Tråden startades av: Kenny  2019-03-10 10:11:25
En till MAX har havererat. 
En till fruktansvärd krasch, tankarna går till de omkomna och anhöriga. ;,(

Ethiopian denna gång. Alldeles för tidigt för att veta någonting överhuvudtaget, men tittar man på Flightradar24 ser det konstigt ut. Farten accelererar konstant och höjden ökar snabbt helat tiden till att transpondernern slutar att sända. Ser inte naturligt ut. Vid 80knop börjar höjden öka. Vid banändan är den på 3000 fot och 150knop. Strax senare är den uppe i 380 knop på 8000 fot och den slutar sända. Har MAXen fortfarande problem med fart/höjdmätare och tillhörande trimsystem? :(

Som sagt, man har ju ingen aning om nått ännu. Bara tankar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Richard
2019-07-16 12:09:27
SV: En till MAX har havererat.
Boeing and Southwest Airlines conspired to hide flaws in the 737 Max jet, lawsuit alleges!

https://www.washingtonpost.com/transportation/2019/07/15/boeing-southwest-airlines-conspired-hide-flaws-max-jet-lawsuit-alleges/?utm_term=.af7fc48c5f62

Skall vi ha konkurrens skall de ske på lika villkor! Inte som i fallet där Boeing utfört kontrollen av byggda flygplan själva eftersom amerikanska flygmyndigheter överlåtet ett stort ansvar till tillverkaren.

Tänk om man fick skriva högskoleprovet och själv rätta det, mycket praktiskt för den enskilde.

När fasaden rasar kommer mer och mer mygel fram i dagen.
Sv Undrande
2019-07-16 11:52:11
SV: En till MAX har havererat.
En hård konkurrenssituation är inte alltid det bästa för säkerheten. Det kan vi se resultatet av. Boeing försökte mörka förändringar i B737 MAX av konkurrensskäl vilket ledde till 350 personers förtidiga död. Det är väl inget vi passagerare önskar oss.
yngve
2019-07-16 09:44:10
SV: En till MAX har havererat.
Trump har tidigare föreslagit att planet borde byta namn när problemen är lösta.
Igår 15/7 kunde man läsa att planet kanske kommer heta B737-8200 och inte innehålla ordet Max mer.
Allt för att få pax förtroende tillbaka på planen.
Vilken soppa....
Kent
2019-07-16 06:58:03
SV: En till MAX har havererat.
Ryanair har patetiskt nog tagit bort MAX och istället målat 8200 på i alla fall ett flygplan....
@undrande
2019-07-16 06:51:09
SV: En till MAX har havererat.
Vem har pratat om "monopol"?
Du missar ju poängen hela tiden.
Bara för att man pratar om 737-MAX problemen och Boeings klavertramp så är det ingen som basunerar ut en önskan om Airbus-monopol.
Otur i tankeprocessen?
@ Sv Undrande
2019-07-15 18:02:46
SV: En till MAX har havererat.
Vet inte om du fattat mitt inlägg. Jag skrev att en monopolsituation ej är sunt.
Oavsett vilken fabrikant det gäller.
Sv Undrande
2019-07-15 08:25:11
SV: En till MAX har havererat.
Är det inte just kampen om att vara störst komma ut på marknaden först som är orsaken till B737 MAX problemet?

Samt att myndigheterna överlåter kontroll/övervakning på bolaget själv. Vad finns då som hindrar att man tar genvägar.

I en pressad situation är vi nog alla benägna att ta genvägar om vi kan.

Tävlar man om att vara störst och vackrast finns alltid risker speciellt när man själv internt svarar för kontrollen. Vi ser här resultatet brister som borde varit åtgärdade innan flygplanet togs i drift.

The globally grounded Boeing 737 MAX planes are unlikely to restart operations until 2020 as it will take time to fix a flight-control software and complete other work, government and industry officials have said.

Read more at:
//economictimes.indiatimes.com/articleshow/70222631.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst
Greger
2019-07-15 04:39:09
SV: En till MAX har havererat.
American Airlines meddelade på söndagen (14/7) att man tidigast 2019 11 02 kommer att flyga med MAX. Allt enligt cbsnews.com Hur man ska återfå förtroendet för MAX bland den flygande massan är väl nästan den svåraste nöten att knäcka för dom inblandade parterna under förutsättning förstås att MAX är säkert rent tekniskt. Jävla soppa detta...
Undrande
2019-07-13 18:47:16
SV: En till MAX har havererat.
Är det någon som önskar, att AIB får något slags monopol?
sv Ben
2019-07-13 18:02:09
SV: En till MAX har havererat.
IAG's letter of intent to take 200 Boeing 737 Max jets will help prevent it from becoming a captive customer of Airbus's when it comes to the short-haul fleet, in the view of chief executive Willie Walsh.
Ben
2019-07-13 16:54:56
SV: En till MAX har havererat.
IAG expressed interest in a surprising aircraft.

While the optics of this deal look bad, in my opinion, this was ultimately probably a smart strategy on IAG’s part:

IAG hasn’t actually committed to anything, as they’ve only signed an LOI and haven’t finalized their order.

If they do finalize their 737 MAX order, I’m sure they’re getting a heck of a deal from Boeing.

If they do decide to go with the A320neo, you can bet they’d get a great deal from Airbus as well.

So whether Walsh will admit that this is about price or not, there’s no doubt that IAG will get the best price imaginable on whatever narrow body fleet renewal they plan going forward…
FAA
2019-07-12 22:35:44
SV: En till MAX har havererat.
Boeing said that it would likely take until September or later to introduce a new software fix after the Federal Aviation Administration identified a new software issue a month ago.


The Value of Boeing’s Now Infamous 737 Max 8 Drops by Millions of Dollars.


David
2019-07-12 09:02:30
SV: En till MAX har havererat.
Efter katastroferna – Boeing tappar flygaffär

Efter flygkatastroferna i Indonesien och Etiopien hoppar det saudiarabiska lågprisflygbolaget Flyadeal av det planerade köpet av nya Boeing 737 Max 8-plan.

I stället väljer bolaget plan från konkurrenten Airbus.

https://www.vimmerbytidning.se/nyheter/efter-katastroferna-boeing-tappar-flygaffar-om6198952.aspx
Chris
2019-07-11 22:19:08
SV: En till MAX har havererat.
Airbus about to pass Boeing to become world's largest aircraft maker.

https://edition.cnn.com/2019/07/11/business/airbus-boeing/index.html
David
2019-07-10 23:06:06
SV: En till MAX har havererat.
Boeing Hasn't Sold a Single 737 Max in 3 Months!

https://www.ccn.com/news/boeing-stock-no-737-max-orders-3-months/2019/07/10/
@ Sv (Sv kurt)
2019-07-10 15:25:52
SV: En till MAX har havererat.
Ledsen att du hade problem med att läsa det jag skrev. LoI= Letter of Intent (engelska).
Sv (Sv kurt)
2019-07-10 12:28:33
SV: En till MAX har havererat.
Ledsen att du hade problem med att läsa engelska i angiven länk!

(But that was not recorded as a firm order, so it does not show up in the June sales figures.)

De 200 i paris bokfördes ej som en fast order, därför finns de inte med i junis säljsiffror.
ruben
2019-07-10 09:16:48
SV: En till MAX har havererat.
Blir Max piloterna testpiloter sedan vid uppstarten?
Högre lön?
Risk tillägg?
Kent
2019-07-10 08:24:29
SV: En till MAX har havererat.
@sv. Knut Vi som kan mera än bara läsa vet, att LOI inte är någon garanti för att den nånsinn blir omvandlad till en riktig beställning från IAG.
LOI
2019-07-10 07:43:35
SV: En till MAX har havererat.
et LOI är absolut inte det samma som att IAG har beställt 200 plan, långt därifrån.
sv Knut
2019-07-10 00:07:56
SV: En till MAX har havererat.
Vi som är läskunniga har sett, att IAG lagt ett LoI på 200 MAX!
Michelle
2019-07-09 22:12:36
SV: En till MAX har havererat.
Will Boeing recover from the 737 Max crisis?

Then two fatal crashes halted all sales. There was a major problem with the aircraft's design that prevented pilots from overriding the Maneuvering Characteristics Augmentation System, also known as MCAS.

https://www.businessinsider.com/boeing-737-max-airplane-crash-incidents-recover-lawsuits-scrutiny-2019-7?r=US&IR=T


Knut
2019-07-09 19:29:58
SV: En till MAX har havererat.
Försäljningen av B737 Max har nästa helt uteblivit det senaste kvartalet. Boeing säljer inte heller många andra flygplan.

Försäljningen har nästan helt stoppas.

https://us.cnn.com/2019/07/09/business/boeing-sales-deliveries/index.html
Jimbo
2019-07-09 15:23:53
SV: En till MAX har havererat.
Hur kul kommer Max piloterna tycka det blir att ratta ett plan igen som kanske
uppträder, konstigt igen?!
Sitta och vänta på bad movments igen.
Knappast avslappnande arb . miljö. ...
Nils
2019-07-06 12:57:08
SV: En till MAX har havererat.
Boeing har fått fem krav som måste vara åtgärdade innan B737 MAX kan godkännas.

Ett av kraven är nytt, funktionen hos autopiloten. Eu myndigheten har funnit ett fel där autopiloten inte alltid rätt kopplas ur. Det kan betyda att piloterna inte hinner vidtaga åtgärder innan planet stallar.

Se vidare:

https://sputniknews.com/us/201907061076166323-boeing-slapped-list-5-eu-demands-fix-737-max-reports/

Flygpendlare
2019-07-05 18:16:44
SV: En till MAX har havererat.
Många år med flyg, i huvudsak inrikes och SAS B736/7/8 & nu neo’n de senaste året. Kommer aldrig kliva ombord på en MAX. Chockerande hur en av de stora dominanterna har låtit ett farligt flygplan komma ut i produktion.
Miles/Jeffrey
2019-07-04 13:16:09
SV: En till MAX har havererat.
Why Boeing’s problem with the 737 MAX jet keeps getting worse.

Boeing announced Wednesday a pledge of up to $100 million for families and communities affected by the two recent crashes of its 737 MAX planes. Both accidents were found to involve software and engineering problems the company is now struggling to solve. Jeffrey Brown talks to Miles O’Brien about the technical complexity, a “systemic” failure at Boeing over safety and the public relations impact.

Well, with the 737 MAX grounded, there's no indication that people are staying home and not getting on aircraft.

It'll be interesting to see, when the day comes that the 737 MAX is put back in service, assuming that day will come, will people be hesitant? Could this be not unlike in the 1970s? You will recall the DC-10 and the difficulties with that aircraft, never fully recovered from the fundamental technical design flaws that it evidenced.

And it ultimately didn't survive.

https://www.pbs.org/newshour/show/why-boeings-problem-with-the-737-max-jet-keeps-getting-worse
sv Glenn
2019-07-04 12:14:47
SV: En till MAX har havererat.
Gamla nyheter!
sv Sune
2019-07-04 10:19:06
SV: En till MAX har havererat.
Försök att se sammanhanget.
Om hans "expectations" slår in. Då ser de sig nödsakade att:"I’m sure that this will cause us to have to take the Max out of schedule beyond October 1," says Kelly in the update, according to Southwest."

Man kan inte bara plocka en mening, för att förstå sammanhanget.
Glenn
2019-07-03 22:48:08
SV: En till MAX har havererat.
MAX pilots accuse Boeing of a cover-up

At least 400 pilots who flew the Boeing 737 MAX are suing the aircraft manufacturer, accusing the company of putting profit ahead of safety.

https://www.hmgaerospace.com/news/lara/max-pilots-accuse-boeing-of-a-cover-up/
Sv (sv Sune)
2019-07-03 22:34:40
SV: En till MAX har havererat.
Kan du ge mig översättning på:

"I’m sure that this will cause us to have to take the Max out of schedule beyond October 1," says Kelly in the update, according to Southwest."

Så vitt jag förstår är Kelly säker på att Max inte kommer att nyttjas förrän efter första oktober. Eller har jag missförstått vad han säger?
NotBoeing
2019-07-03 16:36:22
SV: En till MAX har havererat.
Det är snarare ett LOL än ett LOI
sv Sune
2019-07-03 10:50:11
SV: En till MAX har havererat.
Expects = förväntar. Det finns lexikon.

02 JULY, 2019 SOURCE: FLIGHT DASHBOARD BY: GHIM-LAY YEO WASHINGTON DC

Southwest Airlines chief executive Gary Kelly expects the airline's Boeing 737 Max fleet to be grounded beyond 1 October,



"I’m sure that this will cause us to have to take the Max out of schedule beyond October 1," says Kelly in the update, according to Southwest.

He did not provide a timeline for when the aircraft will return to service.
Boeing
2019-07-03 10:42:29
SV: En till MAX har havererat.
sv Boeing Precis som att vem som helst, kan haspla ur sig halv/osanningar.

När argumenten tryter, då går man till attack. Seriöst!
Sv Boeing
2019-07-02 22:30:47
SV: En till MAX har havererat.
Du vill att jag skall ta ett youtube klipp som sanning?

Du har inte stora krav på källa. Vem som helst kan lägga upp ett klipp.


Boeing
2019-07-02 17:30:33
SV: En till MAX har havererat.
@sv Boeing Lyssna och lär:

https://www.youtube.com/watch?v=isy9yAU6ajQ
Sune
2019-07-02 15:44:07
SV: En till MAX har havererat.
Southwest Airlines CEO är säker på att 737 MAX kommer att bli kvar på marken längre än 2019-10-01.

Han noterade också att flygbolaget kommer "se vilka andra ändringar som de kanske behöver göra för sina planer för det här året".

ännu tröttare
2019-07-01 22:41:58
SV: En till MAX har havererat.
...det är väl snarare ett LOL än ett LOI
Sv Trött
2019-07-01 22:28:45
SV: En till MAX har havererat.
En hjälpande gest i ett svårt läge för Boeing utan förpliktelser för IAG.

Enligt det senaste förblir nog B737 Max på marken året ut.

Detta blir mycket stora kostnader för Boeing och de drabbade flygbolagen. Klarar Boeing detta? Vem som kommer att få betala i slutändan är alla Boeing kunder gamla som nya.

Boeing behöver en ny ledning för att mildra förtroende tappet.

Risken finns annars att Boeings dagar är räknade.
Trött
2019-07-01 19:22:38
SV: En till MAX har havererat.
Vad säger du om att IAG la ett LoI på 200MAX?
sv Nils
2019-07-01 14:56:26
SV: En till MAX har havererat.
Det är väl inte så konstig. Nu när Boeing för tillfället inte har något LR single aisle plan. När de väl producerar NMA planet, då kommer Boeing igen.
Nils
2019-07-01 12:27:35
SV: En till MAX har havererat.
Att: Skattebetalare, vad säger du om att:

American Airlines ordered 50 new Airbus planes

https://www.businessinsider.com/american-airlines-orders-airbus-planes-blow-to-boeing-2019-6?r=US&IR=T
Kent
2019-06-30 09:16:00
SV: En till MAX har havererat.
@Skattebetare. Kan du vänligen utveckla vad du menar med at " de flesta förstår inte hur överlägsna Boeing är" Det låter inte alls sannolikt.
Att du personligen ogillar Airbus och sidesticks är inte relevant på något sätt.
Boeing har stora problem, främst med B737 Max, men också fortsatta kvalitetsproblem med B787
Sv Skattebetalare
2019-06-30 08:51:36
SV: En till MAX har havererat.
Den artikel du hänvisar till bevisar endast att Boeing gjort ett dåligt jobb. Att överlåta delar av flygplans byggandet till företag/personal man saknar kontroll över visar bara på Boeings likgiltighet för människoliv.

Byt ut ledningen i Boeing innan det är för sent!
Skattebetalare
2019-06-30 01:34:31
SV: En till MAX har havererat.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-28/boeing-s-737-max-software-outsourced-to-9-an-hour-engineers

De flesta av er forstar inte hur overlagsna Boeing ar. Att daliga piloter havererar kan knappast Boeing lastas for. Southwest havererar inte, istallet gor de vinst ar efter ar och det beror pa att de valt Boeing istallet for Airbus med sidestick. Det ar helt naturligt.
Sv Boeing
2019-06-29 17:06:57
SV: En till MAX har havererat.
Vad är det media har förvanskat?
Samt vem är det som vet att det är förvanskat?

Ja, media är hårda när mörkade uppgifter kommer i dagen. Men i detta fall har Boeing sig själva att skylla. De har hanterat situationen oprofessionellt enligt mitt tycke. Det är resultatet vi ser.

Det blir bara värre.

US federal prosecutors have subpoenaed records from Boeing relating to the production of the 787 Dreamliner in South Carolina, where there have been allegations of shoddy work, according to two sources familiar with the investigation.

The subpoena was issued by the US Department of Justice (DOJ), the sources said.

Boeing behöver enligt min mening en ny ledning!



Bonden
2019-06-29 15:13:28
SV: En till MAX har havererat.
Boeing 737 MAX grounded at least until the end of the year

The Belgian Civil Aviation Authority (BCAA), the Belgian watchdog for safe air traffic, has decided that aircraft of the type Boeing 737 MAX will not be allowed to take off at least until the end of the year.
Boeing
2019-06-29 10:52:24
SV: En till MAX har havererat.
sv Boeing Sicket trams - förälskad i Boeing. Tycker också att det är bra att media håller koll. Det som stör mig är att journalister, ofta medvetet förvanskar information. För att skapa sensations rubriker. Fast för somliga är inte fakta intressant.

PS. Amatörpsykologer undanbedes DS.
KaptenKrok
2019-06-29 09:19:48
SV: En till MAX har havererat.
Jag har ingen häst i detta lopp, jag är ingen Boeing hatare, eller Airbus fantast, men jag har en stilla fråga:

Mitt i denna "shit storm" som Boeing sitter i, och med tanke på att den bara blir värre och värre så ställer jag mig följande frågor (jag har inga egna svar, men frågorna är berättigade tror jag):

- Borde man inte nu snabbt hänga ut de ansvariga i bolaget som har ljugit och mörkat för att försöka få stopp på den interna "rötan" som bara riskerar allt större skadestånd om man håller dessa bakom ryggen?

- Hur länge kan Boeing (och kunderna) klara en groundning av B737Max? Just nu ser det ju ut som att den kommer att vara året ut.

- Med tanke på den stora påverkan som sker via sociala medier och hur snabbt information och åsikter sprids, hur ska man få tillbaka piloternas, kundernas och passagerarnas förtroende för 737Max, eller finns det risk för att detta nu är helt kört?

- Med tanke på hur det amerikanska rättssystemet fungerar, och med de närmast astronomiska skadestånd som kan dömas ut, finns det risk att denna affären kan få hela Boeing ner på knä?
Och om så är fallet, kan President (Trump) rycka in och rädda Boeing med stöd av "för nationens bästa" (med tanke på alla jobb och de viktiga försvarsprojekt Boeing jobbar med) om rättsprocesserna går över styr?

Som jag sa, jag har själv inga svar, och inga direkta sympatier i något läger, men frågorna är relevanta rycker jag?

Kent
2019-06-29 09:03:06
SV: En till MAX har havererat.
@sv. Kent
Att postulera att Airbus flygplan inte är lämpliga för kommerciell flygtrafik baserat på denna flyg olycka visar bara att man inte har en susning om vad man skriver om. Utbildning och simulator träning är helt nödvändigt för att undvika flygolyckor. vilket alla inom branschen vet. Boeing har bara sig själv att skylla för problemen med fiasko flygplanet B737 Max.
Sv (sv Kent)
2019-06-29 08:36:52
SV: En till MAX har havererat.
Det värsta med AF haveriet var enligt min mening att AF inte åtgärdat den Emergency AD som var utgiven. Det var ett känt fel som fanns en fix för.
Media
2019-06-28 22:45:51
SV: En till MAX har havererat.
Pressen sätter press på Boeing.
Här är några rubriker. Vi skall vara tacksamma att pressen håller ett öga på våra potentater. Det är för vårt bästa.

Boeing's CEO Is Stalling His Company's Brand

Boeing announced earnings fell 21 percent in the first quarter after multiple crashes of the company's bestselling plane the 737 Max.

Runaway Stabilizer Condition' Could Delay Boeing 737 MAX's Return To 2020

Boeing 737 Max likely grounded until the end of the year after new problem emerges

Boeing reveals new flaws in 737 MAX software
Airlines extend flight cancellations

From wind tunnels to megadeals, the Boeing sales boss facing new MAX storm
Sv Skattebetalare
2019-06-28 22:35:17
SV: En till MAX har havererat.
Det är tur att vi har media som kan gräva fram information och mygel.

De gör ett mycket bra jobb för den lille mannen/kvinnan. Utan media skulle den stora massan vara chanslösa mot potentaterna.


Sv Boeing
2019-06-28 22:28:52
SV: En till MAX har havererat.
De flesta blir visare med åren. Men inte alla.

Alla bygger vi våra synpunkter på våra upplevelser. Den som alltid kategoriskt säger att andra har fel, den har inte lärt mycket av livet.

Men när över 300 människor förlorat livet inom ett år i B737 Max, flygplanet belagts med flygförbud över hela världen. Det har framkommit fler felaktigheter i tester utförda av FAA. Då måste man vara mycket förälskad i Boeing B737 Max för att inte se felen.

Den över öronen förälskade ser inga fel det vet de flesta av oss.
sv Kent
2019-06-28 21:43:15
SV: En till MAX har havererat.
AF haveriet i Atlanten visar tydligt att "joystick" inte passar i kommersiell trafik.
Den panikslagna F/O'n höll joysticken i full nose up. Utan att övriga i cockpit kunde se det. Men det är inget man pratar om.Vilket svammel!!
Kent
2019-06-28 16:03:35
SV: En till MAX har havererat.
Skattebetalare visar återigen att han inte har fattat mycket. “ Airbus med joystick lämpar sig inte för kommerciel flygtrafik” vilket svammel...
Boeing
2019-06-28 15:38:51
SV: En till MAX har havererat.
När amatörer ska försöka att tolka info från FAA, då kan det bli hur tokigt som helst.
Vilket vi ser här på FT. Det enda man är ute efter, är att svartmåla Boeing så mycket som möjligt.

CNN's tolkning av FAA's info, är närmast pinsamma.

Att ha gjort ett studiebesök på Boeing, kan knappast betraktas som en närmare relation. Mer som ett wannabe.
Skattebetalare
2019-06-28 14:11:45
SV: En till MAX har havererat.
https://www.theverge.com/platform/amp/2019/6/27/18761434/737-max-new-flaw-cancellation-extended-southwest-united-airlines-faa

Det ar exakt som jag har skrivit tidigare. Media borde stammas for haxjakten mot Boeing och Southwest som gor vinst ar efter ar. Airbus med joystick lampar sig inte for commersiell flygvarksamhet vilket Boeing alltid har insett, det ar helt naturligt.
/Skattebetalare
Sv.sv.sv Linkan
2019-06-28 09:46:19
SV: En till MAX har havererat.
Håller med.

De tekniska problemen med 737Max är illa, självklart.
MEN Boeings agerande med mörkande och lögner är betydligt allvarligare.
Svågern
2019-06-28 08:56:09
SV: En till MAX har havererat.
https://youtu.be/isy9yAU6ajQ
Sv sv Linkan
2019-06-27 19:19:23
SV: En till MAX har havererat.
Har faktiskt haft en betydligt närmare relation med Boeing än med Airbus. Det är många år sedan jag var på studiebesök hos Boeing. Har faktiskt några bekanta som tidigare arbetade på Boeing. De har gjort många imponerade luftfartyg både civila och militära. Men misslyckas man kan det inte förlåtas av gamla framgångar. Speciellt när man försöker mörka.

Även jag har gjort fel här i livet. Min taktik har alltid varit att erkänna mina misstag snarare än att försöka mörka. Man vinner alltid i längden att vara ärlig även om det ibland svider.

sv Linkan
2019-06-27 18:23:03
SV: En till MAX har havererat.
Det verkar som om att du, är/varit anställd på antingen AIB eller SAS.
Monopolnisse.
Linkan
2019-06-27 17:38:16
SV: En till MAX har havererat.
Sv Pf. Det verkar väl snarast som skattebetalare varit anställd av Boeing.

Det jag tycker är sämst med vad som hänt förutom att personer måst förlora livet är att Boeing försökt mörka problemen.
738FO
2019-06-27 16:53:49
SV: En till MAX har havererat.
Det spelar nog ingen roll nu om man kommer upp i luften igen. I passagerarnas och allmänhetens ögon är 737Max redan inskrivet i historien som ett dömt katastrofplan. En dödskrasch skulle man kunna klara, men två plus alla lögner är för mycket. Folk kommer aldrig att lite på detta flygplan igen, och hela Boeings goda rykte är i gungning!
Man kan dra paralleller med "Comet" som drabbades av olyckor i början. Problemet åtgärdades men förtroendet var förlorat.
Nu sprids dessutom allt myckett snabbare på nätet och soc medier. Det är helt kört nu!
sv Linkan
2019-06-27 16:51:17
SV: En till MAX har havererat.
Att Boeing har problem med MAX, är vi alla överens om. Men ändå, ett LoI på 200 MAX är väl glädjande. Eller önskar du ett Airbus monopol? Du verkar ju att gilla flygmonopol (SAS).
sv ABC
2019-06-27 16:09:25
SV: En till MAX har havererat.
Sätta stopp för vad? Galley gossip kanske.
pf
2019-06-27 15:48:29
SV: En till MAX har havererat.
ABC, godt du nevner datoen 1.mars.

For hva vet vi ikke om 737 max, alt som har hendt etter den datoen....

Og, jeg savner også innsender Skattebetaler i debatten, etter alt som har kommet opp etter 1.mars med omnente flytype 737 max.
ABC
2019-06-27 15:14:03
SV: En till MAX har havererat.
Vad är det för idioter som inte sätter stopp?
Resultat: ABC
2019-06-27 15:00:05
SV: En till MAX har havererat.
För att Norwegian är ett litet bolag drivet av flygentusiaster som helt plötsligt har en alldeles för stor kostym
ABC
2019-06-27 14:48:48
SV: En till MAX har havererat.
”Det finns inte några skäl att oroa sig för säkerheten när det gäller Boeings olycksdrabbade 737 Max 8-plan, säger Norwegians vd Bjørn Kjos till TT. På en rak fråga om han hade tagit med sig familjen på en resa med ett Max 8-plan i dag, svarar han: – Utan problem, ja. Utan problem. Jag vet ju hur det fungerar.”

Det var 1 mars. Hur kommer det sig att ett bolag med ett sådant uselt säkerhetstänk fortfarande flyger?
Danskjäveln
2019-06-27 13:19:29
SV: En till MAX har havererat.
Boeing var engang et stolt ingeniördrevet firma som solgte kvalitetsfly.
Sådan er det absolut ikke längere. Ud over fiasko revampingen af B737, så träkkes B787 fortsat med kvalitetsproblemer. Corporate Boeing i Chicago burde revurdere sin strategi, inden det er for sent.
FC
2019-06-27 12:47:36
SV: En till MAX har havererat.
Det rent tekniska gällande planet är självklart dåligt, men är troligen möjligt att åtgärda även om det blir dyrt och tidskrävande.
Men än mer alarmerande är:
- Boeings "cover-up" försök
- Stämningar från över 400 piloter och flygbolag samt anhöriga till de som omkommit. Vi vet alla att skadestånd i USA kan bli astronomiska.
- det faktum att 737MAX redan gått till historien som ett "livsfarligt flygplan". Detta kommer man troligen aldrig att komma ifrån. Det har spridit sig som en löpeld över sociala medier, och sedan spelar det nog ingen roll om man åtgärdar felen och kommer i luften igen. 737MAX som passagerarprodukt är tyvärr dömd. Hade det bara varit en massa tekniska fel och groundningar hade man nog klarat det, men de båda krascherna med många omkomna tillsammans med halvlögner och mörkande gör att loppet nog är kört. Tyvärr.
Tobbe
2019-06-27 07:42:53
SV: En till MAX har havererat.
Ett till allvarligt fel har hittats?? Flygförbudet har förlängts igen , för mig är det här väldigt allvarligt att man hittar så mycket fel , hade vart på 50-talet men det är 2019 nu??...
Bobby
2019-06-27 01:57:39
SV: En till MAX har havererat.
Undrar om de någonsin kommer upp i luften igen. Otäckt. Vilka har dessa i Sverige, vet Norwegian och TUI har.

https://www.dn.se/ekonomi/nya-problem-med-boeing-737-max-8-upptackta/
Nils
2019-06-26 23:02:57
SV: En till MAX har havererat.
Det verkar ha gått Troll i att få Max:en luftvärdig igen!

New flaw discovered on Boeing 737 Max, sources say
https://us.cnn.com/2019/06/26/politics/boeing-737-max-flaw/index.html

FAA says Boeing needs to mitigate a ‘potential risk’ in 737 Max before grounding order can be lifted.
https://www.cnbc.com/2019/06/26/faa-on-boeing-737-max-fix-potential-risk-needs-to-be-mitigated.html


Linkan
2019-06-26 17:59:11
SV: En till MAX har havererat.
Flygindustrin och speciellt Boeing i USA har problem. Försäljningen har sjunkit mycket. Från vanligtvis välunderrättad källa.

Since the global grounding of its formerly top-selling 737 MAX aircraft, involved in two fatal crashes since last year, Boeing has faced a drought of orders.

And US sales of civilian aircraft in May fell nearly 30 percent, extending April's losses of nearly 40 percent.
Sv (sv Mr Watson)
2019-06-25 16:20:14
SV: En till MAX har havererat.
Boeings ledning tog genvägar men trodde att man skulle klara sig.
De hade otur och genvägen blev en senväg.
sv Mr Watson
2019-06-23 09:41:07
SV: En till MAX har havererat.
Tillverkade Boeing med vilja ett plan som havererar?
Alan
2019-06-23 08:13:25
SV: En till MAX har havererat.
Det stormar runt Boeing!

Boeing sued by more than 400 pilots in class action over 737 MAX's 'unprecedented cover-up'

The class action will be heard in a Chicago court, with a hearing date set for October 21, 2019.

In a rush to bring the plane to customers, Boeing did not alert pilots to the software in a bid to prevent "any new training that required a simulator" — a decision that was also designed to save MAX customers money.

https://www.abc.net.au/news/2019-06-23/over-400-pilots-join-lawsuit-against-boeing-over-737-max/11238282

Ett dåligt utfört jobb ger ofta efterräkningar.
Ett mycket hårt slag för Boeing och de flygbolag som köpt B737 MAX.

Mr Watson
2019-06-22 16:27:28
SV: En till MAX har havererat.
"Alla som säljer en produkt, vill att kunderna ska få det de vill. Enkelt mr. Watson"

Man ville nog inte få ett flygplan som flyger rakt ner i backen likt B737 MAX. Kan man inte tillverka en B737 Max som fungerar minst lika bra som sina företrädare skulle den intelligente avstå från att producera ett flygplan som är mycket sämre.
@Sv (sv Linkan)
2019-06-22 10:51:12
SV: En till MAX har havererat.
Vem har sagt att UNT är en amerikansk tidning? Återigen ett exempel på bristfällig läsförståelse.

Alla som säljer en produkt, vill att kunderna ska få det de vill. Enkelt mr. Watson
Sully
2019-06-22 08:36:31
SV: En till MAX har havererat.
Från vanligtvis välunderrättad källa.

“Our current system of aircraft design and certification has failed us,” Sullenberger said during the hearing, blasting both the FAA and Boeing. “It is clear that the original version of MCAS was fatally flawed and should never have been approved.”

Sv @Sv (sv Linkan)
2019-06-22 00:04:13
SV: En till MAX har havererat.
Kan man tjäna pengar på en flygklubb?

Ge mig tips på en sådan flygklubb.
@Sv (sv Linkan)
2019-06-21 19:57:04
SV: En till MAX har havererat.
På någon flygklubb då?!
Sv (sv Linkan)
2019-06-20 22:40:36
SV: En till MAX har havererat.
Money talks?

Så mycket pengar som Boeing och många flygbolag förlorat på B737 MAX är svårt att ta till sig för många.

All den förlusten kommer Boeings framtida kunder att få betala om bolaget överlever.

UNT är ingen Amerikansk tidning. De har gjort en mycket bra sammanställning.

Att Boeing har varit så styrda av vissa kunder bevisar bara att de saknar självinsikt. Inte förstått vad som skulle varit best för dem själva.

När det gäller kunskap om flyg har jag mer erfarenhet kunskap än många här på forumet. Har de senaste trettio åren haft min största inkomst från flygverksamhet.

sv Linkan
2019-06-20 17:55:13
SV: En till MAX har havererat.
UNT? Du skämtar. Vad vet de om flyg? Det enda de gör, är att citera amerikanska tidningar. Själva vet de ingenting. Ledarskribenten är inget facit för MAX problemen.

Boeing hade föredragit ett nytt "clean sheet single aisle plan".
Då sa några storkunder bl.a AA, SW och RYR att då går vi till AIB.

Vem vill förlora storkunder? Varken Boeing eller AIB. Därför ser vi nu en vidareutveckling i det oändliga av 320 familjen. För att kunna fylla tomrummet av 757.

"Money talks" i alla sammanhang.
Linkan
2019-06-20 07:31:35
SV: En till MAX har havererat.
En bra sammanfattning om B737 Max finns att läsa i Uppsala nya tidning.

"Boeing och den perfekta stormen

Ledare Boeings plan kraschade under tung byråkrati och skeva incitament.

Boeings ursprungliga 737-plan utvecklades på sent 50-tal. De tester och certifieringar som varje flygplansmodell genomgår för att få flyga är många, svåra och dyra. För att sänka dessa kostnader valde Boeing vid varje av sina tre introduktioner av en ny 737-generation att uppdatera 60-talsmodellen snarare än att bygga ett nytt plan."

... läs mer på

https://www.unt.se/ledare/boeing-och-den-perfekta-stormen-5342064.aspx



Sv Papegoja
2019-06-19 17:35:45
SV: En till MAX har havererat.
I vilket fall betydligt högre trovärdighet än en anonym Papergoja här på forumet.
Papegoja
2019-06-19 14:41:43
SV: En till MAX har havererat.
Anser du att tidnings artiklar är bevis? Kom igen, det är väl få yrkesgrupper som har så dålig trovärdighet. Därmed inte sagt att alla har dålig trovärdighet. Men alltför många.
sv Papegoja
2019-06-19 08:32:56
SV: En till MAX har havererat.
Vi liksom försvarare och åklagare för fram de inlägg åsikter som styrker vår egen åsikt. Ibland omskrivna med egna ord men då kommer alltid motfrågan källa på detta. D.v.s den med avvikande åsikt kräver alltid källan.

Som i en rättegång är det den samlade informationen som är intressant. Alla åhörare har själv inte läst/hört all information.

Men klart att försvaret blir irriterad när åklagaren lägger fram bevis/åsikter som styrker hen´s åsikt eller vise versa.

Detta är vad ett forum är och självklart blir försvarare/åklagare irriterad om inläggen säger något annat än den egna åsikten.

Gillar du inte detta kan du avstå från att läsa inläggen!

sv Tyler
2019-06-18 21:42:02
SV: En till MAX har havererat.
Tråkigt för alla "experter" som trodde att MAX var död.
Tyler
2019-06-18 19:17:54
SV: En till MAX har havererat.
Why Boeing May Never Recover From 737 Debacle

The analysis is excellent as far as it goes. But the most damning fact only briefly hinted at in the article is that the problems were evident as early as 2012, some five years before the newest 737 version was marketed and sold across the globe.

https://www.zerohedge.com/news/2019-06-17/why-boeing-may-never-recover-737-debacle
Papegoja
2019-06-18 17:34:00
SV: En till MAX har havererat.
Nu har vi sett i de senaste sex inläggen, fem upprepningar av allsköns olika artiklar.
Tror ni inte att vi själva kan finna "dylik" info?
Nils
2019-06-18 08:46:53
SV: En till MAX har havererat.
A question at the Paris Air Show: Will Boeing CEO Muilenburg survive?

PARIS — One of Boeing’s biggest 737 MAX customers sharply criticized the company’s handling of the crisis resulting from two recent crashes, and raised the stark question of whether Boeing Chairman and Chief Executive Dennis Muilenburg will be forced out as a result.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/a-question-at-the-paris-air-show-will-boeing-ceo-muilenburg-survive/
sv Gary
2019-06-17 17:31:23
SV: En till MAX har havererat.
Vad har BA med saken att göra?
Gary
2019-06-17 15:46:50
SV: En till MAX har havererat.
Norwegian and BA suspend US frequencies

Ongoing issues with the Boeing 737 Max has led Norwegian to suspend some Ireland-US services until the end of the year.

https://www.ttgmedia.com/news/norwegian-and-ba-suspend-us-frequencies-18390
FAA
2019-06-17 13:13:10
SV: En till MAX har havererat.
Last week, the FAA said the jets in question may not be allowed to fly until December. Industry analysts previously predicted that the Boeing 737 Max jets may be back on the air by August.

https://en.businesstimes.cn/articles/113790/20190617/boeing-apologizes-again-for-737-max-fiasco-amid-discrimination-lawsuit.htm
Ray
2019-06-14 22:30:04
SV: En till MAX har havererat.
Boeing Built Deadly Assumptions Into 737 Max, Blind to a Late Design Change.

But many people involved in building, testing and approving the system, known as MCAS, said they hadn’t fully understood the changes. Current and former employees at Boeing and the Federal Aviation Administration who spoke with The New York Times said they had assumed the system relied on more sensors and would rarely, if ever, activate. Based on those misguided assumptions, many made critical decisions, affecting design, certification and training.

https://www.nytimes.com/2019/06/01/business/boeing-737-max-crash.html

Bob
2019-06-14 07:29:49
SV: En till MAX har havererat.
Boeing estimates the cost of 737 MAX grounding at $1 billion

But the grounding of the Boeing 737 MAX is not the only setback that the manufacturer faced lately. In fact, it has now has accumulated quite a few.

The most recent one surrounds the 787 Dreamliner. On April 20, 2019, an investigation carried out by the New York Times reported that several employees doubted of the aircraft’s safety.

It is not the first time that Boeing is faced with a production problem lately. The United States Air Force interrupted the deliveries of the KC-46 Pegasus tanker aircraft twice, on February 28, 2019, and on March 23, 2019, after foreign object debris (FOD) and loose tools were found in the tankers they received. Here again, these quality discrepancies could be attributed to a deliberate will to speed up production, as the KC-46 deliveries are already running late by several years.

https://www.aerotime.aero/clement.charpentreau/22586-boeing-estimates-the-cost-of-737-max-grounding-at-1-billion


Kent
2019-06-12 21:25:04
SV: En till MAX har havererat.
Calle har helt rätt ,inget kommercielt flygbolag betalar bränsleskatt vid ferry flights.
sv Spanien
2019-06-12 20:11:07
SV: En till MAX har havererat.
Tror du att Charterbolag behöver att visa upp sitt AOC, vid varje tankning?
Så funkar det INTE!
Spanien
2019-06-12 19:27:50
SV: En till MAX har havererat.
Spain charges both value added tax (VAT) and mineral oil tax (MOT) on non-commercial fuel uplifts.

Charter (non-scheduled commercial) operators may be able to avoid VAT and MOT by showing their Air Operator Certificate (AOC) to the fueler and confirming that fuel receipt states “commercial.”

Other charges associated with fuel in Spain include into-plane fees and late-night fuel surcharge at some locations. These late-night fees usually apply for fuel uplifts after 2200 local.

Calle
2019-06-12 19:15:42
SV: En till MAX har havererat.
Sluta nu spekulera. Skatt på flygbränsle regleras i Chicago-konventionen och det är inte tillåtet för enskilda stater att skattbelägga flygbränsle för kommersiella transporter. I detta ingår ferryflygning och till och från service osv. Däremot privatflyg, sånt du gör på flygklubben, beskattas.
Skattesmitare
2019-06-12 16:58:36
SV: En till MAX har havererat.
"Det är tillåtet att ha en skatt på flygbränsle för inrikesflygningar, men för internationella flygningar är det inte tillåtet och kommer inte att vara det under en överskådlig tid. ".
Trött
2019-06-12 16:38:30
SV: En till MAX har havererat.
Till alla flygbränsle skattexperter. Man betalar inte bränsleskatt i Sverige, om du tankar i ett land som inte har den skatten. Betalar du svensk skatt på vinet du köper i t.ex Spanien?
@ Sv (sv Lastmästarn)
2019-06-12 16:35:32
SV: En till MAX har havererat.
Planet tankades i Spanien. Hur hög är bränsleskatten där...........
sv Skattmasen
2019-06-12 16:34:08
SV: En till MAX har havererat.
Diskussionen handlar inte om bränsle skatt. Dessutom tankade planet i fråga i Spanien. Där är det inte skatt på flygbränsle överhuvudtaget.
Skattmasen
2019-06-12 14:19:50
SV: En till MAX har havererat.
Ferry flyger man en groundad B737 MAX inom EU skall skatt på flygbränslet betalas. Samma sak gäller om man ferry flyger ett flygplan till/från service.

Beslut
Skatteregler för flyg- och fartygsbränsle ändras (SkU12)

Färre undgår att betala skatt på flyg- och fartygsbränsle. Riksdagen säger ja till regeringens förslag om ändrade beskattningsregler.

Förslaget innebär att skattebefrielse endast ska ges när flygplan och fartyg används:

för transport av passagerare eller varor mot ersättning,
för utförande av andra tjänster mot ersättning,
av offentliga myndigheter eller för deras räkning,
för yrkesfiske.

Frivilliga försvarsorganisationer och ideella organisationer som använder bränslet för sjöräddning, brandövervakning eller liknande verksamhet ska inte heller behöva betala skatt på flyg- och fartygsbränsle.

Ändringen görs för att anpassa Sveriges regler till EU-rätten. De nya reglerna ska börja gälla den 1 juli 2015.
Oscar
2019-06-12 14:05:51
SV: En till MAX har havererat.
What happened when one US pilot asked for more training before flying the 737 Max.

Läs detta och begrunda. Både Boeing och flera flygbolag mörkade B737 Max skillnader. Tragiskt att så många personer fått förlora sitt liv pga. snålhet.

https://qz.com/1584233/boeing-737-max-what-happened-when-one-us-pilot-asked-for-more-training/
Kent
2019-06-12 12:11:03
SV: En till MAX har havererat.
@ Lastmästaren, ferry flghts har oftast nåt linjenummet, SAS anväder t.ex. sk9xxx.
Flygförbudet för B 737 Max verkar vara kvar tills efter sommaren, om inte ännu längre..
Snicksnack,
2019-06-12 11:19:02
SV: En till MAX har havererat.
Ferryflygningar flygs alltid med bolagets callsign, inget konstigt med det. Använder dock imte ordinarie linjenummer i regel.
Sv (sv Lastmästarn)
2019-06-12 11:04:18
SV: En till MAX har havererat.
En ferry flygning utan passagerare skall ej nyttja linje nummer som anropssignal utan flygplanets id ex. SE-DNX. Då skall även skatt på flygbränslet betalas.