Tråden startades av: Alf  2019-02-02 21:54:35
LFV flyttar på kritiker av RTC 
LFV har nu ersatt CO ATS Östersund med en tillförordnad CO. Officiella förklaringen är att den frånträdande CO behöver sitta operativt 100% för att klara bemanningen. Men alla insatta inom LFV förstår att det är rena repressalier från ledningen pga kritiska synpunkter. För att lyckas sjösätta RTC projektet krävs JA-sägare i alla led. Därav denna förändring.

Intern kritik har funnits ända sen projektet presenterades i april 2016. Och det finns fog för denna kritik. Det är så många obesvarade frågor som återstår att bringa klarhet i. Men ledning/styrelse har valt att blunda för många av dessa frågetecken. Allt i sin iver att genomföra projektet.

En stor fråga som påpekats från första början är bemanningen. Har vi personalen med oss? Svar nej. De flesta vill inte flytta med till Stockholm. Detta har resulterat i att många flygledare har valt att sluta, börjat studera eller fått andra halvtidstjänster. Även FL som inte direkt påverkas av RTC har valt att sluta. Personalpolitiken är inte den bästa kan man säga.

Under 2018/19 har minst ett tjugotal FL valt att flytta utomlands. Ett antal FL har sagt upp sig och fått andra arbeten. Kiruna TWR har halverad bemanning. Östersund TWR är också på väg mot halverad bemanning. Umeå TWR är ett par FL kort. Malmö TWR tappar också personal. Malmö ACC har närmare 1000 vakanta turer i sommar. Stockholm ACC är i ett liknande läge. RTC Sundsvall tappar 3 FL till hösten och ska dessutom börja trafikleda Sälen i december 2019???. 30 FL/år i snitt går i pension de närmaste 10 åren. I år tar man in ett tjugotal elever till FL utbildning utan tillräcklig tillgång på instruktörer pga resursbristen. Underskottet av FL kommer att vara enormt redan om 2-3 år. Allt detta kommer att leda till inskränkningar i öppethållningstiderna i tornen samt stora restriktioner i övre luftrummet under lång tid framöver.

Kritik har framförts från Svensk pilotförening, flygbolag och LFV internt gällande påstådda sekretessbelagda konsekvensanalyser. Har Transportstyrelsen fått se dessa konsekvensanalyser??? Kommer projektet att klara kraven enligt EU's förordning 2017/373???

Aktörer har framfört önskemål om ekonomisk redovisning av projektet men nekats pga affärssekretess. Media hålls i ett mörker. LFV har satt sekretess på alla dokument rörande RTC. Ledningen vill inte ha någon insyn. Detta gör att det osar katt lång väg. Varför denna ovilja till att redovisa sanningen? Bör politikerna avkräva sanningen i detta projekt och göra det publikt. Eller har politikerna fingrarna i syltburken också???

Så, vad har SAAB dyvlat på LFV för sorts avtal? Det kan inte bara vara prestige som gör att RTC projektet ska genomföras till varje pris. Kan det finnas nån klausul i avtalet med SAAB som säger att det blir för dyrt att avbryta projektet? Varför vill Swedavia införa denna sårbara teknik? Swedavia är ju trots allt beställare av denna teknik.

Hur långt är man beredd att gå? Ekonomidirektören på LFV har redan deklarerat internt att undervägsavgifterna måste höjas för att delfinansiera detta projekt. För nån måste betala denna miljardnota. Är flygbolagen beredd att betala dessa merkostnader för att finansiera de fjärrstyrda tornen och dess framtida sårbarhet? Svensk pilotförening har redan påtalat dessa risker med att lägga alla ägg i en korg. LFV's avsikt i framtiden är att fjärrstyra upp till 24 flygplatser i en och samma central. Man kan förstå Svensk pilotförenings oro.

Infrastrukturen för flyget i Sverige i närtid är hotat då LFV snart inte kan leverera sina tjänster fullt ut. Fjärrstyrd trafikledning och dess sårbarhet i framtiden kan vi bara sia om. Är denna teknik kompatibel med återuppbyggnaden av vår totalförsvarsförmåga???

Kritiken från kritikerna är BEFOGAD.

Vad tycker ni? Är det rätt att ställa kritiker i kylan? Är det rätt att riskera infrastrukturen pga av RTC projektet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Mrblack
2019-04-03 15:56:02
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Mrbrown
Enligt pressmeddelandet så var det väldigt framgångsrikt, det enda som saknades var besparingarna. Vidare mot nya höjder ska det iallafall bli. Ett vinnande koncept som bara behöver byta namn. Med lite alternativa bokföringsmetoder så blir det säkert lönsamt också.
Vasaskeppet
2019-03-02 07:16:42
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Enligt LFV:s interna kommunikation så var NUAC en solskenshistoria och skall nu tas vidare till nya höjder. Låter som en utvärdering i god LFV:anda. Nästa projekt borde var hur man tar tillvara och drar nytta av sådant som framförs av medarbetare utanför ja-sägargruppen, dvs de som inte ingår i styrelse, ledning och svansen av nyttiga idioter som bara har sin egen karriär i fokus.
Mrbrown
2019-02-23 13:59:50
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Så NUAC är historia, hur mycket ”sparade” LFV i detta projekt?
@Red Cap ARN
2019-02-23 05:06:24
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Svensk flygledning håller hög standard i världen, därför får många jobb i utlandet när dom söker. Bättre blir det genom sådana erfarenheter och genom utbildning.
Billigare blev det och kan det bli med konkurrens.
Utvecklas gör det hela tiden, bl a genom inflygningssysten, luftrumsdesign mm.
Ingen av dina tre frågor besvaras genom RTC.
piddekanin
2019-02-22 21:37:10
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
NUAC skulle ju spara hundratals miljoner årligen åt LFV. Otroligt att de har råd att fimpa en sådan besparing med den ekonomin... OBS ironi :)
Andersson
2019-02-22 21:04:02
Re red cap
Det behöver inte bli billigare. Det är redan för billigt.
Red Cap ARN
2019-02-22 19:30:51
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hej flygledare, hur tycker ni att flygledning skall bli bättre,billigare och utvecklas? Klaga är lätt men egna ideer då?
FL
2019-02-22 15:10:44
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Nu går ett av LFVs onödiga och kostsamma projekt (NUAC) i graven... Hur lång tid kommer det ta innan man inser att RTS bör gå samma väg?
@Lösning
2019-02-22 11:19:32
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Flygtrafikledningen på Swedavias flygplatser är återreglerad från konkurrens. Staten kan inte ålägga ett privat flygtrafikledningsbolag att bredriva flygtrafikledning under krig. Så för att garantera tillgängligheten till de flygplatser som bedöms vara strategiskt viktiga drivs de av statliga bolaget Swedavia och flygledningen sköts av affärsverket LFV.
Därför kan LFV ostört fortsätta med sina projekt på Swedaviaflygplatserna utan att vara rädda för konkurrens.
Att FM håller med egna flygledare är ett möjligt alternativ men upphandling av utländska aktörer är väldigt otroligt.
Lösning
2019-02-20 11:53:03
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
FM bör inte har problem med godkända och certifierade ANS leverantörer. FM har inga problem med att det flyger utländska flygbolag i och över Sverige.

FM håller på att återupplivas mer och mer. Startar bl a upp försvaret på Gotland igen. Ser över sin försvarsförmåga. Bör ta över flygledning i egen regi så att inte LFV lurar in FM i driftslösningar som inte tilltalar Sveriges totalförsvar. Lösningar som samtidigt blir riskfyllt och oerhört mycket dyrare för både FM och civila flyget.

Tur att det redan finns alternativ för FM och snart också för Swedavia. Låt oss se vad som händer när folk börjar vakna och inse vad som håller på att hända.
@Lösning
2019-02-20 09:59:49
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vad säger FM om att utländska aktörer kommer in?
Lösning
2019-02-20 09:40:30
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Två scenarior bör snarast träda i kraft.

1. FM återtar flygledning i egen regi

2. Swedavia får liksom Avinor i Norge upphandla flygtrafikledning i konkurrens. I Norge har det gett ca 35-40% lägre pris för flygplatserna.

Tillåt inte LFV som affärsverk/myndighet att verka där konkurrens råder. En myndighet ska ägna sig åt myndighetsuppgifter och inte affärer.

Ett fungerande affärsverk ska inte finansieras av statskassan. Tyvärr är det så med LFV då affärsverket genererar stora förluster sedan några år. Ändå tillåter regeringen LFV att leka affärer och investera flera hundra miljoner i nya projekt som i sin tur ska generera 10% kostnadsbesparingar över tid. Hur går kalkylerna ihop och när blir det slut på lekstugan. Snart är låneramen på 2 miljarder förbrukat och likaså LFVs egna kapital.
4 Plt MekB19
2019-02-20 09:18:39
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Tror nog att försvarsmakten klarar sig utan flygledare om det krisar, eller?
Detta är att göra en höna av en fjäder.
Mandelmann
2019-02-20 08:34:19
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Mysko
De säger nej pga systemets sårbarhet och Gotlands isolerade läge. Det kan bli svårt att bemanna en reservlösning plötsligt om flygledarna bor i Stockholm.
FM Radio
2019-02-20 08:08:15
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Försvarsmakten samarbetar om dagens befintliga flygledare.
Att ha helt egen dubblerad personal blir mycket dyrare för skattebetalarna.
Mysko
2019-02-20 07:32:52
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Varför säger FM nej till Visby? Har de inte eget folk i händelse av krig?
Mandelmann
2019-02-20 06:28:58
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Enligt LFV:s utredning av sig själv i regeringsuppdraget så vill man fjärrstyra alla Swedaviaflygplatser utom Arlanda. LFV har inte gett upp Visby trots att FM sagt nej. Därutöver är även nuvarande ACR:s torn aktuella när det blir dags för upphandling. Hur skall man annars kunna fylla centralen till sin påstådda kapacitet på 24 flygplatsers ATS? En smygande återmonopolisering som till stor del är finansierad av allmänna medel är ett pågående scenario.
Sluta mörka
2019-02-19 11:52:58
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Om staten skulle öppna upp för upphandling på samtliga Swedavias flygplatser (utom där försvaret har intressen ex Luleå, Ronneby, Sotenäs), så skulle det direkt visa sig om RTS projektet är lönsamt! Tyvärr verkar det som LFV det räknat med vinster pga ändrade arbetssätt för RTS, som Transportstyrelsen (regelverket) inte godkänner. Snälla regeringen öppna upp för konkurrens/upphandling, så att det blir transparens i denna soppa!
SnabelA
2019-02-19 09:01:39
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@ FL ESSB
Huvet på spiken där. Tysta all kritik så kommer RTS att rulla på utan problem. Problemen får sedan någon annan leva med efteråt. Det är ju precis det som LFV gör, tystar kritiska känsliga påpekanden, och det gäller inte bara RTS, även allvarliga teknikproblem på exempelvis Arlanda.
John Blund
2019-02-18 10:43:35
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@FL ESMS
100 miljoner? Lägg på en nolla så kommer det närmare sanningen, tyvärr.
FL ESMS
2019-02-17 21:17:52
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vem ska betala för all ny teknik och investeringar när det gäller RTS/RTC? Helt meningslös satsning kommer det att visa sig. Hoppas ansvariga en dag tvingas bekänna färg och ta ansvar för alla de 100 miljoner som går upp i rök.
FL ESSB
2019-02-17 18:38:21
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
RTS måste utvidgas till fler flygplatser i Sverige nu så att klagosången tystnar.
FL ESMS
2019-02-17 15:51:48
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Nu måste svenska politiker och staten ge efter. Varför ska Swedavia (statens) flygplatser undanhållas upphandlingar när norska statliga Avinors flygplatser insett ens fördelar med konkurrens. Norge kommer nu att skynda på upphandlingar av flygledning. Flygplatserna Kristiansand och Ålesund sparar 15 miljoner norska per år. Minst 120 miljoner under kontraktsperioden. Fjärrstyrd flygledning - godnatt! Tänk vilka pengar Swedavia kunde spara - vi talar minst 50-100 mkr årligen. Skulle sitta fint på sista raden och utdelningar kan ökas årligen till statskassan.

Jag kan inte förstå hur Swedavia och dess ägare staten är så naiva och tvingar in sig ett system som är både kolossalt dyrt och osäkert för flygbolag och passagerare. Hoppas fler och fler vaknar nu och stoppar dumheterna som att kostnader att rusa.
FL NO
2019-02-17 13:02:42
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Intressant att spanjorer tar över flygledningen på Kristiansand och Ålesund i Norge. LFV och ACR inte i närheten av vinnande anbud. Fri konkurrens och upphandlingar ställer till det för både Kongsberg/Avinor och SAAB/LFV fjärrstyrda system. Fjärrstyrda system enligt LFVs rapport till regeringen säger att besparingar över tid kan bli 10% lägre än idag. Upphandlas flygledningen blir besparingarna istället uppemot 40% och nu senast i Norge.

Otroligt spännande utveckling och gör att de flesta, även styrande politiker, måste ifrågasätta varför investera miljarder i RTS när konkurrens, utan investeringar, ger betydligt större besparingar för branschen och kunderna.

Spanjorerna på väg till Sverige?

Låt marknaden styra prissättningen. Inte monopol......
Tekniker
2019-02-16 10:35:49
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Sundsvall RTC har hittills kostat ca 165 mkr. Utöver detta ca 18 mkr investering på vardera flygplats Sundvall och Örnsköldsvik. Tillkommer ca 50 mkr för Linköping och Sälen.

Vem godkänt detta och hur ska investeringen på ca 250 mkr räknas hem i framtiden. Utöver detta ska operativ flygledning och teknisk support levereras och till vilken kostnad.

Vad säger totalförsvaret när man lägger allt i en alt två korgar, centraler på Arlanda och Sundsvall. Sårbarheten för att flyget stannar upp helt efter enkla ingrepp från någon som vill infrastrukturen illa är inte svårt. FM bör ta ett grepp nu och se över alternativen till RTS.

Hur säkrar man att systemen inte hackas i en värld där det blir än mer sårbart med ny teknik.

Flygbolag får börja tanka fullt och se sig om efter alternativ flygplatser. Miljömässigt en katastrof. Tyvärr inget myndigheter bryr sig om förutom att de ibland nämner vikten av miljöanpassade transporter.
@GG
2019-02-15 22:31:15
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Att vara först ut med teknikskifte är alltså monopolist, märkligt tänk, om du fick bestämma fanns inte yrket flygledare och vi var fortfarande neandertalare.cker jag att
Personligen vill jag ge en eloge till alla de flygledare som arbetar för positiviteten kring RTS, ni är många fler än man vill ge sken av i motståndarlägret.

Mvh
AirExpress
Flygplatsman
2019-02-15 19:56:56
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Jag jobbar också på en flygplats.
Om något går sönder på flygplatsen som gör att vi måste stänga, så skyller inte vi på tornet i alla fall.
GG
2019-02-15 12:25:04
SV: TWR ARN
Det är direkt ansvarslöst och tjänstefel för alla myndighetsutövare att arbeta för en rts-etablering. För en monopolist förstår jag dock frestelsen. Begränsa marknaden och driva upp priserna, kan inte bli bättre. Det är vad jag kallar utveckling!
TWR ARN
2019-02-14 21:21:49
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Jag tycker vi skall göra tvärtom, hjälpa till att göra RTC till succé men viljan till förnyelse finns inte riktigt där.
Gunnar
2019-02-11 11:52:09
SV: Undrande
Det är klart att det händer att tornen tvingas stänga. Jag har ingen statistik på det men i mitt torn handlar det i så fall om flygplatsbunden teknik som inte ger förutsättningar att hålla öppet, det rör sig kanske om ett par timmar styck ett par gånger om året. Den typen av problem kommer inte försvinna eller öka med RTS utan är avhängigt flygplatsen.
TWR Swedavia
2019-02-10 17:12:37
Stoppa RTS innan något händer...
Tack alla för bra inlägg och synpunkter. Ja, sprid detta till alla berörda och fler därtill. Sätt in oberoende granskare på LFV. Dålig ekonomi, dyra projekt och lekfulla affärer utomlands. Hur möjligt 2019?
Pia
2019-02-10 04:49:28
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Verkligen bra inlägg de sista på snurran. LFVs ledning och styre har stressats av konkurrensen och tagit många olyckliga, förhastade och kostsamma beslut. Allt för att hindra konkurrens och en fungerande marknad. Ekonomin har blivit en katastrof och läser man årsredovisningar och prognoser så är LFVs kapital snart förbrukat. Vem kunde tro detta för några år sedan?

Man har hamnat i ett läge där man tämjer på ekonomin och flygsäkerheten för att rädda affärsverket från kollaps. Alla som förstår ekonomi och marknadsförutsättningar inom flygledning vet att fjärrstyrd flygledning blir betydligt dyrare på både kort och lång sikt. Därför vilseleder LFV/SAAB branschen och politiker. I annat fall hade utveckling och kommunikationen sett annorlunda ut. Nu gäller bara ”affärssekretess”.

Denna snurra skickar jag vidare för kännedom till olika utskott i riksdagen, finans- och näringsdepartementet, riksrevisionen och Transportstyrelsen.
TWR ARN
2019-02-09 16:29:16
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Skall fackföreningar hålla på med sånt här kan man ju fråga sig?
Undrande
2019-02-09 14:10:00
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hur ofta går ”tornen” ned i dagsläget per år och hur hanterar man trafiken vid dessa avbrott?
Afterburner
2019-02-09 11:17:13
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Alf Tack för länken!

Efter att ha läst Svensk Pilotförenings skrivelse till Näringsdepartementet angående LFV:s utredning om RTS/RTC är det en mening som etsar sig fast lite extra.

"Vår bedömning är att LFV spelar ett högt spel om flygsäkerheten och önskar lyfta frågan om rätt kompetens finns hos ledningen inom LFV."

Oaktat vilka synpunkter SPF för fram i sakfrågan om RTS/RTC vara eller inte vara så måste den meningen få någon på departementet att lyfta på ögonbrynen.

Att LFV, som säger sig sätta flygsäkerheten högst på sin agenda, blir inkompetensförklarat av en utomstående organisation är anmärkningsvärt. Internt vet vi ju redan vad större delen av den operativa personalen anser om sin ledning. Det skiljer sig inte avsevärt från SPF.

Kanske dags för LFV:s ledning att sätta sig ner och fundera på om man gjort rätt prioriteringar och vägval det senaste decenniet. Eller är man så totalt förblindad och förledd av alla ingenjörer och politiker som med skygglapparna på ser ordet "digitalisering" lysa som en stjärna i fjärran?

Alf
2019-02-08 23:34:11
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
https://www.swealpa.se/news.asp?nid=81&cid=1&s=3&p=3
Pilot
2019-02-08 19:46:16
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Du skulle bara veta hur mycket som är digitalt i dagens flygmaskiner V.
@Fl någonstans
2019-02-08 16:42:13
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Tydligt att du inte jobbar på flygplatssidan med operativa frågor! Andas LFV anställd långa vägar... När det gäller ekonomin historiskt började våra kostnader inte sjunka för ATS innan ACR dök upp som konkurrent. Era långsiktiga kalkyler skulle vara intressanta att ta del av, har svårt att se att vi båda skulle komma fram till så fundamentalt skilda slutsatser!

För Swedavias flygplatser handlar RTS om digitaliserinsdiriktiv från ledningen. Det gäller ATS, självkörande fordon m.m. Allt ska digitaliseras, flygsäkerhet och ekonomi är underordna i dagsläget. V
FL någonstans i Sverige.
2019-02-08 10:18:03
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Hej,

Är också verksam på en icke Swedavia flygplats och vi har också tittat och räknat på RTS-lösning. För vår del skulle det bli en bra affär rent ekonomiskt. Där till finns många andra positiva aspekter att ta hänsyn till. T.ex. det det dagliga flygsäkerhetsarbetet, som underlättas av man inte behöver bli störd av ansvariga på plats som man inte vill föra dialog med. Det går inte att komma ifrån att en dialog mella fyra ögon inte alltid har ett värde i sig! För att RTS inte skall införas krävs det att det är AVSEVÄRT mycket dyrare i kronor och ören, för att vi ska välja bort RTS.

Ett teknikskifte innebär också troligtvis INTE att vi åter får en monopolsituation i Sverige igen. Att jobba med/mot LFV har alltid roligt och blev INTE dyrare för varje år som vissa vill påvisa. RTS är den nya standarden.
@ARN TWR
2019-02-07 13:35:20
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Är verksam på en icke Swedavia flygplats och vi har tittat och räknat på RTS lösning. För vår del skulle det bli en dålig affär rent ekonomiskt. Där till finns många andra negativa aspekter att ta hänsyn till. T.ex. det det dagliga flygsäkerhetsarbetet, som underlättas av att det finns ansvariga på plats som flygplatsen kan föra dialog med. Det går inte att komma ifrån att en dialog mella fyra ögon har ett värde i sig! För att RTS ens ska komma upp på bordet igen krävs det att det är AVSEVÄRT mycket billigare i kronor och ören, för att vi ska väljabort fysiska personer på plats.

Ett teknikskifte innebär också troligtvis att vi åter får en monopolsituation i Sverige igen. Att jobba med/mot LFV under deras monopoltid var inte alltid roligt och blev dyrare för varje år utan att vi kunde påverka kostnadsutvecklingen nämnvärt. Dit vill vi inte igen!!
Kjelle
2019-02-07 13:23:28
Re: twr arn
Nej så är det inte.
TWR ARN
2019-02-07 08:31:59
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
RÄTT FÖRUTSÄTTNINGAR? Man kan inte ha RTC utlokaliserat på alla flygplatser, då blir det ju inte RTC. Flyledarkåren sätter sig emot detta bara på grund av att man måste flytta, punkt slut!

2019-02-07 07:01:25
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
När bemanningen sinar påverkas även beredskapstiderna på natten för akuta ambulanstransporter. Gäller nu i högsta grad för Kiruna som har en nedmonterad sjukvård och därför är starkt beroende av fungerande infrastruktur för ambulansflyget.
Johan
2019-02-05 18:15:58
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Rätt konstaterat av Uppgiven. Inget fel med RTC under RÄTT förutsättningar. Och ledningens klubb för inbördes beundran är till stor skada för LFV. Verksamheten körs i botten medan de dunkar varandra i ryggen.
Uppgiven
2019-02-04 12:06:51
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vad händer när en ledning bryr sig mer om att rädda sitt eget skinn än verksamheten man har ansvaret för? Svaret på detta kan bevittnas i realtid inom LFV. Lojala och kompetenta medarbetare uppmärksammar allvarliga brister och blir därmed omplacerade eller drivna till att säga upp sig i ren frustration. Istället för att ta itu med problemet suddar man bort individerna som uppmärksammat det. För skulle man tvingas ta itu med bristerna skulle genast ens tidigare beslut framstå som direkt ansvarslösa och idiotiska. Det är synd och fruktansvärt tragiskt att det kan gå till så här på en svensk myndighet år 2019. En ledning som känner större lojalitet mot sig själva än mot verksamheten.

Inget ont sagt om fjärrstyrning dock. Den kan tjäna sitt syfte, i rätt kontext, format, med rätt förutsättningar och till rätt pris.
LFV HR
2019-02-04 11:56:10
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vi har nogsamt och med projektet räknat på detta.
Det kommer att drivas igenom , var så säkra.
Vi måste ändra tankesätt och använda teknik nu.

Toodilooo från HR avdelningen
WS
2019-02-03 20:58:25
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@@WS
Att boka in ett möte med totala förnekare, precis som du, till att försöka diskutera detta gigantiska misstag är fullständigt meningslöst. LFV ledning tillåter inte synpunkter som går emot ledningen.
Planner
2019-02-03 19:09:05
SV: LFV HR
Det du säger stämmer på en mindre enhet med ca 5 medarbetare eller färre. När antalet ökar minskar även effekterna. I fallet med RTC Arlanda måste du också ta i beaktande hur detta står sig mot alla nya kringkostnader, ny teknik, mer personal för teknisk och operativ support, dubbla operativa lokaler med funktionella system dels på nya centralen dels kvar på den lokala flygplatsen. Dessutom har projektet stött på så mycket patrull och förseningar att EU-bidraget allt byggde på inte längre går att få ut. När denna jämförelse är gjord blir projektet ett katastrofalt misslyckande. Projektansvarige insåg nyligen detta och sa upp sig när förnekelsen i ledning och styrelse inte kunde penetreras. Det är kris i LFV nu, det går inte att förneka.
@WS
2019-02-03 17:47:22
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Låt höra denna sansade beräkning och därefter ett tips till dig, boka in ett möte i NRK och kör en klassisk redovisning med dem. Tror det är bättre än att spy ut galla i flygtorgets forum.
Anton
2019-02-03 17:46:03
Re: LFV hr
Malmö med sina 300 rörelser då?
Re: LFV HR
2019-02-03 17:31:54
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Vilka flygplatser som har positiv kontroll (flygledare) har så få rörelser? Inga där LFV har verksamhet vad jag vet. Men det är klart att det går att räkna hem vinster om man räknar på scenarion som inte finns.
C
2019-02-03 16:56:00
SV: månsson
Dessvärre visar sig detta bli mer och mer felaktigt. De inledande kalkylerna för RTC Arlanda och förhoppningar om multipel visade sig vara precis lika värdelösa som många antydde. Helt grundade på falska och naiva fantasier snarare än fakta. Lägg därtill alla kostnader för ny dubbel teknik och den extra personal som detta kräver. Sen Försvarsmaktens käftsmäll med krav på fungerande reservsystem på plats och alla förseningar som i princip suddar bort EU-bidraget som projektet bygger på.

Till trådskaparen, glöm inte att ledande personal för projektet RTC Arlanda nyligen sagt upp sig. Beroende på att man ansåg individer inom LFVs ledning omöjliga att samarbeta med på ett realistiskt sätt. Projektet verkar till varje pris forceras igenom utan rimliga möjligheter till att faktiskt kunna fungera. Obekväma frågor som kräver sitt svar städas bort genom att kasta ut frågeställarna snarare än att lösa problemen.

Nej det här ser onekligen inte bra. Projektet drivs av en livsfarlig bakomliggande självförnekelse. Individer som identifierar kritiska problem rensas bort med hot om illojalitet när dessa ironiskt nog verkar vara mer intresserade av att rädda LFVs anseende än ledningen själva. Man kan fråga sig vad ledningen går på, självförnekelse, bristande kunskaper eller vad?

Om inte LFVs ledning tas ned på jorden av högre makter snarast kommer detta sluta mycket illa. Att höja rösten internt leder dessvärre till uteslutning även om man bara har affärsverkets bästa i åtanke.
LFV HR
2019-02-03 16:02:03
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Tänk så här.

Netto en flygledare är 4.2 brutto med semester...kurser...föräldrar ledigt....sjukdom...studier....graviditets ledigt...strejker....utbildningar.... refresher....

Och kanske 1-3 rörelser per dag... det är det ...just det som det handlar om. Att jobba smartare med teknikens hjälp.

Klart det blir effektivare.

Todiloo från HR avdelningen
WS
2019-02-03 15:33:10
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
@Månsson
Enligt vad man påstår från LFV för att få projektet godkänt så krävs det färre flygledare.
Mer sansade beräkningar visar att det krävs minst lika många plus en stor support. Totalt fler än i nuläget. Så frågan är fortfarande, varför ljuger Luftfartsverket?
Piddekanin
2019-02-03 13:51:05
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
All heder åt före detta CO ATS Östersund. Äntligen en chef i LFV som står fast vid sin övertygelse. Vi borde haft fler av den sorten, de är sällsynta! Det måste vara ett "härligt" uppdrag att vara tjänsteförrättande CO när ordinarie CO har blivit bortplockad. Man får nästan ta fram ett gammalt känt citat: "den siste idioten är inte född"...
Johan
2019-02-03 12:56:27
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Flygledarna ser sin yrkesroll omdefinieras och omstruktureras i grunden. Såklart de är negativt inställda till tekniken då, inget konstigt med det.
Månsson
2019-02-03 11:02:34
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
En positiv del med RTC är att man inte behöver lika många flygledare.
Wow
2019-02-03 10:57:51
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Så, man flyttar hellre utomlands än flyttar till Stockholm?
Oscar
2019-02-03 09:19:48
SV: LFV flyttar på kritiker av RTC
Mycket bra inlägg och sant rakt igenom. LFV har större problem än så. Vänta och se!
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev