Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

LFV flyttar på kritiker av RTC

Tråden startades av Alf

LFV har nu ersatt CO ATS Östersund med en tillförordnad CO. Officiella förklaringen är att den frånträdande CO behöver sitta operativt 100% för att klara bemanningen. Men alla insatta inom LFV förstår att det är rena repressalier från ledningen pga kritiska synpunkter. För att lyckas sjösätta RTC projektet krävs JA-sägare i alla led. Därav denna förändring.

Intern kritik har funnits ända sen projektet presenterades i april 2016. Och det finns fog för denna kritik. Det är så många obesvarade frågor som återstår att bringa klarhet i. Men ledning/styrelse har valt att blunda för många av dessa frågetecken. Allt i sin iver att genomföra projektet.

En stor fråga som påpekats från första början är bemanningen. Har vi personalen med oss? Svar nej. De flesta vill inte flytta med till Stockholm. Detta har resulterat i att många flygledare har valt att sluta, börjat studera eller fått andra halvtidstjänster. Även FL som inte direkt påverkas av RTC har valt att sluta. Personalpolitiken är inte den bästa kan man säga.

Under 2018/19 har minst ett tjugotal FL valt att flytta utomlands. Ett antal FL har sagt upp sig och fått andra arbeten. Kiruna TWR har halverad bemanning. Östersund TWR är också på väg mot halverad bemanning. Umeå TWR är ett par FL kort. Malmö TWR tappar också personal. Malmö ACC har närmare 1000 vakanta turer i sommar. Stockholm ACC är i ett liknande läge. RTC Sundsvall tappar 3 FL till hösten och ska dessutom börja trafikleda Sälen i december 2019???. 30 FL/år i snitt går i pension de närmaste 10 åren. I år tar man in ett tjugotal elever till FL utbildning utan tillräcklig tillgång på instruktörer pga resursbristen. Underskottet av FL kommer att vara enormt redan om 2-3 år. Allt detta kommer att leda till inskränkningar i öppethållningstiderna i tornen samt stora restriktioner i övre luftrummet under lång tid framöver.

Kritik har framförts från Svensk pilotförening, flygbolag och LFV internt gällande påstådda sekretessbelagda konsekvensanalyser. Har Transportstyrelsen fått se dessa konsekvensanalyser??? Kommer projektet att klara kraven enligt EU’s förordning 2017/373???

Aktörer har framfört önskemål om ekonomisk redovisning av projektet men nekats pga affärssekretess. Media hålls i ett mörker. LFV har satt sekretess på alla dokument rörande RTC. Ledningen vill inte ha någon insyn. Detta gör att det osar katt lång väg. Varför denna ovilja till att redovisa sanningen? Bör politikerna avkräva sanningen i detta projekt och göra det publikt. Eller har politikerna fingrarna i syltburken också???

Så, vad har SAAB dyvlat på LFV för sorts avtal? Det kan inte bara vara prestige som gör att RTC projektet ska genomföras till varje pris. Kan det finnas nån klausul i avtalet med SAAB som säger att det blir för dyrt att avbryta projektet? Varför vill Swedavia införa denna sårbara teknik? Swedavia är ju trots allt beställare av denna teknik.

Hur långt är man beredd att gå? Ekonomidirektören på LFV har redan deklarerat internt att undervägsavgifterna måste höjas för att delfinansiera detta projekt. För nån måste betala denna miljardnota. Är flygbolagen beredd att betala dessa merkostnader för att finansiera de fjärrstyrda tornen och dess framtida sårbarhet? Svensk pilotförening har redan påtalat dessa risker med att lägga alla ägg i en korg. LFV’s avsikt i framtiden är att fjärrstyra upp till 24 flygplatser i en och samma central. Man kan förstå Svensk pilotförenings oro.

Infrastrukturen för flyget i Sverige i närtid är hotat då LFV snart inte kan leverera sina tjänster fullt ut. Fjärrstyrd trafikledning och dess sårbarhet i framtiden kan vi bara sia om. Är denna teknik kompatibel med återuppbyggnaden av vår totalförsvarsförmåga???

Kritiken från kritikerna är BEFOGAD.

Vad tycker ni? Är det rätt att ställa kritiker i kylan? Är det rätt att riskera infrastrukturen pga av RTC projektet?

Publicerad den 2019-02-02 21:54
Skriv ett svar
Antal svar: 109

svar

Kristina
2021-02-20 12:30

Hur kan den här misskötseln av skattepengar få fortgå. Det måste ju finnas nån i maktposition som kan se till att detta granskas. Är ju ett generalfel i samhället om dessa påvar kan få härja med andras pengar utan någon form av instans som kontrollerar rimligheten i det hela.

CC
2021-02-20 12:30

De flygledare som hittills varit snälla och tysta kanske inte är det längre när ledningens planer blir kända och de inser att det gäller betydligt fler som påverkas. Då tänker jag bl a på SDATS och att de flesta skall vara anställda genom dem. Väldigt märkligt egentligen att inte framtidsplanerna har mer öppenhet. Det är ju ändå en statliig verksamhet. Facket har ju en plats i styrelsen så det är konstigt att även de verkar vara med i hemlighetsmakeriet.

FL 4
2021-02-19 13:08

Planerna att flytta rtc Sundsvall in i Arlanda kommer nog att påskyndas för att fylla den centralen och försöka motivera dess existens. Knappast motiverat nu och det har det ju aldrig varit heller.

Dee Snider
2021-02-19 11:09

Målet är att SDAT skall ta över alltihop, höja pensionsåldern och dumpa tariffstegen. Där har ni besparingen på lång sikt.

FL TWR
2021-02-19 10:27

Flyttas flygplatserna från Sundsvall till Stockholm så kanske det är slut på de positiva åsikterna om systemet… Vansinne att dom som är beroende av arbetstillfällena är dom som har validerat systemet och betygsatt det!

Åsa
2021-02-18 14:29

Visst var det väl också planer på att flytta de ATS som nu är i RTC Sundsvall ner till Arlanda också? det skulle ju i så fall också fylla upp centralen lite grann.

Nostradamus
2021-02-18 13:00

@Claes, den dagen ligger nära i framtiden. Flopp eller inte, uppror eller inte, er ledning styrs av andra motiv.

Claes
2021-02-17 19:20

Den dagen då LFV tillkännager att även Landvetter ska in i RTC Stockholm lär det bli liv i luckan på västkusten. Men man kan ju inte påstå annat än att det hela blev en flopp. 4 ATS när det var meningen att 24 ATS skulle varit inne är ett pinsamt facit för de som förverkligade den ståtliga byggnaden. En gökunge till satsning som kommer att belasta LFV för all framtid. Om ingen vågar sätta stopp vill säga och använda huset till något annat. Vem kunde tro att det skulle gå så här för LFV?

Olle
2021-02-17 17:50

Det lär ju bara bli de flygplatser som “tvingas” in pga att det är Swedaviaflygplatser. Alla andra lär inte blir RTS. Rena vinstlotten för ACR! 😀
ACR lämnar bud efter bud på vartefter kontrakten går ut och vinner ALLA!
Grattis ACR, eller någon annan som vill ha kontrakt i Sverige.

Nostradamus
2021-02-17 15:49

Ni ska alla in i RTC förr eller senare, även om det blir dyrare, mer riskfyllt, mer osäkert, ineffektivare eller inte. Er ledning styrs av andra motiv. Tyvärr så är det bara att gilla läget eller dumpa den sjunkande skutan. Lycka till!

Mattias
2021-02-17 09:37

@DC-9-33F
Om du jobbar i något av de torn som är föremål för omstationering så hade du vetat att det råder förvirring och stora oklarheter om vad som gäller. LFV försöker kringgå och göra det svårt för de som inte vill följa med. Men tack för tipset om att läsa på gällande avtal, tyvärr hjälper det inte om arbetsgivaren inte vill följa det. Facket visar inte heller något överväldigande intresse.

DC-9-33F
2021-02-17 08:15

Hej Mattias, vilkoren är bara att slå upp och läsa. Det här låter mer som förnekelse från din sida?

Mattias
2021-02-16 22:51

Till och med facket har nu kapitulerat när det gäller bl a omställningsvillkoren för de ATS som skall in i RTC Stockholm. Det är fritt spelrum för LFV att kringgå de villkor som normalt gäller för statliga verksamheter. Medarbetarna är utmattade i fråga om att få svar på vad som gäller för omställningen. Av någon anledning vill inte facket anlita sin egen juridiska ombudsmannaexpertis för att bringa klarhet i vilka villkor som VERKLIGEN gäller.

Christian
2021-02-04 12:26

Hur mår LFV? Vad gör cheferna när verksamheten går på sparlåga? Nya varsel på gång och kanske på ledningsnivå. Eller?

@Tomas Ene
2020-12-05 19:47

Flygledare som tar icao kod nick tror att de är märkvärdiga. De som tar iata är mer jordnära.

mvh AirExpress

Tomas Ene
2020-12-05 16:35

@FL ARN
Det finns ingen FL som skulle ta det nicket…

FL ARN
2020-12-04 18:25

Bra, Östersund-tornet stänger ned sig själv, inför RTS genast.

Andersson
2020-12-04 10:13

Jag tänker mig att om min kollega fick sparken för att den var kritisk och jag ser ett stort problem med en dyr och dålig lösning, tja då skulle jag nog bli lite orolig och i förlängningen må ganska dåligt. En frustrerande situation för våra kollegor.

Jacob
2020-12-04 10:10

Det “fungerar” men på flygplatser med oerhört lite trafik, alternativt okomplicerad trafik.
Men till vilken kostnad?!!!! Helt absurt och orimligt. En sämre flygtrafikledning med gammal teknik som är mer sårbar och till ett oerhört högt pris.
Varför?!

Förstår inte
2020-12-03 23:20

Varför sjukskriver de sig?

De jobbar ju fortfarande kvar i sitt torn som de gillar och inte ännu i ett RTC.

Mig veterligen var det ingen i de tidigare “drabbade” tornen som
går och sjukskriver sig för att man ogillar det beslut sin arbetsgivare tagit.

Så kritiken är INTE befogad.

Snart 6 år sedan driftstart och det fungerar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500