Tråden startades av: VINGEN  2007-05-03 16:50:54
Betala för att få jobba!!! 
Jag tycker det är tragiskt med alla flygbolag där man måste betala för att få jobba.Betala sin raiting(typkurs) på A320,B737 ca 200-300000.Cabin kurser 10-30000.Vems fel är det att det har blivit se. Jag vet ingen annan branch där det är så men jag kan ha fel.Kan det vara Ryans fel?.Det verkar som om de bolag som har bäst personal politik+planering o lön som ej kräver detta. Trevlig Valborg.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering


2021-05-10 17:07:19
SV: Betala för att få jobba!!!
Det stämmer, Finnair har faktiskt börjat med pay-to-fly MPL-program i samarbete med Patria Pilot Training i Tampere. Det står t.o.m. på deras egna sidor:

https://company.finnair.com/en/careers/pilots

Köp dig en plats och få dig lite erfarenhet på köpet. Efteråt kan du ansöka om att få jobba ”på riktigt”.
Man kan väl misstänka att det är betala-först-så-tar-vi-lämplighetsprövning.och-intervju-senare-principen som gäller.

”Finnair, es tu, Brute?”

2021-05-07 08:16:04
SV: Betala för att få jobba!!!
Nu ska ju tydligen även Finnair (i samarbete med en flygskola) börja med pay2fly för airbus ratings hörde jag från finska kollegor.
Ingens
2021-05-06 17:36:04
SV: Betala för att få jobba!!!
Det är ingens fel, det finns fler piloter än vad det behövs alltså får de betala för TR och annat. Att få bond på TR får man även på bolag som SAS/Norwegian och BRA dessutom så inget ovanligt här i skandinavien heller.
Olle
2021-05-06 13:23:31
SV: Betala för att få jobba!!!
Usch nu ska Ryan till Arlanda. De får säkert betalt för att komma till Arlanda. De tog betalt för att komma på deras intervju förr. Undrar vad de mer tar betalt för?
J
2021-03-13 18:32:29
SV: Betala för att få jobba!!!
Det är EUs fel att vi flyger mer än någonsin! (Borste Corona) Så EU har skapat fler flygjobb än vad det tidigare varit, även här!
Volmet
2021-03-13 15:11:51
SV: Betala för att få jobba!!!
Det är EU fel. Allt flum över gränser. Se länder som knappt betalat sina besättningar förut. Hur de kommer till länder i väst världen och lever som kungar på sina löner i deras länder. SWEXIT!
Crew
2021-03-13 00:45:22
SV: Betala för att få jobba!!!
Håller med och hela branschen är rutten.Men ska dessutom inte veta om man har jobb nästa månad.Hallå man har räkningar/utgifter som ska betalas varje månad.Trist detta.

La Paige
2007-05-03 16:50:54
SV: Betala för att få jobba!!!
100%, kul att någon håller med mig, särskilt då man vet att man har rätt! :)
100%
2007-05-01 13:13:07
SV: Betala för att få jobba!!!
La Paige har helt rätt, de flesta flygbolag i england har en åldersgräns på 18 år. började själv flyga i england när jag var 18.
La Paige
2007-04-30 23:51:54
SV: Betala för att få jobba!!!
Jaså, gör de inte? De rekryterar för tillfället till LHR EF där ålderskriteriet är mellan 18 och 62 år. Källa? Känner också en svensk tjej som fick jobb där då hon var 21 år så de tar glädjeligen emot ansökningar från personer som är under 23 år gamla.

Sedan att se flygvärdinneyrket som ett kvalificerat yrkesval. Det kan jag hålla med dig om!
CabinCrew
2007-04-30 22:56:09
SV: Betala för att få jobba!!!
What? BA tar aldrig in någon under 23 år. Bland brittska bolag som flyger större plan tar endast XL in ansökningar från 18-åringar.

Många bolag ger utbildade sjuksköterskor en premium på ett par tusenlappar per månad. En doktorsavhandling i filosofi ger dock inget varken i flygbranschen eller övriga näringslivet.

Som flygvärdinna får du en snygg uniform, småflickors beundran, en licens att städa, släcka bränder, torka spyor, göra hjärt och lungräddning samt att städa toaletter. Allt med ett städigt leénde på läpparna!

Flygvärdinnejobb kan väll knappast klassas som kvalifierat arbete? Jag har väldigt många år i yrket men också en annan utbildning att falla tillbaka på.
La Paige
2007-04-30 20:54:02
SV: Betala för att få jobba!!!
Nästan det enda bolaget att ta in 18-åringar? Många bolag i England anställer sådan ung kabinperrsonal, bland annat British Airways! Ser man dock till Skandinavien är det helt andra ålderskriterier.

Angående att man måste betala för sin utbildning. Egentligen råder det ju ingen skillnad än de som måste plugga på högskola för att läsa till något yrke. Många studenter tvingas ju ta skyhöga lån. Sedan har det också blivit ganska vanligt med så kallade bonds bland flygbolagen. Antar att de vill ha någon form av säkerhet för den utbildning de förser sina kandidater med.
CabinCrew
2007-04-30 19:00:37
SV: Betala för att få jobba!!!
Nej. Jag tror inte att det är Ryanairs fel. De, och andra bolag, utnyttjar bara den situation som finns med 100-tals sökande utan erfarenhet på varje pilotjobb. Situationen har dock förbättrats något och nu är det något färre sökande. För de som redan har erfarenhet av tung luftfart är det rena julafton (jämfört med för några år sedan). Jag tycker snarare det är flygskolornas fel som lurar unga människor att de kommer få välbetalda jobb med ett CPL/ME/IR fryst ATPL och 250 timmar. Det kanske händer för en på 100. Kanske hälften får jobb efter att ha köpt ratings och erfarenhet för summor som ofta ligger i paritet med hela den ursprungliga utbildningskostnaden. En stor del räknande inte med hur svårt och dyrt det skulle bli och ger upp.

För kabinpersonal erbjuder Ryanair de som inte kan få arbete på vanliga flygbolag en möjlighet att ändå få jobba i luften. Bolaget är nästan ensamma att ta in 18-åringar. De har låga språkkrav och det är kanske inte helt nödvändigt att ha service i blodet. Passagerarna förväntar sig en billig flygning och inget annat.

Givetvis vill inte alla bolag haka på denna trend. För de flesta är det mycket viktigare att ha rätt person på rätt plats. Dessa bolag drar givetvis till sig de bästa medarbetarna.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn