Airbus nätverk Hydrogen Hubs at Airports är ett samarbete mellan flygbolag, flygplatser, industripartners, energileverantörer och teknikspecialister för att främja ytterligare utbyggnad av vätgasinfrastruktur inom flyget. Hittills har avtal tecknats med partners och flygplatser i 13 länder, inklusive Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Nya Zeeland, Norge, Singapore, Spanien, Sydkorea, Sverige, Storbritannien och USA.
Enligt Airbus har förnybart väte en särskilt viktig roll att spela för att hjälpa flygindustrin att nå sitt mål att uppnå nettonoll CO2-utsläpp till 2050. Vätgas har en specifik energi per enhetsmassa som är tre gånger högre än traditionellt flygbränsle, vilket gör det till en mycket effektivare koldioxidfri energikälla än batterier, till exempel.
Airbus har fyra olika vätgasdrivna flygplanskoncept på gång och målsättningen är att ha ett i drift senast 2035. Men även om banbrytande vätgasdriven flygteknik är det främsta målet, så är tillgång och distribution av vätgas på flygplatser precis lika viktigt för programmets framgång. Vilken nytta har ett vätgasdrivet flygplan om det inte finns någon tillgänglig vätgasförsörjning i närheten för att driva det?
För ett vätgasdrivet flygplan med 100 passagerare skulle det enklaste vara att leverera vätgas med tankbilar. Men större vätgasdrivna flygplan skulle kräva en storskalig vätgasstation på flygplatsen, en så kallad hydrogen hub. Definitionen av en hydrogen hub är att den omfattar all infrastruktur som behövs för att producera, lagra, distribuera och transportera vätgas. I juli presenterades två nya Hydrogen Hubs, en i Spanien och en annan på Gatwicks flygplats i Storbritannien.