Skriv ut  

SAS flyger charter för Apollo för över en halv miljard

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 oktober 2012
SAS och Apollo har tecknat ett flygavtal för sommaren värt 590 miljoner kronor. Tretton olika orter i Norden och åtta olika destinationer står på flygprogrammet. Det ger SAS möjlighet att optimera flygplansflottan på tider när linjetrafiken är reducerad.

SAS

Charterflygningar är en viktig och växande verksamhet inom SAS. Under sommaren har SAS flugit charter för bland andra Apollo och Airtours och inför den stundande vintersäsongen har Apollo återigen köpt in SAS som leverantör av flygtrafiken. Det nya avtalet är inte lika stort som sommarens, men innebär drygt 900 flygningar från 13 olika orter i Sverige, Norge och Danmark till åtta olika destinationer, bland annat Kanarieöarna och Egypten. I pengar är det nya avtalet värt 590 miljoner kronor.

– Efter ett långt samarbete med SAS vet vi att de levererar en flygprodukt som är punktlig, flexibel och av hög kvalitet vilket gör att vi än en gång skriver nytt avtal med SAS för vinterns flygningar, säger Mats Dahlquist, COO för Kuoni Nordic.
        
För Apollo är möjligheten att använda en flexibel flygplansflotta och anpassa antalet stolar ombord till efterfrågan, ett avgörande argument, liksom det faktum att det finns ett PR-värde i att använda ett välkänt flygbolag.
        
SAS ska huvudsakligen använda Boeing 737-700 och Boeing 737-800 i chartertrafiken. Det ger möjlighet att flyga direkt från de fyra svenska städer som avtalet omfattar, Luleå, Umeå, Stockholm och Malmö, till både södra Egypten och Kanarieöarna.
        
Charterflygningarna går till största delen under helgerna och det innebär att de klassiska svackorna i linjetrafiken, under helgerna och semesterperioderna, ger resurser till kontraktsflygningar.
– Det ger oss möjlighet att optimera flygplansflottan, säger Malins Selander, pressansvarig på SAS Sverige.
           
Därför finns inte heller några planer på att än en gång starta ett eget charterflygbolag, likt SAS-ägda Scanair som under åren 1961 till 1994 flög charter åt de flesta researrangörer i Skandinavien.



Kommentera artikeln
Det finns 26 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Enligt alla regler
Skrivet av Rättar fel, 2012-10-09 13:07:53
Gold Card, EU förbjuder staliga subventioner och staliga lån måste ske på affärsmässiga villkor. Du blandar ihop lån med subventioner.
Hajen, svenska staten har ett ansvar för att vårt glest befolkade land har snabba förbindelser. Tanken kanske bör omprövas iochmed den fria konkurrensen inom EES-området. Kvar kanske blir subventioner till upphandlade linjer till glesbygden, tillåtet enligt EU. Staten säljer ej till underpris. Man har omtanke om statsfinanserna och följer EU:s regler.
Anmäl inlägget
Varför har Svenska staten ej sålt sina aktier?
Skrivet av SBk, 2012-10-08 17:27:38
Svenska staten har ej sålt sin andel i SAS.
De ser helheten därför har de kvar sin andel. De kan avyttra sina SAS aktier om de vill. Men de har troligen sett en fördel att ha kvar aktierna.

Har ej gjort någon jämförelse mellan SAS och andra bolag. Det jag sa var att de bolag som staten har aktier i tillsammans genererar ett överskott.

Det är ej unnat alla att förstå!
Anmäl inlägget
öh...
Skrivet av Hajen, 2012-10-08 11:51:39
Att du ens jämför Sas med dom andra vinstgivande bolagen är skrattretande!!

För att vara exact, 21,4% är det svenska statens ägande det gör dom(oss) till den som innehar den största aktieposten.
Anmäl inlägget
Reality check
Skrivet av Gold card, 2012-10-08 11:23:46
Jag bemödar mig inte att ens kommentera era förklaringar och försvarstal på hur det fungerar i "bolagsaffärer" etc då ni bara gör er löjliga.

Ni må gilla SAS, men välkommen till verkligheten.
SAS kommer troligen aldrig att generera något tillbaka till oss skattebetalare, ser heller inte denna räddare/köpare som är villig att ta över detta sjunkande skepp.
Anmäl inlägget
Se helheten Hajen
Skrivet av SBk, 2012-10-08 10:45:43
Svenska staten äger endast ca 1/5 av SAS (minoritetsägare).

SAS är den största betalaren till Transportstyrelsens Luftfartsavdelning. Kontrollera hur mycket utlandsägda bolag bidrager med!
Stor del av SAS´s personal betalar skatt i Sverige.
Svenska statens bolagskoncern (LKAB, Vattenfall, Sveaskog mflr) ger varje år ett positivt bidrag till statskassan.

Om SAS skulle försvinna och utländska bolag ta över skulle vi förlora många skattekronor!
Anmäl inlägget
Se helheten Hajen
Skrivet av SBk, 2012-10-08 09:52:32
Svenska staten äger endast ca 1/5 av SAS (minioritetsägare).

SAS är den största betalaren till Transportstyrelsens Luftfartsavdelning. Kontrollera hur mycket utlandsägda bolag bidrager med!
Stor del av SAS´s personal betalar skatt i Sverige.
Svenska statens bolagskoncern (LKAB, Vattenfall, Sveaskog mflr) ger varje år ett positivt bidrag till statskassan.

Om SAS skulle försvinna och utländska bolag ta över skulle vi förlora många skattekronor!





Anmäl inlägget
hua...
Skrivet av Hajen, 2012-10-07 20:38:17
Ja det känns ju som en sas aktie är värd att satsa på. Undrar när en sådan gav utdelning sist? Ni kan kalla det vad ni vill det är skatte-slantar rakt ner i ett bottenlöst hål... Eventuellt lite Wallenberg kulor som grädde på moset.
Anmäl inlägget
Grattis
Skrivet av Macke, 2012-10-07 19:39:06
Jag flyger med SAS i runda tal 100 ggr om året i jobb och mycket privat och SAS är kanon både på marken och i luften:) Hoppas verkligen ni blir kvar i MÅNGA MÅNGA år:)
Anmäl inlägget
Varför sprida skit?
Skrivet av Dupont, 2012-10-07 19:30:12
Brukar oftast skratta åt alla korkade inlägg som typ av "Gold Card". Men ibland undrar jag ju varför man sprider så grov okunskap? Oavsett om det är mot SAS, Norweigan etc så finns det folk som är så jäkla negativa och alltid skall göra en höna av en fjäder med ett logiskt ärthjärna tänk.. Bra gjort av "Rättar Fel".
Anmäl inlägget
Grattis!
Skrivet av Edit, 2012-10-07 18:26:18
Grattis till SAS, det tycker jag att ni är värda! Tråden om Novairs begränsade kapacitet är bara en finare omskrivning. Novair har omotiverad crew och en bekväm ledning som helt saknar entreprenörsanda. Jag förstår att SAS får fina betyg som charteroperatör. Helt välförtjänt. Hälsningar från en som en som gärna väljer Apollo tack vara samarbetet med SAS. Til lykke.
Anmäl inlägget
heja sas!!
Skrivet av Tanja, 2012-10-07 06:40:01
Läste att sas fick avtalet värt 440 miljoner som gör sas till statens flygbolag inrikes! Och grattis igen för priset för det punktligaste stora flygbolaget!
Anmäl inlägget
Stora vinster
Skrivet av SBk, 2012-10-06 20:50:47
Glöm ej att totalt gör staten stora vinster via de bolag de har aktier i. LKAB, Vatenfall mflr. ger varje år stora vinster till staten. Om man av dessa vinster satsar en del i SAS märks knappast. Inga skattepengar går förlorade.
Anmäl inlägget
Sprid inte din okunskap
Skrivet av Rättar fel, 2012-10-06 19:57:00
Goldcard, du har inte förstått. Det är INTE bidrag som staten ger till SAS - det är en form av lån. Man investerar i fler aktier som både ger utdelning under ägandet och en vinst när man sedan avyttrar dem. Allt sker på marknadsmässiga villkor. Du är som många andra okunnniga om hur det går till i bolagsaffärer. Det ger inte dig och andra rätt att sprida lögner. Norwegian har redan gjort flera sådana här nyemmissioner under sin korta tid.
Anmäl inlägget
Finnair är ännu mer statligt ägt än SAS.
Skrivet av Kalle, 2012-10-06 18:06:19
Finnar gjorde gigantisk nyemission där finska staten stoppade in pengar på linje med övriga ägare. Finnair är också delägare i Norwegian, så via Finnair är Norwegian indirekt delvis statligt ägt.
Anmäl inlägget
Pappa staten.
Skrivet av F/O, 2012-10-05 22:32:03
@Gold Card.
Staten äger helt eller delvis över 40 olika bolag varav SAS är ett av dom. Att dom stödjer en nymission i bolaget när bolaget behöver få in pengar är sund affärsstrategi om man tror att bolaget går att rädda. Att sälja ett bolag på obestånd är sällan vare sig lätt eller en bra affär. Än värre försätta bolaget i konkurs. Det skulle inte gynna ägarna (skattebetalarna). Om sen staten ska äga bolag överhuvud taget är en annan fråga. Men glöm inte att ett SAS som går bra gynnar ägarna.
Anmäl inlägget
@ Gold card
Skrivet av Benke, 2012-10-05 21:36:12
Så du menar att statliga bolag inte skall få genomföra nyemissioner på samma sätt som privata aktörer?
Anmäl inlägget
??
Skrivet av Spanky, 2012-10-05 21:17:13
Förstår inte riktigt denna artikel, pratar vi sommarn som var eller nästa sommar?
Om det var sommarn som var så kan man ju inte låta bli att fundera över vart alla miljarder tog vägen när kvartalsrapporterna visar minus.
Är det nästa sommar så kan man ju undra lite över vad man menar med att optimera flygplansflottan.
Anmäl inlägget
Till Anna
Skrivet av Gold card, 2012-10-05 20:16:57
Staten har flera gånger skickat in pengar i SAS, så det blir vi skattebetalare som betalar en del av biljetten. Klart att SAS kan ge ett bud som övriga operatörer inte kan matcha när pappa staten betalar. Det råder inte någon brist på flygbolag som vill ha dessa kontrakt. Men visst, jag tror säkert att passagerarna är nöjda, speciellt när deras semester subventioneras av staten.
Anmäl inlägget
Kul hur man kan skriva så positivt
Skrivet av B, 2012-10-05 19:52:18
1. Kul att SAS fick det, vill att det ska gå bra för dem då det är ett bra bolag.

Det är dock kul hur all media skriver det så positivt, de skriver ut pengar, hus SAS ska få pengar, ordet "miljard" passar då bra i rubriken, sen att SAS fått ett guldavtal.
Verkligheten är egentligen tyvärr att SAS hade det förra året, nu har Apollo tagit bort SAS från vissa sträckor och ersatt men någon annan.
Anmäl inlägget
cashflew
Skrivet av cashflower, 2012-10-05 17:44:33
wow vad roligt! Det är inte lite klirr i kassan!,:-) det gör ju att sas kan pusta ut! Kul:-) grattiz!,
Anmäl inlägget
Gold card, att du ens orkar
Skrivet av Anna, 2012-10-05 17:12:36
Paxen är super nöjda med SAS som charter operatör, flera gånger på rad har sas dk blivit utsedd till det bästa charter operatören. Vadå skambud....?? varför skulle sas piloter vara mer trötta än andra på helgerna?? Novair är ett fantastiskt charter bolag men har inte kapacitet att flyga all trafik själva
Anmäl inlägget
Nova
Skrivet av M.p, 2012-10-05 12:44:52
Saken är väl att Novair endast kör 3 maskiner under sommaren och 4 under vintern. Den egna kapaciteten är för liten. Vissa destinationer som många små grekiska öar, där är 321:an för stor. SAS kör där det egna kapaciteten räcker eller passar.
Anmäl inlägget
Pappa betalar
Skrivet av Gold card, 2012-10-05 12:15:41
SAS går in med skambud.. pappa staten betalar ju ändå.
Anmäl inlägget
Trötta
Skrivet av Per, 2012-10-05 12:05:59
Blir inte SAS piloterna trötta om dom måste flyge på helgerna ?
Anmäl inlägget
Novairs trafikprogram?
Skrivet av MP, 2012-10-05 11:35:58
Hur går det då för Novair?
Är SAS en mer ekonomiskt lönsam operatör för Kuoni som är Novairs ägare?
Anmäl inlägget
Andra flygbolag?
Skrivet av NN, 2012-10-05 07:39:26
Är SAS det enda flygbolaget Apollo skriver avtal med?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev