Beta Technologies
Beta Technologies rullade ut sitt första elektriska Alia-flygplan, fick ett luftvärdighetsbevis från den amerikanska luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration och utförde sin första flygning inom loppet av en kort period. Beta Technologies har också tagit fram en ALIA-250 eVTOL som gjorde sin första testflygning 2020, men CX300 är alltså en CTOL, conventional take-off and landing, vilket innebär att den lyfter och landar som ett vanlig flygplan.
– CX300 är en betydande milstolpe för Beta och är början på en ny spännande fas för verksamheten. Med detta är vi ett steg närmare att lägga ny teknik i händerna på våra kunder, säger Betas grundare Kyle Clark.
Innan testet genomfördes fick Beta ett speciellt luftvärdighetscertifikat från FAA, och flygplanet var redo att testflygas. Flygplanet ska nu enligt procedur flygas i 50 timmar för att sedan få tillstånd att flyga utanför närområdet i Burlington i norra USA.
CX300 finns inte i någon färdig passagerarvariant än, den ska utrustas med fler fönster, och säten för fem passagerare. Alla versioner kommer att kunna bära runt 635 kilo. Den färdiga versionen av CX300 blir ett elegant, futuristiskt plan med 15 meters vingspann, stora böjda fönster och en bakre propeller. Betas flygplan har flugit så långt som 621 kilometer på en enda laddning.
Clark uppskattar att Betas flygplan får en fullgod certifiering av FAA om drygt ett år. Om fyra år räknar Clark med att anläggningen i Vermont når en maximal kapacitet på 300 flygplan per år. Clark menar att elflyg i framtiden kan sänka kostnaderna för regionala flygningar avsevärt:
– När du går från ett turbin- eller jetdrivet flygplan till ett elektriskt flygplan kan du i praktiken halvera transportkostnaden, säger Clark. Det skulle skapa en tio gånger större marknad för transport av passagerare.
Beta är ett av många företag som arbetar med elflyg. I Kalifornien utvecklar Joby Aviation och Archer Aviation batteridrivna flygplan. Även etablerade tillverkare som Airbus, Boeing och Embraer arbetar med elflygplan. Den amerikanska regeringen ger sitt stöd till elflyget och FAA vill se flygplan som använder nya framdrivningsmedel i stor skala på en eller flera platser till 2028. Även det amerikanska flygvapnet delar ut kontrakt och testar flygande fordon, inklusive Betas CX300 och ett flygplan som Joby levererade till Edwards Air Force Base i Kalifornien i september.