Den första flygningen, NO787, transporterade 12 ton forskningsutrustning, där 45 forskare ingick i lasten. Den här gången flögs 10,5 ton forskningsutrustning och forskare till Norska Polarinstitutet på Antarktis. Operationen följde samma rutt som för ett år sedan: Oslo-Cape Town-Troll Airfield-Cape Town-Oslo.
Everglades landade inte på någon traditionell asfalterad landningsbana, i stället landade 787–9 på en "blå isbana", som sträcker sig över 3 000 meter i längd och 60 meter i bredd.
Troll Airfield tar emot interkontinental trafik till Antarktis, vanligtvis från Kapstadens internationella flygplats med Ilyushin 76, C-130 Hercules, P-3 Orion, Boeing 767 och liknande långdistansflygplan. Det finns inget instrumentlandningssystem, ILS, i stället gäller visuella flygregler, VFR. Den ursprungliga konstruktionen av banan gjordes under två år med hjälp av en laserskärare som jämnade ut den blå isen. Vid start från Troll Airfield finns inget behov av avisning; luften i Antarktis är så torr att fukten som orsakar isbildning inte är ett problem.
Boeing 787 Dreamliner är designad för långdistansflyg och kan flyga upp till 15 400 kilometer.
– Att landa ett så stort flygplan för andra gången är en viktig milstolpe för oss i Antarktis, säger John Guldahl, direktör för operationer och logistik vid norska polarinstitutet. Det öppnar nya möjligheter för logistik på Troll, eftersom vi kan transportera både mer last och fler människor på samma flygning.
Och vi är många som kan skriva under på att Boeing 787–9 Dreamliner ger en mycket bra flygupplevelse, förutom att den är klimatsmart tack vare 25 procent lägre CO2-utsläpp jämfört med tidigare generationers flygplan. Dreamlinern har betydligt större fönster än traditionella flygplan, motorerna är tystare, trycksättningssystemet är högeffektivt och luftfuktigheten är högre. Detta ska minska de vanliga effekterna av jetlag och göra långdistansflygningar bekvämare för alla ombord.
Norse Atlantic kommer att slutföra totalt fyra charter till Antarktis för att stödja vetenskaplig forskning.