Tråden startades av: DC  2019-08-11 18:53:41
SAS MD-80/90/DC-9 ålder 
Hur gamla var SAS DC-9, MD-80 och MD-90 när man tog bort dem 2002, 2012 respektive 2009?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

KalleSus
2019-08-12 21:53:44
SV: SAS MD-80/90/DC-9 ålder
Tack, "korrigering". Du har så rätt.
korrigering
2019-08-12 20:05:07
SV: SAS MD-80/90/DC-9 ålder
Korrigering vad gäller MD-80 hos SAS.
Det ska vara OY-KHE och inte OY-KME som var bland de tre sista. :)
KalleSus
2019-08-12 17:30:23
SV: SAS MD-80/90/DC-9 ålder
United Airlines har, såvitt jag vet, aldrig använt Douglas DC 9. United har varit ett renodlat Boeing-bolag historiskt. Några DC10-or i flottan, annars bara Boeing ända fram till nu när man också börjar se Airbus i Uniteds färger.

Däremot har DC9 i alla dess former, funnits hos Delta Airlines och American Airlines.
Och, ja, "Douglas DC9 Super80" är i princip samma sak som MD80.
Namnändringen tillkom främst för att man ville marknadsföra sin civila medeldistansmaskin som en ny produktserie, fast den i grunden bara var en förlängd DC9.
Kent
2019-08-12 13:37:18
SV: SAS MD-80/90/DC-9 ålder
Har rest med United i USA med ”DC9 Super80” är detta samma flygplan som MD 80, någon som vet?
KalleSus
2019-08-12 12:02:27
SV: SAS MD-80/90/DC-9 ålder
DC-9-41 levererades till SAS med början 1968 och med leveranser i stort sett årligen fram till 1979.
SAS sista DC-9 i trafik, och också den enda som fick den nya (nuvarande) målningen var OY-KGR (Holger Viking). Den levererades till SAS 29/7 1976 och var i trafik fram till 7/1 2002 - dvs den gick i SAS-trafik under mer än 25 år.

MD80 kom till SAS mellan åren 1985 och 1992. De tre sista i trafik, sista trafikdag var 26/10 2013, var LN-RMM (Blenda Viking), OY-KME (Saxo Viking) och SE-DIR (Nora Viking). Dessa tre hade levererats åren 1988-1991.
Men åldersrekordet av MD80 hade nog OY-KGT (Hake Viking) som var första MD80 i SAS-flottan, med leveransdatum 10/10 1985 och sista trafikdag för SAS 30/12 2012, vilket ger en ålder på dryga 27 år.

De tio MD90 fick ett kortare liv. De levererades 1996-1997 och utrangerades 2005-2006, dvs en ålder på cirka 9 år.
 

Tillbaka

Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev