Tråden startades av: Fsk  2020-06-30 14:09:58
Få igång flygresandet !!! 

INFORMERA OM DETTA ÖVERALLT! FÅ IGÅNG FLYGRESANDET!

Finns en undersökning som visar att många är oroliga för att bli smittade ombord på ett flygplan. Och det trots att luften är betydligt bättre i ett flygplan än på tåg och bussar.
Många menar också att flygbranschen måste bli bättre på att berätta om effektiviteten i luftkonditioneringssystemet och de så kallade hepafilter som finns ombord, även på äldre flygplan.

Effektiviteten är tydlig och filtren fångar upp till 99, 7 procent av alla partiklar i luften, samtidigt som luften byts uppifrån och ner i snitt varannan minut. Det ger en överlägset bättre luftmiljö och minskad risk för smittspridning ombord på ett flygplan jämfört med till exempel tåg, bussar och färjor.

Mängder av folk vet inte om detta eller tror inte på det - måste annonseras om och om igen!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Apu
2020-07-07 11:13:45
SV: Få igång flygresandet !!!
Googla på APU (Auxiliary power unit).
Apu
2020-07-06 21:57:01
SV: Få igång flygresandet !!!
Funkar det som en vanlig lutkonditionering på flygplanen också?
sv PM
2020-07-06 12:05:50
SV: Få igång flygresandet !!!
Självklart är det så. På Arlanda är det mycket restriktiva regler som gäller, angående APU.
PM
2020-07-06 11:44:40
SV: Få igång flygresandet !!!
@sv PM:
Åjo, nog får man ha APU:n igång vid boarding om bolagets och flygplatsens regler tillåter det.

Det varierar förstås, men har åtskilliga gånger fått hålla för öronen när jag boardat en A320 eller CRJ t ex. Till och med ATR har sin "hotel mode".
Sune
2020-07-05 20:47:03
SV: Få igång flygresandet !!!
Hela affärsidén med passagerarflyg är att packa ihop så många som möjligt på så liten plats som möjligt som sardiner. Vi snackar centimetrar mellan skallarna. Utom den försvinnande lilla klicken som får unna sig lite vip framför skynket på någon annans bekostnad. 99,9% av alla vanliga dödliga är förpassade till apklassen bakom skynket. Men det är väl samma luft oavsett klass. En C172:a måste betraktas som riktigt rymmlig i jämförelse och vill man har luftombyte så är det bara öppna fönstret och vädra ut. :)
sv PM
2020-07-05 20:45:06
SV: Få igång flygresandet !!!
APU,n får startas strax innan avgång. Inte vid ombordstigning.
PM
2020-07-05 18:18:39
SV: Få igång flygresandet !!!
@Fundersam:

Nu kan man ju sätta på APU:n redan vid ombordstigning och på så sätt få luftkonditionering och genomströmning. Tror de flesta bolag redan tillämpar det.

Flyget ÄR säkrare ur smittosynpunkt än att åka tåg eller buss.
Fundersam
2020-07-05 14:53:34
SV: Få igång flygresandet !!!
Säkert jätte bra med dessa Hepa filter som ska vara så effektiva men hur många gånger har vi inte gått ombord och pga av div restriktoner eller tekniskt fel så är det som en bastu ombord tills dess att motorerna startas upp. Hur ren är den luften? Nu är jag permitterad så jag vet inte om detta problem är 100% löst men tills dess så kan jag inte hålla med om att flyget skulle vara nån större skillnad än en buss eller tåg och blir så trött på hur flyget målar upp en bättre version än verkligheten. Om rekommendationen är att hålla avstånd till andra så är väll ändå flyget inte det ultimata stället att vara på.
GR
2020-07-05 04:52:51
SV: Få igång flygresandet !!!
Det är väl mer olust att åka till och ifrån länder där smittan inte är under kontroll, smittrisken vid flygplatser och slutäntligen inreserestriktioner som sätter stop på efterfrågan.

Till den som skulle vägra flyga pga maskplikt skulle jag säga att jag skulle inte vilja flyga utan att paxen bär munskydd. Så olika kan det bli.
Boe
2020-07-05 00:08:19
SV: Få igång flygresandet !!!
Än värre med luften på tåg, bussar och tunnelbana, kontinuerligt gammal luft under hela resan.
Palle
2020-07-04 23:13:20
SV: Få igång flygresandet !!!
I USA flög 600.000 människor den 3:juli mot 2.500.000 normalt så visst ser vi att folk börjar flyga igen.
DC-10 (R)
2020-07-04 18:34:39
SV: Få igång flygresandet !!!
@Boe Det du skriver angående att luftens bytts ut, utan återanvändning stämmer inte. Det är ju en del av bränsle besparingen, som A320 mycket riktigt beskriver.

Äldre plan, typ B727, MD80 och liknande, hade renare/bättre luft än dagens plan.
Luften som kom in i kabinen, gick direkt ut genom "outflow valve", utan "recirkulation". Men till en högre bränsleförbrukning. Försök inte att ändra på verkligheten!

Googla!
Kalle
2020-07-04 16:14:11
SV: Få igång flygresandet !!!
Om det är en normal influensa som går och man gör en flygresa som har man garanterat flusan några dagar senare. Samma sak om man går på ett gym. Det är som pesthärdar.
Tailspin
2020-07-04 15:26:41
SV: Få igång flygresandet !!!
Det är inte bara luften i flygplanet som folk är rädda för!
En flygresa innebär smittorisk vid transport till flygplats, en stor smittorisk på flygplatsen, hög risk på destinationens flygplats och en ytterligare transfer!
Det kommer att ta lång tid innan gemene man vill flyga igen.
sv Boe
2020-07-04 12:05:40
SV: Få igång flygresandet !!!
Varför skall luften filtreras, om den inte återanvänds?
Sune
2020-07-03 21:41:51
SV: Få igång flygresandet !!!
Det räcker med 0,3% virus i luften sen är det kört :)
Boe
2020-07-03 11:26:14
SV: Få igång flygresandet !!!
Till skillnad från när man reser med buss, tåg eller bil, renas luften på ett helt annat sätt i en flygkabin. Moderna passagerarflygplan är utrustade med så kallade HEPA-filter, som också används för att rengöra luften vid t.ex. sjukhus operationssalar. HEPA-filter installeras på alla Airbus-flygplan som tillverkats efter 1994. Filtret fångar upp 99,7% virus och bakterier.

Enligt flygplanstillverkaren Airbus byts luften i moderna flygplan varannan 2-3. minut. Det dras in frisk luft in i kabinen och samtidigt får systemet den “gamla” luften uttömt. Som jämförelse kan luften på t.ex. ett operationsrum byttas var tionde minut och på luftkonditionerade kontor var 20: e minut. Det vill säga, betydligt längre bytestid än i ett flyg.

Flygplanets luftsystem är också tillverkat på ett sådant sätt att luften cirkulerar, så att använd luft sugs ut ur kabinen vid utsug mellan golvet och väggen, medan ny och frisk luft blåses in i kabinen från taket. Således får du inga bakterier och virus som cirkulerar genom kabinen.

Ett flygplan är utrustat med ett luftsystem som är byggt för att minimera möjliga Infektionsspridningar eftersom luften ersätts och filtreras mycket mer än de flesta andra platser du befinner dig.

Jag sitter hellre i en flygkabin än i en tågkabin eller buss med 100% gammal luft och utan cirkulation och inget friskluftintag och definitivt ingen luftfiltrering, mycket nära andra passagerare.

SAS kräver – som de flesta andra flygbolag – att passagerare bär munskydd under hela flygningen, men nu kommer de också att distribuera en så kallad “Personal Protection Kit” till alla passagerare. Det nya kittet kommer att distribueras från 1 juli 2020 under ombordstigning.

Alla passagerare som kommer ombord på flygplanet får ett litet paket som innehåller handsprit och desinficeringsservett. Passagerare måste dock ta med sina egna ansiktsmasker. Detta är väl inget man får på tåg, bussar eller tunnelbanan?

DC-10 (r)
2020-07-02 21:30:22
SV: Få igång flygresandet !!!
Verkar vara ett bra filter men bara om man har ett sådant mellan sig och nästa passagerare?
A320
2020-07-02 19:59:26
SV: Få igång flygresandet !!!
Vad är felaktigt i mitt inlägg? Menar du att ca 50% av kabinluften inte återanvänds?

Att kabinluften återcirkuleras, är en del i bränslebesparingen. Mindre luftavtappning från motorerna. Mer luft att driva planet framåt = mindre bränsleförbrukning.

Att man använder HEPA filter, är just för att luften återanvänds.

Det jag menade var att man kanske ska undvika, att berätta att luften återanvänds till ca 50%.

Fast det är väl bättre, att man säger som det är!
Boe
2020-07-02 19:06:37
SV: Få igång flygresandet !!!
@A320 —- varför skall vi bespara passagerare så viktig information? Det gör inte Norwegian, de skriver
”HEPA Luftfilter
Våra flygplan är utrustade med de senaste HEPA-luftfiltren som tar bort 99,97% av alla bakterier och virus.”

Däremot bör vi bespara passagerare felaktig information!


A320
2020-07-02 15:17:53
SV: Få igång flygresandet !!!
Kabinluften återanvändes till en del. Hepa filter är detsamma som används i vanliga dammsugares utblås. Inte märkvärdigare än så.

Om kabinluften INTE återanvänds. Varför filter?

Recirculation of cabin air
The recirculation system uses two fans to move air from the passenger compartment to the mix manifold. This system reduces the amount of air that the packs need to supply. This part of the A/C system recycles approximately 50 percent of the cabin air for ventilation purposes. This reduces the quantity of fresh air from the pneumatic system for ventilation. The left and right recirculation fans and filters are the primary components.

High efficiency air filters are used in modern aircraft, which capture more than 99.9% of airborne in filtered air. They are similar to those used in hospital operating rooms.

Tror att vi ska bespara resenärerna detta faktum.
Röda Baronen
2020-07-02 11:48:15
SV: Få igång flygresandet !!!
Ja, håller med till 100% Problemet är tyvärr att PK eliten har fått folket att tro att det är farligt att flyga. Det hjälper inte heller att många länders flygplatser kräver att man har munbind på sig.
PK eliten och massmedia vill inte att sån här info kommer fram, bättre att se till att folk är rädda.

Klart att det är mycket större risk att bli smittad på ett fullt tåg,eller buss, men detta tystas ner av PK eliten. Flygbolagen kommer inte att informera om att luften är mycket renare på flygplanet än på tåget, därför att man är rädd att inte vara tillräckligt pk.
BK
2020-06-30 17:36:53
SV: Få igång flygresandet !!!
Helt rätt.
Det måste ut i media/reklam mm!
PM
2020-06-30 16:27:22
SV: Få igång flygresandet !!!
Håller helt med trådskaparen!

Flygbranschen!! Sätt igång en PR-kampanj för att upplysa allmänheten om HEPA-filter. Upplys även om att kabinluften inte återanvänds. Det handlar om förtroendet hos passagerarna så de vågar resa med flyg igen.
Numer pax
2020-06-30 15:40:34
SV: Få igång flygresandet !!!
Flygbolag som envisas med att tvinga sina passagerare använda verkningslösa munskydd kommer inte få ta del av min resebudget!

Är vi flera som tänker på det viset blir det svårt att "få igång resandet" i någon snabbare takt!
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn