Tråden startades av: Kenny  2019-03-10 10:11:25
En till MAX har havererat. 
En till fruktansvärd krasch, tankarna går till de omkomna och anhöriga. ;,(

Ethiopian denna gång. Alldeles för tidigt för att veta någonting överhuvudtaget, men tittar man på Flightradar24 ser det konstigt ut. Farten accelererar konstant och höjden ökar snabbt helat tiden till att transpondernern slutar att sända. Ser inte naturligt ut. Vid 80knop börjar höjden öka. Vid banändan är den på 3000 fot och 150knop. Strax senare är den uppe i 380 knop på 8000 fot och den slutar sända. Har MAXen fortfarande problem med fart/höjdmätare och tillhörande trimsystem? :(

Som sagt, man har ju ingen aning om nått ännu. Bara tankar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv sv Linkan
2019-09-22 07:20:57
SV: En till MAX har havererat.
Hur tolkar du?
"plenty of evidence = massor av bevis"
sv Linkan
2019-09-21 13:39:40
SV: En till MAX har havererat.
Jo, jag kan läsa. Men ännu så länge är det spekulationer.
Ingemar
2019-09-21 07:22:46
SV: En till MAX har havererat.
Lyssna på detta!

By Gregory Wallace
Updated 11:33 AM ET, Fri September 20, 2019

https://us.cnn.com/2019/09/20/politics/faa-boeing-737-max/index.html
Linkan
2019-09-20 23:51:04
SV: En till MAX har havererat.
Sv Linkan, även jag har erfarenhet av flygförsäkringar. De som är billigast är ofta besvärliga att ha göra med vid ett försäkringsfall. Förespråkar alltid försäkringsbolag som är lätta att ha göra med även om premien är något högre. Det vinner man på i längden, vis av egen erfarenhet.

Klart att sällan resenärer inte har så stor koll på vad de flyger med. Men de frekventa resenärerna som inte köper de billigaste biljetterna ställer högre krav. Det är de frekventa resenärerna som är största underlaget för seriösa bolag.

Jag valde bort att flyga med B787 under lång tid för deras batteri problem. Är en frekvent resenär sedan många år tillbaka.
Linkan
2019-09-20 23:31:43
SV: En till MAX har havererat.
Sv Sv Linkan,

Hur tyder du “There is plenty of evidence of double-digit hikes,”???

“There is plenty of evidence of double-digit hikes,” said another industry source who was not authorized to speak publicly about the matter.

It is not clear whether companies like airlines are passing on the costs of higher premiums to passengers. Airlines’ trade group International Air Transport Association (IATA) declined to comment.
Flygare
2019-09-20 19:53:17
SV: En till MAX har havererat.
”jetstråle för tät på vingen, jodå, tillåt mig att småle lite..
Problemet var och är att flygbolagen inte vill betala för ny typerating för B737 MAX.
För att behålla samma TR för alla 737 är Boeing tvungen att få MAX’en att ha exakt samma flygegenskaper som alla andra 737 or . inte helt lätt.
Därför detta olyckliga MCAS system, som är anledningen till problemerna
Det kommer säkert dröjatills någongång 2020 föränn 737MAX är i trafik igen
Var jag Boeing skulle jag nog se till att ta bort det där MAX namnet
sv Linkan
2019-09-20 18:22:07
SV: En till MAX har havererat.
När jag har talat med vänner och bekanta, är de få som känner till Max problemen.

Angående försäkringspremien, vet du inget om. Konkurrensen är stenhård. Jag vet hur försäkringsbolagen resonerar, av egna erfarenheter.
Försäkringspremien är mer relaterad till flygbolaget. Vilket också står i den länk du bifogade. Där ligger Lion Air väldigt risigt till.

Tror inte att försäkringsbolagen kommer att vara särskilt kaxiga mot AA, SW eller någon annan storoperatör av MAX'en. Läs gärna din länk en gång till, gärna med objektiva ögon. (om möjligt).

När MAX'en väl är godkänd, så kommer den att flyga med fulla hus.
Linkan
2019-09-20 17:24:32
SV: En till MAX har havererat.
Som Greger skriver folk glömmer ej B737 MAX så fort. Det är fler som inte glömmer "Alla försäkringsbolag" som får stora utbetalningar. Det kommer att innebära att försäkringspremier kommer att höjas för flygbolagen.

Aviation Industry Braces for Double-Digit Premium Hikes After 737 MAX Groundings.

https://www.insurancejournal.com/news/international/2019/09/20/540673.htm
Greger
2019-09-19 23:54:30
SV: En till MAX har havererat.
Den flygande allmänheten glömmer inte MAX som är synonymt med risk för att flyga rakt ner i marken vid vackert väder. Även om Boeing får ordning på teknikbiten så är 737MAX som varumärke rökt. Själv sätter jag mig i en NG alla dagar i veckan men en MAX avstår jag idag och några år framöver tills statistiken visar att MAX är säker
sv Sten
2019-09-19 16:58:16
SV: En till MAX har havererat.
Människor glömmer snabbt. Efter Cometen's tre ödesdigra 3 haverier, så återvände paxen ganska snabbt efter modifieringar. Samma sak med DC-10

"Större jetstråle för nära vingen"

Det är inte det som är problemet. Problemet heter MCAS, vilket man jobbar hårt på att åtgärda. Placeringen av motorerna, stör inte luftströmmen över/under vingen. MAX 10 har samma motorinstallation som MAX 8 och 9. Orsaken till att landställen kan variera i höjd, har att göra med den förlängda flygkroppen.

https://www.youtube.com/watch?v=F4IGl4OizM4
Sten
2019-09-19 15:43:59
SV: En till MAX har havererat.
Ett stort problem Ryanair - och andra flygbolag har - är att passagerare redan nu kommer vägra flyga med Max 8 planen. Håller med om att kompensera en instabil grundkonstruktion (större jetstråle för nära vingarna) med ett annars helt onödigt reglersystem är en farlig lösning. Med 5000 plan dagligen i luften kan det snabbt bli en ny olycka som systemet inte klarar, vilket innebär konkurs för Boeing då fler ursäkter ej kommer accepteras av alltför många passagerare.
Den senare modellen, 737 Max 10, har flyttat ned motorerna och har högre landningsställ! Boeing bör ta ombyggnadskostnader istf att klamra sig fast vid en "billig" programvarulösningen som är en alldeles för farlig högrisklösning
sv George
2019-09-19 12:08:11
SV: En till MAX har havererat.
Tror att pendeln redan nu, håller på att svänga. Tyvärr är det inte bara Boeing. Vi kan se RR, GE och även PW leverera produkter, som inte håller vad som utlovats.
Även Airbus har sina kvalitetsproblem, att brottas med. Qatar's missnöje över kvaliteten med NEO, och deras ständiga leveransförseningar.
Emirates Tim Clark har just givit ovannämnda producenter, en välbehövlig uppsträckare.
George
2019-09-19 11:21:25
SV: En till MAX har havererat.
Boeing´s krascher markerar en förvärrande tillförlitlighetskris!

En växande mängd bevis tyder på att elektronik-, flyg- och rymdtillverkare och andra teknologitillverkare under oöverträffat konkurrenskraft lägger överväganden från tid till marknad före pålitlighet - inklusive uppdragskritiska system. I det fantastiska fallet med Boeing 737 Max, finns bevis för att flygplanstillverkaren kom till och med komprometterat med säkerheten i sin strävan att tävla med konkurrerande Airbus.

Dessa konkurrenskraftiga tryck har utvidgats till tekniker som sträcker sig från botch robotkirurgi till autonoma körbara fordon. När fler skräckhistorier dyker upp, kan teknologipendeln svänga tillbaka mot en större betoning på tillförlitlighet och säkerhet?
sv Sune
2019-09-18 12:44:48
SV: En till MAX har havererat.
Det är den "lilla saken" man fixar nu.
Sune
2019-09-18 10:32:56
SV: En till MAX har havererat.
Sv Boeing!

Du skriver "MAX i sig är inget dåligt plan" hur tänker du då? Knappt 350 personer har förlorat livet inom ett tidsspann på sex månader.

Vad har jag för nytta om annat är bra i flygplanet men en liten sak får det att falla ner från skyn??



sv@ Boeing
2019-09-17 20:56:33
SV: En till MAX har havererat.
Seriös artikel. Man skriver om Boeing, och bilden i artikeln är en A320.
Boeing
2019-09-17 20:51:11
SV: En till MAX har havererat.
Vid det här laget, är väl de flesta medvetna om Boeings "setbacks".

Tramsigt, att alla sensationsartiklar ska publiceras här på FT.
De skriver ju alla samma sak.

De behöver heller inte riktas mot mig. Då jag är fullt medveten om problemen och följer de noga. Inte genom ointressanta artiklar, skrivna av noviser.

Jag är inte intresserad av påhopp, vilket andra skribenter har gjort.

Men ni har väl inget annat att göra, än att dissa här på FT.

Kom nu inte med påståenden om att jag förnekar problemen, eller är likgiltig inför omkomna människor. Tack!!

Länken som det refereras till, har förövrigt ett lämpligt namn: Motley fool.....

PS. Skriv gärna under eget nick DS.
Att: Boeing
2019-09-17 16:20:15
SV: En till MAX har havererat.
Boeing's 737 Max and 777X Airliners Continue to Face Major Hurdles
This aerospace giant still has a long way to go before it's in the clear with regulators, and these setbacks certainly aren't helping.

https://www.fool.com/investing/2019/09/17/boeings-737-max-and-777x-airliners-continue-to-fac.aspx
Mike
2019-09-16 13:41:08
SV: En till MAX har havererat.
Boeing’s travails show what’s wrong with modern capitalism.

The plight of Boeing shows the perils of modern capitalism. The corporation is a wounded giant. Much of its productive capacity has been mothballed following two crashes in six months of the 737 Max, the firm’s flagship product: the result of safety problems Boeing hid from regulators.

Our system is no longer aligning rewards with productive skill. Despite the 737 Max crisis, Boeing’s stock price is still twice as high as in July 2015, when Muilenburg took over as CEO. That right there is what is broken about modern capitalism. We had better fix it fast

https://www.gulf-times.com/story/641786/Boeing-s-travails-show-what-s-wrong-with-modern-ca


Sv Boeing
2019-09-16 13:10:56
SV: En till MAX har havererat.
Vi ser tydligen världen på olika sätt.

Nedanstående uttryck är en sanning även om vissa har svårt att erkänna det.

"Boeing släppte ett flygplan som säkerhetsmässigt var betydligt sämre än sin föregångare"

Har för många år sedan haft mycket kontakt med Boeing när huvudkontoret låg i Seattle. Nu finns det i Chicago.
Har varit på besök i Seattle och känner många som jobbat där.
Hade ett gott samarbete med Boeing. Det fungerade mycket bra under de år det var aktuellt.

Boeing har changerat sedan ledningen flyttade till Chicago. Det problem som uppstått med både B787 och B737 MAX är i huvudsak beroende av ledningen i Chicago som i förstahand värderar $$$$. Vi har sett resultatet.

Du verkar vara mer bekymrad om Boeings ryckte än om de människor som måst sätta livet till för en ledning som i förstahand räknar på intäkter och inte bekymrar sig över att ett stort antal människor måst sätta livet till.
Boeing
2019-09-16 09:50:15
SV: En till MAX har havererat.
@sv Boeing Vi har inte sett slutet, på hur det slutar ekonomiskt för drabbade bolag.
Det har inte du heller.

Att bara ställa frågan: "Tycker du det var bra att ca 350 personer fick sätta livet till när Boeing släppte ett flygplan som säkerhetsmässigt var betydligt sämre än sin föregångare?". Visar på en cynism utan dess like! Lägg debatten på en vuxen nivå.

Fruktansvärt!!
Sv Boeing
2019-09-16 08:56:50
SV: En till MAX har havererat.
Påstår du med allvar att alla som köpt och tagit B737 MAX i drift före flygförbudet gjort en bra affär??

Har Boeing hittills gjort en god affär med B737 MAX?? Hur stora är kostnaderna jämfört med intäkterna??

Boeing har blivit stämda av anhöriga till de som omkommit på grund av Boeings misslyckande.

Tycker du det var bra att ca 350 personer fick sätta livet till när Boeing släppte ett flygplan som säkerhetsmässigt var betydligt sämre än sin föregångare?
Boeing
2019-09-15 19:52:55
SV: En till MAX har havererat.
@sv Boeing "Som man bäddar får man ligga"
Menar du på fullt allvar, att Norwegian är ansvarig för MAX grounding?
Det är den dummaste kommentar hittills. Det visar på en fullständig okunnighet! MAX i sig är inget dåligt plan. MCAS i sin tidigare form var ett misslyckande. Men det gör inte hela planet dåligt.
Det finns initierade seriösa omdömen om MAX. Inte bara från okunniga sensations journalister.

Sv Boeing
2019-09-15 17:27:31
SV: En till MAX har havererat.
Dåliga produkter köper jag inte, även om än jag får dem till halva priset.

Köparna av B737 MAX har förlorat både pengar och renommé.
Bland annat Norwegian som hår gått ut med att de flyger med moderna flygplan men blivit tvungen att hyra in bl.a gamla Airbus 340.

Som man bäddar får man ligga!
Kkkken
2019-09-15 14:15:34
SV: En till MAX har havererat.
Här är Boeing aktien 2019
https://finance.yahoo.com/quote/BA/history/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAKRXx4y4pemTxgkdN8G3lFrILagEUud3DZMDeqZVC1suYWaCSA3x-Eq4VeCZxkdF6I8HmpoLAqxOIHgrKCpf4ctPemqtTxNJrRAPt5cEjNgUDMYINszntp3HWasArv2cqlBvgi_sIHDfw8e6KBzg8BxQOhipQ7sF4BzhIPr3Zfe6
Boeing
2019-09-15 10:17:31
SV: En till MAX har havererat.
@Kent Förmodligen har de fått ett pris, som det inte går att tacka nej till.

Köporder säkerligen när MAX är i luften igen.
sv Uffe
2019-09-15 10:07:47
SV: En till MAX har havererat.
Du glömmer att Boeing är även stora inom den militära sektorn, och framgångsrika.

Aktien täcker hela Boeing Co.
sv Kent
2019-09-15 09:58:30
SV: En till MAX har havererat.
Som Willie Walsh sjäv uttryckte det: "Vi vill inte vara beroende av en stor flygplanstillverkare". Boeing går inte på smällar, som att vara prispressare för Airbus.

Tror inte de stora grabbarna, bär sig åt som småhandlare.
Uffe
2019-09-15 09:42:35
SV: En till MAX har havererat.
Ja aktiemarknaden är ju nuts i usa mfl länder.
Boeing har primärt 3 olika civila modeller på sitt bräde.
777 787 och Max737 sist nu då.
Bara 777 planen flyger med den äran.

Hur kan en Boeing aktier fortfarande ligga så högt som den ändå gör när 66% av deras produkter skämt ut sig?

Nej aktiemarknaden lever tygligen sitt eget liv.
Ändå styr den allas våra liv här i väst.
Helt bananas ju....
Kent
2019-09-15 09:02:55
SV: En till MAX har havererat.
@sv. Linkan
Som du själv skrivar, så är det bara ett LOI från IAG. Detta är på inget sätt någon bidande beställning.
Inget av IAG bolagen opererar idag B737, så varför lägga pengar på pilotutbildning och tekniker utbildning etc.
Syftet med detta LOI kan mycket väl vara ett sätt att pressa AIrbus.
Linkan
2019-09-14 23:20:31
SV: En till MAX har havererat.
IAG försöker nyttja Boeings dåliga läge genom att lägga "a letter of intent" och därmed kunna nyttja det för att köpa B737 billigt eller få Airbus att ge dem ett specialpris.

Vi får se om det blir några B737 Max av denna "letter of intent".

Mitt tips är att det inte blir några B737 Max till IAG.

AS
2019-09-14 22:27:33
SV: En till MAX har havererat.
14799 orders. Menar du samtliga versioner av320 familjen sedan starten?

I såfall ligger de efter Boeing 737 familjen.
sv Linkan
2019-09-14 18:53:33
SV: En till MAX har havererat.
IAG har uttryckt om att köpa 200MAX. Dock ännu ett LOI. Willie Walsh har diskuterat/förhandlat, om möjlig tidigare leverans än vad som skrevs i LOI.
Linkan
2019-09-14 17:32:34
SV: En till MAX har havererat.
Även om 737 troligen kommer att flyga i flera år framöver, väl före sin 70-årsdag, kommer Boeing att behöva bevisa för sina kunder att det har fixat Max:en och att det är lärt nog av händelsen för att förhindra att det någonsin händer igen.
Den rivaliserande Airbus A320-familjen tippar på sina häl, med 14 799 beställningar till och med augusti. Eftersom Boeing inte lyckats sälja en enda Max på mer än fem månader, kunderna väntar på att se hur företaget fixar planet, så är behovet av att återställa konsumenternas förtroende brådskande.
M Stoller
2019-09-11 17:25:05
SV: En till MAX har havererat.
Hård kritik mot Boeing.

Boeing's travails show what's wrong with modern capitalism.

Deregulation means a company once run by engineers is now in the thrall of financiers and its stock remains high even as its planes fall from the sky.

There was only one problem. The company was losing its ability to make safe airplanes. As Scott Hamilton, an aerospace analyst and editor of Leeham News and Analysis, puts it: “Boeing Commercial Airplanes clearly has a systemic problem in designing, producing and delivering airplanes.”

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/sep/11/boeing-capitalism-deregulation

B
2019-09-11 14:35:03
Saknar ”skattebetalare”
Kan man inte få en korrekt analys av situationen?
A-team
2019-09-11 12:06:09
SV: En till MAX har havererat.
Eller att dokumenten även innehåller uppgifter, som Boeing kan komma att anse som företagshemligheter. Kanske han då riskerar att bli stämd av Boeing.
Sv A-teamet
2019-09-11 11:10:25
SV: En till MAX har havererat.
Ja, han nyttjar ett lagrum som är till för att han som enskild person inte skall behöva lämna ut uppgifter som kan få honom fälld i Amerikansk domstol.

Samtidigt väcks då genast tanken, vad har han gjort som han anser sig kunna bli fälld i domstol för. Det ser snarast ut som om han vet att han gjort något dåligt!
A-teamet
2019-09-11 10:54:25
SV: En till MAX har havererat.
Mannen som inte vill lägga ut MAX dokument, följer amerikansk lagstiftning.

Sen kan man ju tycka vad som helst om det.
sv Linkan
2019-09-11 10:47:00
SV: En till MAX har havererat.
FAA och EASA har löpande kontakt, såklart. även med andra luftfartsmyndigheter. Precis som det står i länken du bifogade. EASA's fyra krav finns med i uppgraderingsarbetet. Risken är att alla nya plan, kommer att behövas att godkännas separat av varje luftfartsmyndighet. EASA bör passa sig.
B-teamet
2019-09-11 09:13:08
SV: En till MAX har havererat.
Med tanke på de senaste juridiska förvecklingarna (bla gällande dokument som man vägrar lämna ut) blir synen av flygande 737-maxar allt mer avlägsen. Denna katastrofen kommer inte bara att gå till historien, den saknar redan motstycke. Faktum är att risken för att 737-max "aldrig" mer kommer att flyga kommersiellt i sin nuvarande form riskerar allt mer att bli verklighet. En minst sagt svindlande tanke. Den såg man inte komma...
Linkan
2019-09-10 15:53:12
SV: En till MAX har havererat.
Sex månader efter kraschen och det är fortfarande osäkert när den längsta stora flygförbudet kommer att upphöra!

EU kommer inte att nöja sig med ett USA godkännande utan har egna krav för att B737 MAX skall få flyga inom EU. Det dröjer troligen en bit in på 2020 innan MAX:en flyger inom EU igen.

https://us.cnn.com/2019/09/10/politics/boeing-737-max-grounding-faa/index.html
Jalle
2019-09-09 14:03:41
SV: En till MAX har havererat.
För sa många nöjda pax:
If it´s not a Boeing!, i´m not going.

Numera är det mera:
It it´s a Boeing!, i`m not going

Tänk vad saker förändras....
Lars
2019-09-09 13:39:03
SV: En till MAX har havererat.
Sv Lars. Vi har tydligen olika syn på det inträffade men fakta är:

B787 fick flygförbud strax efter introduktionen.
B737 MAX har ett pågående flygförbud efter att knappt 350 personer dödas på grund av felaktigheter.
B777X Håller inte ihop vid trycktest.

Ingen annan flygplanstillverkare har haft så många och stora problem på kort tid. Boeing som har varit den ledande flygplanstillverkaren under många år verkar ha förlorat förmågan att konstruera nya flygplanstyper.
Kolt med area 54
2019-09-09 12:11:13
SV: En till MAX har havererat.
För mig är det helt okej om de landade i area 54, det är ju ganska kolt det också.
Vad är häftigast, lyckats landa på månen eller lura hela världens befolkning?
Putte Wickman
2019-09-09 12:05:12
SV: En till MAX har havererat.
Köp Airbus aktier.
Sälj ev Boeing aktier.

Boeings ing.avd måste ha toppat den avd med killarna som inte platsade i Lövens samhällsbygge.

Nej flyg 777 planen. I övrigt. Boka Airbus flighter istället.

Frågan kvarstår:
Har USA verkligen flygit till månen?!
Jag tror att dom som sa att månlandningen spelades in i en hangar på area 54 området mera hade rätt…..
sv Lars
2019-09-09 10:06:11
SV: En till MAX har havererat.
Tror att du med vilja, misstolkar/övertolkar allt rörande Boeing. Tror du att andra flygplansproducenter, aldrig finner avvikelser vid tester.
Lars
2019-09-08 19:26:37
SV: En till MAX har havererat.
Nu kommer det fram otäcka saker när det gäller B737 MAX och dess konstruktion.

Former Boeing official subpoenaed in 737 MAX probe won’t turn over documents, citing Fifth Amendment protection.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/former-boeing-official-subpoenaed-in-737-max-probe-wont-turn-over-documents-citing-fifth-amendment-protection/?utm_source=RSS&utm_medium=Referral&utm_campaign=RSS_seattle-news

Han vägrar delge domstolen dokument avseende B737 MAX med invändningen att han kan själv råka illa ut. Det tyder på att han inte hade rent mjöl i påsen vid konstruktionen av B737 MAX.
Lars
2019-09-08 19:15:13
SV: En till MAX har havererat.
Att. Sv Lars.

Gör man rätt från början slipper man sådana drastiska fel. Har Boeing totalt förlorat sin erfarenhet? De som kunde något har de fått sparken för att de var för besvärliga? Man kan inte annat än att förvånas när tredje nya projektet har så stora brister.

sv Lars
2019-09-08 16:27:25
SV: En till MAX har havererat.
Att kalla det kris är väl att ta i. Det var på "777X static test airplane".
Varför tror du att man testar plan?
Lars
2019-09-08 12:46:00
SV: En till MAX har havererat.
Boeing är i verklig kris. Nu är det B777X som har problem.

Boeing suspends testing of long-range 777X jet after plane’s door blows off.

https://www.eturbonews.com/265776/boeing-suspends-testing-of-long-range-777x-jet-after-planes-door-blows-off/

Vad håller Boeing på med? Problem med B787, B737 MAX och nu B777X.

Nacelle
2019-08-27 17:46:49
SV: En till MAX har havererat.
Max naceller stör inte luftflödet över vingen.