airBaltic beställde ytterligare 10 Airbus A220-300-flygplan, Cathay Pacific gjorde en stor beställning på 30 A330Neo och anonyma kunder lade en mindre order på sex flygplan; tre A320neo och tre Airbus A350-900. Det ger totalt 413 beställningar i år.
Bland de 47 levererade flygplanen var fem widebodys från A350-familjen som levererades till Air France, STARLUX Airlines, Turkish Airlines (2) och en enda A350-1000 till Japan Airlines. En enda A330neo levererades till Air Lease Corporations, med avsikt att användas av Virgin Atlantic. De återstående 41 flygplanen var narrowbodys: fem A220-300, tolv A320neo och 24 A321neo. De gick till Air Astana, airBaltic, Air Cairo, Air France, Breeze Airways, British Airways, Cathay Pacific, China Eastern Airlines, Condor, Delta Air Lines, flyadeal, Frontier Airlines, Huaxia Airlines, IndiGo, ITA Airways, Japan Airlines, Jet2, JetBlue Airways, Jetsmart, Juneyao Airlines, KLM, Korean Air, My Freighter, STARLUX Airlines, Spirit Airlines, Spring Airlines, Turkish Airlines, Virgin Atlantic, Wizz Air, och Xiamen Airlines.
47 levererade flygplan kan jämföras med en genomsnittlig månadsleverans på 57 flygplan vilket visar att leveransproduktionen var under genomsnittet under augusti månad. Tittar vi på hela året fick Airbus flest beställningar i mars, då man registrerade 137 nya flygplansbeställningar, medan leveranserna var högst i juli med 77 levererade flygplan.
Både Airbus och Boeing har fortgående problem med leveranskedjan, vilket givetvis påverkar siffrorna. Ett exempel är Dubai-bolaget Emirates som skulle tagit emot sina första A350 i augusti, men leveranserna har skjutits upp.
Men jämfört med Boeing ligger Airbus tydligt i ledning, både vad gäller beställningar och leveranser. Boeings leveranshastighet har sjunkit kraftigt i år, på grund av den stränga kvalitetskontroll som amerikanska luftfartsmyndigheter har infört. Produktionstakten kommer dock förhoppningsvis att öka i framtiden när kvalitetskontrollfrågorna har lösts.