Tråden startades av: Peter  2020-05-31 11:26:43
Nordica 
Hur går det för Nordica dessa tider? Varit tyst om det bolaget.
Flyger dom som vanligt till Gällivare?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Errin
2020-07-02 09:48:19
SV: Nordica
@Rätt skall va rätt

Tack, jag orkade inte skriva ut allt. Tycker att det borde finnas någon typ av "egenansvar" att leta lite själv, men du hjälpte alla "lata" på traven, tack :)
Rätt skall va rätt
2020-07-02 04:05:27
SV: Nordica
@Errin

Nordicas ägare: Estniska staten

Nordica äger: Regional Jet tillsammans med LOT som läget är just nu.

Xfly är ett trade mark för Regional Jet som juridiskt fortfarande heter Regional Jet, men ja, man vill medialt heta Xfly

Regional Jet aka Xfly är Nordicas/ LOT produktions bolag som gör ACMI åt olika operatörer, Nordica, LOT, SAS, Air Serbia etc
Sv. Errin
2020-07-01 22:25:19
SV: Nordica
Nu var det väl då att det var själva flygbolaget ”Regional Jet” som bytte namn till ”Xfly”
Nordica är den fd ”researrangören” som agerade mot kunden när det var Regional Jet/LOT som flög.
”Nordica” var då utåt sett det nationella flygbolaget i Estland, innan airBaltic erövrade både flaggstatus och TLL-bas. Numera är det alltså bara flygbolaget/kapacitets-providern Xfly, även om många fortfarande envist kallar dem för Nordica.
Errin
2020-07-01 17:18:18
SV: Nordica
Bara det faktum att ni skriver "Nordica" gör ju att man förstår att ni bara snackar en massa gojja. Bolaget heter xFly och som det verkar så går det faktiskt rätt bra för dem.
LOTten
2020-06-30 17:08:55
SV: Nordica
@BizFO


Visst är det så.

SAS tog nog in Nordica för att inte stå på "1" ben när det gäller tunnare linjer och bara använda sig av en operatör. Det kostade massvis med pengar förra året. Om jag minns rätt så stod 3-4 CRJn åt CJ stilla pga lack of crew.

CRJn och ATR är nog bra för SAS idag. Man flyger nog hellre inhyrd kapacitet på sträckor där det är dålig beläggning. Visst att det är kasst för de som jobbar i SAS men handlar det om bolagets överlevnad och ekonomi så kan man förstå valet.
BizFO
2020-06-30 11:44:57
SV: Nordica
@LOTten
Möjligheten finns att CJ CPH, som fortfarande finns, gör en del av det som CJ ARN HEL TLL VNO BRU AMS PAR DUB tidigare gjorde för SAS kontrakt. De har ju tidigare blandat besättningar och baser hej vilt, så finns nog inget som hindrar att CPH kör inrikes Sverige och även internationellt från ARN.
Råger
2020-06-30 09:35:13
SV: Nordica
Det gäller hela bolaget då alla har gått ner i lön (enligt min vän som har bas i Tallinn), för att man inte ska behöva varsla folk. I vanliga fall är det mycket "one man show", men i detta krisande läge så verkar det faktiskt som alla vill hjälpa till.
LOTten
2020-06-29 23:01:52
SV: Nordica
Hur skall LOT kunna bidra med kapital till ett externt bolag som man deläger när LOT har stora ekonomiska problem, samt att de redan mottagit stadsbidrag innan Covid, och som man normalt max får ta emot 1 ggn på 10 år.

Då kapital måste in och går inte ena delägaren in med kapital så får man en mindre andel, och vad skall då LOT med det till? Enda vettiga är då att sälja.

Man kommer förmodligen inte flyga något åt LOT detta år då det finns över kapacitet vilket gör att om inte det finns andra kunder så står Xfly med över kapacitet.

I Estland är det bara 1 månads uppsägningstid, Danmark via union är redan klart och Sverige varsel också fackligt..

Vad jag hört så har personalen i Estland gått med om att flyga 50% och reducera lön med 50% och att man inte säger upp personal. Det kallar jag solidaritet... Framför allt när det knappt finns ett nytt jobb att söka inom flyget på ett bra tag.


Finns nog goda chanser att få in framtida jobb då CRJ och ATR lämpar sig bra för att starta upp rutter igen (inom sin range) Betydligt billigare än att skicka upp en A320 med 10% beläggning.

Nu när CJ ARN och HEL inte finns kanske det är ett framtida allternativ för Xfly, time will tell
M.P
2020-06-29 15:10:23
SV: Nordica
xFly kör väl Gällivare som vanligt...och i juli har dom väl en del maskiner igång för SAS ser det ut som
Andreas
2020-06-28 18:29:24
SV: Nordica
Daimen:
Inte spekulation när det kommer från Estlands närings- och infrastrukturminister:
https://news.err.ee/1102973/aas-finding-new-investor-for-nordica-is-currently-hopeless

Jag förstår inte hur du menar med LOT-personal. Xfly har flugit wetlease för LOT. Om de slutar göra det har de rimligen överskott på personal.
Daimen
2020-06-28 13:58:37
SV: Nordica
@Musse
Som det ser ut nu så kommer Xfly få stöd av estniska staten, som många andra bolag runt om i Europa.

@Andreas
De har inte alls avslutat samarbetet. Vet inte vad du fått det ifrån? Sen att det ryktas om att LOT kanske vill sälja sin del av bolaget är en annan sak, en spekulation. Varför skulle Xfly har överskott av personal om LOT väljer att avsluta samarbetet? Det finns ingen personal från LOT på Xfly.
Musse
2020-06-26 11:44:02
SV: Nordica
Tror inte Nordica klarar detta tyvärr.
Byta branch är nog det enda rätta nu.
Andreas
2020-06-26 10:54:39
SV: Nordica
LOT har avslutat samarbetet och säljer sin andel i Xfly till estniska staten. Det innebär att de borde ha överskott på personal, så det är tveksamt om de kommer att rekrytera på ett tag...
Sixten
2020-06-25 21:35:31
SV: Nordica
Är det ingen som har insyn i bolaget?
Bara undrar om dom troligtvis kommer att överleva eller inte?
Intressant och veta om svenska cityjet piloter ska söka sig dit nu kanske...
Eric
2020-06-25 18:00:25
SV: Nordica
Nordicas svenska tekniska är helt under isen men Nordica flyger på åt SAS
PF
2020-06-10 00:00:20
SV: Nordica
Xfly har varslat sina anställda på Arlanda. De flesta har 6 månaders uppsägningstid. Beroende på hur mycket som kommer igång igen får vi se hur många som får gå sent i höst.
Hm
2020-06-08 15:39:17
SV: Nordica
Cityjet flyger bara från Danmark just nu. Det finns ingen bas på ARN längre och lär inte öppnas någon igen. Det lär väl finnas många rutter kvar att operera iaf från ARN?
Sveen
2020-06-08 13:50:13
SV: Nordica
Finns det några linjer över för XFly/Nordica? Med tanke på Cityjets öppning nu.
Daniel
2020-06-03 20:36:17
SV: Nordica
@Per

Varför sprida falskt rykte som inte stämmer?

Så här ligger det till:
De med bas på ARN är varslade. Resterande personal är permitterad.
Konkurs är inget som bolaget är nära, än. Bolaget har stöd från den estniska staten. Min källa är jag själv då jag jobbar på Xfly (med bas ARN) men är nu varslad och gör min sista dag i september.
Nordic
2020-06-03 14:24:38
SV: Nordica
Är rädd för att airBaltic tagit/tar över deras marknad. Blir nog svårt att starta upp igen. En gissning bara....
DC-10
2020-06-03 10:29:58
SV: Nordica
Vad jag vet så har de kvar nästan all sin personal. Tror även att flygplanstyperna ATR & CRJ är bra lämpade för de flygningar som är framöver.
Per
2020-06-03 09:41:01
SV: Nordica
Jag har hört från branschkollegor i bolaget att alla är varslade och att konkurs tyvärr snart är en verklighet.
Men det är väl inte en så stor överraskning med tanke på vilket bolag det rör sig om..
Solstrålen
2020-06-03 09:19:35
SV: Nordica
Har Xfly sagt upp delar av personalen, eller kommer dom att satsa nu till sommaren?
West Coast
2020-06-03 08:41:30
SV: Nordica
Xfly heter väl bolaget numera...Kör sin upphandlade linje till Arvidsjaur och Gällivare tre gånger i veckan på mån, fre och sön. Inga problem med flygplanstypen och social distansiering under Corona, då det max är c:a 10 pax från och till varje destination per tur. Senaste veckan har de använt sig av den SAS-målade kärran ES-ACG.

Lisa
2020-06-03 07:25:32
SV: Nordica
Är väl inte den bästa flygplanstypen i Corona tider.
Om man ska varannan rad för avstånd, så blir det knappast lönsam med en jetmaskin inrikes.
Per
2020-06-02 17:31:35
SV: Nordica
De ska flyga inrikes åt SAS året ut.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn