Skriv ut  

Airbus fortsätter satsa på vätgas

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 september 2024
Airbus är övertygade om att vätgas är en av de mest lovande teknikerna för att minska flygets koldioxidutsläpp. Målet är att vätgasdrivna flygplan ska tas i bruk senast 2035. Tekniken som krävs för att bygga vätgasdrivna flygplan är på god väg, men tillgång och distribution av vätgas på flygplatser är minst lika viktigt. Nätverket Hydrogen Hubs at Airports har idag medlemmar från 13 länder; i Sverige representerade av SAS, Swedavia och Vattenfall.

Airbus nätverk Hydrogen Hubs at Airports är ett samarbete mellan flygbolag, flygplatser, industripartners, energileverantörer och teknikspecialister för att främja ytterligare utbyggnad av vätgasinfrastruktur inom flyget. Hittills har avtal tecknats med partners och flygplatser i 13 länder, inklusive Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Nya Zeeland, Norge, Singapore, Spanien, Sydkorea, Sverige, Storbritannien och USA.
 
Enligt Airbus har förnybart väte en särskilt viktig roll att spela för att hjälpa flygindustrin att nå sitt mål att uppnå nettonoll CO2-utsläpp till 2050. Vätgas har en specifik energi per enhetsmassa som är tre gånger högre än traditionellt flygbränsle, vilket gör det till en mycket effektivare koldioxidfri energikälla än batterier, till exempel.
 
Airbus har fyra olika vätgasdrivna flygplanskoncept på gång och målsättningen är att ha ett i drift senast 2035. Men även om banbrytande vätgasdriven flygteknik är det främsta målet, så är tillgång och distribution av vätgas på flygplatser precis lika viktigt för programmets framgång. Vilken nytta har ett vätgasdrivet flygplan om det inte finns någon tillgänglig vätgasförsörjning i närheten för att driva det?
 
För ett vätgasdrivet flygplan med 100 passagerare skulle det enklaste vara att leverera vätgas med tankbilar. Men större vätgasdrivna flygplan skulle kräva en storskalig vätgasstation på flygplatsen, en så kallad hydrogen hub. Definitionen av en hydrogen hub är att den omfattar all infrastruktur som behövs för att producera, lagra, distribuera och transportera vätgas. I juli presenterades två nya Hydrogen Hubs, en i Spanien och en annan på Gatwicks flygplats i Storbritannien.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Enda vettiga att
Skrivet av Johnny , 2024-09-25 18:57:57
satsa på i framtiden är vätgas och vätgas baserade drivmedel. Batteriet har ingen framtid, inte heller på marken
Anmäl inlägget
väte och sverige
Skrivet av Mr €, 2024-09-25 07:48:47
Sverige kan tekniskt bygga ett biogas/vätgas-nät på östkusten, dock verkar staten/vattenfall rädd att naturgas från europa kommer in bakvägen och saboterar statens intäkter från höga energipriser. Det går att separera vätgas från biogas samt göra vätgas från biogas (metan) och skapa LH2 stationer på flygplatserna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev