Tråden startades av: Kenny  2019-03-10 10:11:25
En till MAX har havererat. 
En till fruktansvärd krasch, tankarna går till de omkomna och anhöriga. ;,(

Ethiopian denna gång. Alldeles för tidigt för att veta någonting överhuvudtaget, men tittar man på Flightradar24 ser det konstigt ut. Farten accelererar konstant och höjden ökar snabbt helat tiden till att transpondernern slutar att sända. Ser inte naturligt ut. Vid 80knop börjar höjden öka. Vid banändan är den på 3000 fot och 150knop. Strax senare är den uppe i 380 knop på 8000 fot och den slutar sända. Har MAXen fortfarande problem med fart/höjdmätare och tillhörande trimsystem? :(

Som sagt, man har ju ingen aning om nått ännu. Bara tankar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv "Sv Linkan"
2019-03-21 20:03:24
SV: En till MAX har havererat.
En bugg i mjukvaran kan ha fått Boeing-planen att störtdyka och krascha.

Varningslampor kunde ha visat att något var fel – men de saknades i båda olycksplanen.

– Boeing tar betalt extra för dem för att de kan men de är livsviktiga för säkerheten, säger svenske experten Björn Fehrm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3vjXJ/varningslampor-saknades-i-olycksplanen--kostade-extra

Det är bra att belysa fakta här på forumet. Det är väl ej bra att undanhålla läsarna information?
sv Linkan
2019-03-21 17:55:52
SV: En till MAX har havererat.
De flesta här på FT, håller nog koll på den mediala bevakningen angående 737MAX.
Behövs inte att reproduceras här!

Vore intressant, med några egna kvalificerade tankar om olyckorna.
Linkan
2019-03-21 12:23:14
SV: En till MAX har havererat.
Here’s What Was on the Record About Problems With the 737 Max

Det finns många kommentarer från B737 Max besättningar. Bristfällig dokumentation och utbildning av piloter.

Synopsis

B737MAX Captain reported confusion regarding switch function and display annunciations related to "poor training and even poorer documentation".

https://www.theatlantic.com/notes/2019/03/heres-what-was-on-the-record-about-problems-with-the-737-max/584791/

Hur tänkte Boeing när man släppte B737 Max?????
FBI
2019-03-21 09:51:34
SV: En till MAX har havererat.
FBI joining criminal investigation into certification of Boeing 737 MAX.

Mjukvara med syftet att kompensera för 737 Max-planets motorer misstänks ha spelat en roll i olyckorna i Indonesien och Etiopien.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-fbi-kopplas-in-i-utredningen-kring-boeing
P
2019-03-20 21:40:35
SV: En till MAX har havererat.
Nu pågår en brottsundersökning om certifieringsprocessen för 737 MAX. Utredningen leds av Justitiedepartementet och CIA deltar.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/fbi-joining-criminal-investigation-into-certification-of-boeing-737-max/
sv Ubbe
2019-03-20 15:30:56
SV: En till MAX har havererat.
Ett modernt plan skall stalla snyggt. Dvs. yttervingen har en "skräkning" som gör att innervingen stallar först, och planet ska då inte vika åt varken det ena eller det andra hållet.
Sverker Olsson 2
2019-03-20 11:29:16
SV: En till MAX har havererat.
Ja hade max utredningen hamnat på bordet hos folket härinne hade
max flottan varit groundad i många år framåt pga fööör många konspiratoriska teorier. Alla verkar dock utesluta is terrorister samt ryssar.
Så en viss svansföring verkar vi alla tydligen ha härinne *s*??
Nörd
2019-03-20 10:00:06
SV: En till MAX har havererat.
:) Det är lite kul att läsa hur alla försöker mästra varandra, ja vi människor har tydligen något inprogrammerat fel i huvudet, liknande MCAS. Den ena är drygare än den andra, och den som ska föregå med gott exempel ställer sig själv som pastor och menar att den sätter punkt för hela diskussionen.

Forumet är till för spekulation och det är spännande att läsa alla teorier bland oss flygnördar.
Ubbe
2019-03-20 09:47:29
SV: En till MAX har havererat.
Re: Kalle

Tydligen är ämnet "stall" inte klassen bästa härinne.
X antal kommentarer tyder på att vi har spotters etc som inte är inlästa i ämnet.
Mitt DC3 inlägg var mer som en grundläggande kuriosa och info i ämnet.

Att sedan Boeing Company släppt ut en Max produkt som borde provflugits vidare till "problemet var löst" tycker jag klassen härinne inte ens borde spekulera mer i än att det var FEL.

Stall varnare fungerar sedan på olika sätt.
Dessutom har man byggt in en positiv fel marginal för att piloterna skall få ngn sekund xa att lösa " problemet ". Mänskliga faktorn är väl känd inom alla industrier och därför tar man hänsyn till människans "svagheter"

Men åter!
Även om crew får en varning om stall så spelar ju det mindre roll om styrsystemen ombord ändå är låsta på ngt sätt.

Vad som är fallet i dessa 2 max fall kan vi noviser bara spekulera i.
Hur som helst har The Boeing factory´s terminerat c.a 300 personer.
Hade man provflygit vidare max modellen tills den var "klar" hade dessa Tellus medborgare i skrivande stund levt vidare.

Det är väl ändå bottom ( botten )line. Dvs en tragedi av stora mått......
?
2019-03-20 09:42:27
SV: En till MAX har havererat.
Har det kommit fram huruvida de fick Stall Warning?
Kalle
2019-03-20 09:27:16
SV: En till MAX har havererat.
Vilket svammel!!
Lite fakta:
Varken LionAir 610 eller Ethiopian 302 var i närheten av en stall.
LionAir 610 hade en angle of attack sensor som gav fel värde. Detta resulterade i bla stick shaker vilket är en varning för en förestående stall.
Förmodligen fick piloterna i Ethiopian 302 det samma och månhönda tolkade de två besättningarna stick shakern som att de var nära stall.

Hur en DC-3:a beter sig vid en stall är TOTALT irrelevant i sammanhanget. Dels för att de aktuella olyckorna inte var pga stall och dels pga de facto att DC-3 och 737 är helt olik flygplan.
Givare, sensorer och system
2019-03-20 08:48:28
SV: En till MAX har havererat.
men allas historier om hur ett flygplan rör sig vid en stall måste väll ändå ses som ganska ointressant om man ska definiera ordet "Stall", det finns oändligt många varianter. Det är en stall-sensor som skickar en signal till flygplanets system beroende på vilken vinkel luftströmmen träffar givaren. Flygplanet har förlorat lyftkraft enligt sensorn.
Ubbe
2019-03-20 08:29:50
SV: En till MAX har havererat.
Kan ju knappast handla om en klassisk "stall" då båda planen enl utsago och info gått nose down i backen. Måste handla om att roder mm låst sig via automat system i planet.
Får man en klassisk stall vid klaff ute faller ju planet bakåt.
Man får en s.k tail down.

Vingarna brukar på äldre plan ha olika bra lyftkraft pga div gummi anti ice beklädnad i framkanten mm.
På dessa plan ala DC3 kan man ju få en stall åt hö eller vänster sida, dvs tappa lyftkraft och planet viker sig åt ngn av dessa sidor.
Jag har själv varit styrman på Flygande veteraners DV3a och gjort stall prov.
Vi hade klaffläge 1 ute och drog av motorns varvtal sakta tills planet vek sig.
På Daisy vek sig planet hela tiden alltid åt höger sida. Den vingens gummi framkanter var mao "sämst"

Stall är mao en serie av olika events som kan ske.
Boeing
2019-03-19 20:20:44
SV: En till MAX har havererat.
@ Tristan Värsta svammel jag hört. Håll dig till ämnet!
Sov gott!
2019-03-19 18:40:43
SV: En till MAX har havererat.
Tristan, gå och lägg dig med din dåliga attityd, du verkar helt klart ligga i en stall.

Du glömde att den stall vi pratar om förmodligen bara är en indikation som beror på felaktig information från givarna.

STALL skriver man, ja det är ett engelskt ord!
Tristan
2019-03-19 17:28:44
SV: En till MAX har havererat.
Mkt svammel om stal härinne.
Det finns neg alt pos stal. Dvs faller planet framåt eller bakåt vid denna stan?
2st helt olika scenarior som båda har sina olika lösningar på dito problem.

Sedan finns det flat spinn stal. Dvs där farten framåt är i princip noll.
Planet ramlar dvs rakt nedåt utan att dito luftfartyg rör sig horisontellt i ngn riktning.
B
2019-03-19 14:54:05
SV: En till MAX har havererat.
Ligger man i en stall och ger fullt gaspådrag kommer man garanterat inte komma ur och slå i marken istället.
Lars
2019-03-19 14:20:04
SV: En till MAX har havererat.
Experts say there were similarities in the Ethiopian Airlines and the Lion Air crashes.

https://edition.cnn.com/2019/03/18/world/boeing-737-crashes-similarities/index.html
Nicke
2019-03-19 14:17:53
SV: En till MAX har havererat.
Signaturen ”Skattebetalare”, vi väntar med spänning på dina kommentarer! Alive and still kicking?
sv Full Power
2019-03-19 10:12:37
SV: En till MAX har havererat.
Man ger inte "full power" förens man ur stall, och då gör man det på försiktigt.
På 737 ger det en pitch up, det är knappast något man önskar då.
Linkan
2019-03-19 10:11:55
SV: En till MAX har havererat.
En åtalsjury i USA kräver att flygplanstillverkaren Boeing lämnar ut dokument från utvecklingen av flygplanstypen 737 Max, däribland skriftlig korrespondens, e-post och andra meddelanden, uppger en källa för The Wall Street Journal.
Skattebetalare i Sverige
2019-03-18 17:58:57
SV: En till MAX har havererat.
Nu skulle man vilja se en kommentar från Skattebetalare
Full Power
2019-03-18 16:55:58
SV: En till MAX har havererat.
Om sensorerna har tagit in data att flygplanet är i stall (AoA) så är det normalt med fullt gaspådrag, så det stämmer nog.
763
2019-03-18 16:30:18
SV: En till MAX har havererat.
Enligt uppgifter var den sista indikerade hastigheten 383 knop, mycket märkligt eftersom man flög på en höjd av mellan 1000 - 1500 fot AGL! Låter som att flygplanet skenade med full trust på motorerna. Ska bli mycket intressant att få se vad dom kommer fram till. .
DC-10 (den riktige)
2019-03-18 14:45:46
SV: En till MAX har havererat.
Frågan kvarstår: Varför grep MCAS in, kan det verkligen bara vara AoA sensorn.
Den var ju bytt på Lion Air. Man får en känsla av att det är något mer, än bara AoA.
Boeing
2019-03-18 14:28:27
SV: En till MAX har havererat.
Det är ju helt galet att FAA delegerade delar av säkerhets analysen till Boeing själva.
Är det ett resultat av Trumps besparingar och neddragningar av bl.a FAA?

När man läser att det var FAA's själva, som pressade sina analytiker att delegera till Boeing tar man sig för pannan!
sv Linkan
2019-03-18 11:39:33
SV: En till MAX har havererat.
Ja, det ser ut som att även FAA ligger dåligt till.
Linkan
2019-03-18 10:55:40
SV: En till MAX har havererat.
Federala åklagare och det amerikanska transportdepartementet har inlett en utredning kring omständigheterna vid godkännandet av Boeings olycksdrabbade flygplansmodell 737 Max 8.

https://www.di.se/live/aklagare-granskar-godkannande-av-boeings-olycksplan/
Nicke
2019-03-17 18:52:57
SV: En till MAX har havererat.
? FLYGOLYCKAN I ETIOPIEN Det fanns flera allvarliga brister i processen när säkerheten hos Boeings olycksdrabbade modell 737 Max 8 skulle analyseras och godkännas. Det uppger källor med insyn för Seattle Times.
Enligt tidningen ska Boeing, som kände sig pressade att komma ikapp konkurrenten Airbus, 2015 ha bett den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA att låta företagets egna ingenjörer göra säkerhetsanalysen av modellen. FAA delegerade då delar av analysen till företaget, och tog hand om andra själv men ska enligt källor ha pressats av myndigheten att skynda på processen.
I den analys som Boeing lämnade över till FAA ska flera brister ha funnits. Bland annat ska man ha underskattat kraften i modellens styrsystem och även ha underskattat konsekvenserna av vad som händer när systemet fallerar, skriver tidningen.
Boeing skriver i en kommentar att FAA godkände modellen och att den då bedömdes uppfylla alla juridiska och säkerhetsmässiga krav.

Källa:Omni
lazyme
2019-03-17 17:57:40
SV: En till MAX har havererat.
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/failed-certification-faa-missed-safety-issues-in-the-737-max-system-implicated-in-the-lion-air-crash/

Mer om FAA och Boeing
Stefan
2019-03-17 13:12:05
SV: En till MAX har havererat.
De två olyckorna med B737 MAX har resulterat i att 346 personer mist sitt liv inom ett år. I båda fallen har vädret varit bra, flygplanen nya.

Boeing har sedan första olyckan jobbat på en uppdatering av programvaran. Vilket indikerar att det fanns brister. De flesta anser att det är något fel på flygplanet. Alla flygplan av typen står nu på marken. Många har spekulerat att det har varit pilotfel. Man kan då undra varför dessa pilotfel enbart drabbat B737 MAX. Modellen är väl tänkt att vara säkrare än sina föregångare. Men Facit ger något annat.

B737 MAX skulle ha varit tagen ur trafik redan efter den första olyckan, det hade sparat många liv.

@ Sv Sv Linkan
2019-03-16 18:52:39
SV: En till MAX har havererat.
Det står att: Boeing lätt KAN TA kostnaden.
@ Sv Sv Linkan
2019-03-16 17:03:47
SV: En till MAX har havererat.
Läs igen, tillsammans med ett engelsk lexikon...;o)
Barbara
2019-03-16 16:57:28
SV: En till MAX har havererat.
Nya problem för Boeing!

In a blistering attack on Boeing, the Air Force's top acquisition official said the company has a "severe situation" with flawed inspections of its new KC-46 air refueling tanker aircraft, after trash and industrial tools were found in some planes after they were delivered to the Air Force.

https://edition.cnn.com/2019/03/14/politics/air-force-boeing-refueling-plane/index.html

Vad händer egentligen på Boeing?
@
2019-03-16 16:30:21
SV: En till MAX har havererat.
Jag har inte nämnt A330 utan A340.
Sv Sv Linkan
2019-03-16 15:43:35
SV: En till MAX har havererat.
Vilken bedömare hade sagt att Boeing inte kunde ta kostnaden?
sv Greger
2019-03-16 15:32:01
SV: En till MAX har havererat.
Vad med A330. Kraschade i Toulouse, av en av AIB's egna piloter, och vad med AF447?

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_Industrie_Flight_129
sv Linkan
2019-03-16 13:31:39
SV: En till MAX har havererat.
En annan bedömare säger att "Boeing can easily take that cost".

Framtiden får utvisa.
B737 Max
2019-03-16 11:37:34
SV: En till MAX har havererat.
All Boeing 737 Max 8 and 9 aircraft will remain grounded at least until May after the fatal Ethiopian Airlines crash on Sunday, the US Federal Aviation Administration (FAA) has said.

The aircraft will not fly until a software update can be tested and installed, the US regulator said.

https://www.bbc.com/news/business-47567039
pf
2019-03-15 21:10:13
SV: En till MAX har havererat.
Greger, hva var det AF la i en grøft ved Torontos lufthavn, var ikke det en A-340 ?
Linkan
2019-03-15 19:16:40
SV: En till MAX har havererat.
Förbudet att flyga Boeingplan av modellen 737 Max kan kosta flygplanstillverkaren uppemot 5 miljarder dollar, motsvarande drygt 46,4 miljarder kronor, enligt analyser från Melius Research och Jefferies. Det rapporterar CNN
Greger
2019-03-15 18:32:59
SV: En till MAX har havererat.
B787 Dreamlinern visar också hög säkerhet med 0 krascher
Greger
2019-03-15 18:30:26
SV: En till MAX har havererat.
Crash Rate per million flight
Airbus A340 // 0
Boeing 737NG// 0.11
Airbus A320ceo// 0.15
Boeing 737MAX 4
Airbus A320neo 0
Exempelvis har A380 12 år i helt utan haverier
Jonte
2019-03-15 16:51:20
SV: En till MAX har havererat.
Blir MAX problemet det som får Norwegian ner på knä?
Norwegian har redan haft betydande problem med B787, motorproblem varav ett flygplan blev fast i Iran ganska lång tid.
Nu kommer nästa kalldusch flygförbud för B737 MAX. Dessutom är Norwegians ekonomi redan hårt ansträngd.
Eventuella ersättningar från tillverkarna kommer nog att dröja.

Har tecknat nya aktier för de teknings rätter jag erhållit.

Börjar vara lite orolig. Kanske förlorar jag allt?
@ Till Skattebetalare
2019-03-15 16:40:31
SV: En till MAX har havererat.
Svensk Pilotförening (=SAS pilotförening) kritiserar alla som inte springer i deras ledband. Så har det alltid varit varit!
Till Skattebetalare
2019-03-15 08:15:45
SV: En till MAX har havererat.
Innan Boeing kom med rekommendationen kritiserade Svensk pilotförening flygplanstillverkaren för att agera långsamt gällande de olycksdrabbade planen. Att flygbolag och stater gick före ger ett underbetyg åt Boeing, menar man.

Källa till informationen:

https://www.sydsvenskan.se/2019-03-14/boeingolyckorna-det-har-vet-vi
Max
2019-03-14 19:32:14
SV: En till MAX har havererat.
Today, the world's skies are completely empty of the jet that, just three and a half years ago, Boeing said would take the 737 model "to the next level of performance."

Whether and when the Max series will fly again remains to be seen
sv Till Skattebetalare
2019-03-14 18:33:35
SV: En till MAX har havererat.
Kan mycket väl vara som du säger. Men brukligt är, att man anger källa till dylika påståenden.
Kjell Hans
2019-03-14 18:09:38
SV: En till MAX har havererat.
Ingen funderat på om orsaken kan vara så simpel som en birdstrike?
Till Skattebetalare
2019-03-14 16:53:51
SV: En till MAX har havererat.
Flygplanstilverkaren Boeing misstänker nu att det finns en bugg i nödsystemet som gör att det inte går att stänga av vilket i sin tur gör det omöjligt för piloterna att ta över styrningen manuellt. Om man hittar en bugg skulle orsaken till de båda flygkrascherna sannolikt vara densamma, men detta är inte bekräftat.
P
2019-03-14 14:14:33
SV: En till MAX har havererat.
https://www.abc.net.au/news/2019-03-13/737-max-pilots-reported-two-control-issues-in-2018-to-nasa/10895542

Airline pilots on at least two US flights have reported that an automated system seemed to cause their Boeing 737 MAX 8 planes to tilt down suddenly. In reports filed last year in a database compiled by NASA, the pilots said that soon after engaging the autopilot on their planes, the nose tilted down sharply.

In both cases they recovered quickly after disconnecting the autopilot, they said.

The problem as described by the pilots, however, did not appear related to a new automated anti-stall system that was suspected of contributing to a deadly October crash in Indonesia.

The pilot reports were voluntary and did not publicly reveal the names of the pilots, the airlines or the location of the incidents.

It was unclear whether the accounts led to any action by the FAA or the pilots' airlines.

In one report, an airline captain said that immediately after putting the plane on autopilot the co-pilot called out "descending", which was followed by an audio cockpit warning, "Don't sink, don't sink!"

The captain immediately disconnected the autopilot and resumed climbing.

"With the concerns with the MAX 8 nose down stuff, we both thought it appropriate to bring it to your attention," the captain wrote.

The captain added that the "best guess from me is airspeed fluctuation" due to a brief weather system overwhelming the plane's automation.
DC-10 @ pf
2019-03-14 12:05:42
SV: En till MAX har havererat.
Om det visar sig att det var 200t på typen. Ja, då hamnar vi i ett annat läge.
Men flera samstämmiga uppgifter anger 200t tot.

https://nordic.businessinsider.com/ethiopian-airlines-flight-302-co-pilot-200-flight-hours-2019-3?r=US&IR=T

The pilot of the Ethiopian flight was highly experienced, too — but the co-pilot was remarkably inexperienced, with just 200 hours. Källa; The New York Times.
Boeing
2019-03-14 11:54:39
SV: En till MAX har havererat.
@Örjan Det självklart att det har betydelse, om styrman endast har 200t tot.
Även om pic ska ta över, så innebär inte det att styrmannen kan slappna av.
Som assisting pilot i svåra situationer räcker inte 200t erfarenhet på tunga plan.
Finner det mycket märkligt, om det verkligen stämmer att han hade 200t tot, som det står i media.

Det är inte en "one man show".

Tycker att vi inväntar haveriutredningen, innan fler spekulationer görs.
Kalle
2019-03-14 11:07:21
SV: En till MAX har havererat.
Det första haveriet med LionAir var kanske inte så förvånande med tanke på LionAirs dåliga rykte, och högst tvivelaktiga säkerhet. Men att ett liknade haveri sker igen tyder kanske på att den procedur som finns för att koppla ur det nya systemet (MCAS) kanske inte varit tillräckligt? För vilken pilot som flyger Max kan missat vad som hänt med LionAir, och sedan inte satt sig in i vad som skall göras om det sker igen?

Om det nu visar sig att även Ethiopian piloterna inte följde den procedur som alla 737 piloter skall kunna utantill, då måste vi på allvar börja diskutera kompetensen på de vi sätter bakom spakarna i våra flygplan.
Nicke
2019-03-14 10:48:48
SV: En till MAX har havererat.
Boeing har nu själva dragit i bromsen för planet. Ser fram mot Skattebetalares förklaring till detta.
ABC@Istvan
2019-03-14 10:48:25
SV: En till MAX har havererat.
Trump är inte dum. Tänk om han inte gjort det och det skett ytterligare ett haveri?
Örjan
2019-03-14 10:38:53
SV: En till MAX har havererat.
Vad spelar det för roll om Styrman bara har 200H flygtid på modellen.
Eller hade han bara tot 200H på 2 motor?

Pic skall ju oavsett på flygplan med 2 i cockpit vara observant och snabbt kunna ta "my command" i potensiellt farliga situationer.
Är Pic vaken och på allerten tappar man 1-2 sekunder innan han styr upp situationen.
Kan verkligen dessa 1-2 sekunder ha skapat dessa 2 haverier?

Nej det ligger mer saker i dessa 2 haveri scenarior som verkar ha s.a.s låst planet i ett farligt läge.
Är det inte ngt mekaniskt fel måste det då ju vara ngt med planets datorer.

Hur som helst. Hemska haverier.....
Istvan
2019-03-14 08:53:11
SV: En till MAX har havererat.
Anmärkningsvärt att Mr Trump groundar Max modellen innan FAA gör det!
Tycker han verkar vettig i många fall!

Han är ju i grunden en business man och är van att ta snabba beslut.
I hans fall tidigare för att tjäna pengar.
I detta fall för att spara människo liv!

Sedan kan vi ju alla bara spekulera i hur mkt det kommer kosta Boeing Company att ersätta alla operatörer som nu ställt max planen tills adekvat lösning på problemet finnes.
Mr Kjos är ju på krigsstigen i varje fall såg vi på nyheterna igår Onsdag på SVT.

Hoppas Boeing har bra försäkringar mot sånt här......
Lars
2019-03-14 08:10:54
SV: En till MAX har havererat.
Piloter varnade för problem med Boeing 737 Max 8

Två piloter i USA säger nu att det har förekommit incidenter ombord på flygplan av modellen Boeing 737 Max 8. Piloterna säger att kombinationen mellan autopilot och manuell styrning har varit knepig på den planmodellen.
Greger
2019-03-13 21:13:41
SV: En till MAX har havererat.
Amerikanska FAA går ikväll 13/3)ut och meddelar att Lion och Etiophian haverierna har samband med ett liknande händelseförlopp!!.(Simularities)Kan ej länka.Hoppas Boeing får ordning på det här...
pf
2019-03-13 20:52:14
SV: En till MAX har havererat.
DC-10, vi anticiperer at Co-piloten hadde 200 t flytid. Hva dersom det viser seg at vedkommende hadde 200 t på typen ?

Jeg er økonom, transportlogistiker og flyinteressert. Sertifisering kan jeg lite om, vel jeg priset tjenesten for vår luftfartsinspeksjon en gang per år.

"at"pf, hovedsaken er at det ser ut til at ET tok en uerfaren sammen med en som ser ut til å være meget erfaren.

Generellt, og med et hint til vår venn Skattebetaleren, det er et sterkt siganal at også FAA midlertidig i dag setter B-737 Max-modellene på marken.
Linkan
2019-03-13 19:54:57
SV: En till MAX har havererat.
Trump har meddelat att USA kommer ge B737 MAX flygförbud.

Vad säger Skattebetalare om det?
Sv Skattebetalare
2019-03-13 19:46:12
SV: En till MAX har havererat.
Varför.undviker du svara på min fråga?
Hur kommer det sig att liknande olyckor inte hänt i vackert väder med äldre B737 i närtid?
Får dessa piloter enbart flyga B737 MAX.
sv pf
2019-03-13 19:07:20
SV: En till MAX har havererat.
Med 200t i bagage på en B737MAX. Då kan man aldrig vara en god assisting pilot.
Varför tror du att det är två piloter i cockpit?
Charleston citizen
2019-03-13 19:01:23
SV: En till MAX har havererat.
200h på typen skall det vara! Man måste väl börja någonstans, eller?
DC-10
2019-03-13 17:56:21
SV: En till MAX har havererat.
@pf Tycker du att det är ok med en co-pilot med endast 200t. När du var i det norske luftfartsdirektoratet, skulle ni då godkänna en pilot på B737 med så liten erfarenhet?
Neppe, som du brukar att säga.

Upplösningen på dessa två tragedier, kommer att chocka experterna här på FT.
Var så säker!
P
2019-03-13 17:53:25
SV: En till MAX har havererat.
@Skattebetalare Du kanske inte läste artikeln. WSJ belyser att DOT och FAA har varit mycket passiva i sin tillsyn över flygbolagen sedan Trump tillträdde och presenterar statistik som underlag. Det har inte gagnat flygsäkerheten.

Din trovärdighet sjunker i takt med dina slängiga formuleringar: ”skriva vad de vill”
@pf
2019-03-13 17:51:22
SV: En till MAX har havererat.
Senior pilot, not senior check captain. Quite a big difference.

As you say civilised authorities have band the aircraft. For what reason - just to protect their backs. You should know!!
pf
2019-03-13 15:35:10
SV: En till MAX har havererat.
Skattebetalare, jeg oppfater deg slik at du nok en gang prøver å kjøre "Third World" kortet i din argumentasjon.

Si meg, hvorfor oppdaterte da Boeing dataprogram, dersom det tydeligvis er piloter som er problemet ?

Hvorfor har da amerikanske piloter angivelig opplevd problemet med flytypen, si meg stemmer det egentlig med din argumentasjon.

Ja, jeg leste på BBC at co-pilot hadde bare ca 200 t. Men, det har neppe kommet frem noe sted at han var Pilot Flying. Mulig jeg har oversett lydlogg.

Kapteinen skal ha vært, også i følge BBC, en Senior Check Captein, med mer enn 8000 t.

Jeg spør deg igjen, hvorfor har mange "siviliserte lands flymyndigheter" forbudt Max, dersom, som du ønsker å fremstille det, er et "Third World" problem her ?
@Kenny
2019-03-13 15:09:44
SV: En till MAX har havererat.
200 timmar har namnts om och om i media. Jag ljuger inte. Du kan googla "Ethiopian 737 copilot".

/Skattebetalare
@P
2019-03-13 14:04:29
SV: En till MAX har havererat.
WSJ kan skriva vad de vill, men faktum ar att USA ar det mest avancerade flyglandet pa denna planet och USAs flygbolag ar de mest sakra. De anstaller inte piloter med endast 200 flygtimmar, som Ethiopian, eller later flygplan med kanda teknisika problem flyga, som Lionair, eller med piloter som inte vet vad stab trim cut-out switches ar till for.

Som ett exempel, Southwest Airlines har omkrting 750 B737, inkluderande den storsta 737MAX flottan. For att fa anstallning hos dem kravs minst 2500 timmar fixed wing, minst 1500 timmar pa turbine engines och 1000 timmar som pilot-in-command pa turbine engines. De anstaller inte piloter med 200 timmar som Ethiopian. Southwest har aldrig haft en krasch.

/Skattebetalare
Kenny
2019-03-13 13:36:45
SV: En till MAX har havererat.
Sv skattebetalare:

Om du läst igenom inläggen här nere så bad jag tidigare att nästa som skriver att styrman endast hade 200h skulle presentera källa på det, eftersom detta ryckte florerat ett tag men inte en enda officiell källa visats ännu.

Föga förvånande blev det du som slängde dig med det igen, så källan tack.
Skattebetalare
2019-03-13 12:18:54
SV: En till MAX har havererat.
Denna barnsliga haxjakt pa 737MAX ar overklig. Det ar bevisat att Lionairs haveri var 100% flygbolagets fel (att inte ta flygplanet ur trafik trots att man visste om problemet och inte ha kvalificerad personal i cockpiten). Ethiopian hade en copilot med endast 200 timmar. Han flog flygplanet. Ethiopians haveristatistik ar skrammande. Ett av de varsta jag har sett. Att skylla pa 737MAX under dessa forhallanden ar omoraliskt, oetiskt, omoget, obalanserat och genant.


@Crew
2019-03-13 11:40:09
SV: En till MAX har havererat.
Inget flygplan ska flygas med okvalifierad crew.
Crew
2019-03-13 01:08:12
SV: En till MAX har havererat.
Denna maskin ska EJ få flyga tills felet hittats!
P
2019-03-13 00:11:59
SV: En till MAX har havererat.
Department of Transportation inkl FAA i USA under Trump är extremt passivt och mer flygbolagsvänligt än paxfokuserat. Här länk till intressant artikel i Wall Street Journal. https://www.wsj.com/articles/boeing-737-max-the-latest-example-of-a-passive-dot-11552409944
Linkan
2019-03-12 19:37:15
SV: En till MAX har havererat.
Det olycksdrabbade flygplanet Boeing 737 Max stoppas nu i hela EU.

Flygförbudet gäller i hela Europa, efter ett beslut av den europeiska luftfartsmyndigheten, EASA.

Sv Skattebetalare
2019-03-12 19:17:18
SV: En till MAX har havererat.
Men de har inte i närtid havererat med äldre modeller av B737 i fint väder!

Vad kan man dra för slutsats av det?
Presten
2019-03-12 18:50:16
SV: En till MAX har havererat.
@Skattebetalare, B737 MAX kan mycket väl vara helt oskyldig till det inträffade. Men det spelar ingen roll om/när massan får för sig att ett flygplan är olycksdrabbat. Ryktet om brister/fel är ofta mycket mer genomslagskraftigt än sanningen. Det spelar ingen roll vad otrogna säger.

Många Amerikanare är religiösa. All religion är också massans tro där inga bevis finns att någon gud existerar. Det är tro! USA är mer religiöst än Sverige. "Gode gud hjälp oss", ger många tröst.

@Sv:Undarnde
2019-03-12 18:25:15
SV: En till MAX har havererat.
Piloterna behover inte veta vad som orsakar stab trim runaway, men maste veta hur man stoppar det. Sa om de visste eller inte om MCAS har noll betydelse.
@Sv:
2019-03-12 18:20:33
SV: En till MAX har havererat.
Helt riktigt som du sager, men manga som diskuterar haveriet har ingen aning om flygplan eller 737. Lionair haveriet var klart flygbolagets/piloternas fel.

Preliminara resultat fran Ethiopian borde vara tillgangliga snart. Tror inte att flygplanet var orsaken.

/Skattebetalare
Skattebetalare
2019-03-12 18:14:52
SV: En till MAX har havererat.
As of March 2019, the Aviation Safety Network records 64 accidents/incidents for Ethiopian Airlines that total 459 fatalities since 1965,[1] plus six accidents for Ethiopian Air Lines, the airline’s former name.[2] Since July 1948, the company wrote off 36 aircraft, including three Boeing 707s, three Boeing 737s, one Boeing 767, two Douglas DC-3s, two Douglas DC-6, one de Havilland Canada DHC-5 Buffalo, two de Havilland Canada DHC-6 Twin Otters, 21 subtypes of the Douglas C-47, one Lockheed L-749 Constellation and one Lockheed L-100 Hercules.


Ett av flygbolagen man helst undviker oberoende av vad de flyger.
Sv:
2019-03-12 17:36:49
SV: En till MAX har havererat.
Ja MCAS är ett automatiskt system som endast sätts in vid manuell kontroll av flygplanet. Men det tar inte bort faktumet att det är ett automatiskt system som kan slås av genom att 1) Trimma flygplanet manuellt via en enkel switch på yoken. 2) Använda cut-off switcharna på centerkonsolen för att stoppa automatisk stab trim. Inget avancerat och något alla 737-piloter bör veta om och kunna. F.ö till 99.9% inte MCAS som orsakat även denna olycka då det inte är fel på systemet i sig, bara fel på piloterna och flygbolaget i JT610
Linkan
2019-03-12 17:23:28
SV: En till MAX har havererat.
Nu har även Tyskland och Frankrike satt stopp för B737 MAX.
Många förväntar sig att EU inom kort kommer att ta ett liknande beslut.
Skattebetalare
2019-03-12 17:21:27
SV: En till MAX har havererat.
Fake News och sensationshungriga politiker driver denna haxjakt och missleder dem som inte vet nagot om flygplan eller flygbolag. Det ar bevisat att Lionairs haveri var ett resutat av flygbolagets inkompetens och Ethiopian kunde ha varit en bomb eftersom det var manga ogonvittnen som sag rok och gnistor fran bakkroppen av flygplanet plus klader och annat som foll med flygplanet. Dessutom slutade transpondern att sanda medan flygplanet var i luften.

Over 350 737 MAX ar i service och dessa tva olyckor hande hos bolag som inte har den basta sakerhetsstaistiken. Dessutom har Lionair varit pa den svarta listan.

Jag hoppas att flygbolagen gar ihop och stammer skadestand fran dessa sensationsmakare.

I ovrigt ar det bra tillfalle att investera ordentligt i Boeing's aktier just nu.
Skattebetalare
2019-03-12 17:10:13
SV: En till MAX har havererat.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air_carriers_banned_in_the_European_Union

Ovanstaende kan vara av intresse. Lionair brukade vara pa listan.
Sv Skattebetalare
2019-03-12 15:47:09
SV: En till MAX har havererat.
Vittnen som ser eld eller icke existerande explosioner vid havererier är nog väldigt vanliga och få tas med en nypa salt minst sagt.

Att den groundas tills det är utredd är det enda ansvarsfulla man kan göra vid det här läget.

Tror nog på fd FAA safety experter och myndigheter i många länder än på en random skattebetalare som läst rykten om en explosion på internet.

"I've never, ever done this. I've never said that, 'hey, it's unsafe to fly a particular model' but in this case, I'm going to have to go there... So yeah I would watch for that airplane," - fmr. FAA Safety Inspector @David_Soucie on the Boeing 737 MAX 8.
Sv Skattebetalare
2019-03-12 15:34:27
SV: En till MAX har havererat.
Att Amerikanska luftfartsmyndigheter kräver en ändring av B737 MAX och ett flertal länder inte godkänner B737 Max att flyga i deras luftrum ger betydligt mer seriositet än vad en enskild skattebetalare skriver.

Gillar du inte saftey first?
Vad har du för agenda?
Är det att B737 MAX skall flyga till varje pris?

Finns det tveksamheter är det väl bättre att ge flygförbud för B737 MAX tills alla fel/misstankar är utredda?


Skattebetalare
2019-03-12 15:30:27
SV: En till MAX har havererat.
Ethiopians CVR och FDR har hittats och vraket ligger pa land sa att det kan undersokas for sprangamnerester och dylikt. Borde inte ta lang tid innan man har preliminara resultat.

Att transpondern slutade sanda medan flygplanet flog kan indikera att nagot katastrofalt hande, som kanske en bomb explosion.
sv Greger
2019-03-12 15:28:35
SV: En till MAX har havererat.
Googla på MAX + MCAS.
@Undrande
2019-03-12 15:25:39
SV: En till MAX har havererat.
Haller helt med dig. Stab trim runaway hande pa flighten innan men piloterna visste vad de gjorde och landade flygplanet normalt. Lionair borde ha tagit flygplanet ur trafik men gjorde det inte och nasta besattning visste inte hur man stoppar en runaway stabilizer.

Ethiopians haveri var pga nagot annat och inte stab trim runaway. Dessutom hade copiloten endast 200 timmar, vilket ar helt oansvarigt av flygbolaget. Seriosa bolag kraver mycket mera erfarenhet nar de anstaller piloter.


Orsaken till dessa havierier var inte flygplanet utan operatoren,

/Skattebetalare
Greger
2019-03-12 15:10:37
SV: En till MAX har havererat.
Varför har Boeing då installerat det s k MCAS överhuvudtaget?
p
2019-03-12 15:09:30
SV: En till MAX har havererat.
Nu groundar Norwegian och TUI sina 737MAX. Inte för flygsäkerheten primärt utanför för varumärket.
@Sv Undrande
2019-03-12 15:03:58
SV: En till MAX har havererat.
Verkar som duhar missforstatt det hela. MCAS kan stangas av med standard proceduren for stab trim runaway. Samma procedur som pa alla andra 737. Piloten behover inte veta vad som orsakar en runaway men maste veta hur man stoppar det.

Att sedan copiloten bara hade 200 timmar ar helt oansvarigt av flygbolaget. Seriosa bolag kraver mycket mera erfarenhet av piloter de anstaller.

/Skattebetalare.

Boeing
2019-03-12 14:48:34
SV: En till MAX har havererat.
Läs gärna Boeings FCOM Bulletin, som finns med i artikeln.

https://theaircurrent.com/aviation-safety/boeing-nearing-737-max-fleet-bulletin-on-aoa-warning-after-lion-air-crash/
Undrande
2019-03-12 14:41:14
SV: En till MAX har havererat.
@sv Undrande Du menar att piloterna inte lade märke till att stabtrimhjulet roterade, och att de inte kände till "stabtrim cut out switches".
Känner du till de?

MCAS aktivera. stabtrim motorn.

https://theaircurrent.com/aviation-safety/what-is-the-boeing-737-max-maneuvering-characteristics-augmentation-system-mcas-jt610/
Sv Undrande
2019-03-12 13:35:56
SV: En till MAX har havererat.
Vad som hände ombord får vi aldrig med säkerhet veta.

Däremot vet vi i detta fall att flygbolag och piloter inte hade fått
utbildning/vetskap om det nya systemet MCAS. Det var ett helt nytt system som inte funnits tidigare. I äldre modeller räcker det med att stänga av autopiloten då kan du flyg helt manuellt, men det gäller inte B737Max. Enligt min bedömning en betyda brist. Boeing hade mörkat detta. MCAS har också en betydande brist då inte hade dubblerade sensorer, allt annat är dubblerat.

Har flugit flygplan som helt plötsligt gjorde en skarp stigande vänstersväng. Slog av autopiloten och kunde flyga manuellt utan problem. I B737 MAX skulle MCAS automatiskt kopplats in. D.v.s en typ av autopilot är detta system felaktigt kan ge oanade konsekvenser. Men jag som pilot visste ju att jag inaktiverat autopiloten men inte riktigt.


Undrande
2019-03-12 12:49:56
SV: En till MAX har havererat.
Varför nämner ingen om hur piloterna på Lion Air "hanterade" situationen.

Uppenbarligen grep MCAS in felaktigt. Varför stängde man då inte av systemet, med de två lättillgängliga strömbrytarna på center konsolen?

Det måste ju ha varit uppenbart att det var stabilisatorn som trimmade nos ned. Trimhjulen i cockpit roterade, det missar man bara inte.
Sv 737MAX
2019-03-12 12:39:14
SV: En till MAX har havererat.
Det är inte Bolag som ställt B737 MAX på backen! Det är myndigheten i ett antal länder som beslutat att modellen inte får flyga i deras luftrum, senast Australien.

Det är länder som är rädda om sina medborgare!

737MAX
2019-03-12 12:24:26
SV: En till MAX har havererat.
Inga kvalificerade bolag har groundat 737 och FAA har inga planer pa att gora det. Lionair crash var flygbolagets/piloternas fel och Ethiopian ar inte utredd annu men enligt ogonvittnen kan man dra slutsatsen att det var en bomb.
Fakta
2019-03-12 12:05:42
SV: En till MAX har havererat.

Knappt hälften av alla hittills levererade plan
av modellen Boeing 737 Max 8 står nu på marken.

En mycket dyr historia.

Blir B737 Max 8 sista spiken i kistan för B737?

Istvan
2019-03-12 11:55:52
SV: En till MAX har havererat.
Som jag skrev tidigare visar det sig mer och mer att Boeing släppt ut en ny flygplansmodell som inte var "flygfärdig"
Att man dvs tänkte "lösa problemen" längs resan.
Mao:
Ekonomi, Boeing hade redan tagit beslutet att tillverka Max modellen fast den
hade problem, som nu visade sig vara allvarliga.

Summa:
Man tog beslutet om att pax och bestättningar skall få leka med döden tills deras ingenjörer var on top of the situation.
Tydligen jobbar ing.avd ännu med problemet.
Undertiden fortsätter man tillverka modellen.
Undertiden groundar man inte Max modellen från Boeing´s sida.

Money talks
Human Lifes is not worth anything for the Boeing Company.

Summa:
Jag hoppas att dom anhöriga i dessa 2 tragiska haverier stämmer s*iten ur denna "lik"giltiga flygplans tillverkare.....
Agge
2019-03-12 11:05:35
SV: En till MAX har havererat.
Nu har också Austraien och Singapore förbjudit all trafik bed 737MAX efter att det visat sig att piloterna rapporterat ploblem fart och höjdhållning.
Vad väntar Norwegian på! Ställ dom för era kunder och besättningar skull och det redan idag. Annars har ni tappat mitt förtroende!!!
Linkan
2019-03-12 09:32:19
SV: En till MAX har havererat.
Till ni som försvarar B737 MAX läs/lyssna på detta.

----
https://edition.cnn.com/videos/business/2019/03/11/boeing-737-ethiopia-crash-crisis-richard-quest-sot-newday-vpx.cnn
----
USA kräver att Boeing modifierar modellen

aftonbladet.se: Modellen bedöms säker att flyga – ändå kräver USA att Boeing modifierar 737 Max, skriver AFP. ... Planet var av modellen Boeing 737 Max 8.
----
Boeing uppdaterar olycksdrabbade flygplansmodellen

Flygplanstillverkaren Boeing uppger att man ska uppdatera mjukvaran i modellen 737 Max 8. Beskedet kom några timmar efter att USA:s ......
----
di.se, den 11 mars 2019
Kinas svar avgörande för Boeings framtidshopp
----
svd.se, den 11 mars 2019
Tragiska flygolyckor pressar tillverkaren Boeing
-----
di.se, den 11 mars 2019
Boeing agerar sänke på Wall Street
-----
va.se, den 11 mars 2019
Börsfrossan kring Boeing sänker även Norwegian – som lagt stororder på olycksdrabbade flygplanet

Indonesiens luftfartsmyndighet ger samma order som sin kinesiska motsvarighet och ger samtliga flygplan av modellen Boeing 737 Max 8 startförbud.
-----

Det finns mer, rätt eller fel med det orsakar stora problem för Boeing och dess kunder.

thomas
2019-03-12 07:51:44
SV: En till MAX har havererat.
Det verkar inte som flygavdelningarna har säkerställt att deras piloter är insatta i systemens användande i varje fall den förra olyckan med denna flygplanstyp, återstår att se utfallet av utredningen av denna.
Även SAS piloterna fallerade i förståelse av MD80 trust up systemet, trots en professionell flygavdelning.

Ett cert är ju flygplans type ratat, elektroniskt är det inte svårt att tillverkaren har kontakt med alla som flyger deras produkter, det skulle höja säkerheten, och bara här förhindrat två troligen nu tre olyckor med många döda.
Vad tar en type rating? typ en månad, verkar lite för att sätta sig in i en högteknologisk produkt med allt inkl. sim line träning etc.
Att höja flygsäkerhet med alla medel borde vara branschens högsta prioritet, och nytänkande premieras.
Sv Skattebetalare
2019-03-12 07:39:58
SV: En till MAX har havererat.
Och det var inte du som skrev detta?

"1) Piloter som inte har vett eller kunskaper att stanga av automatiska system som uppfor sig onormalt och sedan flyga manuellt ska groundas."

Det är när man flyger manuellt problemet kan inträffa! Autopiloten är väl ett automatiskt system?

Varför inte "Flygplan som har dåligt konstruerade system borde inte få flyga". Det skulle ge betydligt bättre säkerhet.
Aftonbladet
2019-03-11 23:25:26
SV: En till MAX har havererat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKyQqv/vittnen-det-kom-rok-fran-planet-innan-det-kraschade

Luktar bombexplosion och inget fel på flygplanet.
D
2019-03-11 22:53:21
SV: En till MAX har havererat.
@NotDY
Norwegians plan som gick ner i Iran hade inte samma problem som dessa två flyg. De fick problem med en av motorerna. Så dom har inte upplevt samma problem. Läs på först.
Kim
2019-03-11 22:27:47
SV: En till MAX har havererat.
Detta torde gynna A320NEO, varför tar inte Boeing tag i sina kvalitetskrav som annan skribent tar upp titt som tätt.
@thomas
2019-03-11 22:14:31
SV: En till MAX har havererat.
Flygbolag kan ha 10,000-15,000 piloter. Det ar flygbolagets ansvar att halla dem underattade om allt mojligt. Det ar inte flygplantillverkarens ansvar att halla hundratusentals piloter over hela varlden informerade. Flygplantillverkaren sander info till flygbolaget som kanske bearbetar det innan det sands ut till flygande personalen. Jag vet tex bolag som har hemmagjorda checklists och inte 100% som flygplantillverkaren rekommenderar.

/Skattebetalare
Skattebetalare
2019-03-11 21:53:37
SV: En till MAX har havererat.
" Malka Galato, a farmer on whose land the plane crashed, told Reuters he saw “papers falling off” and “smoke and sparks coming from the back” as it turned close to the ground."

Om ovanstaende stammer sa verkar det att nagot exploderade i kabinen eller lower hold. Mht den typen av passagerare som var ombord ar det kanske inte helt ovantat.
Men jag vill inte spekulera, bara papeka att det finns andra orsaker till haverier an flygplanets design som alla amatorer skyller pa. De har hittat CVR och FDR och borde ha preliminara info ganska snart.
Skattebetalare
2019-03-11 21:47:32
SV: En till MAX har havererat.
Jag har aldrig sagt nagot om autopilot, flaps up eller down/MCAS, sa jag vet inte vad du snackar om. Det dar med FlightSimulator kan du behalla for dig sjalv.

En stab trim runaway (MCAS eller inte) stoppar man stab trim cut-out switches som sitter pa throttle stand, samma plats dar de alltid har funnits pa 737. Under en runaway snurrar stab trim wheels och for piloter som kan 737 vet vad det betyder.
Sv Skattebetalare
2019-03-11 20:25:39
SV: En till MAX har havererat.
Jag hoppas du läst på. Om man har autopiloten påslagen (aktiv) är automatiskt MCAS avstängd! Samma gäller också när man har klaff ute då är MCAS avstängd.

Så om man stänger av autopiloten kan man råka ut för en felande MCAS. Tror att du enbart flugit (som PIC) flygsimulator på en PC.

Då är allt mycket lätt man blir aldrig skadad.
thomas
2019-03-11 19:52:52
SV: En till MAX har havererat.
Varför går inte briefings och updates ut direkt till de piloter som flyger deras produkter. De kan även ha fråge och svarsfunktioner som verifierar kunskapen.
Det är ett stort generationsskifte på gång i branschen, dags att agera.
@Charleston
2019-03-11 19:34:14
SV: En till MAX har havererat.
Boeing ligger langt fore Airbus som inte angar pa alls.
Skattebetalare
2019-03-11 19:30:34
SV: En till MAX har havererat.
Southwest Airlines krav pa nyanstallda copilots (plus 737 ratings och andra document)

2500 hours total flight time or 1,500 hours total flight time in a turbine aircraft required
Additionally, a minimum of 1,000 hours in a Turbine aircraft as the Pilot in Command preferred. Only time in a fixed wing aircraft is counted, this specifically excludes simulator, helicopter, WSO, RIO, FE, NAV,EWO and UAV. Actively flying for 2 of the last 5 years is preferred.


Southwest har omkr 770 B737 i trafik och har inte kraschat med nagon (de har akt av hala banor, men inga haverier som sadana).

Om Lionair och Ethiopian hade liknande krav pa sina piloter skulle de inte krascha flygplan.
@Olle
2019-03-11 18:19:26
SV: En till MAX har havererat.
Om man hade problem med detta flygplan pa tidigare flights varfor fixade man inte flygplanet? Det ar oansvarigt av flygbolaget och deras AOC borde dras in. Precis som Lionairs.

/Skattebetalare
Åtanke
2019-03-11 17:35:50
SV: En till MAX har havererat.
Ha i åtanke att planet inte var "uppe på" 8600 fot efter 3 minuter, flygplanet lyfte från en flygplatshöjd på 7500ft. Kraftig nedsättning av flygplanets prestanda vid en sådan höjd och andra variabler kan ha gjort den ännu värre, kan ha med detta att göra.
Charleston citizen
2019-03-11 15:48:22
SV: En till MAX har havererat.
Boeing måste genast komma upp till sina interna kvalitetskrav annars kan de aldrig komma ikapp Airbus som ångar på.
Magnus
2019-03-11 14:23:50
SV: En till MAX har havererat.
Gottröra kraschen orsakades ju också delvis av ett annant auto-system (thrust) som piloterna hade sämre kunskap om. Och som SAS m fl efter det förbättrade utbildningen på.
sv Olle
2019-03-11 14:16:30
SV: En till MAX har havererat.
Var finner man den informationen du talar om?
"Tydligen hade piloter rapporterat problem med just denna maskin tidigare".
Kenny
2019-03-11 14:01:30
SV: En till MAX har havererat.
Många säger att FO hade 200h, men inte en enda officiell källa på det. Nästa som hävdar att FO hade 200h kan väl posta med en källa på det?
Skattebetalare
2019-03-11 13:10:19
SV: En till MAX har havererat.
En enkel slutsats efter AF Airbus A330 krasch i Atlanten och och Lionairs 737 krasch:

1) Piloter som inte har vett eller kunskaper att stanga av automatiska system som uppfor sig onormalt och sedan flyga manuellt ska groundas.

2) Piloter som inte kan flyga sitt flygplan utan fungerande hastighetsmatare ska groundas. Kapabla piloter kan flyga flygplanet pa pitch attitude, vertical speed och power setting.

Mer an sa ar det inte.
Skattebetalare
2019-03-11 12:50:06
SV: En till MAX har havererat.
"Bulletiner och korrespondens hjälper inte alltid. Dessutom är det ju så att Boeings befintliga procedurer för 737NG täcker och räcker för att hantera MCAS. Med andra ord är det bevisat att texten i böckerna och bulletinerna inte räcker för alla piloter."

Vad du menar ar att i sadana fall som du beskriver ovan ar haveriet helt flygbolagets eller piloternas fel. Det ar deras skyldighet att lasa och begripa tillganglig information. Lion Air crashen var ett tydligt pilotfel. Hade en runaway stabilizer intraffat pa en tidigare version av 737 hade de inte hittat stab cut-out switches heller.
Istvan
2019-03-11 11:44:13
SV: En till MAX har havererat.
The Boeing Company sminkade upp 737 serien ännu en gång.
Men denna gång med teknik som som inte var "on the top of"(?!)
Summa:
En helt ny teknik släpptes troligen ut för tidigt när den mera borde ha prov flygits mer hos Boeing innan man började serie tillverkar Max modellen!

Man kan ju bara hoppas att inte Boeing visste om dessa "flaws" och ändå chansade på att släppa ut kärran trots problem x !?
( Lösa problemet x när planet sedan flyger via AD eller SB ? )
Är så fallet är ju alla människor som flyger max modellen försöks kaniner.......

Min analys:
Det ligger en hund begraven i max Modellens teknik, samt i Indonesien och nu även i Ethiopien..... !
@skattebetalare
2019-03-11 11:06:13
SV: En till MAX har havererat.
Bulletiner och korrespondens hjälper inte alltid. Dessutom är det ju så att Boeings befintliga procedurer för 737NG täcker och räcker för att hantera MCAS. Med andra ord är det bevisat att texten i böckerna och bulletinerna inte räcker för alla piloter.
Jag vet att Max-operatörer hör i norden har lagt mycket fokus på att få ut informationen till sina piloter men vad vet vi om träningen för ett bolag som Ethiopian? Styrmannen var dessutom helt grön och man kan nog inte räkna med att han kunde hantera situationen.
Skattebetalare
2019-03-10 23:35:43
SV: En till MAX har havererat.
Osannolikt att det var MCAS denna gang mht all korrespondens fran Boeing till alla 737MAX operatorer om hur MCAS fungerar och att stab trim cut-out switches stanger av en runaway stab lika bra pa 737MAX som alla andra 737 versioner.

Kaptenen pa denna flight hade 8000 timmar, medan copiloten hade endast 200 timmar.
Kalle
2019-03-10 23:07:31
SV: En till MAX har havererat.
Flightradar24 indikerar en höjd över marken på bara ca 1000ft samt en GS på 380kt. Det känns mycket som ett trimproblem som piloterna inte har klarat av at hantera.
Om kärran precis som LionAir hade en felande Angle of Attack sensor så börjar MCAS systemet att trimma ner när klaffarna har kommit up.
Trimningen skall kunnas brytas antingen med trimswitcharna på yoken eller stab trim cutout switches. Gör man det i tid skall det inte vara något problem.

I det här fallet har vi dessutom haft en väldigt oerfaren styrman med bara 200h. Kanske var et han som flög vilket innebar att kapten inte insåg problemet i tid.
Skattebetalare
2019-03-10 22:58:20
SV: En till MAX har havererat.
"....much larger and fuel efficient engines and extended the landing gear by eight inches. This developed a “pitch up” condition during higher thrust, and Boeing introduced a new 737..."

Ovanstaende ar inkorrekt och missledande. Om det nu ar sa att longer landing gear orsakar pitch-up (vilket ar osannolikt) vid thrust application sa anvander man inte stabilizator trimmen for att kompensera pitch-up vid brake release nar flygplanet ar pa marken.

Greger
2019-03-10 21:52:01
SV: En till MAX har havererat.
Maj 2017 första kommersiella flygningen
Okt 2018 Flygkatastrof no1
Mars 2019 Flygkatastrof no2
Detta är en katastrof för alla ombordvarande och deras anhöriga...
NotDY
2019-03-10 19:11:48
SV: En till MAX har havererat.
Norwegian lyckades väl avvärja katastrof och landa i Iran nyligen.
B737 Max
2019-03-10 18:39:27
SV: En till MAX har havererat.
Tidigare kommentarer angående MCAS.

When Boeing developed 737MAX, it made some design changes to accomodate much larger and fuel efficient engines and extended the landing gear by eight inches. This developed a “pitch up” condition during higher thrust, and Boeing introduced a new 737 MAX system — called MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System)., but failed to add it to operators manuals or inform operators.

MCAS is activated without pilot input and only operates in manual, flaps up flight. The system is designed to allow the flight crew to use column trim switch or stabilizer aislestand cutout switches to override MCAS input.

In order to design a truly safe and Redundant system, the design must use the required level of redundancy. If you use two redundant computers, but feed them with the same faulty sensor data, there is NO redundancy at all.

The manufacturer should fix the aerodynamic problems before patching them with "some lines of code" (the Quick-and-Dirty way of doing things).



Bygg nytt
2019-03-10 18:00:11
SV: En till MAX har havererat.
Boeings försök att förlänga livet på B737 har resulterat i två fatala olyckor.

Är det inte dags att ta fram ett nytt flygplan?

Allt trixande med att förlänga livstiden för B737 har redan orsakat för många offer. Det nya systemet MCAS bevisar väl om något att det är dags att avsluta utvecklingen baserad på en konstruktion från slutet av 1960 talet.
763
2019-03-10 17:17:28
SV: En till MAX har havererat.
Man deaktiverar MCAS systemet med de två Stabilizer Cut Out switches. Att koppla ur A/P deaktiverar inte MCAS. Nu vet vi inte än vad denna tragiska olycka beror på, kan finnas många olika orsaker.
Skattebetalare
2019-03-10 16:39:51
SV: En till MAX har havererat.
Dumt att spekulera. Det kan finnas manga orsaker, inkl terrorister.
S
2019-03-10 16:04:48
SV: En till MAX har havererat.
Ja jag jobbar ombord på Norwegians flygplan från Arlanda och detta skrämmer mig faktiskt lite. Just för att det är så nya plan. Ser inte fram emot att jobba ombord på Max planen nu.
Hepp
2019-03-10 15:51:49
SV: En till MAX har havererat.
Ingen expert men är det inte logist att om man kopplar ur AP så borde ju MCAS vara urkopplad med.
B737 Max
2019-03-10 15:19:58
SV: En till MAX har havererat.
Här kan ni läsa om systemet som Boeing först inte informerade om.
Detta system är i drift även om autopiloten är avslagen.

https://theaircurrent.com/aviation-safety/what-is-the-boeing-737-max-maneuvering-characteristics-augmentation-system-mcas-jt610/

Palle
2019-03-10 14:58:42
SV: En till MAX har havererat.
Systemet är kopplat till Stabilisatorn inte höjdrodret, men annars är det väll precis som beskrivs. Det är dags att grounda 737 MAX tills vi vet varför piloterna tappar kontrollen!
Bo Wilhelmsson
2019-03-10 14:57:03
SV: En till MAX har havererat.
Mycket otäckt det här. Mina tankar tilla alla drabbade.
Boeing har för mig i alla år signalerat trygghet men nu blir jag lite orolig för deras nya produkt.
Själv ska jag i slutet av Mars besöka Las Palmas och ska då flyga med Tui, vet någon om de flyger denna modell?
sv Run Away Trim
2019-03-10 14:50:29
SV: En till MAX har havererat.
Systemet kallas MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), och reglerar stabilisatorn, och inget annat. Systemet stängs av med två lättillgängliga "switchar" på pedestalen. Som alltid har funnits där.
Alltså, systemet stänger av stabtrim motorerna. Vad orsaken kan vara denna gång, är allt för tidigt att spekulera om.
Appe
2019-03-10 14:00:13
SV: En till MAX har havererat.
Redan nu ser man stora paraleller med Lion Air craschen. Första bilden från haveriet visar också att planet i hög fart flugit rakt ner i marken. Bara en grop och ingen gata.
Talar för att det är planet och modellen i sig samt eventuellt en utbildningsdel av hur det fungerar. Borde ställas på marken tills man rett ut detta. Jag skulle inte ens vilja sätta mig i Norwegians 737MAX efter detta.
Olle
2019-03-10 12:10:02
SV: En till MAX har havererat.
Tydligen hade piloter rapporterat problem med just denna maskin tidigare och nu slutade det på detta tragiska sätt.
Det hade man väl även gjort med den som kraschade i Asien vill jag minnas...
DC-10
2019-03-10 11:55:17
SV: En till MAX har havererat.
http://avherald.com/h?article=4c534c4a&opt=0
Run Away Trim
2019-03-10 11:39:18
SV: En till MAX har havererat.
Då får jag vara den första i den här tråden att säga, Run Away Trim och okunskap om systemet. Det hjälper inte att piloten kopplar bort autopiloten för att ta kommandot över flygplanet som flygs av just autosystemet som försöker ta flygplanet ut "stall" I Boeing Max är det ett system som jobbar direkt på höjdrodret för att rädda flygplanet ur en "stall" situation.

Det går heller inte att med mänsklig kraft att försöka dra ratten åt sig och på så sätt försöka få upp nosen, det är 1000-tals kilo tryck som ligger på stabilisatorn.

Kalle
2019-03-10 11:37:05
SV: En till MAX har havererat.
Flera trådar i samma ämne... ET-AVJ är den berörda maskinen: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/et-avj#1fc0cdb5
Acer
2019-03-10 11:27:39
SV: En till MAX har havererat.
Märkligt på många sätt. Flygplantypen är nu statistiskt mycket överepresenterad i haveri och incident statistiken för det antal flygplan som är i drift.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air BP
Volflight
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev