Skriv ut  

Linjetrafik med Boeing 787 till Norden i februari

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 oktober 2012
Boeing 787 har hittills bara visat upp sig på de nordiska flygplatserna. Men redan i februari blir det reguljär trafik på Norden.

Japan Airlines
Japan Airlines Boeing 787 Dreamliner


Japan Airlines sätter in Dreamliner på en ny linje Tokyo – Helsingfors.

Nyligen satte Ethiopian Airlines in bolagets nya Boeing 787 på linjen mellan Addis Abeba och Arlanda. Det åtta timmar långa besöket i Stockholm lockade stora skaror som ville stifta bekantskap med det nya flygplanet. Men det var och förblir ett engångsbesök av en Dreamliner på Arlanda. Tidigast nästa sommar kan det bli aktuellt med regelbunden trafik när Norwegian kommer igång med sina långlinjer som av allt att döma ska använda Arlanda och Gardermoen för flygningarna till New York och Bangkok.
                     
Lika tunnsått är det fortfarande ute i Europa där Frankfurt dit All Nippon Airways flyger en daglig linje från Tokyo. Men i takt med att flera flygbolag får sina försenade leveranser och kan börja sätta in flygplanet i sina linjenät, blir bilden en annan. Enligt planerna sätter United i december in en av sina första Dreamliner på rutten från Houston till Amsterdam. Första europeiska flygbolag att börja flyga planer är polska LOT som i mitten av nästa månad får sin första av åtta Boeing 787 levererad och i januari sätter in den på linjen mellan Warszawa och Chicago. Och väl inne på nästa år blir det fler linjer med LOT och United samtidigt som fler av de europeiska flygbolagen för sina beställda Dreamliners.
                     
I Norden är det av allt att döma Helsingfors som får den första återkommande Dreamlinerförbindelsen redan i februari när Japan Airlines startar tidigarelägger sin nya linje från Naritaflygplatsen. Fyra dagar i veckan är det tänkt att rutten ska trafikeras, i direkt konkurrens med Finnair som flyger dagligen till Tokyo med omväxlande Airbus 330 och 340.
               
Att det blev just Helsingfors beror enligt Japan Airlines dels på att Vantaflygplatsen är den perfekta huben för trafik mellan Japan och Europa med mycket korta transfertider, dels på att Oneworld-kollegan Finnair redan flyger mellan de två städerna. De båda flygbolagen har redan codeshare på ett antal av Finnairs linjer och enligt pressmeddelandet ska samarbetet utökas i framtiden.
               
Den ökade kapaciteten mellan Helsingfors och Tokyo blir också en faktor att räkna med för både Kastrup och den nya storflygplatsen i Berlin.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stockholm-Tokyo nonstop
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-10-19 19:43:26
En direktlinje ARN-NRT borde rimligen kunna fungera. Det enda troliga alternativet är att den startas av ett flygbolag inom Star Alliance. Då SAS har för få långlinjeflygplan så kan de inte starta en sådan linje förrän styrelsen ger ok att anskaffa nya och fler långdistansflygplan (troligen A350 eller B777). Det mest troliga alternativet är dock att ANA skulle starta med B787. Några sådana indikationer finns dock inte idag.
Anmäl inlägget
mer än så lille vän
Skrivet av Henrik, 2012-10-18 17:04:15
@ Grevinnan Gravello

Nänänä, det är bra mycket mer än några procent om man ska tro Finnair själva.
Anmäl inlägget
Få svenskar ombord
Skrivet av Grevinnan Gravello, 2012-10-17 11:34:14
Ombord hos Finnair till och från Osaka, Nagoya och Tokyo är det i snitt 96 procent japaner. Svenakr ombord utgör bara någon promille.
Anmäl inlägget
SAS hade ARN-NRT & ARN-KIX tidigare
Skrivet av NewMB, 2012-10-16 11:31:35
Som titeln säger så trafikerade SAS förr en linje mellan ARN och både NRT och KIX (Osaka). KIX gick inte ihop och abg till NRT flyttades till CPH (pga slots på NRT). Nu äntligen har man förhandlat mer slots, men som vanligt har SAS inga plan för långlinjer....
Anmäl inlägget
Oneworld?
Skrivet av Sim, 2012-10-15 15:58:35
Jag tror också att en linje från ARN skulle vara mer lönsam... Men Finnair är i samma Allians som JAL. Så det är nog ändå större chans att de flyger på HEL eller?
Kan ANA på ARN vara något?
Anmäl inlägget
Svenskar via Helsingfors
Skrivet av biz, 2012-10-15 12:17:38
Att det överhuvudtaget finns passagerar underlag från Helsingfors till Tokyo beror ju på att större delen av paxen kommer ifrån Sverige. Japan Airlines hade lika gärna kunna lägga linjen direkt ifrån Arlanda... Hade hoppats på att Norwegian skulle starta den linjen annars men deras huvudsyfte verkar precis som vanligt vara att bara trafikera linjer som någon annan redan trafikerar. Stockholm - Tokyo hade annars varit en riktig guldgruva.
Anmäl inlägget
Re: Norwegians första flygning
Skrivet av Pax, 2012-10-15 12:06:19
Vi lär nog vänta längre än vad dom vill medge. Följer man 787's leveranser, så är dom ju fortfarande hopplöst efter schema.
Anmäl inlägget
Norwegians första flygning?
Skrivet av Drömmaren, 2012-10-15 08:17:39
Finns det ett planerat datum för Norwegians första flygning med Dreamliner?
Är det några piloter som har fått indikation på att de ska gå kurs?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev