Skriv ut   Tipsa en vän  

Ombord Norwegian DY4288 till Helsingfors

Reportage, Tin-Tin Siösteen, den 6 maj 2013
Med andan i halsen tränger jag mig före den långa securitykön på Arlanda. Klockan är 06.18 och planet till Helsingfors ska lyfta 06.40. Följ med Flygtorget när vi kliver ombord på Norwegian DY4288.

Ombord Norwegian

Lyfte vi på utsatt tid? Check. Var flygvärdinnorna trevliga och snabba? Check. Fick jag något extra utöver vad jag förväntade mig. Självklart inte, hallå, vi snackar Norwegian.

Med andan i halsen tränger jag mig före den långa securitykön på Arlanda. Klockan är 06.18 och planet till Helsingfors ska lyfta 06.40. Jag kan inte skylla min sena ankomst på någon annan än mig själv, och absolut inte på Norwegian. De har t.o.m. messat mig ett litet trevligt meddelande strax efter 04.00 med en länk till biljetten. Och jag kan inte skylla på incheckningsstrul - inom Norden behöver man inte ens checka in om man bara reser med handbagage.

06.30 sitter jag i alla fall fastspänd i mitt säte, givetvis vid mittgången eftersom jag har valt att inte betala för platsreservation. Planet är en mycket fräsch B737-800 med sköna skinnsäten och fin inredning. Allt ser nytt ut och flygvärdinnorna är söta och vänliga. Exakt på utsatt avgångstid 06.40 rullar vi ut på startbanan och är snart i luften.
Ombord Norwegian

Planet är ungefär halvfullt och några av medpassagerarna ombeds att flyta framåt i kabinen. Varför då undrar jag, flyger planet bättre då? Jag spanar lite på mina medpassagerare och konstaterar att de riktiga kostymnissarna nog sitter på ett dyrare flygbolag. Mina närmste grannar ska se Kristina från Dufvemåla på Svenska teatern i Helsingfors och själv ska jag på ett studiebesök på en skola. Övriga passagerare är ledigt klädda, jag hittar bara en mörk kostym bland raderna. Det enda språket jag hör är svenska, finnarna kanske är lojala mot sitt inhemska bolag?

Jag lutar mig tillbaka och tar fram min i-pad. Det är dags att pröva det enda som faktiskt är gratis på Norwegian: wi-fi. Jag har hört att det har varit lite si och så med internet ombord, men så fort vi är uppe på 10000 fot svarar webbläsaren snabbt. Man behöver inte ens leta efter nätverket och inga koder behövs, allt fungerar helt perfekt.

Jag hinner knappt öppna upp Aftonbladet.se förrän serveringsvagnen kommer farande. Här gäller det att hålla sig framme om man vill hinna beställa något. Inte så konstigt kanske eftersom resan bara tar 45 minuter, men ändå. Om man sitter alltför koncentrerad i sin läsning kommer man garanterat att missa när vagnen svischar förbi. Jag betalar snällt 80 kronor för min lilla frukostlåda och ser nöjt på kvittot att de faktiskt har rabatterat den från 105 kronor. Det känns ju ganska bra.

Senare får jag höra från några medpassagerare längre bak i kabinen att frukosten var slut när vagnen kom fram till dem. Lite dåligt tycker jag, särskilt med tanke på att planet bara är fyllt till två tredjedelar. De hungriga stackarna fick nöja sig med muffins och kaffe för 60 kronor, lite väl dyrt för en så näringsfattig frukost kan man tycka.

45 minuter efter avgång landar planet mjukt och fint på Helsingfors flygplats. Jag konstaterar att jag faktiskt inte vet vad flygplatsen heter. Tio timmar senare står jag återigen på samma flygplats, fortfarande utan att veta dess namn. Men vad gör det, jag kan ju googla när jag kommer ombord!

Slutnotan hamnar på 694 kronor för en tor-biljett eftersom jag inte behöver checka in något bagage. Mycket bra tycker jag, även om det är min arbetsgivare som står för kalaset.

Stort plus för: enkel incheckning, punktlighet och priset såklart.

Minus för: att frukosten inte räckte till alla och den obligatoriska kortavgiften på 50 kronor när man bokar biljetten.

Bra att veta: när du ska ta flygbussen från Helsingfors till flygplatsen måste du ha kontanter till biljetten.

Och slutligen:  Helsingfors flygplats heter......





Kommentera artikeln
Det finns 43 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

dy lpa
Skrivet av lottis, 2013-05-10 11:56:02
Har åkt med DY från LPA.Det var trevlig besättning,737an 3+3 seat det har alla 737 tyvärr,sätena var för tunna fick träsmak efter ett par tim,serveringen ,det skulle serveras såg bra ut på menyn mer än sex tim flygtid,var severades
en torr avlåg macka tog ett par tuggor 80 kr.Det var tur att vi köpte 2 st sandvikare på flygplatsen.
Anmäl inlägget
737
Skrivet av resenär, 2013-05-09 15:07:59
Norwegian har ju faktiskt kvar 10 st. 737-300, men de flygs väl nästan uteslutande i Norge numera.
Anmäl inlägget
Privat missnöje
Skrivet av Flygkonsult, 2013-05-08 23:24:46
Till sign Harry: Ser ut som om det döljer sig ett privat missnöje med flygbolaget Norwegian.
Kommentarer liknande dina återkommer konstant vilket tyder på att du och några till inte vill acceptera verkligheten.SAS går dåligt - Norwegian går bra vilket visas av att dom gjorde en resultatförbättring på 238 miljoner kronor senaste kvartalet.Diskussion slut för egen del!
Anmäl inlägget
Små flygplan på lätta och stora, på tunga linjer.
Skrivet av Harry, 2013-05-08 21:54:00
Förklara hur Norwegian täcker upp alla tunnare flyglinjer?

Det finns många bolag med ekonomiska turbopropflygplan som klarar att ekonomiskt att flyga på tunna linjer. Det kan inte Norwegian! Se bara vilket missnöje det är på Karupslinjen. Någon enstaka flygning per dag med stora -800!

Att bara en sorts flygplan är bra är bara en av alla Kjos lögner. Att personalen skall få fast anställning är en annan. De skall bytas ut mot kontraktsanställda med bas på Irland!

Anmäl inlägget
Korrigering-"Halvfulla flygplan hos många flygbol"
Skrivet av Flygkonsult, 2013-05-08 20:37:23
"globalt sett"..... (svårt skriva i iphone)
Anmäl inlägget
Halvfulla flygplan hos många flygbolag
Skrivet av Flygkonsult, 2013-05-08 19:08:17
Bäste sign Harry,
"Vem som helst begriper" = SAS , INTE SANT?
54 st aktiva 737-600 kontra ett tusentals 737-800 säger sig självt.Siffrorna talar för sig själv.
Inget flygbolag globalt sätt tycker uppenbarligen som du. Sorry! Alla flygbolag har tunna tidtabeller. Norwegian har totalt 124 destinationer inkl Dubai och Tel Aviv utanför Europa. SAS har ca 99 destinationer i Europa med avgångar från i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Anmäl inlägget
PK
Skrivet av Erik 2, 2013-05-08 18:40:07
Är detta Fi kongress? Kan inte på något sätt se att flygvärdinnorna är söta skulle vara kränkande.

Anställda för sin kompetens.....för vadå, servera kaffe efter en kurs på ett par veckor...........

Skall jag tvingas sitta i ett flyg några timmar så uppskattar jag ifall jag iallafall har en söt värdinna att titta på.

Anmäl inlägget
Halvfulla flygplan är dåligt.
Skrivet av Harry, 2013-05-08 17:50:01
Norwegians sjunkande kabinfaktor 73%, säger att det är många tomma stolar ombord, över en fjärdedel. Det är därför inte Norwegian kan flyga på tunnare destinationer och därför har en tunn tidtabell med få avgångar. Typisk lågserviceprofil alltså.

Det behövs inte alls blanda in något annat bolag i detta. Vem som helst begriper att bara en storlek inte ger någon flexibilitet och att flyga med för stora flygplan är dåligt.
Anmäl inlägget
Flygbuss
Skrivet av Flygkonsult, 2013-05-08 13:58:55
Reser du med Finnair City Bus från centralstationen i Helsingfors kan du betala med kort på bussen.
De bussar skribenten valt tillhör förmodligen lokaltrafiken och där handlar man biljett precis som på andra lokaltrafikområden i Europa inkl. i Stockholm.
http://media.finnair.com/files/pdf/FINNAIR_CITY_BUS_TIMETABLE.pdf
Anmäl inlägget
Gubbstrutt!!
Skrivet av Racka ner på gubbstruttar!!, 2013-05-08 13:27:46
"flygvärdinnorna var söta och vänliga"......
Vilken helkorkad kommentar - har vi inte kommit längre än så?? Flygvärdinnorna har sannolikt bra kompetens för det dom gör eller så har dom inte det. Deras utseende är totalt irrelevant i sammanhanget gubbstrutt!!
Anmäl inlägget
Flexibilitet är lönsamhet, FORTS. 2
Skrivet av Flygkonsult, 2013-05-08 10:54:07
Tillägg 3:
Endast 54 st aktiva B737-600 över hela världen varav SAS opererar 28 st.
9 st är skrotade.
Anmäl inlägget
Flexibilitet är lönsamhet, FORTS.
Skrivet av Flygkonsult, 2013-05-08 10:12:30
Tillägg 2:Det kan inte SAS göra idag vilket innebär -600 på tunga destinationer som London, Paris, Milano, Frankfurt etc. medan man kan se att deras få -700 el -800 går på
mindre orter som Östersund o Umeå.Då har jag inte tagit med Norge.Vikten av att kunna ha ett flygplan som är möjlig att avyttra på marknaden är minst lika viktigt som passagerarunderlaget.
Anmäl inlägget
Flexibilitet är lönsamhet
Skrivet av Flygkonsult, 2013-05-08 10:11:09
Tillägg 1:
Att krasst räkna antalet stolar man fyller är det dilemma SAS har och dom har därför
aldrig kalkylerat på ngt. annat sätt. Norwegian har beställt en stor mängd B737-800
med motorer och annat identiska med varann till ett lågt pris.Precis som andra
liknande bolag för att kunna flytta dom i princip var som helst inom hela sitt
destinationsutbud.
Anmäl inlägget
SAS enda 600-operatören
Skrivet av Flygko, 2013-05-08 09:55:37
Intressanta svar.
Hur förklarar ni som tycker att 600-modellen är lönsammare än storsäljaren-800 att den endast opereras av SAS?
Vet ni 737-600-förespråkare bättre än dom flesta av världens största flygoperatörer?
Intressant!

Mig veterligen har inte SAS varit lönsam på många år och tyvärr ingår de paket av flygplan man idag opererar inkl B737-600.
A340 är inte heller lönsam och därför är det nu så att dom flesta STÖRRE bolag börjar göra sig av med dom för att börja operera A330 alt B777.
Anmäl inlägget
@Flygkonsulten
Skrivet av Kalle, 2013-05-08 09:09:16
Om man ser till ren drift, kommer eventuellt försäljningsvärde av ett flygplan inte in i bilden. En -800 är dyrare och mindre miljövänlig än en -600 och en -700 vid lägre passagerartal. Den är billigare bara över ca 160 passagerare. Halvfull -800 är dyrt och dåligt!
Anmäl inlägget
Rätt storlek är lönsammast
Skrivet av Harry, 2013-05-08 09:02:53
@Flygkonsult, Det finns också B737-700. Den hade varit mer lönsam att flyga med istället för en halvfull -800. Alla flygplan har sina breakeven passagerarsiffror och en -800s siffra ligger högre än en -700s passagerarsiffra.

Det är som att köra med en onödigt stor bil. Det ÄR dyrare att köra med en stor bil med 2 passagerare i, jämfört med en liten bil med 2 passagerare!

Det är kanske inte lögn att inte berätta hela sanningen, men bra nära!
Anmäl inlägget
@Fkygkonsult
Skrivet av Fabian, 2013-05-08 08:53:25
På pappret och "i den teoretiska" världen är alltid det största tillgängliga flygplanet "lönsamast". I realiteten är det oftast en annan sak. Hur du än vänder och vrider på siffrorna så kan mindre versioner av B737NG vara lönsammare vid lägre efterfrågan.
Anmäl inlägget
737-800 kontra 737-600
Skrivet av Fkygkonsult, 2013-05-08 07:14:43
SAS är en av endast två bolag som opererar 600-serien.
I stort dom flesta andra bolag globalt opererar 800-serien.
600-serien har dom flesta bolag avstått ifrån eftrsom den är synnerligen oflexibel.
De 600- modeller SAS har är därför svåra att avyttra vid behov. Några har gjorts på försök men har istället skrotats.
600-serien lönsam? Nej! 800-serien lönsam? Ja
Anmäl inlägget
Namn
Skrivet av Finavia, 2013-05-07 20:44:08
Flygplatsen heter officiellt Helsinki/Vantaa, på svenska Helsingfors/Vanda, tidigare hette det Sjöskog flygplats, så nu vet ni det :)
Anmäl inlägget
Helsingfors flygplats
Skrivet av Gladsaxe, 2013-05-07 13:17:58
Sämt organiserad bagagehantering i världen? Flera gånger när jag kommit från Stockholm har jag fått vänta mer än en timme på bagaget (oavsett flygbolag förstås).
Anmäl inlägget
Norweigan
Skrivet av Gladsaxe, 2013-05-07 13:15:02
Personligen gillar jag att man betalar separat för det man utnyttjar (även om jag alltid både bokar plats och lämnar bagage). Jag åker flera gånger om året Sthlm-Aten och växlar mellan Norw. och SAS. Ank/Avg-tiderna är det som avgör för mej. Dålig och dyr mat/fika har de flesta flygbolag, SAS har ingen bättre service men alltid högre priser. Att flygvärdinnor "är söta" är en kränkande kommentar, eftersom anställningen säkert avgörs av kompetens.
Anmäl inlägget
Dyrt som helsike att flyga halvtomma -800
Skrivet av Harry, 2013-05-07 11:33:43
Kjos säger att -800 är billigast att flyga med, men han glömmer listigt att säga det viktiga villkoret: FÖRUTSATT ATT DEN ÄR NÄSTAN FULL! En halvfull -800 är tyngre och dyrare och mer bränsleslukande än en procentuellt fullare mindre NG- B737. Dåligt för miljön Kjos!
Anmäl inlägget
Tips
Skrivet av Rune rampare, 2013-05-07 11:09:14
Till signaturen "pilot DY"
Bara ett tips, tips stavas tips och inte tipps!
Anmäl inlägget
-600?
Skrivet av Fabian, 2013-05-07 10:54:29
122 passagerare? Hade varit bättre med en -600.
Anmäl inlägget
MM Sports
Skrivet av Zacharias Topelius, 2013-05-07 08:40:57
DY har ganska floffiga flyg. På en sådan kort tripp funkar det mesta. Dessutom är DY helt ok. Deras customer relations suger dock. De har världens enklaste jobb. Säg nej till allt.
Anmäl inlägget
Norska är svårt
Skrivet av Så in i Norden, 2013-05-06 22:55:48
Gardermoen ska det förstås vara...
Men jag tror att ni fattade poängen.
I alla dessa fullständiga hatinlägg på Flygtorget gentemot SAS så har jag aldrig sett en enda som klagar på att de måste byta plan på "Copenhagen Airport". I vanlig text heter det Kastrup, Säve, Landvetter osv.
Anmäl inlägget
Samma plan
Skrivet av Gunnar, 2013-05-06 22:08:32
Lite kommentarer till bl.a Anders1 och Hm.
Som sagt jag flög med samma plan idag på morgonen. Det var 122 passagerare ombord,
hörde jag (eftersom jag satt längst fram) när värdinnan som räknade, rapporterade till pursern. Jag betalde 1465:- för min biljett (enkel) då jag behöver flexibiliteten. Så alla betalade inte några 350:-. Det kanske kunde göra om man bokat väldigt tidigt.
Anmäl inlägget
Well done
Skrivet av Christian187, 2013-05-06 21:39:44
Bra och intressant artikel :)
Anmäl inlägget
Kortbetalning
Skrivet av NAS, 2013-05-06 19:47:47
Det finns ingen obligatorisk kortavgift på 50:-
Betalar du med ett vanligt VISA (debit) är det gratis. Kortavgift tas endast ut vid betalning med KREDITkort....

Välkommen!
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Kl, 2013-05-06 17:24:04
Bara att gratulera till att du betalade 700 ToR utan att fundera på varför det är så billigt när du sitter i en maskin för 400miljoner som drar ca 2 ton bränsle per resa. Skit i arbetsförhållanden osv bara det är billigt!
Anmäl inlägget
Nesten rett
Skrivet av pf, 2013-05-06 16:17:01
den heter Gardermoen
Anmäl inlägget
@ så in i norden
Skrivet av OSL?, 2013-05-06 16:03:05
Fast Oslo flygplats heter väl ändå inte "Gardemoen"?
Anmäl inlägget
Allt är inte marknadsföring
Skrivet av Så in i Norden, 2013-05-06 13:28:21
Hej, HEL!
Man måste skilja på marknadsföringsspråk och vanlig text eller dialog.
Det är enbart i marknadsföringssammanhang som man bör skriva Helsinki Airport och då på engelska, oavsett språk. I vanliga sammanhang är namnen Vanda liksom Kastrup, Sturup och Gardemoen.
Tack för alla som påpekar att flygplatsen heter Vanda på svenska (och därmed i svensk text). Flygtorgets reporter skriver alltör ofta Vantaa.
Anmäl inlägget
Jahaja
Skrivet av Sven, 2013-05-06 13:23:09
Erik, tala för dig själv, men du låter väldigt gullig i din kommentar.
Anmäl inlägget
Kritik
Skrivet av Erik Johansson , 2013-05-06 13:03:34
"Flygvärdinnorna är söta och trevliga"? Allvarligt talat, känns deras utseende relevant? Jag tycker att bemötande och kompetens är viktigare en utseende.
Anmäl inlägget
Fin artikel
Skrivet av Gregor, 2013-05-06 11:01:44
Reklammannen. Flygtorget har ju gjort flera reportage om olika flygbolag så varför blir du så sur när de skriver om NAS? Inte för så längesedan skrev de om MAVIA, men då reagerade ingen.

Och nej jag jobbar inte på NAS, inte ännu.
Anmäl inlägget
Helsinki Airport
Skrivet av HEL, 2013-05-06 10:30:44
Helsingfors-Vanda var före detta namnet. Nuförtiden endast Helsingfors flygplats. Det finns två flygbussar. Finnairs bus tar emot kort och kommunala trafiken har biljetautomater som tar emot kort också.
Anmäl inlägget
Kabinfaktor?
Skrivet av Anders1, 2013-05-06 10:29:07
Bilden säger att planet är fyllt till 1/6. Texten säger först halvfullt och sedan 2/3..... Med priser på 350 kr enkel har jag svårt att förstå hur det kan gå ihop även om det är helt fullt.
Anmäl inlägget
Tyngdpunkt
Skrivet av Pilot DY , 2013-05-06 10:18:00
Hej, fin läsning.
Tipps tills nästa gång du flyger med oss.
Det är gratis att välja säte när du checkar in med inchecknings-automaterna på flygplatsen.

Välkommen ombord igen. :)
Anmäl inlägget
Vikt och balans
Skrivet av Kapten Krok, 2013-05-06 10:11:09
Att passagerarna fick flytta fram beror på vikt och balansen på flygplanet. Flygplanet är indelat i sektioner och ibland är fördelningen fel, då ber kaptenen kabinpersonalen att placera om några passagerare.
Anmäl inlägget
Sjöskog
Skrivet av Haha, 2013-05-06 09:58:35
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helsingfors-Vanda_flygplats

Kärt barn har många namn.
Anmäl inlägget
den heter...
Skrivet av T, 2013-05-06 09:53:42
Vantaa!!
Och sen finns Malmi också, men det är mest privatflyg.
Anmäl inlägget
Varför har ni Reklam i form av en artikel!?
Skrivet av Reklammannen, 2013-05-06 09:53:40
Hur mycket fick ni av NAS för denna?. Lite mer för att racka ner på Ryan eller.. Hakar ni på TV4 / Aftobladet trenden?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev