Fler bokade flyg med SAS i september
Publicerad den 8 oktober 2012
Det är de interkontinentala linjerna som är det verkliga guldkornet för SAS: Plus 12,6 på alla de tio linjerna från Stockholm, Oslo och Köpenhamn och framför allt en ökning på 30 procent på destinationerna Peking, Tokyo, Shanghai och Bangkok.
Sammanlagt ökade passagerarunderlaget hos SAS med 90 000 resenärer under september, det är 3,5 procent upp. Samtidigt ökade kabinfaktorn med 1,9 procent jämfört med förra året och stannade på 76,5 procent. Även den skandinaviska trafiken har gått upp, med 1,5 procent trots att SAS minskade kapaciteten på de linjerna med 1,6 procent.
– I september återvände affärstrafiken samtidigt som vi fortsatte att erbjuda ett betydligt utökat linjenät på fritidsdestinationerna vilket visar vilken bredd SAS produkt har. Vi kommer att arbeta vidare på att bredda våra erbjudanden för alla kundgrupper samtidigt som vi fortsätter sänka våra kostnader och öka effektiviteten, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef i SAS.
Septemberresultaten är över förväntan hos analytikerna som menar att det är ”bra gjort” av SAS att nå en så hög beläggning.
De två måtten på intäkterna, RASK och Yielden visade uppåtgående siffror: Yielden, alltså intäkten per passagerarkilometer, var 3,6 procent högre under augusti månad (beroende på att den rapporteras in en månad efter passagerarsiffrorna.) Enligt analytikerna kan det innebära en intäktsökning på 100 miljoner för september.
Det är inte bara SAS som visar goda siffror för september. Hela flygmarknaden har varit stark sedan slutet av semestern och i början av hösten. Två av SAS främsta konkurrenter kan även de lämna goda siffror, Finnair kring 10 procents ökning och Norwegian upp mot 20 procent. Den goda utvecklingen för hela branschen ser inte heller ut att avta i nuläget.
Kommentarer
Britten: Om det hade varit ett normalt uppsving för September så var det säkert samma uppsving förra året. Troligen är det helt enkelt så att resandet ökar och fler väljer SAS. Vi väntar med spänning på den finansiella rapporten. Förhoppningsvis kan dom visa ett plus i sitt kvartalsresultat.
Det finns en orsak till att flygbolag gör sig av med Airbus A340, den är nämligen dyr i drift jämfört med t.ex. 777… SAS borde byta ut sina Airbus A340 så fort som möjligt mot 787 eller 777 om de vill fortsätta med långdistans…
Varför vägrar SAS att skaffa fler långdistansflyg? I princip alla flygbolag vill ju bli av med sina A340, vilket borde ge en bra prisbild. Varför köper/leasar inte SAS en eller ett par som en temporär lösning för att möta detta guldläge?
Man lägger inte ned Bangkok
När man gick ut med det meddelandet om att man skulle lägga ner Köpenhamn-Bangkok, hade man inte dessa siffror, men väl med facit i hand så ser det ju konstigt ut.
Plus 12,6 på alla de tio linjerna från Stockholm, Oslo och Köpenhamn och framför allt en ökning på 30 procent på destinationerna Peking, Tokyo, Shanghai och Bangkok.
Om det stämmer kan jag inte fatta att man lägger ner linjen till Bangkok ?
Helt normalt, men kanske kan vara ett sista andetag för sas att hålla sig över ytan.
Är det ett normalt uppsving för september eller är det helt enkelt att fler börjar resa igen?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten