Tråden startades av: ABC  2020-09-16 13:55:49
Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker.. 
SVT:

”SAS-piloterna nobbar förslaget om sänkta löner. Därmed kommer de tidigare 560 varslade piloterna att bli av med jobbet, skriver norska affärstidningen Dagens Näringsliv.

Förslaget från SAS-ledningen var att ungefär hälften av de varslade skulle kunna få jobba kvar om piloterna gick med på sänkta löner.

SAS-piloterna varslades i juni om uppsägning i spåren av coronapandemin. Om parterna inte hittade någon lösning skulle samtliga sägas upp.

De strandade förhandlingarna innebär att alla anställda efter 2001 åker ut.”

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

vonTrolle
2020-09-23 14:18:19
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Flottan med ca 30 plan i 130-160pax klassen kommer definitivt,
men de kommer att flygas av en annan närbesläktad operatör för SAS som har just sådan flygplan.
RG
2020-09-21 11:59:48
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Rykten florerar att det inte kommer bli någon mellanflotta i 130-160 pax klassen, utan man kommer köra A320Neo samt ATR/CRJ. Detta då det skulle bli för dyrt att just nu köpa in en mellanklassmodell. Eventuellt Embraer 195, men då frångår vi vår strategi på enhetlig flotta, så det är inte lika troligt tyvärr.
Sv.framtiden
2020-09-20 00:45:45
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Jo så är det, men det handlar inte om TP utan jet-flygplan i mellanklass för interscand och Europatrafiken, dvs ersättning för B737 (och A319 samt de äldre A320).

(Möjligen A230-300 med 145 platser. Ett ultramodernt miljövänligt flygplan med mycket god driftekonomi. Fungerar bra på både korta och längre sträckor)

Detta nya AOC ligger i Danmark.
De minsta flygplanen typ ATR/CRJ är inte aktuella för detta AOC utan ska fortsatt opereras av underleverantörer.
Framtiden....
2020-09-19 13:02:43
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Enligt några med insyn så finns det en ny plan om att starta upp ett "SAS Commuter" bolag med separat AOC, bolaget skall operera TP och mindre JET kärror.

Det kommer finnas plats för ungefär hälften av de som blivit uppsagda i SAS. Låter rätt så logiskt rent bolagsmässigt, dock blir det väl med sämre avtal än vad som finns nu.
Max
2020-09-19 02:24:28
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Men bara rätta sig i ledet och bli arbetslös ett tag.Vad är det för fjant att det är så synd om SAS personal mm.
Kristider nu.Och kommer ta lång tid innan flyget hämtat sig om det nu gör det,
Inte läge att förhandla/strejka nu.
Bara följ utvecklingen.
@Ödmjuk
2020-09-18 18:23:36
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
En återanställningsrätt på 5 år finns det ingen annan bransch som ens skulle komma på att avtala in. Kan tänkas att den i praktiken inte är värt ett dugg då SAS troligen kommer anställa i SAS Irland eller nya Midsize under nya organisationsnummer och därmed gäller den inte ändå.
Someone
2020-09-18 17:05:04
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Återanställningsrätten är en mycket stark rätt speciellt i Cityjet...
@S
2020-09-18 17:02:38
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Varför ska vi komma med vettiga förslag när facket inte går ut med vad de lägger på bordet med SAS?

F/O SAS (fd, anställd 2003-10)
@ Ex FO turboprop
2020-09-18 14:30:04
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Du skriver att management består av ekonomer och det är precis det som är huvudet på spiken.
Ekonomer är sällan ledare och de saknar oftast visioner. Ekonomer anställer man för att hålla reda på siffrorna och visa upp dem i Excel - de är oftast direkt olämpliga att fatta beslut samt att leda verksamhet. (dessutom går de tretton på dussinet och är mycket enkla att ersätta)

För övrigt har du uppenbarligen ingen aning om vad som är fakta resp. vad som är propaganda.
Ödmjuk
2020-09-18 13:05:56
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Jag är väldigt ödmjukt och tacksam inför SPFs arbete genom åren. Det har gett alla piloter ett väldigt gott skydd även om läget är surt, ibland förödande, för många. SAS vill göra sig av med 250 piloter oavsett vad, och det kan inte facket påverka. Däremot har deras arbete genom åren givit piloter 5 års återanställningsrätt vilket många andra yrkesgrupper bara kan drömma om. Dom som kan räddas kvar i bolaget försöker SPF rädda kvar. SPF kan inte få en omöjlig ekvation att gå ihop men man försöker göra det bästa i en skitsituation.
S
2020-09-18 11:06:03
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Ta det lugnt nu.
Det är inte färdigförhandlat.
Utspel från parterna hör till spelets regler.
Lönejusteringar har marginell påverkan på flygbolags lönsamhet.
Vi är på botten nu.
När det vänder så måste alla bolag bevaka sina marknadsandelar och då behövs piloter.
Parallellt sker naturlig avgång via pension i toppen på senioritetslistan.
”Keep calm and carry on”.
Ni som kritiserar SPF; kom med vettiga förslag hur hantera förhandlingarna.
Annars blir kritik synonymt med gnäll..
I flygets utvecklingskurva kommer den här perioden bara bli en svacka i långa loppet.

S
FVK
2020-09-18 10:51:58
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
SAS har överskott av piloter och att säga upp folk är därmed oundvikligt. Problemet blir att det blir näst intill omöjligt att snabbt kunna öka frekvenser i linjenätet vilket gör det vitalt att behålla piloter på deltid. Det är därför ingen välgörenhet av SAS att ”rädda kvar” piloter utan en affärsmässig nödvändighet. SAS hade kunnat säga upp folk och sen inget mer, men man lägger stora resurser på att få till en deltidslösning. SAS blir mer desperata och det har visat sig enligt uppgifter i ökad intern kommunikation och uttalanden i media.

Med vänlig hälsning, Frösundavik
Ex FO turboprop
2020-09-18 10:44:00
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Blev själv av med jobbet i somras, på ett svenskt regionalbolag.

Beror fackets nobb på att management inte gick med på att sänka lönen är detta nog det absolut dummaste jag läst. Vad håller facket på med?

Management består av ekonomer som är otroligt eftertraktade och ambitiösa. Försvinner jobbet på SAS finns en drös andra jobb att finna.

Som pilot på SAS, vilket annat pilotjobb finns om SAS sparkar? Inte ett enda, eventuellt börjar LCC som wizz att rekrytera (räkna med rumänsk levnadsstandard och 1000euro i lön)

Således två olika planeter. Att Facket kräver att management ska gå ned i lön är det mest verklighetsfrånvända jag har läst!! Facket är skyldigt till dessa förlorade jobb!
fdSK
2020-09-18 08:21:39
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
SPF är går inte alla medlemmars ärende. Det är inte första gången dettta händer. De nyare medlemmar/yngre FO får agera kanonmat så att andra sitter säkert med säkra anställningar och oförändrade förutsättningar. Det är så de ser till att intressena bevaras för ”kårens bästa”. En urvattning i lön, förmåner och anställningsförhållanden för alla för att även rädda nyare/yngre kollegor är inte aktuellt. Så har det alltid varit. Detta säger man inte rakt ut så klart, men det vet alla som varit med när dessa dalar och lågkonjunkturer dyker upp, så med tanke på den grava situationen som nu råder så kommer det att bli ett rejält blodbad. Många kollegor med låg erfarenhet kommer troligen inte att ha en chans att återvända till flygbranschen då det kommer att finnas många med mer erfarenhet som kommer att stå på (lång) kö för de jobben som dyker upp när det börja vända uppåt igen. Historien återupprepar sig (gång på gång) i cykler, möjligen med den skillnaden att denna gången blir det mycket allvarligare än vad vi tidigare sett, någonsin. Det blir dags att blåsa upp livvästen och hoppa för väldigt många.
Arg FP
2020-09-17 22:42:39
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Som relativ ny FP och sedan i somras uppsagd är jag extremt besviken på SPF som inte ser till alla medlemmars bästa. Vi nya fick inget ut av strejken ifjol och nu räddar ni inte de som räddas kan. Pinsamt!
@FVK
2020-09-17 19:21:22
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Måste förklara att det inte är piloterna som betalar tillbaka SAS lån.
Det är passagerarna som betalar både piloternas löner och betalar tillbaka lånen.
Stigge
2020-09-17 19:07:07
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
En västanfläkt ifall pandemin drar ut långt på tiden.
knip!
2020-09-17 19:03:09
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Känner man inte till yrket och vad det innebär att arbeta som pilot kan man lika gärna knipa:)
det är tröttsamt att noviser tror att de vet vad de pratar om, någon som tar åt sig?
fdSK
2020-09-17 19:02:47
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Detta innebär väldig många degraderingar till styrman, samt att ett stort flertal aldrig kommer att nå vänsterstolen om man väljer (eller får) stanna kvar i SK.
Känns som att vi sjungit på denna visan förr. Refrängen känns oroväckande välbekant.
Detta till trots, så är det den enda vägen SAS kan gå om man vill överleva som flygbolag och reseleverantör.
Återväxten kommer, men kommer då och ligga i andra AOC och/eller bolag.
Något som skulle kunna mildra SAS krisen något vore en slutlig konkurs för Norwegian (NAS) och den verkar ju nu vara nära förestående (igen).
@fvk m.fl
2020-09-17 18:20:14
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Ledningen i SAS behöver fortsätta arbeta hårt för att strukturera om bolaget i en helt ny marknad. Sysslolösa piloter bidrar inte med någonting i en sådan situation och får vätna vackert tills ett nytt SAS är framtaget. Ett nytt SAS i en helt ny marknad behöver vara anpassat till vart framtida kunder vill flyga, hur ofta och till vilket pris. I det gamla SAS pre-ovid-19 handlade det om ett helt annat flygbolag. SAS ledning gör helt rätt i att bygga så mycket nytt som möjligt - utan medverkan av verklighetsfrämmande piloter - med målet att få SAS lönsamt.
FVK
2020-09-17 17:34:17
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Piloternas uppgift är att flyga flygplan och fackföreningarnas uppgift är att värna om sina medlemmar. SAS har en återbetalningsplan på sina statsstöd och ledningen vill att piloterna betalar. Ledningen vill inte sänka sin lön dock. Orimlig fördelning enligt piloterna och därmed gör facken sitt jobb. Ganska förståeligt.

