SAS flög 2,5 miljoner passagerare i juni, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad ett år tidigare. Kapaciteten ökade med 8 procent och RPK (passagerarkilometer) ökade med 8 procent, jämfört med juni 2023. Kabinfaktorn för juni var 81 procent.
– Vi är glada att gå in i sommarsäsongen med ett växande antal passagerare och en stark regularitet på 99,1 procent. Under juni invigde vi även en ny rutt till Atlanta, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
Norwegians siffror matchar SAS med 2,6 miljoner passagerare i hela koncernen, vilket är en ökning av Norwegians passagerarsiffror med 11 procent jämfört med juni förra året och en ökning med sex procent för Widerøe. Men ändå justerar flygbolaget ned sina resultatförväntningar för 2024.
– Norwegian har haft en liten minskning av intäkt per passagerarkilometer och kabinfaktor som framför allt beror på en kapacitetssökning på de längre flygningarna, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
Enligt Norwegian beror de sänkta resultatförväntningarna framför allt på fyra faktorer: en svagare efterfrågan under andra kvartalet med en minskning av både kabinfaktor och yield (intäkt per passagerarkilometer), en lönejustering för piloter som blev högre än väntat, försenade flygplansleveranser från Boeing som har tvingat bolaget att hyra in extern kapacitet och slutligen den svaga norska kronan.
Även Air France-KLM har varnat sina investerare om att tuffare tider väntar. Flygbokningar till och från Paris har varit lägre än förväntat under sommaren, troligen på grund av en rädsla för att OS ska kapa kaos i den franska huvudstaden.