Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

FlyNorway

Tråden startades av ENGM

FlyNorway, tydligen en backup plan om Norwegian går i kk.
Ett 20-tal B738 med Norge bas och norskt AOC. Omstart från scratch med nya avtal, utan gamla skulder. Rekrytering från fd DY crew.

Publicerad den 2020-04-05 09:48
Skriv ett svar
Antal svar: 40

svar

pf
2020-04-20 22:16

Ftjugoett, kommer du i håg hva som var for en “monopolist” som deg….

Myndighetene bestemte alle fares/priser, mulig vi kommer tilbake dit igjen.

Og, fremmede lands bolag kunne ikke fly Kabotasje i Norge. Mulig det kommer tilbake, for det vil ekskludere SAS.

Ftjugoett
2020-04-20 18:40

Det ska inte vara fly Norway, det ska väl vara Bye Norway! Eller kommer pyramidspelet överleva detta för att fortsätta undergräva lönsamheten i skandinaviska flygbranschen?

pf
2020-04-19 18:23

Trøtt, om du skulle ha et øyenblikk, hvor du inte er…trøtt…

V.g. se hva denne handler om, jfr trådstarter, nemlig Nårje

BS
2020-04-15 17:53

Att inlägg kan vara otrevliga, är sannerligen inte Trött ensam om.
Jag har också läst synnerligen otrevliga/insinuanta inlägg här.
Det verkar som om att “Bevakningen” här på FT slirar ibland.

Frågor på det?

Sv. Trött
2020-04-15 13:30

Vi är nog många som är innerligt TRÖTTA på att du ”Trött” ständigt ska kommentera med personliga påhopp och otrevligheter.(jag säger ”många” för jag har läst flera liknande svar gällande din totala brist på god ton tidigare) Innehållet i inläggen blir helt ointressanta när du ständigt klampar över anständigheternas gräns i nästan varenda inlägg du skriver. Tragiskt att man kan vara så fullständigt befriad från stil och klass. Du hade fått betydligt större effekt om du använde lite stilfull sarkasm och humor. Att sedan (ofta) ha fel i fakta hjälper ju inte heller. Självcensur och/eller tidsfördröjning på din ”posta” knapp kanske vore något.
Frågor på det?

Trött
2020-04-14 22:51

Jag menar att du inte har förmåga, att se annat än dina norska behov.
Jordaxeln kommer inte upp i Norge!

Ftjugoett
2020-04-14 11:58

Vadå fly Norway, det enda som behövs finns ju redan, fly SAS in Norway!
Lägger Norwegian ner verksamheten så tar SAS över alla lönsamma destinationer.
När Corona krisen är förbi finns ingen marknad för ett nystartat bolag, inledningsvis och under lång tid framåt kommer marknaden vara halverad.
Det kommer säkert ta upp till ett år eller längre innan volymerna är tillräckliga för att starta ett nytt bolag, konjunkturen är låg och kommer sakta växa framledes men här är tidshorisonten mer än ett år innan vi ser något ljus i tunneln

Jervejint
2020-04-14 09:56

Enda möjlighet att få detta att gå i lås, är med löner som är 25% av nuvarande utan traktamente/layovers. Besättningarna får ligga på sätena i avgångshallarna under layover och morgonfikat blir från en automat. Morgontoalett får de göra i de allmänna sanitetsutrymmena.

Sv. Kalle.
2020-04-14 09:07

En nystart med ”FlyNorway” sker rimligtvis med 15-20 plan. Det är inte ett nytt Norwegian det handlar om. Om det växer därifrån får framtiden utvisa. Ryanair och Essyjet blir visserligen konkurrenter men FlyNorways huvudsakliga uppgift är att vara ett alternativ till SAS och till viss del Wideröe på främst inrikes men också europatrafiken.

Kalle
2020-04-14 08:36

Är detta bara påhittade spekulationer eller finns det någon substans? Det låter ganska troligt men om källan är ”någons granne” så är jag skeptisk.

För övrigt finner jag några till märkligheter:
15-20 flygplan är alldeles för lite för att kunna konkurrera med Ryanair, Wizzair och Easyjet. Om Norwegian konkar så kommer säkerligen dessa bolag att ge sig in på den skandinaviska marknaden. I så fall tror jag att det är mer troligt att det satsar på ett större skandinaviskt bolag. Baser i OSL, ARN och CPH. Minst 30-50 flygplan på sikt.

Nya avtal är såklart troligt men varför 25% mindre för piloterna och bara 15% för kabinen. Norwegians piloter har inte speciellt höga löner i ett europeiskt perspektiv och ej heller i ett norskt perspektiv. Däremot är Norwegians kabinpersonal väldigt välbetalda om man jämför i Europa. Det omvända är med andra ord mer vettigt och troligt.

Up
2020-04-13 18:56

25% lägre för en kapten är ändå ca 85000kr i månaden plus per diem!

Klabbe
2020-04-13 18:12

Har varit snack i branschen under en längre tid att Norwegian har varit och ryckt i Nextjets gamla AOC. Perfekt grogrund för att starta ett stabilt SKAndinaviskt bolag!

pf
2020-04-13 14:01

Trøtt, si meg, hva var da egentlig meningen med ditt forrige innlegg da.

Trøtt, for at du skal gjøre noe fornuftig, hva med å se i ettermiddag, på inrikes lufttrafikk i EØS-landet Liechtenstein. En passa uppgift for deg !

Trött
2020-04-13 09:40

Du svarar själv på din fråga. Läs på regelverket, istället för att gissa.

Tobbe
2020-04-13 08:46

Enl en granne som är kapten på dy är upplägget på detta bolag c.a 25% lägre snittlön i cockpit och 15% i cabin en.

Mao kan man förstå att höga löner för flygande personal skjuter sönder ekonomin för dom flesta flygbolagen.

Nya tider kommer dock nu efter viruset…

Teknikern
2020-04-12 19:18

Tror nog att det blir folk från respektive land i respektive flygbolag i Världen framöver efter Corona, rädda jobben gäller i varje land så någon Öststatspersonal i cabin gäller om flygningen startat i dessa länder möjligen.

pf
2020-04-12 19:14

sv pf, Norge har gjennom EØS fått enkelte nyanser i luftfarten, som unntak fra EU.

Jeg er dog usikker på hva det er. Trøtt, jeg vil gjerne vite HVA du mener ?

TEY
2020-04-12 11:55

Finns nog inget bolag som kommer ha råd med inhemska crew. Vi kommer nog se mer öststaterna i Scandinavien framöver!

Trött
2020-04-12 10:49

Det jag skriver i mitt senaste inlägg är ju sant. Om sanningar uppfattas som otrevliga, kan jag inte göra något åt.

DC9
2020-04-12 10:07

Otrevlige ”trött” slår till igen. Får man föreslå en charmkurs?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500