Tråden startades av: Hans  2019-07-14 16:20:24
9 döda i flygolycka i Umeå. 
https://aviation-safety.net/wikibase/227132

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/flygkrasch-i-umea-mindre-plan-har-gatt-ned

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv FL
2019-08-13 23:02:42
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Vad får dig att tro det? När HK går ut med att de funnit ett minneskort. Då är det knappast från någon GoPro kamera. Ny benämning för somliga?
FL
2019-08-13 19:58:01
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Sannolikt SD-kort från GoPro-kamera.
Mulle meck
2019-08-13 19:51:22
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Motorns databox.
Varvtal
Temp
Osv

Vingen bröts av pga sprickbildning.
Denna nya info kommer dvs ha liten påverkan på root cause...
Black Box
2019-08-13 13:14:49
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Ingen svart låda, vad är det då för minnesenhet de snackar om?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/minnesenhet-hittad-efter-flygkraschen-i-umea

Sv (sv CFIT)
2019-07-22 16:24:43
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Beakta att hopparna sitter utan säkerhetsbälten. Om flygplanet stallar och droppar nosen, viker sig sitter knappast hopparna kvar på sina platser.

sv CFIT
2019-07-22 09:14:40
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Går inte röra sig bakåt i det planet. Alla sitter packade som sillar i knät på varandra. Dörren öppnas och de längst bak hoppar ut först. Mycket svårt att se att CG ska vara orsaken här



sv Ali
2019-07-21 16:19:10
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Man kan spekulera, men sagor är vi inte intresserade av.
RIP.
Ali
2019-07-21 10:45:31
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
IMC-flygning
Strukturell skada
Ovan pilot
Eller en kombination av dessa.
Tänkbart: En av pilotens första fällningar med typen/på platsen eller på hög höjd. Har anmält redo för fällning. Flyger i IMC (närmare moln än 1000 ft/1.5 km). Alla står upp i flygplanet. Nånting händer med stabilisatorn (utmattning/vådautlöst skärm eller klaffutfällning). Stabilisatorn tappar sin negativa lyftkraft, flygplanet dyker och svänger tvärt. Alla i kabin ramlar framåt i flygplanet och nockar piloten. Ingen når upp till hoppdörren. Flygplanet accelererar tills designkriteria överskrids och vingen bryts utanför stöttan. Flygplanet går in i spinn och fler delar separerar.

De svåraste frågorna:
Varför svängde flygplanet utan begäran om sån klarering?
Varför hoppade ingen?
Vad gick sönder först?

Olle
2019-07-17 22:11:20
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
CFIT s teori är mycket sannolik. Jag har själv flugit hoppare för många år sedan och det är mycket vanligt att alla rör sig bakåt till dörren vid formationshopp. Det som talar emot CFITs teori är att i de fallen hänger en eller två hoppare utanför dörren och de hade i så fall kunnat hoppa av vid spinn. Jag kommer ihåg att jag för skoj skull räknade på CG när alla befann sig längst bak och man är så långt utanför max CG att man nästan blir förvånad att maskinen fortfarande kan flyga. Trixtet att inte stalla vid dessa situationer är att hålla ordentligt hög fart vid uthoppet så att man fortfarande har lyftkraft på stabben. Men CFITs teori är sannolik.

sv thomas
2019-07-17 20:04:55
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
"9 Pers väger ett ton" Det innebär en medelvikt på lite drygt 111kg........
sv Maverick
2019-07-16 15:19:31
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Drönare på 4000m höjd......
Fallskärmshoppare
2019-07-16 15:17:56
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Alla rör sig inte samtidigt. Vi är väl medvetna om vikt & balans.

Om det vore som CFIT och experten J.Ohlsson tror/påstår. Då skulle det ske en massa haverier inom fallskärms sporten.
thomas
2019-07-16 09:44:28
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Var det inte en liknande olycka med totalhaveri i Estland?
I trafikflyget är man noga med att aldrig överskrida max zero fuel w, ett sånt här plan utsätts för stor belastning över vingarna när vikten radikalt ändras vi varje uthopp.
9 Pers väger ett ton. Såg ett brandflyg störta där ena vingen bröts av, samma där enorm belastning när vattnet släpps ut, och detta upprepas hela tiden.
Material utmattning? sen när den gick in i spinn har styrverket utsatts för hög g belastning, som kan brutit av delar av detsamma.
CFIT
2019-07-16 00:48:18
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Grön lampa, klart att fälla. Alla hoppare rör sig bakåt mot hoppdörren men någon kanske tvekar, eller får förhinder. Anhopning bakåt i planet resulterar i tyngdpunktsförskjutning som försätter planet i stall och vidare i spinn. Centrifugalkraften från spinn gör vidare att ingen hoppare kan ta sig ut och läget blir låst. Leder sen till överbelastning och strukturella skador som får stabbe, fena och till sist vänster vinge att separera från flygkroppen. Planet faller sen med hoppdörren nedåt vilket fortsatt gör att ingen med skärm kan ta sig ut pga fartvinden.

Bara en teori i väntan på Havkom rapport.

Med all heder och all respekt till luftens alla hjältar.
Maverick
2019-07-15 20:58:17
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Vill helst inte spekulera men skulle det inte kunna vara en drönare inblandad här? Någon ville filma hopparna och råkade komma i vägen för flygplanet. Tragiskt men kanske värt att undersöka.
LV
2019-07-15 19:16:58
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Enligt uppgift var de på 4000m höjd, och klara för hopp. Vad som sedan händer är frågan. Var det vingbrott som förorsakade haveriet, eller gick vingen av när planet hamnat i spinn. Ett plan i spinn utsätts för enorma krafter.
Vi får hoppas att SHK finner orsaken.
Linkan
2019-07-15 18:50:55
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
En mycket trevlig arbetshäst som kräver lite extra av piloten när man flyger fallskärmshoppare i övrigt ett snällt flygplan.
Ivar
2019-07-15 18:11:30
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
https://www.youtube.com/watch?v=dDgaoqcSVk8

Titta på filmen vid 00:19sek så syns det g.a tydligt att vingen verkar ha gått av utanför vingens motsvarade vingstötta mot kroppen.
Utmatning sprickor etc!?
Ngt har försvagat vingen i varje fall....
Robban
2019-07-15 18:08:30
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Någon mer flygkunnig som kan svara på vad händer om likande händer på 4000m höjd?
Man blir lite mörkrädd när samma fel inträffat på 2 maskiner. Dock har liknande inte kunnat hittas vid inspektioner..

https://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2018/aair/ao-2018-036/
Jr
2019-07-15 15:30:19
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Enl vitten, tillgänglig film när planet går i spinn samt filmen på nyheterna med en löa vinge en bit från själva nedslags platsen har ju bevisligen hela eller del av ena huvudvingen gått av/lossnat.

Är så fallet handlar det ju -kanske- om:
*Sprickbildning pga påkörning?
*Sprickbildning pga överlast?

Lär säkerligen komma AD notes på typen. Att ägarna skall göra okulär samt ngn form av NDT test av vingarnas kritiska punkter. OM dvs vingen verkligen gick av.

Att ingen hoppare försökte hoppa ur är ju sedan lite konstigt.
Dom hade ju tid då planet vara på c.a 4000m.
Kan planet ha tappat vingen. Gick sedan snabbt i spinn.
Höga G krafter infann sig snabbt. Dom ombord svimmade snabbt av G krafterna?

Hemskt haveri hur som helst :(
RIP all lost sauls...

SE-MES
Ngn som vet mer om flygplanstypen?
Verkar ju vara en g.a robust modell...

PM
2019-07-15 15:00:07
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Mycket tragiskt och sorgligt!!

Eftersom detta är ett flygforum kan man väl drista sig till att spekulera lite:
Motorproblem (kolvmotor)
Piloten plötsligt sjuk
Plötslig tyngdpunktsförändring med låg fart (någon som skulle hoppa på låg höjd under stigning)
Bird strike
...

Fler förslag, någon? Självklart ska man invänta SHK:s slutsatser, men ändå intressant för hopp-Sverige.

berwal
2019-07-15 12:47:20
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
9 personer i ett 8-sitsigt plan låter inte bra.
Stabben
2019-07-15 10:17:43
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Stabilisatorn!!!!!?
Josse
2019-07-15 07:40:54
SV: 9 döda i flygolycka i Umeå.
Man kan spekulera att någon struktur har felat, detta då det visas en filmsnutt där räddningstjänstens båt har en flygplansdel bunden till sidan på båten. Det finns även ett foto på en annan del som liknar stabilisatorn, som ligger på marken
 

Tillbaka

Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev