Braathens People AB
Nytt bemanningsbolag inom Braathenskoncernen som genom daganställning för kabin och pilot ska bemanna flygningarna för BRA. Allt som tidigare fanns i form av kollektivavtal, senioritetslista och återanställningsrätt är ett minne blott. Kommentarer och tankar kring detta?
svar
Bra med ”nytänk” det är andra tider nu!
@surmin
Som ”fackpamp” får jag inte en enda krona extra. En del görs på ordinarie arbetstid, men det mesta på min fritid.
Jag hade mer än gärna flugit ATR åt det nya BRA. Visst, inte samma lön som när jag flög B737 på på NAS, men som det är just nu så har jag ju inget jobb alls?
Vart har du fått denna informationen ifrån?
Oavsett vad någon kämpar för så kommer arbetsgivaren alltid att få som den vill så länge det är ett överflöd av piloter.
Ja kanske kan man lika bra lägga pengarna på a-kassa och inkomstförsäkring. Då kommer man garanterat få nytta av det iaf hehe
Rätt tänk.Fackförbund vill bara hjälpa till att säga upp anställda.Alla borde gå ur facket och endast betala till A-Kassa.
@minen fackförbunden kämpar stenhårt för att bibehålla sina höga chefslöner
Av någon anledning fortsätter skolorna att spruta ut elever och kön in är lång. Att villkoren blivit sämre i årtionden verkar ju inte avskräcka direkt.
Så länge det finns så sjukt många piloter kommer villkoren inte att bli bättre. Oavsett fackförbundens kamp.
Antingen vänjer man sig och gillar läget eller så satsar man på ett nytt yrke med stabilare tillvaro.
Varför utbilda sig eller vara ansvarig för folks säkerhet när man lika gärna kan ta några skift på bensinmacken?
Den här typen av upplägg bjuder in för de som är desperata.
När man ser att ledningen tar ut löner på ca. 1,2-2,0 mille, klart man vill driva detta vidare för sin egen skull. Var annars skulle man kunna få en sådan lön nu när alla branscher krisar. Många slåss om jobben nu…
Fattar att det inte går med tillsvidareanställning? Samma som extrajobb på bensinmack?
Tror mitt sista hopp om den här branschen försvann…
Jag jobbar gärna gratis….
Har båtförar bevis….
Snälla, det är dags att lägga ner det företaget. Gå inte med på massa konstiga avtal bara för att ha dom stackars maskinerna i luften. Svenskt inrikesflyg är dött. Det kommer va SAS och några stackars gotländska entreprenörer som inte fattar bättre som kommer hålla på med detta.
@Calle
Samma upplägg som Cityjet körde och försatte finska bemanningsföretaget i konkurs där alla på Arlanda var anställda.
Staten fick gå in med lönegarantier på XX miljoner…
Enkelt och modernt! Nu kör de vidare som inget hade hänt.
När man fastslagit att Bromma läggs ner dör BRA automatiskt. Hela deras existens berättingande försvinner. Genomför man nu och bammingsbolags upplägget så har de ivartfall tappat mig som kund.
Jag är intresserad! Var hittar man annonsen? Vore kul att jobba lite extra som crew igen. Perfekt.
Det är väl klart alla vill ha tillsvidareanställning men man fattar väl också att det inte går innan man startar linjetrafiken.
Det är väl på samma sätt för de som jobbar extra på bensinmacken etc
Nej inte sett avtalen men jag vet ju syftet med att ha ett bemanningsföretag…
Trodde piloter och kabinpersonal ville, precis som alla andra, ha tillsvidareanställning. .. inte osäkra anställningar, osäkerhet med vilka dagar som man faktiskt ska arbeta på och med varierande siffra på sista raden i lönespecifikationen.
BRA var bra, nu är BRA dåligt. Att man använder sig av denna kris för att minimera sitt ansvar gentemot pilot och värdinnor är vidrigt. Ett bevis på att branschen är skit. Snart flyger vi enbart med invandrad personal då lönerna och villkoren blir sämre än en taxichaufförs.
Jag byter också bransch.
Vem har sagt att det inte är sjysta villkor?
Har DU sett villkoren?
Daganställning beror säkerligen på att det är så lite trafik, kostar ju bolaget betydligt mer än att fastanställa om behovet finns.