Heart Aerospaces senaste presentation av ES-30 är att det ska vara ett hybrid-elektriskt flygplan med plats för 30 passagerare. Flygplanet "ska leverera oöverträffad hållbarhet och effektivitet på kortdistanslinjer." Den helt elektriska räckvidden blir 200 kilometer och den utökade hybridräckvidd blir ytterligare 400 kilometer.
Heart Aerospace planerar att färdigställa en teknikdemonstrator för ES-30 under hösten. Den nya hybridkonfiguration ska göra det lättare att flyga i helelektriskt läge. I stället för den tidigare hybridkonfigurationen kommer flygplanet nu att använda ett par ännu ospecificerade turbopropmotorer installerade på vingen och två elmotorer inuti flygkroppen. Utseendemässigt innebär det att det stora batterifacket under flygkroppen tas bort.
Enligt den amerikanska kommersiella chefen Simon Newitt kommer den nya konfigurationen ge flygbolag möjlighet att flyga helt elektriska uppdrag utan att använda turbopropmotorerna alls. Newitt, som tidigare arbetade med Embraer, meddelar att Heart nu är i förhandlingar för att hitta lämpliga motorleverantörer. Trots de stora förändringarna är målet fortfarande att uppnå den första EASA-typcertifieringen 2028.
I början av sommaren presenterades ett samarbetsavtal med Region Gotland, med syftet att påskynda införandet av hållbara flygresor i Sverige, enligt ett pressmeddelande. Gotland har åtagit sig att ha minst en operatör som flyger kommersiellt med elflygplan till och från ön. Förra året tillkännagav Heart Aerospace ett liknande samarbete med Ålands regering i Finland.
I maj öppnade Heart en forsknings- och utvecklingsanläggning i Kalifornien, där utformningen av ES-30 ska färdigställas. VD:n Anders Forslund kommenterar:
– Vi har precis gått in i en spännande ny fas av hårdvarutestning med målet att ha ett hybridelektriskt passagerarplan på marknaden före slutet av detta decennium. När vi närmar oss detta mål är samarbeten med flygplatser, operatörer och lokala myndigheter viktiga för att bilda det ekosystem som krävs för att stödja elektrisk luftfart.
Heart Aerospace meddelar att de redan har säkrat 250 beställningar på ES-30, med optioner och köprätter för ytterligare 120 flygplan. De har också avsiktsförklaringar för ytterligare 191 plan. 2025 är planen att låta en obemannad demonstrator flyga i Los Angeles-området.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Marknad?
Skrivet av Bo Henriksson, 2024-07-21 14:16:33
Den tänkta marknaden är naturligtvis USA, där jag flugit regional flyg i över 20 år. 30-sitsiga SAAB och Dash-8 mm försvann ur luften för länge sen! Det minsta ett bolag kan få nån slags ekonomi på är 76-sätes klassen, Embraer 175. Och möjligen begagnade CRJ 700-900. Att man kan flyga några mil på elektricitet förändrar ingenting. Dödfödd idé.
|
|
Heart
Skrivet av Hakaol, 2024-07-20 10:29:19
Vore intressant att veta hur mycket ledningen har plockat ut i arvode har för mig att lönenivåerna på Heart låg väldigt högt
|
|
Haha
Skrivet av Op, 2024-07-19 22:44:26
Heart aerospace är en stor bluff som endast är till för att lura Investorer på pengar samt för whitewashing av företag för att få ta del av investerarpengar från företag som Blackrock. Idag krävs en go green agenda o hbtqi agenda för att få ta del av de stora pengarna. Imorgon är det några andra frågor som gäller…..
|
|
Heart och räckvidd
Skrivet av Mr €, 2024-07-19 21:48:50
De var nog tvugna att förenkla för att kunna certifiera, samt flytt till USA tar bort en hel del kostnader. Men risk att planet blir för dyrt, för tungt och inte blir tillförlitligt. Men det är ett lagspel mellan ingenjörer, ledning, produktion och pengar och de måste visa att de klarar av balansen. Enklast är att bara designa ett målat skal och låtar Honeywell fylla det med "allt".
|
|
Behov av kraftigare motorer
Skrivet av HPe, 2024-07-19 15:50:13
Certifiering kräver att ES-30 skall klara alla flyglägen med en motor utslagen. För tidigare utförande med 4 samtidigt gående elmotorer så innebar det att kvarvarande TRE tillsammans skulle ha dragkraft nog. Med nya utförandet med två elmotorer gående så länge batterierna räcker varpå två turbopropmotorer går igång innebär att vid motorbortfall så finns bara EN kvar gående. Innebär att nu måste både el- och turboprop-motorerna vara 3 ggr kraftigare för att klara ett motorbortfall.
|
|
Kolvmotor
Skrivet av @, 2024-07-19 08:41:57
Snart är det kolvmotor som gäller.
|
|
Heart
Skrivet av Hakaol, 2024-07-18 22:48:11
Har aldrig förstått hur projektet kan leva vidare troligtvis är det några som har tjänat bra på alla riskkapitalpengar- Verkar som projektet hela tiden förändras nu ska man ha en teknikdemonstrator klar under hösten vad är det för något. Och att man skulle kunna uppnå en Typcertifiering redan 2028 låter omöjligt .
|
|
Svårbegripligt
Skrivet av Arne, 2024-07-18 22:39:26
Av Hearts hemsida framgår klart att turbomotorerna inte sitter inuti flygplanet (det var föregående modell där de drev generatorer) utan längst ut på vingarna. Innanför sitter elmotorerna, med större propellrar. På demofilmen snurrar alla samtidigt. Innebär det att planet drar flygbränsle och el samtidigt? Hur räknar man då räckvidd?
|
|
Jajamän..
Skrivet av Sune, 2024-07-18 19:57:22
Som alla gröna projekt så slutar det med ett kostsamt magplask.
|
|
Hur seriöst är företaget
Skrivet av Bertil 1, 2024-07-18 17:02:24
Hittills har Heart Aerospace sugit ut allt i form av bidrag från svenska sponsorer. Nu när investerarna nu tvivlar på om det någonsin kommer fram ett flygplan, då lägger man stor del av verksamheten i USA. Det låter väldigt oseriöst det hela. Verkar bara bli en tumme av vanten.
|
|
Batterier
Skrivet av Simon, 2024-07-18 14:01:05
Batteriflygplan och batterifabriker verkar inte bli någon svensk grej.
|
|
Dubbelt av allt
Skrivet av Bosse, 2024-07-18 13:52:06
Vad väger all teknik som nu ska vara dubbel. Första ska Turbopropmotorerna bära batterierna, sedan ska batterierna bära turbopropmotorn. Kan det verkligen ses som lönsamt för miljön, för att inte tala om maintenance och tillverkning av alla delar.
|
|