Skriv ut  

Flygbolag fyllde 83,4 % av sina platser

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 juli 2024
International Air Transport Association (IATA) har släppt data för den globala flygtrafiken i maj 2024. Siffrorna visar en ökning med 10,7 procent i den totala efterfrågan, mätt i intäktspassagerarkilometer (RPK), jämfört med maj 2023. Men IATA:s generaldirektör uttrycker också missnöje över den europeiska trafikledningen och den stora mängden försenade flygningar.

I maj 2024 upplevde alla regioner en rejäl tillväxt på internationella passagerarmarknader jämfört med maj 2023, med kabinfaktorer som ökade i alla regioner utom Nordamerika. Den totala flygkapaciteten, mätt i tillgängliga sittkilometer (ASK), ökade med 8,5 procent jämfört med föregående år (YoY). Kabinfaktorn i maj var 83,4 procent (+1,7 ppt jämfört med maj 2023), en rekordhög nivå för maj. I Europa ökade trafiken med 11,7 procent, kapaciteten ökade med 11,3 procent och beläggningsgraden var 84,7 % (+0,3 ppt jämfört med maj 2023).
 
Globalt ökade efterfrågan på utrikesflyg med 14,6 procent jämfört med maj 2023. Kapaciteten ökade med 14,1 procent på årsbasis och kabinfaktorn förbättrades till 82,8 procent (+0,3 procentenheter i maj 2023).
 
Den globala inrikestrafiken steg med 4,7 procent jämfört med maj 2023; Kapaciteten ökade med 0,1 procent på årsbasis och kabinfaktorn var 84,5 procent (+3,8 ppt jämfört med maj 2023).
 
Willie Walsh, IATA:s generaldirektör, kommenterade: 
– Säsongsresandet ökade med nästan 6 procent och tillväxttrenden visar inga tecken på att avta. Flygbolagen gör allt de kan för att säkerställa smidiga resor för alla resenärer under den hårt belastade sommarperioden.
 
– Men våra förväntningar på flygtrafiktjänster testas redan. Med 5,2 miljoner minuters förseningar av flygledningstjänsten i Europa redan innan högsäsongen börjar, är det tydligt att Europas leverantörer av trafiktrafiktjänster (ANSP) har olösta utmaningar. Och de 32 000 flygförseningarna under Memorial Day-helgen i maj visar att utmaningarna kvarstår även i USA.
 
– Flygbolagen är ansvariga inför sina kunder; ANSP måste också vara det. Servicenivån är avgörande för deras flygbolagskunder och för miljontals resenärer. Vi behöver alla att de gör sitt jobb effektivt, avslutade Willie Walsh.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev