pf
2020-10-23 10:42:05
|
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
LV, det er mulig du har rett.
SAS's byråkrater kan ha sett at Norge noen år før hadde fått ferdig en ny hovedflyplass i Oslo. En som, i motsetning til gamle Fornebu, hadde nok kapasitet, dvs to baner mot FBU's ene, og som ikke hadde curfew på morgen og kveld.
SAS's byråkrater kan også ha fanget opp at på den tiden ble det gitt svært gode lønnstillegg i Norge, og at det ble gitt 7-10 ekstra feriedager.
Alt lå således til rette for mer reising, bl.a til utlandet. Gunstig norsk krone bidro også. Mange korte ferier og helgeturer.
Likevel klarte ikke SAS, mulig gjennom et ledelsesbeslut, å øke antall fly og ruter i, til/fra Norge, annet i en moderat grad.
Hva ble resultatet, jo Norwegian, som de første årene hadde "verdens dummeste konkurrent", og da klarte byråkratene i det bolaget å spionere på Norwegian gjennom inntrang i dets datasysytemer.
Past-corona, ja den dagen vil komme hvor bransjen er oppe igjen, så vil det absolutt glede meg dersom SAS nå ha fanget opp vi nordmenns reisebehov. Men, jeg tror Norwegian vil være ute av business før det.
Og, det er selvfølgelig mulig at SAS¨s byråkrater forstår at da må man sette av de 50-55 fly Norge hadde før pandemien, samt legge til 20-25 fly for bortfall av Norwegian.
Mulig dette blir for mye Norge for både byråkrater og ledelse i SAS i Stockholm, og ja, jeg har, i denne diskusjonen ikke sagt noe om nasjonalitetene på hverken byråkrater eller ledelse, merk det LV.
Men, jeg mener en ting er veldig klart. Dersom SAS ikke server det norske markedet med 70-80 fly, så vil det raskt tiltrekke seg konkurrenter. Enten det er WizzAir, som jeg ikke har tro på - eller et nytt "Norwegian" a la Braathens Norway osv. Hadde Ryanair villet, hadde de allerede vært etablert.
Jeg tror det er et godt svar til deg LV.
Og trådstarter, Karlerik, jeg venter ennå på din plan, hvordan drive SAS i Norge uten norske ansatte. Med 70-80 plan uten norrmenn, kan det hende du må gjøre litt mer puttifikasjon i din excel......
|