US Department of Transportation (DOT) har bötfällt Air Canada med 250 000 USD för flygningar över förbjudet irakiskt luftrum. Överträdelsen inträffade mellan oktober 2022 och januari 2023, då Air Canada opererade flygningar mellan Förenade Arabemiraten och Kanada, trots ett FAA-flygförbud för amerikanska operatörer i regionen.
I sitt försvar säger Air Canada att incidenterna var "oplanerade, oavsiktliga, begränsade i antal och av kort varaktighet." Enligt Air Canada var det en rad olika faktorer som ledde till kränkningarna. I ett fall säger flygbolaget att man var tvungna att använda en Boeing 777–300 i stället för en Boeing 787 på rutten Dubai till Toronto. En sämre stigningsförmåga ledde till att flygplanet hamnade i ett begränsat luftrum eftersom det större flygplanet behövde mer tid för att uppnå tillräcklig höjd. Dessutom anser Air Canada att ATC inte gav de rätta förutsättningarna för att kunna stiga tillräckligt snabbt.
Det här understryker vikten av att följa internationella luftfartsregler. Flygbolag måste respektera flygrestriktioner, även när de bedriver code-share-flyg för andra flygbolag. DOT fann att flera av dessa flygningar fortsatte även efter att Air Canada underrättats och på så sätt bedöms de ha ägnat sig åt otillåten flygtransport. Utöver böterna har Air Canada ålagts att upphöra med alla liknande överträdelser i framtiden.
Förmodligen ville FAA statuera ett exempel eftersom överträdelserna inträffade på upprepade flygningar mellan Förenade Arabemiraten och Toronto där Air Canada använde United Airlines flygbolagskod. Amerikanska operatörer är förbjudna att flyga över bland annat Irak och därför anses Air Canada vara skyldiga att följa amerikanska regler när de använder en amerikansk flygbolagskod. Air Canada slutade med code-sharing med United på rutten i januari 2023.
Även Emirates bötfälldes med 1,5 miljoner dollar av DOT i juni för flygningar med JetBlue Airways kod över irakiskt luftrum. Det var andra gången de bötfälldes sedan 2020.