Med vänlig hälsning, Frösundavik
@Bullshit
2020-09-17 16:53:20
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Det behövs alltid fler piloter men inte till vilket pris som helst.
Puckelbro
2020-09-17 16:21:08
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Man blir nästan lite rädd när man läser en del inlägg här. Vuxna människor som uppenbarligen inte kan ta till sig innebörden i begrepp som kostnad och budget...

Sen undrar jag om piloterna här förstår det unika i piloters lönemodell. Det hela vilar på en kombination av mer än ett halvsekel gamla politiska beslut om att pilotyrket ska vara förmånligt och ha status kombinerat med löneledande flygbolag som alltid skyddas av staten. Såväl genom avtal som regelverk och vad som i praktiken är ekonomiska subventioner. Om de som betalar kalaset varje gång marknaden viker ner skulle intressera sig för vad de får för pengarna, tror ni på fullt allvar att pilotlönerna skulle ligga kvar i närheten av dagens nivåer?
Absolut inte!
2020-09-17 15:39:31
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Inte alls, Rickard får flyga sina flygplan själv.
Bullshit
2020-09-17 15:31:00
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Så om man sänker lönerna för piloter så behövs fler piloter?
En som vet
2020-09-17 13:42:42
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Skitsnack , alla har dragit sitt strå till stacken så även Rickard.
@FVK
2020-09-17 13:34:58
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Snacka om hybris när man anser/tror att pilotföreningens roll är att lönesätta andra personalgrupper än de egna medlemmarna.

Det enda tänkbara resultatet av pilotfackets inställning är att påskynda utflaggning av verksamheten.

Per
2020-09-17 13:29:48
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Skriv inte om du inte har rätt fakta. Jobbar i kabinen och har sänkt min lön några gånger . För mig handlar det om minst 50.000 per år a minst 8 år. Tragisk att höra hur vissa människor tror sig veta allt i detta forum. Nej just det, det gör ni inte sorry!
@Ledning
2020-09-17 12:02:41
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Ingen i SAS har sänkt sin lön förutom piloter som har gjort det ett antal gånger.
Så har det alltid varit.
Arbetsrätt
2020-09-17 11:08:40
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Ni som är kritiska till SAS, menar ni att SAS ska behålla arbetskraft som inte behövs?
@ @FVK
2020-09-17 09:56:25
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Du har nog inte förstått så mycket av vad som sker.


"Varför inte samtidigt begära att taxichaufförer eller rörmokare ska sänka sina löner lika mycket?"

Jobbar de också på SAS?



"...jag skulle vilja höra en förklaring från pilotföreningen hur sänkta löner för ledningen gynnar piloter!!"

Sänkta löner gynnar företaget och det är väl det som är syftet med övningen, eller?
Ledning
2020-09-17 09:50:40
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Alla andra personalgruppen i SAS har gått med på sänkta löner, piloterna som ser sig lite finare vägrade, eller rättare sagt piloterna i SPF’s ledning.
FVK
2020-09-17 08:38:19
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
SAS är i desperat behov att få till en deal med fackföreningarna och det är därför man lägger så mycket kraft och resurser på förhandlingar och i media. SAS bedriver ingen välgörenhet utan ser att man kan spara mycket pengar på en sådan deal. Så den pokersituation du beskriver kan du stryka.
PM
2020-09-17 08:37:57
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
@@FVK:
Tycker att det är en rimlig förväntan att ledningen tar sin del av smällen när man vill sänka piloternas löner i solidaritet med dessa.

Och varför kräver investerarna sänkta löner för just piloterna? Om det nu är lägre lönekostnader de är ute efter så kan de väl lika gärna kräva samma procentuella sänkning för alla anställda.

Om nu någon tycker att RG och övriga ledningen minsann förtjänar sin höga lön så vill jag bara säga att det gör banne mig piloterna också. Och till RG och kompani, sorry, men ni verkar i flygbolagsbranschen och där tjänar man helt enkelt inte lika bra som i andra branscher. Byt jobb RG om du vill ha högre lön!
@FVK
2020-09-17 00:41:55
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Varför kräver pilotföreningen att ledningen ska sänka sina löner lika mycket som piloter?
Varför inte samtidigt begära att taxichaufförer eller rörmokare ska sänka sina löner lika mycket?
Eller kanske måla röda stripes på flygplanen.
Pilotföreningen verkar inte förstå vilket deras uppdrag är, jag skulle vilja höra en förklaring från pilotföreningen hur sänkta löner för ledningen gynnar piloter!!
SPF
2020-09-16 20:46:50
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
SPF har gjort bort sig, de tror att SAS bluffar men denna gång finns inget strejk kort för SPF att ta till. SAS sitter på en ”Royal straight flush” och SPF försöker syna med ett två par.

Kommer ALLTID finnas piloter som vill flyga för SAS eller deras underleverantörer och få bas i Norden.
FVK
2020-09-16 20:33:35
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Synd bara att SAS glömde att nämna att pilotfacken gick med på sänkta löner. Motkravet var att ledningen skulle gå ner lika mycket. Dom vägrade.
@FO SAS
2020-09-16 19:00:45
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Jag förstår att det är surt men det är starkt att facket inte har gått med på ledningens utpressning. Det är uppenbarligen en rutten företagskultur i SAS och den ska man inte vika ner sig för. Var drar man gränsen? Man kan inte gå med på vad som helst bara för att spara några jobb. Piloternas avtal avgör inte om ett flygbolag går bra eller dåligt så vems fel är det att 560 blir av med jobbet? Jo, bara SAS ledning!
Kalle
2020-09-16 18:12:32
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Så fort det finns ett vaccin så kommer det bli en reseorgie som gör att dom flesta har jobbet tillbaka igen inom 2-3 år. Jag tror dom flesta svensson är ganska sugna på att dra ut på resa igen och jävligt trötta på att sitta hemma och glo. Samma sak gäller för tjänsteresor, mig själv inräknat normalt gör jag 30-40 resor om året. I år 3st innan coronacirkusen. Piloter plockar man inte från gatan. Jag tror inte ni behöver oroa er softa i hängmattan något år.
Martin
2020-09-16 17:10:08
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Äntligen, bra gjort av SAS.

Att varsla piloterna i detta läge är ingen risk för SAS då det finns enormt många uppsagda och arbetslösa piloter runt om i Europa. OM och när det ska återanställas så kommer man eventuellt kunna sänka lönekostnaden mer alt. anställa i t.ex. SAS Irland.

SAS måste börja bedriva sin verksamhet på samma villkor som övriga flygbolag.
Philot
2020-09-16 16:33:55
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
En tråkig tid för alla parter såväl arbetsgivare, arbetstagare och fackförbund!

Men problemet är inte ett specifikt SAS problem, finns det inga flyg behövs inga piloter, så här ser det ut hos samtliga flygbolag med enorma uppsägningar!

Antagligen så kommer återanställningslöner den dagen behovet ökar ligga långt under vad som nu erbjudits.

Att tro att SAS inte ska få tag på piloter den dagen trafiken ökar är nog inte realistiskt, trafiken kommer att öka successivt och långsamt så något behov av många piloter samtidigt kommer inte att inträffa.

Fackföreningar ska verka för att så många som möjligt av medlemmarna har anställning inte det motsatta.

En tragisk utveckling för alla berörda och inte bara flygande personal.
FO SAS
2020-09-16 16:00:02
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Tack till er som sa nej, nu är min sista arbetsdag i slutet av december och sen lär jag inte flyga på ett bra tag. Tack!

Ja, jag är ironisk!

Varför tackade vi inte bara JA till sänkta löner så kanske ni hade räddat 250 personer.
Pilot
2020-09-16 15:39:21
SV: Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
Det är jätte bra att föreningen inte viker ner sig för SAS. Låt SAS få som dom vill, att alla 560FTE får gå. Det blir jättebra sen när SAS måste växla upp trafiken samt bemöta investerarnas krav på att upprätthålla infrastrukturen och samtidigt sakna 40% av pilotkåren. Det kommer att kosta ofantligt mycket mer när SAS blir tvungna att ställa flygplanen samtidigt som konkurenterna gasar på. Det verkar ju inte fattas så mycket pengar när ledningen kan hålla sin interna prestige mer än att förhålla sig till verkligheten. Bra facket att ni står på er! Låt er inte luras ner i ett avtalslöst svart hål! Tack för ordet.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn