Saabs bidrag är Digital Tower Suite, känd som i-DTS, tornautomationssystem med integrerad Saab remote tornvisualisering. Genom att använda det integrerade Advanced Surface Movement Guidance & Control System ger det övervakning och mer effektivitet av flygplatsens yta och flygplan vid inflygning. Digital Tower Suite förbättrar en kontrollers förmåga att på distans hantera flygplatstrafik under alla sikt- och väderförhållanden.
Thales levererar idag ATM till bland annat Sverige via flygtrafikledningssystemet TopSky. I Sverige samarbetar man med Luftfartsverket, var först i världen med flygtrafikledning på distans. Idag leder Luftfartsverket flygtrafiken vid Kiruna Airport, Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Malmö Airport på distans från RTC Stockholm.
Samarbetet ska integrera teknologi från både Saab och Thales, kombinerat med lokal expertis från ST Engineering Mission Software and Services, vilket ska ge stöd till alla faser av ATM, från undervägsdrift till grindhantering. Genom partnerskapet vill företagen sätta en ny standard inom ATM, med potential att utöka modellen till andra regioner globalt.