I maj 2024 upplevde alla regioner en rejäl tillväxt på internationella passagerarmarknader jämfört med maj 2023, med kabinfaktorer som ökade i alla regioner utom Nordamerika. Den totala flygkapaciteten, mätt i tillgängliga sittkilometer (ASK), ökade med 8,5 procent jämfört med föregående år (YoY). Kabinfaktorn i maj var 83,4 procent (+1,7 ppt jämfört med maj 2023), en rekordhög nivå för maj. I Europa ökade trafiken med 11,7 procent, kapaciteten ökade med 11,3 procent och beläggningsgraden var 84,7 % (+0,3 ppt jämfört med maj 2023).
Globalt ökade efterfrågan på utrikesflyg med 14,6 procent jämfört med maj 2023. Kapaciteten ökade med 14,1 procent på årsbasis och kabinfaktorn förbättrades till 82,8 procent (+0,3 procentenheter i maj 2023).
Den globala inrikestrafiken steg med 4,7 procent jämfört med maj 2023; Kapaciteten ökade med 0,1 procent på årsbasis och kabinfaktorn var 84,5 procent (+3,8 ppt jämfört med maj 2023).
Willie Walsh, IATA:s generaldirektör, kommenterade:
– Säsongsresandet ökade med nästan 6 procent och tillväxttrenden visar inga tecken på att avta. Flygbolagen gör allt de kan för att säkerställa smidiga resor för alla resenärer under den hårt belastade sommarperioden.
– Men våra förväntningar på flygtrafiktjänster testas redan. Med 5,2 miljoner minuters förseningar av flygledningstjänsten i Europa redan innan högsäsongen börjar, är det tydligt att Europas leverantörer av trafiktrafiktjänster (ANSP) har olösta utmaningar. Och de 32 000 flygförseningarna under Memorial Day-helgen i maj visar att utmaningarna kvarstår även i USA.
– Flygbolagen är ansvariga inför sina kunder; ANSP måste också vara det. Servicenivån är avgörande för deras flygbolagskunder och för miljontals resenärer. Vi behöver alla att de gör sitt jobb effektivt, avslutade Willie Walsh.