SAS öppnar elva nya linjer från Sverige

Publicerad den 26 november 2012
Kommentarer
Det blir 45 nya linjer på ett bräde när SAS bygger vidare på linjenätet under nästa år. Elva av dem hamnar i Stockholm och Göteborg. Den stora vinnaren är Norge med 17 nya utrikesförbindelser.

Det är privatresenärerna som framför allt får nya linjer att välja bland när SAS går på offensiven med 45 nya linjer som alla öppnar nästa år. Juvelen i kronan är naturligtvis den helt nya långlinjen mellan Köpenhamn och San Fransisco men över huvud taget är det ett varierat utbud som bolaget lägger in i flygprogrammet.
– Det är något vi planerat sedan tidigare, långt innan de senaste veckornas kris och det är destinationer som ligger i linje med vår satsning på fritidsresenärer. Å andra sidan är de som reser med oss i affärer ofta samma personer som kommer tillbaka när det är dags att åka på semester, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS till Flygtorget.
         Flertalet av de nya linjerna flygs enligt säsongstidtabell över sommaren då affärsresandet går ner och frigör flygplanskapacitet.
– Vi vill naturligtvis utnyttja vår flotta maximalt samtidigt som vi täcker hela individens resebehov.
         Den helt nya linjen mellan Göteborg och Östersund som får premiär redan nu när vintersportresandet börjar är unik i ett annat avseende. Det är den enda av SAS linjer från södra till norra Sverige som inte passerar Arlanda. Östersund får även en direktlinje från Helsingfors. Den och de övriga sex linjerna från Helsingfors, Turku och Tampere flygs av Blue1 men är en renodlad SAS-produkt.
         I det nya linjeutbudet är det Norge som får störst utdelning med nya rutter dels från Norge, dels från de tre städerna Bergen, Trondheim och Stavanger. Sammanlagt 17 nya linjer medan Köpenhamn får tio nya, något som irriterar flygplatsmyndigheterna på Kastrup som ser 35 nya SAS-linjer passera förbi Köpenhamn.
          Närmare hälften, 21, av de nya flyglinjerna, i första hand semesterdestinationerna, flygs i direkt konkurrens med Norwegian. Men också Air Berlin och Finnair är redan etablerade på några av destinationerna och det med betydligt fler avgångar än vad SAS nu sätter in.
 
De elva nya direktdestinationerna från Sverige är fördelade enligt följande:
Från Stockholm till Innsbruck, Pula, Palermo, Cagliari, Thessaloniki, Tel Aviv,
Pristina, Alanya
Från Göteborg till Nice, Pristina, Östersund
 
I övrigt ser det nya linjeutbudet ut så här:
Norge:
Från Oslo till Salzburg, Berlin, Budapest, Santorini, Cagliari, Palermo,
Pristina, Valencia, Malta, Lisbon, Athens, Tenerifa, Pula
Från Bergen till Dubrovnik, Antalya
Från Trondheim till Split
Från Stavanger till Antalya
 
Danmark:
Från Köpenhamn till San Francisco, Budapest, Prague, Biarritz,Newcastle,
Cagliari, Palermo, Alanya, Thessaloniki, Pula
 
Finland:
Från Helsingfors till Paris, Rome, Prague, Geneva, Östersund
Från Turku till Kittilä
Från Tampere till Kittilä

Resorna går att boka på Flygtorget.se/resor 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Alex Atroush
2012-11-28 12:21

Varför öppnar inte SAS en direct linje till Kurdistan Irak (ERBIL), det finns mer än
300 000 Kurder, Araber, Kristna från Irak som bor i Sverige. nu flyger Lufthansa, Austrian Airlines, Turkish Airlines, Royal Jordanian Airlines, Etihad Airways, Fly Dubai, Air Berlin mm
varför rädsla nu?

Svenne
2012-11-27 23:25

Markus, var inte ledsen för det. I flygsammanhang kan det bli lite internationellt. Arlanda Airport, Turku Airport, Vantaa Airport o.s.v. Du vänjer dig.

Markus
2012-11-27 22:49

Anders Carlsson! Hört talas om Åbo? Det är den svenska benämningen på Turku. Och Tampere heter Tammerfors på svenska. Använde de svenska namnen!

Bimannen
2012-11-27 18:57

Konkar SAS så ryker 40% av “storflygplatsen” Kastrups trafik. Vore såklart katastrof och inget den flygplatsen skulle hämta sig från. I slutändan hade det danska kabinfacket inget annat val än att skriva på.

Stor Fl
2012-11-27 18:00

Formellt kan inte de danska flygplatsmyndigheterna ha någon åsikt i frågan. Sannolikt är det Kastrups ägare, som känner sig “lurade”. Den som jämför antalet start och landningar med SAS på Kastrup, Arlanda och Gardemoen ser att Kastrup forfarande har flest SAS-rörelserna.

MD11
2012-11-27 16:59

What a crazy world!One day there are eye catching headlines proclaiming the demise of SAS within a couple of days and then the next day there is news of new routes ,100% forward positive vision and probably new aircraft and a ‘Wow’ effect injected into everyone again.Surely the result of the world renowned Scandinavian ‘negotiations’ . I wonder. Anyway ,Good Luck SAS!

flygaren
2012-11-27 16:05

Hej,
gud vad ni är negativa till SAS. jag är stolt över att vi i detta lilla land har ett bolag som SAS.
Lycka till SAS och hoppas ni klarar av detta trots att ni inte kan konkurrera på lika villkor som lågprisbolagen då ni tar ett visst ansvar med att ha anställda som skattar och bor i bla. Sverige!
mvh.
Pilot ( inte SAS )

Så sant
2012-11-27 14:51

Till !!!:
Artikeln handlar om SAS nya linjer inte om andra flygbolags linjer från Malmö och Ängelholm.
Sedan kan jag berätta att på svenska heter det Åbo, Tammerfors, Prag, Rom och Genève. Inte Turku, Tampere, Prague, Rome och Geneva. Det är en artikel på svenska.

Kurtan.
2012-11-27 00:27

Det är sant det du säger. Själv fimpade jag CPH för många år sedan till förmån för Amsterdam, Sveriges närmaste supernav. Utgår från GOT. CPH är en fjärt i rymden jämfört med AMS. Suverän flygplats med fantastiskt linjeutbud. Arlanda går också bra vid resor österöver. Ev längre restid och flera byten stör mig inte. Jag tycker om att resa.

Per
2012-11-26 22:03

Jämför man helårslinjer så är det Danmark som är vinnare ändå. Som vanligt, alltså.
Flera av “linjerna” ovan kommer enbart att trafikeras en handfull gånger under högsäsong vinter eller sommar.

Knut-Arne
2012-11-26 19:16

I deras värld svenskar och norrmän en skock boskap som endast fyller ett syfte: utgöra fyllnadsmassa för att blåsa upp Kastrups storlek! Att vi finner oss i detta är en gåta?

Olof
2012-11-26 19:02

Ojdå, nya linjer som redan är planerade att läggas ner…vilken “hit”.

!!!
2012-11-26 17:54

Det är inte bara Göteborg som får flyg till Östersund! Även Ängelholm och Malmö!!

The Observer
2012-11-26 17:27

“Norge får sammanlagt 17 nya linjer medan Köpenhamn får tio nya, något som irriterar flygplatsmyndigheterna på Kastrup”.

Dansken i ett nötskal.

GSEspotter
2012-11-26 17:16

Att SAS inte fyller upp det tomrum som Skyways/City Airline lämnade i Göteborg, med både affärs och fritidsresande. Det fanns ju ett par guldkorn, bland annat Lyon, som numera har fyllts upp med Air France Regionál, som dessutom uppgraderat linjen med fler stolar.
En CRJ900 skulle lätt kunna fyllas.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten