Det finns 20 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Lämna inte maten kvar på tallriken
Skrivet av Så är det, 2012-10-16 11:04:15
Jo, mamma. Du är väldigt påverkad av Norwegians PR-maskineri. Du upprepar samma mantran som de vill att du ska göra... Läs gärna årsrapporterna men inse att varje årsrapport är historia. För att blicka in i framtiden behövs FLER parametrar än den. Jodå, SAS har haft problem förr. En del problem är långsiktiga och finns kvar, t ex tunga pensionsåtaganden. Men det är mestadels ett annorlunda företag än det var innan lågprisbolagen kom in på marknaden.
|
|
Sv: Så är det
Skrivet av mamma, 2012-10-16 00:21:05
Sas var ett sorgebarn och ett varnande exempel långt innan de började tappa marknad till Ryanair, Norwegian och andra. För övrigt bryr jag mig inte om vad Norw eller Sas mgmt säger -- jag kollar årsrapporterna. Visst är Malmö Av OK, men på världskartan är de inget att räkna med och inte ett hot till något bolag.
|
|
Skafferiet kan bli ett skandinaviskt smörgåsbord
Skrivet av Så är det, 2012-10-15 20:57:20
Malmö Aviation upplever nog de flesta som ett SERIÖST bolag... Går med vinst, vinner priser år efter år och flyger bara inrikes Sverige. Ägaren är en norrman av det SERIÖSA slaget... SAS problem som du beskriver lite klumpigt i dina inlägg, är inte oöverstigliga - det är just det som du inte vill förstå. Påverkad av Kjos stora PR-maskineri har du bara lust att svartmåla SAS. Både Norwegian och SAS har såväl problem som möjligheter, styrkor som svagheter. Tillsammans har de alla möjligheter.
|
|
Inga undantag
Skrivet av mamma, 2012-10-15 20:19:43
Sas är som andra mindre och krympande bolag som inte har anpassat sig och nu kämpar för överlevnad genom att försöka hitta en nisch där de passar in, medan bolag som anpassade sig och såg till att de var konkurrenskraftiga har blivit marknadsledande. De kommer inte att ge upp sina marknadsandelar till förmån för Sas eller andra i liknande tragisk situation.
|
|
Sas enda chans
Skrivet av mamma, 2012-10-15 17:32:07
Monopolkultur, flaggviftande, nepotism och inbördes beundran har gjort att Sas kostnader och produktivitet ligger långt efter moderna flygbolags trots oändliga "sparprogram". Vad Sas än gör kommer de inte att bli knokurrenskraftiga internationellt, eftersom konkurrenterna också pressar ner sina enhetskostnader. Sas bästa chans att överleva är att krympa till f.d. Linjeflygs storlek och flyga enbart på Sweden domestic, en liten marknad som seriösa bolag inte är intresserade av.
|
|
Fyller skafferiet på kredit
Skrivet av Så är det, 2012-10-14 21:40:40
Norwegians ekonomi bygger på nöjesresenärer som betalar flera månader i förväg. Det kräver ständig expansion, annars funkar inte modellen. Snart är det stopp. De få affärsresenärerna finns mest INOM Norge och Skandinavien. Övrigt linjenät är mest Medelhavet (sommar) och skidorter vinter + taskig frekvens på ett par gg/vecka till storstäder. SAS passagerare bokar nära avgång. Linjenätet riktar sig till dem. Bolagen kompletterar varandra. Ett samarbete gynnar båda.
|
|
mamma
Skrivet av Sv: Så är det, 2012-10-14 18:11:34
Norwegian är avsevärt starkare än Sas som inte har presterat annat än katastrofala förluster. Norwegians nyemissioner är typiska för snabbt växande bolag och snart kommer deras flotta och linjenät att vara större än Sas'.
|
|
Rätta munnen efter matsäcken
Skrivet av Så är det, 2012-10-14 12:51:49
Nej, mamma. Norwegian är INTE ett starkt bolag. Ständiga nyemissioner, väldigt låg vinst jämfört med omsättning. Det finns en gräns i det glesa Skandinavien när det gäller snabb expansion. En dag kommer verkligheten i kapp de billiga PR-tricken. Deras fördelar är, precis som du säger, låga omkostnader och en modern flotta. SAS förändring går snabbare än du tror. Den fria marknaden har inte funnits i en generation ännu. Det du nämner är rent språkligt/juridiskt indicier och tro - inte bevis.
|
|
Samarbete?
Skrivet av mamma, 2012-10-14 02:14:54
Endast svaga bolag har fördel av samarbete. Starka har inte det. Om jag vore Norwegian, skulle jag undvika samabete och utveckla mitt eget trafiksystem som jag vill och som optimerar min vinst. Norwegian har låga kostnader, en modern flotta och är stark nog att konkurrera ut de flesta.
|
|
Sv: Så är det
Skrivet av mamma, 2012-10-14 02:07:18
Det tar minst en generation. Det har Sas redan bevisat med sina 39 fack och ständiga förluster. Alternativet är att ersätta alla som motarbetar arbetsgivaren med nyinhyrd personal som har en helt tidsenlig inställning till arbete, service och villkor. Att anställa skandinaver som vill ha bra betalt och betala vansinnesskatter är inte lösningen. Problemet är Sas och Skandinavien, inget annat.
|
|
Nytt fräscht måste köpas in
Skrivet av Så är det, 2012-10-14 00:40:46
Mamma, det är ju just dessa problem som måste förändras. Men det tar INTE en generation. Marknaden tvingar SAS och fackförbunden till mycket snabba förändringar idag. Det känns märkligt att lyssna på folk som upprepar samma mantra om och om igen, t ex om f d monopolet och företagskulturer som är konserverade på burk. Vi hoppas ändå att det även blir skandinaver som får fortsatt jobb i framtiden...
|
|
Sv: Så är det
Skrivet av mamma, 2012-10-13 21:26:19
Det tar minst en generation att ändra företagskultur. Sas största problem är inte nätverk, törstiga A340, gamla MD80, utan egen företagskultur från monopoltiden och 39 fack som motarbetar arbetsgivaren. Att sedan anställa folk från länder med världens högsta levnadskostnader och skatter hjälper inte Sas överlevnad.
|
|
jajamesan
Skrivet av Hajen, 2012-10-13 17:27:36
Det man har läst i divs medier så vill ju både Svenska och Norska staten sälja av sitt ägande i Sas.(Verkar som bara danskarna är nöjda?)Men vill vänta tills bolaget genererar en sådan tillväxt så att det blir en bra affär. Dom lär ju få vänta!!??
|
|
Framtiden
Skrivet av UB, 2012-10-13 12:53:42
Ett starkt Nordiskt bolag som bygger på samarbete mellan SAS, Finnair och Norwegian. Alla tre bolagen är nu utsatt för en allt mer hårdnande konkurrens från icke-europeiska bolag som kannibaliserar på den europeiska marknaden. De tre bolagen bör samarbeta för att bli dominerande i Norden och de kommer få bra förutsättningar att driva både inomeuropesik och inkterkonttrafik lönsamt. Ingen av de övriga allianserna är villiga att släppa ifrån sig några marknadssegment till SAS och Finnair.
|
|
Gammal skåpmat måste rensas ut
Skrivet av Så är det, 2012-10-13 12:11:14
Mamma, ovanstående artikel handlar om eventuella framtida möjligheter för SAS. Kom gärna med synpunkter på det. Att inget kvarstår som idag kan vi nog vara överens om. Men att bolaget inte skulle kunna existera alls är ju bara okunnigt. De 39 facken har också förstått att en radikal ändring kommer att ske. Du måste nog också vara ganska ensam om att påstå att SAS service är likadan som förr...
|
|
Sv: Så är det
Skrivet av mamma, 2012-10-13 00:51:00
Monopol finns inte längre och Sas kommer inte att finnas så värst länge till. Det är bara att konstatera att så är det. Sas har gått utför ordentligt sen monopolet försvann pga att kulturen hos 39 fack fortsätter att vara densamma som under monopoltiden. Servicen likaså.
|
|
Konstruktiva idéer
Skrivet av Så är det, 2012-10-12 22:55:10
Mamma, eftersom monopolet inte finns längre så är din kommentar onödig. Vi är oerhört trötta på folk som bara är ute för att tjäna egna popularitetspoäng för att dissa SAS så mycket som möjligt istället för att diskutera ämnet.
|
|
@mamma
Skrivet av Dole, 2012-10-12 01:03:59
Djup kommentar där, mamma. :-)
|
|
Monopol
Skrivet av mamma, 2012-10-11 21:15:27
Sas utvecklas bäst under monopol eftersom de inte är konkurrenskraftiga.
|
|
DHL/Schenker
Skrivet av Schenker, 2012-10-11 17:39:47
Fakta fel. DHL ägs av Tyska Posten och DB Schenker av Tyska järnvägen och företagen är bittra konkurrenter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|