Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Svenskt luftrum fyllt av tomteflygningar
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 20 december 2012
Flygtrafiken på väg till jultomten har minskat något de senaste åren. Men fortfarande passerar cirka 300 charterflygningar, så kallade tomteflygningar, svenskt luftrum på väg till norra Finland.
Just nu passerar ett stort antal så kallade tomteflygningar över svenskt luftrum. Det är i första hand engelska charterflygningar på väg till Rovaniemi och Kittilä i norra Finland – Jultomten bor ju som bekant där. Enligt Finavia blir det cirka 130 specialcharterflygningar vardera till de två flygplatserna. Men också Ivalo och Enontekiö får sin beskärda del av europeiska resenärer på väg till tomten.
– Det är faktiskt en minskning. Rekordåren var 2006 och 2007 när det gick över 500 flygningar till tomten, säger Thomas Jönsson på LFV som ansvarar för tomteflygningarna när det passerar svenskt luftrum. De första flighterna kommer i början av december och sedan är det flygningar varje dag och som mest på helgen. Även på julafton flygs det men sedan klingar det av.
Till största delen är det brittiska charterflygningar, kompletterade med en del från södra Europa, Spanien, Italien och Frankrike. Den brittiska trafiken kommer via Oslo och går in i Sverige i höjd med Arvika. Sedan fortsätter den norrut och passerar ut norr om Luleå, ungefär vid Pajala. Flygningarna från Skottland och Irland kommer in via Trondheim och går sedan samma rutt norrut. Passeringen över Sverige tar cirka en timme beroende på var trafiken kommer in.
– Vi lägger rutterna i sektorer med lite trafik så tomteflygningarna påverkar inte det vanliga reguljärflyget. I första hand är det de norra sektionerna i Stockholmscentralen som tar hand om trafiken.
Till största delen är det Boeing 737, Airbus 320 och Airbus 321 men en och annan Boeing 757 flyger också över Sverige på väg till tomten.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
S018cn:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Ekonom:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Guest:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Yazi:
SV: Swedavias VD lön
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap