Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

En till MAX har havererat.

Tråden startades av Kenny

En till fruktansvärd krasch, tankarna går till de omkomna och anhöriga. ;,(

Ethiopian denna gång. Alldeles för tidigt för att veta någonting överhuvudtaget, men tittar man på Flightradar24 ser det konstigt ut. Farten accelererar konstant och höjden ökar snabbt helat tiden till att transpondernern slutar att sända. Ser inte naturligt ut. Vid 80knop börjar höjden öka. Vid banändan är den på 3000 fot och 150knop. Strax senare är den uppe i 380 knop på 8000 fot och den slutar sända. Har MAXen fortfarande problem med fart/höjdmätare och tillhörande trimsystem? 🙁

Som sagt, man har ju ingen aning om nått ännu. Bara tankar.

Publicerad den 2019-03-10 10:11
Skriv ett svar
Antal svar: 1406

svar

@AA
2020-10-07 17:35

“Nyheten” är ifrån 21/9…..två och en halv vecka sedan. Du tror att ingen annan här på FT har läst den?

AA
2020-10-07 16:09

American airlines är tydligen övertygad Max kommer bli godkänd och planerar redan nu träna sona piloter.

https://ca.reuters.com/article/us-boeing-737max-american-airline-idCAKCN26C22C

Per
2020-10-06 20:31

Här en länk till Seattle Times som har samlat de viktigaste artiklarna om B737MAX
https://www.seattletimes.com/business/boeing-737-max-crisis-2019-news-coverage/

Steve
2020-10-04 12:07

In unusual move, FAA chief test flies 737 Max; says more fixes needed.

https://edition.cnn.com/2020/09/30/business/faa-chief-boeing-737-test-flight/index.html

Svarande
2020-09-30 05:42

På vilket sätt menar ”frågande” att det skulle vara brist på kunskap om flygbranschen hos moderatorn?
Det kanske handlar mer om nät-etikett och regelbrott gällande innehållet i insändarna?

Frågande
2020-09-29 00:08

Hur resonerar FT’s moderator, när hen censurerar olika inlägg?
Det erfordrar en viss kunskap om flygvärlden, vilket i vissa fall tycks saknas hos FT.
Hur kommer ni att kunna kompensera det ?

Sv.Boeing
2020-09-28 22:40

Men, har du läst dina egna inlägg?
Gör det, då kanske förvåningen inte blir så stor.

Boeing
2020-09-28 17:15

Varför i herrans namn censureras, min replik på ett smädande inlägg?

Min replik var “Undrar vem som som likt en sur 5-åring bankar mest”.

Detta blir väl också censurerat

Röda Baronen
2020-09-28 08:16

Klart att Boeing är tvungna att relativt snabbt kommer ta fram ett helt nytt single aisle flygplan. Fiaskon B737 Max står ut som en skamfläck för det som engång i tiden var en stolt flygplanstillverkare.

Ändå sedan Airbus tog fram A320 serien har denna varit ledande i single aisle segmentet, nu mer än nånsinn.

Sv.Boeing
2020-09-27 09:16

Ja, det var ju ingen överraskning när det blottades vem som låg bakom de ”önsketänkande” kommentarerna. Liknelsen med en rättshaverist är klockren.

Självklart finns det (hos Boeing) tankar och idéer men det finns inget konkret, det har ju avslöjats av både insatta experter och bolaget själv. Problemet var att man lade alla äggen i 737-korgen för att ta den på en sista åktur (för att då skaffa sig tid att i lugn och ro plocka fram nästa generation single-aisle flygplan) Dessutom vet alla vilken enorm startsträcka det är från idé till färdig produkt det är.

Att sitta likt en sur 5-åring och banka i golvet hjälper inte. Det förändrar inte verkligheten som vi vuxna trots allt måste förhålla oss till. Att svara med ilska på ironi blir oftast bara komiskt och det studsar tillbaka på en själv.

Hur som helst , för att komma tillbaka till ämnet:
Boeing 737MAX är kört. Även om denna jordfräs mot förmodan skulle komma upp i luften igen är hela programmet stendött, och media kommer att få julafton om ”dödsplanet” skulle börja flyga passagerare igen, tyvärr. Man ska ju inte tro att det hjälper om man byter ”namn”, det kommer bara elda på grävande journalister ännu mer. ”Kolla om du flyger med ökända dödsplanet. Vi har hela listan med flygbolagen” kommer att bli verklighet, tro mig. Se bara hur media hanterar och driver på Corona-cirkusen.

Boeing
2020-09-26 16:04

Ganska korkat att tro att Boeing, inte har någon planering/projektering för framtiden.
Liknelsen med en rättshaverist, visar bara på icke medvetenhet.

Sv@Sv@svLVosv
2020-09-26 08:57

Hahaha, Naiva? Tja, den studsade väl lite tillbaka eller?
Men man kan ju inte bara sitta och hitta på och låta önsketänkande bli fakta, och sedan rida ut som en Don Quijote-rättshaverist och fäktas med alla som inte delar ens fantasier. Det är väl självklart att moderatorn får censurera när det går helt överstyr.

@Sv@svLV
2020-09-24 20:08

Hahaha, det är svårt att kommentera naiva inlägg. Då FT verkar att censurera det mesta, som inte faller de på läppen. Vet inte hur insatt “moderatorn” är i flygbranschen. Men det förefaller inte särskilt förtroendeingivande ut.

Förmodligen censureras även detta inlägg….

Ftjugoett
2020-09-24 16:50
Sv@svLV
2020-09-23 14:13

Hahaha, ja det får man ju verkligen hoppas, men tyvärr, i den riktiga världen där vi flesta bor, där fungerar det tyvärr inte så. Att ta fram en helt ny flygplanstyp är mycket tidskrävande, just nu försöker Boeing att överleva i första hand, och möjligen få upp 737 Max igen i andra hand. Att de nu snabbt ska dra upp något nytt ur hatten är nog inget du ska sitta o hålla andan för. Men för all del…

Ftjugoett
2020-09-23 13:10

Varför inte ta fram en ny 737 modell, man blandar och tar lite här och där från befintliga 737 modeller och vips så har man en ny 737 MIX

@Sv LV
2020-09-23 09:49

Men snälla rara, vad vet du om vad Boeing har på ritbordet? Självklart sitter inte Boeing still. De som övriga tillverkare planerar alltid framåt.
Boeings nya single aisle plan, kan komma fortare än vad du tror/vill.

Sv LV
2020-09-22 23:08

”När Boeing kommer med ett nytt single aisle flygplan”
Men snälla rara, det är ju just det som är problemet. När tror du att det skulle ske? De har inget konkret ens på ritbordet. Dessutom har Airbus numera toppmoderna A220 i programmet. Där kan man, om man så önskar, göra en A220-500 (av Bombardier redan planerad stretch som CS-500) med plats för 160 pax.
Tänk om Boeing varit smarta och hunnit före Airbus och köpt CS-programmet. Då hade vi haft B797-100, -300 och en -500 på väg redan och 737 skulle vara på väg till museet eller öknen. Tyvärr blev det inte så.
Köpet Sv Embraer blev inte heller av, men deras EMB190/-195 hade i te kunnat ersätta 737-programmet i alla fall då detta är ett betydligt mindre flygplan jämfört med A223 och B737.

LV
2020-09-21 20:18

Man får självfallet tycka vad man vill. Men det vore passande, om man läste lite fakta om B737’s utveckling.

Airbus sitter snart i samma knipa, när det gäller utveckling av A320. Speciellt när Boeing kommer med ett nytt single aisle plan.

Dessutom har AIB’s ledning signalerat om konkurshot. Om inget görs – typ statsstöd. A380 och Coronan, har kostat de enorma summor.

Röda Baronen
2020-09-21 13:20

Skandalflygplanet B737 Max kommer självklart att flyga igen, det är det bästa för alla parter inkl. Airbus.
Boeing har jämnt varit två steg efter Airbus när det gäller single aisle marknaden ändå sen A320 blev riktigt populär på tidigt 90 tal.
Skillnaden är att A320 är en modern flygplanskonstruktion som blev konstruerat med utveckling i tanke, motsatt B737 som är en gammaldags konstruktionfrån 60 talet, mer eller mindre baserat på B707 från 50 talet.
Mer än hög tid att Boeing tar fram ett nytt single aisle flygplan.
Det var ett misstag att återigen modifiera gamla trötta B737

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500