Skriv ut  

Nu får du fortsätta flyga efter 65

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 november 2024
- men bara om du blir argentinsk medborgare. Argentinas luftfartsmyndighet ANAC har tagit bort alla åldersbegränsningar för kommersiella piloter, under förutsättning att det fysiska och mentala hälsotillståndet blir godkänt. Pensionsåldern inom EASA och i USA är 65 år, så frågan är vad som händer om en äldre argentinsk pilot flyger internationellt?

Argentina har tagit bort åldersbegränsningen för kommersiella piloter som fram till nu har varit 60 för single pilot och 65 för multi pilot. Kvalifikationerna ska i stället avgöras på medicinsk bedömning och teknisk kunskap.
– Med framsteg inom medicin i allmänhet, och behovet av piloter för att möta den växande efterfrågan på flygmarknaden, är det nödvändigt att omvärdera åldersgränsen vid vilken innehavare av pilotcertifikat kan utöva sina funktioner, står det i det argentinska beslutet.  

Administración Nacional de Aviación Civila, ANAC, hänvisar till branschens "växande efterfrågan", medicinska framsteg och påtryckningar från flygbolag i landet. Enligt argentinsk media ska beslutet ha tagits efter att flera flygbolag begärt en höjning av åldersgränsen för enpilotsoperationer, men resultatet blev i stället att åldersgränserna togs bort helt. De nya reglerna verkar även gälla för piloter på internationella flygningar, men det är inte klart hur det kommer att överensstämma med andra länders regler.

ANAC försäkrar att borttagandet av restriktionerna inte äventyrar driftsäkerheten, förutsatt att piloterna uppfyller de fastställda medicinska och kompetenskraven. Bland orsakerna till beslutet ligger ”hänsyn till internationella trender och behovet av att anpassa reglerna till den nuvarande dynamiken i flygindustrin”.

Nu är frågan om större marknader som USA och EU kommer följa efter Argentinas beslut.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra för de som håller sig i form
Skrivet av Harald, 2024-12-01 07:18:25
Bra att ta bort gränsen. Dessutom att ha certifikat giltigt på livstid med ny LPC då du vill köra igång igen utan massa byråkrati.
Anmäl inlägget
65+
Skrivet av Captain X , 2024-11-28 21:18:13
Det där blir problem för piloter från Argentina. Dom kommer inte att tillåtas flyga kommersiellt inom EASA eller US luftrum.
Anmäl inlägget
Nej tack, eller kanske..
Skrivet av ABC, 2024-11-28 17:06:07
Lika lite som jag vill flyga med en 21 årig pilot vill jag ha en 69 åring vid spakarna. Med ett undantag, vid långa flygningar finns fler extra piloter ombord förutom de ordinarie. Normalt flyger de endast "på höjd" och aldrig vid start och landning. Jag har inget emot om dessa är äldre då det känns fullkomligt bortkastat att främst ha yngre förmågor på dessa "vak-pass".
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&SeniorExpert, 2024-11-28 11:46:42
Äntligen lättar man på reglerna, vi tjejer och mina stewards får ju flyga till vi är 69 år och det fungerar toppenbra, ju äldre och mer erfaren man är, desto bättre blir servicen, ett steg helt i rätt riktning.
Anmäl inlägget
Ofattbart
Skrivet av Kapten, 2024-11-28 10:55:02
Med tanke på hur arbetsbelastningen och villkor har försämrats senaste 20 åren är det helt fel väg att gå.
Inte en dag efter 65 .
Dags att följa arbetstidsreglerna i USA som är väsentligt mer restriktiva än inom EU. Då kanske man får leva lite längre efter pensioneringen.
Anmäl inlägget
Kanske
Skrivet av Middle Boy, 2024-11-28 10:38:46
Utan att prata den faktiska pensionsåldern utan åldern på en pilot så är nog 65 en ganska rimlig gräns. Ungefär 10% av den kognitiva förmågan är förlorad vid 65-70 års ålder.
Anmäl inlägget
Good news!
Skrivet av Old Boy, 2024-11-28 10:17:12
Inte mer än rätt! ????????
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev