Skriv ut  

Trycket hårdnar på de regionala flygplatserna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 juni 2013
Återförstatligande av trafikledningen på några av de regionala flygplatserna och hot från EU om att dra in möjligheterna till statligt stöd till de flygplatser som går med förlust. De senaste veckorna har varit tunga för landets regionala flygplatser.

Just nu arbetar EU’s konkurrensansvariga med nya riktlinjer för de regionala flygplatserna i Europa. Enligt kommissionen finns det idag en överetablering av mindre flygplatser och många av dem får också något som EU menar är ett dolt offentligt stöd. Redan under sommaren ska EU presentera ett förslag på hur de nya reglerna för statligt stöd till regionala flygplatser ska se ut.

– Ja, vi vet ännu inte hur förslaget kommer att se ut men inriktningen är att helt ta bort eller starkt begränsa offentligt stöd till flygplatser. Det skulle direkt omöjliggöra finansieringen för huvuddelen av våra flygplatser. Det får i så fall till följd att dessa tvingas stängas ned och avvecklas, säger Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser som organiserar 36 av landets regionala flygplatser, SRF.
                     
Skulle EU välja att försämra möjligheterna till offentligt stöd drabbar det inte de tio flygplatser som staten äger. Swedavia går, tack vare innehavet av bland annat Arlanda, Landvetter och Bromma med vinst och kan sedan fördela den till de mindre och olönsamma flygplatserna inom koncernen.
                     
Men det är inte bara EU som hotar landets mindre flygplatser. Ett förslag från riksdagens trafikutskott har nyligen krävt att flygledningstjänsten inom så kallade samfällda terminalområden ska vara en angelägenhet enbart för LFV. I korthet: LFV ska ha monopol på flygledning där. Det drabbar i så fall tio av SRF’s flygplatser, varav flera redan handlat upp flygledning från den fristående leverantören ACR.

– Återregleras flygtrafiktjänsten kommer de tre som valt bort LFV, Västerås, Trollhättan och Norrköping att tvingas återgå till LFV som leverantör. För övriga sju innebär det at flygplatserna inte kan göra motsvarande besparingar när flygtrafiktjänsten ska upphandlas, säger Peter Larsson.
                     
De regionala flygplatserna i Sverige går därmed en orolig höst till mötes där beslut i EU och den svenska regeringen kan förändra hela den svenska flygplatskartan, menar Peter Larsson.

– Med europeiska mått har Sverige ett mycket utvecklat flygplatssystem. Det två utespelen från EU och trafikutskottet riskerar att äventyra inte bara huvuddelen av Sveriges regionala flygplatser, utan också en stor del av den regionala utvecklingen av Sverige.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inriktningsfel från EU
Skrivet av Patrik Pilot, 2013-06-20 15:29:19
I södra Europa trängs flygplatser med snabbtåg och motorvägar. I Sverige, framför allt i norra delen finns varken snabbtåg och snart inte ens farbara vägar. Där kan stöd vara motiverat . I Norrlands inland behövs en reducering av flygplatser Lägg ner Lycksele och Vilhelmina båda har starkt vikande passagerarunderlag och satsa på Storuman som har en rejält tilltagen färdig flygplats. Bygg bra vägar och gratis bussar dit så kanske vi kan bo kvar här ett tag till med hjälp av EU stöd.
Anmäl inlägget
Norge vs Sverige
Skrivet av Observer, 2013-06-18 16:37:37
Norge har gas och olja. Sverige och dalahästar och sverigedemokrater. Därför går det inte att jämföra länderna och varför luftfarten fungerar i Norge även om kostnaderna där är 2-3 ggr dyrare. Sverige vill ha EU och statligt flygplatsstöd till flygplatserna för att kunna betala Luftfartsverket för sina monopoltjänster. Hur dumma får politiker vara?
Anmäl inlägget
Norge har nok ganske høye kostnader
Skrivet av pf, 2013-06-18 15:42:32
i driften av sitt luftfartssystem-både for lufthavner og lufttrafikktjenesten. Det absolutt meste organiseres under selskapet Avinor. Men, det er liten politisk uenighet om at de (ca)5 flyplasser som genererer overskudd kryssubsidierer alle andre. I Norge er luftfart meget viktig infrastruktur.
Anmäl inlägget
Norge och Avinor
Skrivet av Triumph, 2013-06-18 14:22:26
Observer, hur mycket har du observerat igentligen?? Skulle inte Norge har höga kostnader för sina flygplatser och sin flygtrafiktränst? Du måste skoja.. Varför inte se över hela flygplats Sverige. Behövs alla flygplatser? Drivs de på ett korrekt sätt? Finns det kompetent personal på alla kommunala flygplatser? Ska kommunerna kunna ge "marknadsbidrag" till vissa flygbolag i ett syfte, nämligen att bättra på statistiken? Frågorna kan bli många. Lyfter SRF dessa frågor?
Anmäl inlägget
Tänk lite Joppe!
Skrivet av Foppe, 2013-06-18 14:15:54
Joppe, utan dom små finns det inte så stort behov av dom stora...! :D
Men Peter L är väldigt enkelspårig och trångsynt. Inen förmåga att se branschen som helhet.
Anmäl inlägget
Subventionspolitik hämmar tillväxtregionerna
Skrivet av Joppe, 2013-06-18 13:35:57
Varför skall flygplatser som gör vinst subventionera små regionala flygplatser. Med detta systemet så kommer våra storfygplatser inte utvecklas.
Anmäl inlägget
Staten har kraftig uppförsbacke
Skrivet av Observer, 2013-06-18 10:27:30
Vilken soppa! Ett beslut att tvinga majoriteten av flygplatserna att köpa dyr flygtrafikledning bör stoppas. Annars bör Swedavia/staten återta de fd LFV plus övriga med regional trafik då de inte längre kan drivas kostnadseffektivt. Staten bör fundera på att kopiera Norge där i stort sätt alla flygplatser ägs av staten och inte har några problem med hög kostnadsutveckling. Jag har full respekt för att landets flygplatsägare inkl Swedavia tycker S, V, MP och SD hämmar flygnäringen.
Anmäl inlägget
Gaphals
Skrivet av Doc, 2013-06-18 09:49:51
Peter Larsson...! Ge dig! Du har så mycket fel och så lite rätt! Tänk på hela bilden! Flygplanen försvinner inte när dom lyfter från banan! Du bara gapar och gnäller och har ingen förmåga att se till helheten!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn