av deras primära europeiska nav, är en stark start för att bygga vårt framtida samarbete, säger Deltachefen Alain Bellemare.
 
SAS trafikerar linjen med både Airbus A330 och A350, måndag-söndag 13:10 från Köpenhamn och tillbaka igen 19:00 från Atlanta.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Varken bitter eller 08:a.
Skrivet av Fritz Klyka, 2024-06-24 00:10:09
Kul att du gillar mitt nick, rubriken Bitter 08:-) För svag fantasi för att hitta på ett eget? Är varken bitter eller 08:a. Har GOT som hemmaflygplats. Eminenta flyg ner till storhubbarna nere på kontinenten och deras enorma utbud av intercontflyg. Har således inget behov av varken SAS eller CPH. Simple as that.
Anmäl inlägget
Tråkigt
Skrivet av Johan , 2024-06-23 08:53:14
med alla dessa kommentarer utan någon form av varken realitetsans eller substans, annat än bitterhet.
SAS öppnar en ny långlinje från sitt hub CPH till världens största flygplats ATL. Detta är en positiv nyhet
Alla dessa kommentarer om att det kommer aldrig gå, är bara
patetiskt svammel från bittra 08:or.
Anmäl inlägget
Kul att läsa
Skrivet av Johnny, 2024-06-23 08:36:55
alla bittra kommentarer från verklighetsfrånvända 08:or!
Anmäl inlägget
Bitter 08:a
Skrivet av @Fritz Klyka, 2024-06-23 08:33:48
Glöm inte att SAS har många svenska och norska anställda!
Att man inte ” satsar” på fiasko flygplatsen ARN är väl naturligt, inga andra flygbolag gör det heller.
Anmäl inlägget
Kul med nyheter!
Skrivet av To, 2024-06-21 15:19:09
Riktigt kul med denna nya linje!
SAS är alltid mitt nummer 1!
Anmäl inlägget
Byt namn
Skrivet av Fritz Klyka, 2024-06-20 17:48:54
Byt SAS till DAS. Skandinaviskt är det inte längre. Har inte varit det på länge. Förståeligt att både CPH och herrar Anko och Billing desperat framhåller bolagets skandinaviskhet. Svenskens och norskens lojalitet mot SAS är ingen självklarhet längre.
Anmäl inlägget
Fllaggar,
Skrivet av pf, 2024-06-20 15:09:18
tre flagg ? Mener du det danske, det franske og det nederlandske ?
Anmäl inlägget
Karsten
Skrivet av Columbia, 2024-06-20 09:01:45
Det stämmer. Men ingen vet riktigt vad Danmark är för något. Speciellt i USA. Man känner till Sverige och Norge dock. Starka band länderna emellan.
Anmäl inlägget
Fllaggar
Skrivet av Karsten, 2024-06-19 23:39:53
Hvorfor skulle de anvende alle tre skandinaviske flag? Norge og Sverige er ikke længere en del af SAS.
Anmäl inlägget
Flaggor
Skrivet av Columbia, 2024-06-19 20:00:15
CPH/SAS borde använda alla tre skandinaviska flaggor vid denna typ av lanseringar.

Inkluderande, fastställer CPH som skandinaviskt nav och SAS som ett skandinaviskt bolag.
Anmäl inlägget
Dags att byta namn
Skrivet av Trötter, 2024-06-19 19:52:14
Vore klädsamt om Danskarna bytte namn på sitt flygbolag. Inte mycket Scandinaviskt kvar där nu när Sverige & Norge dragit sig ur och Fransmän/Holländare på väg in.
Anmäl inlägget
pf
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-06-19 19:47:41
Tror inte den skulle fungera bättre på ARN. Lika lite som jag tror den kommer fungera på CPH. Dödfött projekt. DL testade både från ARN och CPH till ATL. Höll väl något år.
Anmäl inlägget
Stein og Saltkammerguten,
Skrivet av pf, 2024-06-19 19:28:55
hvordan skal Stockholm, som omtrent ikke har connection-flyginger klare å skape lönnsomhet i en Atlanta-rute ? Strekningen er vel for lang for en A-321LR !?
Anmäl inlägget
@Stein
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-06-19 14:09:03
Det vore behövligt med ATL. Men är inte ORD en starkare destination med frakt kombinerat? Kanske AA kan göra comeback med Chicagoexpressen igen?
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-06-19 11:40:44
CPH är upphaussat på bekostnad av OSL och ARN. ATL satsningen från CPH står och faller med anslutningsresenärer i båda ändar. Och med KL/DL som redan nu erbjuder fyra flyg om dagen på sträckan så tror jag inte mycket på denna satsningen. Anko har fått öka vatteninflödet på sjunkande SAS. Men de gick på isberget innan Anko.
Anmäl inlägget
ATL
Skrivet av Stein, 2024-06-19 11:35:28
Nästa år dyker nog ARN-ATL upp m SK, nämndes på ett möte i våras…ersätter ORD från ARN!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev