Det finns 15 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
@Dan
Skrivet av Styrmannen, 2012-10-27 16:55:00
Jag jobbar på SAS och kan dementera att kaptenerna inte genomför lagstadgad träning för att kunna flyga i högersits. Detta genomförs varje halvår i simulator där ett antal moment skall tränas/genomföras med kaptenen i vänstersits. Så har det varit under många, många år.
|
|
Salme
Skrivet av Sten Erlandsson, 2012-10-27 09:44:37
Vad man kanske inte tänker på är att flygplanet inte är försäkrat fullt ut eftersom "piloten" saknade behörighet att flyga planet och vad hade hänt vid en olycka om försäkringen inte hade betalat .Flygchefen Mr Bayram borde ha blivit straffad eftersom det är innom hans ansvarsområde att se till att all personal har den behörighet som krävs för att utföra sina arbetsuppgifter,men som vanligt så händer det ingenting om man har de rätta kontakterna i Turkiet.
|
|
försvåra förfalskning?
Skrivet av Vertigo, 2012-10-27 08:24:22
Ett första steg borde rimligen vara att göra om både flyg och medicinskt certifikat till ett mer svårförfalskat dokumen. som t-ex. pass, körkort. I dagens läge kan man mer eller mindre förfalska sina certifikat genom att avända diverse data program. Stoppa fifflandet av flyg timmar är dock svårare....
|
|
"SAS har råd"
Skrivet av Captain Dead Tired!, 2012-10-27 07:55:55
Klart SAS ansett sig ha råd, då man aldrig konkurrerat på lika villkor som andra bolag. Vi skattebetalare betalar för SAS-kalaset, där styrmän tjänar mer än kaptener på andra svenska bolag på samma typ av flyg.
|
|
RE/ Bra förutom en mening
Skrivet av Lars Åke Göthe, 2012-10-25 16:07:40
Hej B Du har delvis rätt, meningen blev för generell. Men jag påstår inte att kraven skulle vara lägre för vissa bolag än för andra då varje bolag äger rätt att sätta sina egna regler förutsatt de uppfyller myndighetens krav. SAS har under många perioder haft de lägsta flygtidskraven av alla "etablerade" bolag därför att man ansett sig ha råd och kompetens att internutbilda.
|
|
Lågprisbolag
Skrivet av Hej, 2012-10-25 13:41:01
Samtidigt är ju alla lågprisbolag en skam för flygvärlden. Dom har suddat bort allting som hade med någon form utav värdighet att göra. Det som låter lågprisbolagen fortsätta är mmöjligheten att "double-dippa" leasing. Inget lågprisbolag är ju kärrorna själva. Som tur är ska man väl ta till lite krafttag mot den sk double dippingen.
|
|
Tandlöst
Skrivet av ZIggy, 2012-10-25 07:44:45
CAA i Europa, och i Sverige är tandlösa. Allt Svartflyg som förekommit. Salme och andra Filuer i branschen som figurerat sedan 70 talet Det får mig osökt att tänka på den "SYMBIOS" som figurerat mellan vissa personer som figurerat både i gråskala och på fel sida, och personer anställda på myndigheten som ska kontrollera dessa. Undrar hur det skulle sett ut i USA med FAA?
|
|
Det finns mycket skit under mattan,,,
Skrivet av Mr parker P51, 2012-10-25 07:42:28
Klockrent inlägg av mr spakfylla.. Sas pilot med 1% får inget straff? Med dagens konkurrens så loggas det för att uppfylla minikraven.Många flygbolag kontrollerar aldrig flygtid.I bästa fall de 3 sista sidorna.Detta gäller sjukvården och läkaryrket också ska ni veta (BAKGRUNDSKONTROLL) I denna branch av avundsjuka och spänvings komplex så är det oftast kollegor som ringer alarmklockan till DO när någon kollega börjat med lite för mkt tid i boken.
|
|
SAS träning
Skrivet av Dan, 2012-10-25 06:16:04
Ett av de bolag jag tidigare jobbat för, SAS, hoppar också över viss lagstadgad träning t ex träning för att kvalificera sig att flyga från både höger och vänster sitts. Det skall göras träning och check för att kvalificera sig till detta, dock görs bara checken och alltså ingen återkommande träning..... bara ett av flera exempel...
|
|
Spakfylla
Skrivet av mamma, 2012-10-25 00:41:20
Och vissa piloter kommer berusade till jobbet.
|
|
Bra förutom en mening
Skrivet av B, 2012-10-24 20:23:37
"där lågprisbolagen alltför ofta ser genom fingrarna på kvalifikationerna hos kontraktspiloterna de anställer."
Med den meningen, rena förtalet så faller hela artikeln i trovärdighet. Bra skrivet men det är som en reklamartikel för SAS och rent pinsamt att påstå att lågprisbolag har lägre krav på sina piloter. Möjligen SMÅ skumma bolag men inte de stora jättarna.
|
|
parkerpen
Skrivet av anonym, 2012-10-24 19:52:49
Vet att på 80-90 talet figurerade termen parker-pen bland flygstudenter när det gällde att logga tid som man inte flugit. Hur utbrett detta var låter jag vara osagt.
|
|
Nja
Skrivet av M, 2012-10-24 18:40:38
Jag känner ingen som fifflar med loggböcker. Visserligen går det ju men man måste vara ganska duktig på att hitta på historier och veta hur lång tid det tar att flyga mellan A och B. T.ex. UK's CAA kontrollerar fysiskt alla loggböcker när det är dags för ATPL certifikat. Timmar har dock mindre relevans idag än förr. Idag är det om du är villig att betala Type Rating som är det väsentliga.
|
|
Moment 22
Skrivet av Anonym, 2012-10-24 18:09:05
Allting är bara ett moment 22, ingen vill anställa någon med låga timmar men hur ska en nyutbildad pilot få sina timmar? Man kanske fuskar med loggböcker m.m. Som svar på tidigare kommentar.
|
|
Fiffel i loggböcker?
Skrivet av Student, 2012-10-24 13:25:56
Hur vanligt är det att piloter fifflar med loggböckerna inför intervjuer? Det krävs väll ibland att man ska ha uppnått ett visst antal timmar innan man kan bli uppgraderad, eller för att få komma på intervju.
|
|