Norwegian ARN-DXB
Hej på er!
Sitter och letar efter en resa till något varmare ställer till vintern.
Var i UAE förra året och fick lite mersmak. Då åkte vi med EK och det var ju angenämt!
Nu har jag dock tittat på DY, där man kommer t/r för 3000:-, vilket är under priset på en enkelresa hos EK. Skillnaden lägger jag gärna på en lite finare hyrbil där nere, åkte en ny Pajero V6 förra året.
Frågan återstår dock: Vad har DY för maskin på denna lite längre linjen? Klarar en fullastad 738 den sträckan? Eller kan det bli en MAX med kort varsel om de får tillstånd att flyga? Dreamliner är väl inget att hoppas på…
Vad tror ni?
svar
En B 777 har en Normal Cruise Speed på ca M 0.84 och en B 738 ca M 0.78. Finns en rad faktorer som påverkar men där ligger svaret.
Norwegian säljer endast 170 sittplatser när deras 737-800 flyger t/r DXB!
Till Dubai har Norwegian en blocktid på 6:45 och Emirates på 6:15 så det skiljer bara en halvtimme. Norwegian flyger samma väg som Emirates.
Att Emirates flyger på. 6h kan ju bero på att de har andra flygvägar.
DY måste flyga liten omväg därav tidpålägget, så 738 är inte slö 😉
Trött, du verkar nyvaken, ingen fattar vad du försöker säga:)
Det är ju du som säger, att bolagens produkt är dålig vid förseningar. Inte jag!
Nej, det är en fantastisk produkt när SAS är sena, det är fantastiskt att de överhuvudtaget kom fram och att hjulen var nerfällda vid landning, barnslig och onyanserad fråga.
Men du att flygbolagen är felfria och alltid levererar den produkt de säljer, så allt är beroende av priset man betalar? Ta chansen och förklara vad du menar, eller är du för trött?
Har åkt med Norwegian 2 gånger.
Funkade bra, tidtabellen hölls. Ingen service ingår som vanligt, men går ju köpa till.
Visst har Emirates bättre service, men lite sunkiga invändigt i ekonomiklass.
Skärmarna med underhållning rätt värdelösa, känns att de är gamla.
Benutrymme ungeför likvärdigt.
Norwegian ankommer till DXB terminal 2 (u-landsterminalen ) 🙂
En mindre och betydligt mer lättöverskådat terminal, än den stora lyxiga terminal 1.
Är priset ungefär likvärdigt, väljer jag EK, och lite beroende på avgångstider.
Så du menar att när t.ex SAS eller något annat bolag får en försening, då är det en dålig produkt?
sv Vaken Det var inte det jag sa. Läs mitt inlägg igen.
Trött, tycker du att det där var ett argument på allvar? Hur lever du ditt liv egentligen? Alla bolag ska leverera en bra produkt oavsett vad de tar betalt, det kan inte falla på kundens ansvar.
sv Bengan, hvor tar du “Norwegian” ifra ?
Om ni inte har råd, att flyga med bolag ni blir nöjda med – stanna hemma!!
Har du fått den generella ersättningen av Norwegian?
Om inte har du anmält ditt ärende till ARN?
Har själv åkt två ggr. Ena gången 12 timmar sena ner och båda gångerna mellanlandning på vägen hem (i Budapest). Hade kanske otur men var sen alla fyra flygningarna.
Tack för alla svar!
Norwegian verkar inte flyga denna sträcka just nu, första bokningsbara dagen är lördag 26 oktober för DY4601/4602.
Norwegian räknar 6h 45 min till DXB och 7h 15 min tillbaka till ARN.
EK flyger idag på nästan 6h blankt till ARN, en viss skillnad, trodde inte 738 var så “slö”….
Mellanlandning försöker jag undvika så långt det bara är möjligt, om jag måste så blir alternativet något av bolagen i Star Alliance så man får lite mer poäng.
B738 är det som flygs nu. Men räkna med tidtabellsändring. Har själv bokat ARN-DXB i december och fått ändrad tidtabell 2 gånger, till det sämre. De har gjort så jag kommer ner en dag senare men åker hem samma dag som originalresan vilket gör att jag har en hotellnatt för mycket samt en dag kortare resa som de inte står för.
Nästa gång blir det inte DY.
Jeg antar det er mange bolag, men med en mellomlanding, som prismessig ligger mellom DY og EK, noen sågar under.
Aeroflot og Turkish ligger ofte lavt i pris, så dersom prisen er motivasjonen for trådstarter, bør han se etter disse.
Konsulter f.eks Skyscanner.
De har ju kört 737-800 innan, men möjlighet/risk för mellanlandning någonstans på vägen.