Tråden startades av: Bob  2019-07-12 01:39:31
Norwegian drar in direktflyg till USA på obestämd  
Intressant, snart bara inom Europa eller konkurs. Går dåligt för Norwegian nu.Totalt är det sex rutter mellan Skandinavien och USA som ställs in under vintersäsongen: Köpenhamn till New York, Los Angeles och Fort Lauderdale; Oslo till Los Angeles och Orlando; samt Stockholm till New York.

Ytterligare en rutt, den mellan Stockholm och Orlando, ställs in på ”obestämd tid”, uppger Norwegian NAS -12,61%. Rutten invigdes i oktober i fjol.

Norwegian ställer dessutom in ytterligare fyra rutter mellan Europa och USA över vintern: London till Chicago och Denver; Paris till Boston; samt Rom till Los Angeles.


Rutten mellan London och Las Vegas ställs även den in ”på obestämd tid”.

Källa: Flygtorget.se

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@ Sv Istvan
2019-07-28 20:19:28
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Min poäng är att enskilda tekniker, inte är ansvariga för vilka system som finns eller ej. Eller................?
@ Istvan
2019-07-28 14:23:32
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Grattis till struthatten, enjoy.
Sv Istvan
2019-07-28 08:35:49
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Du skriver "I detta fall vet jag inte, om berörd person gick kursen före eller efter haveriet."

Du har således inte själv basinformation utan du bygger ditt påstående på hörsägen som du anpassar enligt eget tyckande.

Tack för förklaringen!
Salle
2019-07-28 05:25:22
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Vid max takeoff anv ju dessa "pluggar".
Verkar omöjligt att därmed inte veta om dessa pluggar/system.
Ngn gång går ngn del av detta fuel system sönder, måste lagas.
Då byter man ju ut ngn del av dito system.
Detta förs in i loggboken.
Tror inte man kunde skriva en MEL i ngn A B C D form på så pass allvarliga fel.
Möjligen en ferry flight back to base.
Istvan
2019-07-27 23:23:35
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
1989 gick jag första certkurser på MD80.
Att veta hur t.ex JT8D-217C/219 motorernas olika apparater fungerade var ju en viktig komponent i dito kurs.

Alla piloter och flygplan sedan ibland får utföra max EPR vid T/O för att se att systemen fungerar PÅ MD80 serien.

Hur får man denna xa thrust/lb på varje motor?
Jo igenom att dessa 2 solonoider på varje motorns FCU aktiveras. Dvs ger 1700-1900lb ngt per motor.

Åter igen.
Teknikerna felsökte ju ofta FCU för att se om allt fungerade eller vid fel.
Skulle piloterna inte förstå eller fundera på vart denna xa lb kom ifrån?

Ngn blå ljuger :)
@Kent
2019-07-27 21:45:52
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Ska motorer bytas så spelar inte biljettpris någon roll.
Anders
2019-07-27 21:44:00
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
@Anders, då är vi två. Tittar jag på gamla fpl så berättar de en annan historia.
@ Sv Istvan
2019-07-27 16:09:52
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Nu får du ge dig. Om jag går en certkurs, ska jag då behöva att informera flygledningen i bolaget om de olika systemen. Man utgår ifrån att hela bolaget, har kunskap om de olika systemen. I detta fall vet jag inte, om berörd person gick kursen före eller efter haveriet.

Vad gäller Lion Air haveriet, så försökte tekniker att åtgärda felet.
Uppenbarligen kände han till MCAS. Är han då skyldig?

Tror inte att du gått någon certkurs, därmed brister dina kunskaper i frågan.
Sv Istvan
2019-07-27 12:03:56
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Var du med på cert kursen före eller efter haveriet.

Efter haveriet visste man om att systemet fanns.

En del utbildning innehåller alla delar även de som är option. Men för den skullen säger det inte att en viss individ hade den optionen.

Meddelad du ledning och chefspilot informationen att systemet fanns om inte kan du vara ansvarig till det inträffade. Att bara antaga att alla andra vet bara därför du vet är ett av de största misstag som vi många gör.

MD80
2019-07-27 03:27:04
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Du har fel Istvan,

Jag har själv flugit MD80 i SAS i 10 år.
@anders
2019-07-26 20:11:53
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Beläggning är inte 100% på JFK på vintern, snarare snitt runt 50-70%. Hur vet jag det? Arbetar på just dessa flygningar.
Kent
2019-07-26 13:26:47
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Tydligen är inte linjerna som stängs Norwegians mest lönsamma linjer, eftersom att dom stängs. Bra beläggning är inte allt, särskilt inte om biljetterna säljs för billigt..
Anders
2019-07-25 22:15:49
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
På obestämd tid.... det kan bli så att man måste ställa 787 på backen i vinter för att RR inte hinner leverera motorer som byts hej vilt. Sommarschemat från mars 2020 är det full produktion igen. Om dessa linjer återuppstår eller om det blir nya återstår att se. Beläggningen på ex JFK är nästan 100% året om så det vore korkat att släppa dessa.
Istvan
2019-07-25 19:58:49
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Re MD80

Att SAS inte visste om ART är bs!
Jag har själv varit med på deras MD80 tekniker certkurser. Det sitter 2st solonoider på varje motorns FCU. Dessa 2 är - tydligt- avbildade i kompendiet som en del av motorns ART system ombord.
Menar du att teknikerna hade kunskapen men inte piloterna via sin kurser?
Det där är åter bs.

MCAS
Skulle det vara så att Boeing "glömde" att info och utbilda dito vid Max pilotkurserna kan och borde dom stämmas ordentligt.
Speciellt när det påverkar flygningarna så pass mkt som det tydligen gör.
LV
2019-07-25 15:48:07
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Ethiopian var väl informerade om MCAS. Vilket alla MAX operatörer blev efter Lion Air haveriet. Frågan är dock om Ethiopians piloter var informerade.

Boeing gick ut med en "emergency bulletin" efter Lion Air.

Vi får väl se när de slutliga haverirapporterna kommer.
MD80
2019-07-25 12:16:12
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Istvan, Nej SAS "glömde" inte bort att berätta för sina piloter om ART på MD80, de hade inte beställt ART (som var en extra feature) och visste inte heller om att det fanns på deras flygplan. ART (till skillnad från ATR) hade inga indikatorer eller swichar.

På samma sätt kände inte kunderna (flygbolagen) till MCAS på 737MAX och sålunda inte heller piloterna. Det är ju detta som är själva poängen. Sedan blev ju inte saken bättre av mörkande och lögner.

Hur många gånger måste detta poängteras?
svMD (eller vad du kallar dig)
2019-07-25 10:40:53
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Ethiopian piloterna borde ha varit informerade om MCAS.
Kent
2019-07-25 07:37:15
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Istvan, du har tydligen inte hängt med. Det har aldrig varit några kurser/ träning re. MCAS...
Bara rekommendationer från Boeing efter första kraschen.
boeing 737
2019-07-25 01:57:00
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Att man ser om sin produktion är väl inga konstigheter.

Lika så är sanningen att vissa bolag har fler piloter som bara fokuserar på intrumenten, andra inte. Magnenta-flygning.
Istvan
2019-07-24 23:38:29
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Re MD80

Ja även stora bolag som t.ex SAS glömde ju att berätta för sina Piloter om att dom hade "ART" installerat sina MD80.
Att detta till stor del efter FOD skadorna körde sönder motorerna innan själva
nedslaget i backen.

Mao är flygteknik mkt komplext. Men missar ngn i första länkarna att föra info vidare till sina piloter så kan tråkiga saker ske som vid Gottröra haveriet.

Vi får väl se om Max piloterna som störtade verkligen hade alla kurser och info
om det nya MCAS systemet på Max planen....
sv Linkan
2019-07-24 20:24:41
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Nu håller vissa (med två s) att snärja in sig i okunskap!

"I fallet B737 MAX hade piloterna giltiga papper och hade genomgått den ipad utbildning som krävdes."

Du menar alltså att bolagen inte har något ansvar, över att piloterna kan flyga planet
och att de klarat utbildningen med godkänt resultat?


Flygbolaget är ALLTID ansvariga att piloterna kan flyga planet.

MD80
2019-07-24 17:57:48
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Ja du "@sv sv sv Thomas"/Thomas/Boeing/Undrande (eller vad du kallar dig):

Ja, flygolagen är ansvariga för sina piloters utbildning och kunskaps-/färdighetsnivå, MEN en förutsättning är att tillberkaren INFORMERAR om VAD som man måste utbilda på vid en transition mellan NG och MAX. Därav den fjuttiga iPad kursen, och mörkandet om MCAS.
Jag trodde det var allmänt känt redan. Flygbolagen kan ju inte utbilda sina piloter på något dom inte vet finns, eller hur?

Hepp!
Linkan
2019-07-24 17:16:22
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Nu håller visa att snärja in sig okunskap.

Volvo är ansvariga för att bygga bilen. Bilen är typgodkänd av myndigheterna. Ägaren är skyldig att bilen underhålls. Chauffören har ett körkort som Trafikverket godkänt. Den som anställer chauffören är skyldig att kontrollera att alla papper (körkort mm är i ordning). Men arbetsgivaren är inte skyldig att kontrollera att personen med giltigt körkort kan köra. Sen kan arbetsgivaren vara intresserad hur du kör (men det är inget lagkrav).

I fallet B737 MAX hade piloterna giltiga papper och hade genomgått den ipad utbildning som krävdes.

I detta fall faller således ansvaret på Boeing och den myndighet som gett flygplanet ett typgodkännande FAA.

@ Sv sv sv Thomas
2019-07-24 10:32:24
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Det är alltid flygbolagen som är ansvariga för piloternas utbildning.
Precis på samma sätt Volvo, inte är ansvariga för förarens kompetens.
Kent
2019-07-24 07:46:19
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Thomas och andra har inte belägg för att säga att piloterna var substandard och att det var deras fel att två flygplan kraschade.
Det som är substandard är Boeings misslyckade revamp av gamla 737, och att Boeing gjorde allt för att mörka att det fanns problem med flygplanet.
Sv Boeing
2019-07-23 17:45:16
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Ja, det känns kanske som om du är utsatt för en mobb. Men sanningen är att du är ju konstant otrevlig i dina kommentarer. Ständigt återkommande mönster i flera trådar.
Uppför dig bättre, välj dina ord, så kanske folk kan lyssna till vad du har att säga?
Sv sv sv Thomas
2019-07-23 17:36:52
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Ja, och bristerna i utbildningen hos piloterna härleds inte till flygbolagen i fråga utan till den patetiska ipad-snabbkurs som Boeing presenterat till sina MAX-operatörer.
Olyckorna kunde hänt var som helst, för vilket bolag som helst.
Frågande
2019-07-23 17:01:35
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Så en kapten med 10.000 timmar på typen skulle vara dåligt utbildad på typen. Boeing hävdade att B737 Max var en B737:a och att endast minimal träning på ipad behövdes. Där stod inget om det nya systemet.

Det var således Boeing och FAA som hade godkänt detta.

Man undrar om vissa skribenter är födda i farstun?

Varför tror ni att B737 MAX fått flygförbud om det inträffade var beroende av dåligt utbildade piloter.

pf
2019-07-23 16:52:56
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Routesonline bringer i dag en melding om Norwegians transatlantiske ruter.

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/285549/norwegian-w19-us-service-adjustment/

Dette må føre til 787's på bakken kommende vinter ? Utleie/uthyring ? Noen som vet der ute ?
pf
2019-07-23 16:48:29
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Dessverre er det noen som tar opp "tredje verden piloter" i debatten om MAX grounding.

Tror dere virkelig FAA-Boeing m.v. ville satt den på bakken world-wide om det var så enkelt ?
sv Sv thomas
2019-07-23 10:45:58
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
De MAX som havererade, hade tyvärr bristfälligt utbildade piloter.

så thomas kommentar är högst relevant.
Sv thomas
2019-07-22 16:15:50
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
De B737 MAX som havererade hade inte den extrautrustning som fanns på de MAX som var levererade i väst.

Boeing tog extra betalt för extra säkerhet.

Min bedömning är att B737 MAX introducerades på ett felaktigt sätt och hade brister som Boeing visste om men inte informerade köparna om.

Boeing har på både B737 MAX och B787 släppt flygplanen innan de var riktigt uttestade. Det var Boeings sätt att inte komma på efterkälken gentemot Airbus. Detta var möjligt att göra eftersom FAA överlåtet för mycket av sitt myndighets utövande till Boeing.

Boeing måste ha känt sig mycket i underläge för att ta de risker som förknippas med bristande säkerhetstänk.



DC-10 (den riktige)
2019-07-22 15:36:25
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Instämmer i din kommentar thomas!
thomas
2019-07-22 12:22:00
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Bara en anspråkslös kommentar, ligger det inte mkt i kvalitén på piloterna vad som hände med de två havererade B max, ingen olycka har ju hänt i väst.

Estonia katastrofen där alla andra bolagen viking Silja etc drog ner farten över Östersjön då svår storm, men inte den Sovjet utbildade Estline kommandobryggan, näää de skulle hålla tidtabellen, stupid inkompetent är bara förnamnen.men detta faktum kommer aldrig upp.
Tupolev
2019-07-21 18:13:46
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Sv. Boeing, Det behövs inte kommentarer som Du vet inte vad du skriver om! Det räcker med att korrigera om man vet att någon skriver saker som inte är korrekta.
Boeing
2019-07-21 16:25:50
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Till signaturen Tupolev Vad är det som är otrevligt i mitt inlägg.
Man kan ju tycka och tro en massa. Men fakta tycker jag spelar roll.

Verkar som om jag är utsatt för en mobb.
Tupolev
2019-07-21 09:25:48
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Till signaturen”Boeing”
Vad spelar det för roll hur många B737MAX som har levererats. Desutom vore det bra om du la ner din otrevliga ton. B737 MAX kommer inte att få flyga på ett bra tag, troligen inte föränn 2020. Om Boeing då har lyckats med att åtgärda alla fel och brister, verkar inte att gå så där lysande pt. Hoppas att Boeing kommer betala ut ersättningar som verkligen märks, 5 miljarder USD är bara början, det kommer bli mycket mer än så. Boeings rykte är förstört för många år framöver.
Boeing
2019-07-20 20:06:06
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
387 Max har levererats. Artikeln du "refererar" till är från 20.03.19.

Du har inte aning om vad du talar om!
sv Kasper
2019-07-20 18:56:38
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Hur skulle det vara om du följde medias rapporter om Boeing's ersättningar.
Boeing avsätter 4,9 Miljarder$ till drabbade kunder.
Kasper
2019-07-20 15:13:42
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Korrigerar:
För Norwegians del handlar det om 18 plan av sammanlagt 163.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/20/norwegian-direktor-vidkanns-inte-problem-bara-fa-drabbas-av-att-boeing-plan-fatt
Kasper
2019-07-20 15:09:28
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Beslutet att dra in x antal USA flyg linjer är väl en direkt följd av att 6st Max plan står AOG, att man tvingas leasa in motsvarade kapacitet för 6st Max plan?!
EI-FYH LN-BKD LN-BKE LN-BKF SE-RTB SE-RTC

Denna inleasade kapacitet är ju ngt som kostar väldigt mycket pengar nu!
I nuläget har väl Boeing inte heller annonserat hur dom tänker ersätta kunder med stående Max 737 flygplan?!

Kunder som valde Max modellen har ju därmed hamnat i mkt svåra situationer ekonomiskt. Man har redan fasat ut gamla flygplan som skulle bytas ut, men dom nya står på backen.
Bolag med vita flygplan ( sub lease företag ) har guld dagar just nu som vi alla kan förstå.

Vad är det senaste kring Max modellen och ev flygstart igen?
Årsskiftet 2019/20 figurerar ju på webben.

Vågar pax verkligen boka, flyga planet i uppstarten sedan?!
Illa är bara förnamnet....
pf
2019-07-20 13:47:31
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Ettersom Boeing nå setter av penger til å kompensere for Max-grounding, vil dette gynne Norwegian økonomisk

ref.https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-aksjen-flyr-opp-etter-boeing-nyhet/24660255
DY
2019-07-20 00:08:34
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Kan bara konstatera att det finns folk med pengar, som tror på NORWEGIAN.
@ Sv Sv Thomas
2019-07-19 23:53:21
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Och är vad är problemet det. Problemet är väl närmast för den norske affärsmannen som uppenbarligen tror på DY.
Sv Sv Thomas
2019-07-19 19:45:11
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Anledningen till att Norwegian finns kvar är för att en norsk affärsman gått in med 4,5 miljarder NOK senaste 18 månaderna. Annars hade de haft helt slut i kassan.
@sv thomas
2019-07-19 19:19:07
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Hört talas om nyemission?
sv thomas
2019-07-19 16:23:58
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Dy har inte haft låg beläggning på sina långlinjer. Tvärtom.

Om det nu vore så illa som du beskriver, varför i hela h.....e finns de då kvar?

Kom nu inte med något dravel om att Kjos är en trollkarl, eller något liknande tokigt påstående.
Johan
2019-07-19 15:18:10
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Thomas, att Kjos går är ingen direkt nyhet. Han har varit på väg i flera år och senast för ett år sen precis, men då kom lite annat i vägen.
Sluta måla upp någon domeadagsprofetia för att två personer har slutat. Du är väl medveten om att man som person KAN byta jobb utan att det innebär döden för det bolag man lämnar?
thomas
2019-07-19 13:04:32
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Att flyga långlinjer med låg beläggning är superdyrt, här har DY förlorat mång miljard belopp.
Frågan hur många miljarder som ligger i obetalda räkningshögen? Sen faller förbetalningarna då linjer läggs ner, två extremt dåliga faktorer för bolagets överlevnad. Finanschefen gick för några år sen nu grundaren Kjoos ytterligare två dåliga faktorer.
sv KBV
2019-07-18 16:08:53
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Tänk om det är så att TUI chartrat en 787 för egen del........
KBV
2019-07-18 13:33:14
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
OSL-KBV och CPH-KBV är ju reguljära linjer för NAS så då är det inte NAS som flyger charter för TUI utan helt enkelt TUI som köper stolar på dessa linjer.
@K@K
2019-07-17 23:24:33
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Publikt, går att söka på TUI.se/no/dk
@K
2019-07-17 13:02:29
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Internt
@K
2019-07-17 11:23:30
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
TUI köper kapacitet på OSL-KBV och CPH-KBV
K
2019-07-16 22:15:06
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Förstår inte var alla rykten om att norweigan ska flyga för tui i vinter kommer ifrån?
Trött
2019-07-13 15:22:41
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
LAX fick man flyga via CPH även förra vintern.
KARL
2019-07-13 08:27:06
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Det verkar som LAX har fått stryka på foten också. Går inte heller att boka direkt från ARN från oktober.
@Kent
2019-07-12 19:56:17
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Man kommer flyga longhaul åt TUI Nordic i v8nter.
B
2019-07-12 16:31:51
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Intressant att de bara behåller Los Angeles till Stockholm i direkt konkurrens med SAS.
Måste vara väldigt mycket mer trafik på Stockholm - LA än övriga skandinaviska huvudstäder. Antagligen för Sveriges och Stockholms ganska stora roll i både musik och filmindustrin.
sv Kent
2019-07-12 15:47:11
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Använder de på lönsamma linjer. Enkelt!
pf
2019-07-12 11:54:43
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Det er noe der ute som heter marked og dets krefter, de må man følge.

Man har bl.a. ikke råd å fortsette med linjer som ikke viser inntjening, eller man kan utnytte produksjonskapasiteten på andre.

Jeg vet denne tråd skal handle om Norwegian, men starter bør vel i sitt indre sinn filosofere litt på hvorfor et annet nærliggende bolag ikke lenger eksempelvis flyr ruter som CPH-DUD-Lagos v.v. Flyr til Trinidad og Tobago, eller fortsatte å fly på Sør-Amerika, via Lisboa og Dakar.
Kent
2019-07-12 10:24:33
SV: Norwegian drar in direktflyg till USA på o ...
Tydligen många långlinjer som inte går tillräckligt bra. Undrar vad man gör med alla B787 som blir”över”
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev