Skriv ut  

Viking Airlines – ett år efteråt

Reportage, Anders Carlsson, den 28 februari 2012
Idag är det på dagen ett år sedan Viking Airlines gick i konkurs. En konkurs som hade kunnat undvikas menar en av dem som var i ledningen när Viking ställde in flygningarna. Flygtorget har träffat bolagets flygchef Bo-Göran Svensson.

Viking Airlines
Viking Airlines Boeing 737-800

Det började 2003 med ett svenskt AOC och en MD-83 och ambitionen att flyga chartertrafik i Europa. Till skillnad från andra svenska charterflygbolag stationerades flygplanen på utestation, i Aten och Heraklion.

– Det gjorde dels att vi slapp en hel del tomflygningar uppe i norra Europa, dels hade lägre avgifter och kostnader, men huvudkontoret låg hela tiden uppe i Stockholm. Vi var ett svenskt flygbolag med en mycket internationell skara medarbetare.
        
Det säger Bo-Göran Svensson, från 2004 flygchef på Viking Airlines och en av dem som var med hela vägen fram till den 28 februari förra året när det definitivt tog stopp.
   
År 2004 var dock flygbolaget på väg uppåt. Flygplansflottan växte under två år till fyra MD-83 och trafiken ökade stadigt med i huvudsak flygningar mellan Medelhavet och norra Europa. År 2005 var Viking också först med att starta linjetrafik till Irak. Från Arlanda gick regelbundet flygningar till Erbil, Bagdad och Sulimaniya. Men under hösten 2007 började det svaja i verksamheten och tre av fyra MD-maskiner såldes. Trots minskade förutsättningar och övervintring fortsatte Viking som flygbolag.

– Vi fick en del teknik och efterfrågan minskade drastiskt så ägarna beslöt sig för att sälja större delen av flygbolaget till ett engelskt företag, Black Pearl Investment, som behövde ett produktionsbolag för de resor man sålde. Vi hade ju alla tillstånd, flygplan och en fungerande organisation så de kunde komma igång direkt istället för att gå den komplicerade vägen att starta ett engelskt flygbolag.
        
Men det var ett ödesdigert beslut, skulle det visa sig.
Med nya engelska ägare ändrades förutsättningarna och flygplanen stationerades nu på avgångsorterna, bland annat på Gatwick, i Manchester och i Bristol. All kapacitet gick också åt till att flyga engelska charterpassagerare för olika turoperatörer. Än en gång tog affärerna fart. Flygplansflottan ökade snabbt till sex egna Boeing 737, två wetleasade Boeing 737 och en MD-83.

– Vi omsatte en miljard 2009 och i början av 2010 arbetade vi med planer på att öka flottan till 15 flygplan. Vi hade också inlett ett samarbete med det kanadensiska flygbolaget Sunwing för att optimera flygplansflottan då den Nordamerikanska högsäsongen ligger på vinterhalvåret. Viking kunde leasa ut kapacitet på vintern och omvänt sedan leasa in kanadensisk kapacitet till Europa på sommarhalvåret.
        
Problemet var bara att de pengar som Viking Airlines tjänade inte stannade i flygbolaget utan försvann upp till ägarna. Det innebar att den finansiella kraften i Viking inte kunde möte de motgångar som uppstod sommaren 2010. På två månader, i juli och augusti gick tre stora engelska turoperatörer i konkurs och därmed försvann i princip hela flygprogrammet.

– Det var bara att lämna tillbaka flygplanen till leasingföretagen och friställa personalen. Vi fick naturligtvis mycket dålig publicitet när passagerare blev kvar på olika resmål men vad jag vet kom inga passagerare i kläm. Vi engagerade andra flygbolag att flyga den produktion som vi själva skulle gjort.

Inte heller linjetrafiken till Irak fanns längre kvar. Den opererades av det helt fristående bolaget Viking Hellas, startat av samma person som en gång startade Viking men som i övrigt inte hade något med Viking Airlines att göra.

I mitten av oktober 2010 stängde hela flygverksamheten. Den operativa licensen var indragen och senare under året återkallades också AOC. Försöken att rekonstruera flygbolaget misslyckades och den 28 februari förra året upphörde Viking Airlines att finnas till.

– Vi var mycket nära att komma igång igen i slutet av december 2010 men de engelska investerare som vi diskuterade med vågade inte vänta utan köpte istället Tor Air…
        
Bo-Göran Svensson är övertygad om att Viking Airlines hade levt kvar om de engelska ägarna haft en vilja att satsa mer långsiktigt.
– Men då måste man vara mer intresserad av att driva flygbolag än att ha välputsade bokslut och fin utdelning till ägarna, säger han och menar att det är just den obefintliga kostnadskontrollen som ligger bakom konkursen.

– Ryanair är världsmästare på det, det vet ner till sista öret var intäkterna och kostnaderna finns. Jag håller inte med om deras sätta att sköta den operativa driften, men kostnaderna har de koll på. Vi efterlyste hela tiden återinvesteringar i flygbolaget men de kom aldrig utan pengarna försvann till annat.
        
Bo-Göran Svensson kan inte avgöra om flygbolaget avsiktligt tömdes på pengar.

– Säg så här, är det någon som vill vara ekonomisk skurk så är det väldigt svårt att stoppa en sådan person. Men jag är helt övertygad om att hade det funnits flygbolagsmänniskor bland de engelska ägarna, då hade Viking Airlines fortfarande flugit.
        
Under det år som gått sedan konkursen har flera av de som satt i ledningen för Viking Airlines fortsatt att hålla kontakt.

– Vi har en organisation som inkluderar personal till samtliga ledningsfunktioner, en komplett infrastruktur, personal, manualer och väl utbyggd IT-avdelning och skulle kunna vara operativ på kort tid. Framför allt har vi det kunnande som krävs för att driva ett flygbolag på lång sikt, med god kostnadskontroll och känsla för flygbranschen.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tömning av bolag
Skrivet av Kalle Viking, 2012-02-29 21:23:31
Engelsmännen hade bara ett intresse, det var att som de gjorde med den engelska delen av XL, att tömma bolagen Viking och Tor Air paa
pengar, ja att flyga samt säja mycket biljetter och vid en viss punkt sluta betala fakturor.
Anmäl inlägget
Investorer
Skrivet av Dr. Watson, 2012-02-29 09:02:41
Om Sverige har knowhow och kan driva verksamheter inom flyg, var är då alla svenska investorer? Finns det några svenskägda flygbolag överhuvudtaget?
Anmäl inlägget
Störst kör först.
Skrivet av kalle flygare, 2012-02-28 18:01:51
Tyvärr så är det bara pengar som styr inom flygvärlden.
Ska någon klara sig så måste man ha många ben att stå på.
Synd på ett så välskött företag.

Kalle flygare.
Anmäl inlägget
Låter som en annons!
Skrivet av Anders, 2012-02-28 13:13:47
Sista stycket låter som en annons efter en finansiär för ett nytt svenskt flygbolag....
Anmäl inlägget
VH
Skrivet av thomas, 2012-02-28 12:26:33
varför sålde man och tappade kontrollen,
det är ju det som är grunden till fallerandet enlight intyervjun, skylla på andra, svagt,
vart tog pengarna vägen från försäljningen.
finns inga ursäkter till dåliga beslut
det är alltid affärsmannen bakom alla bolag som är avgörande
Anmäl inlägget
Intressant...
Skrivet av Fly1, 2012-02-28 11:38:13
Intressant läsning! Synd bara att BPI inte tänker mer långsiktigt i sina investeringar och ställer flygbolag på marken ett efter ett...TOR Air är ju det senaste projektet som BPI ägde men inte vill investera vidare i och som försattes i konkurs för några dagar sedan...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev