Bytet av namn är nödvändigt eftersom jordens magnetiska nordpol rör sig flera kilometer varje år, vilket påverkar kompassbaserade banbeteckningar. Justeringen är avgörande för korrekt navigering, men kommer inte att påverka flygplatsens inflygnings- och avgångsrutter. Ommärkningen av banor, skyltar och uppdateringar av dokumentation och system har pågått sedan den 25 september 2023. Bytet samordnas nära med nyckelpartner som Deutsche Flugsicherung (DFS) och berörda flygbolag. DFS Group kontrollerar flygtrafiken på nio regionala flygplatser i Tyskland.
Vart femte år mäter organisationer som National Oceanic Atmospheric Administration om stora förändringar har skett i det magnetiska fältet. När en förändring på mer än 7 grader har inträffat måste berörda landningsbanor döpas om utifrån internationella flygregler. Den magnetiska nordpolen vandrar konstant, med cirka 60 kilometer per år.
Med tre terminaler och två landningsbanor på en total yta av 1470 hektar, är Berlin Brandenburg Airport den tredje mest trafikerade flygplatsen i Tyskland och har redan listats bland de 15 mest trafikerade europeiska flyghubbarna. Den invigdes 2020 då den ersatte flygplatserna Tegel och Tempelhof. Här har bland annat Ryanair och Eurowings baser.
I våras bytte även Cologne Bonn Airport namn på två av sina landningsbanor. Anledningen var densamma: mindre avvikelser i jordens magnetfält kräver periodiska justeringar av bannamn.
Nästan varje år, på grund av internationella säkerhetsbestämmelser, finns det en flygplats i någon del av världen som måste numrera om, och därför döpa om, sina landningsbanor.
I den internationella flygvärlden är alla banor numrerade enligt samma logik så att piloter kan vara säkra på att de landar på rätt bana och från rätt håll. Dessa nummer är målade i båda ändar av banan, visas på skyltar och används vid kommunikation med flygledning och internationella databaser. Siffrorna är baserade på banans magnetiska bäring, vilket indikerar deras position mot jordens magnetiska nordpol.