Tråden startades av: Karlerik  2020-10-17 21:40:03
14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danmark... 
Svenska och Danska skattebetalare pumpar in ett räddningspaket på 14 miljarder SEK, i SAS...med bland annat ett krav på att halvera personalstyrkan!!
Skall svenska o danska skattebetalare därmed också subventionera Norsk personal??
Eller är det äntligen dags att visa att våra skattepengar skall gå till att rädda våra SAS-arbetsplatser och att Norge får själv ta hand om sin arbetslösa personal. Norwegian har ju redan visat vägen hur man skyddar sina arbetsplatser i Norge och slängt ut sin svenska och danska personal.. även om många av dessa varit anställda över 15 år i bolaget....så skulle arbetsplatserna besättas med norrmän..många ganska nya...
Så bör SAS också göra!!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

LV
2020-10-22 14:52:21
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
"Et marked neppe SAS's byråkrater i Stockholm helt forstår, og klarer å serve skikkelig." Det du "neppe" fattar är att SAS byråkraterna kommer från hela skandinavien. Inkl. Norge. Dina inskränkta kommentarer är bara pinsamma.
Du talar emot dig själv.
Röda Baronen
2020-10-22 12:51:35
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Bara verklighetsfrånvända okunniga personer här på FT, vill att SAS ska sparka sina norska anställda. Det finns många SAS aktier i privat ägo i Norge. Dessutom är Norge ett otroligt viktigt marknad för SAS, mycket viktigare än svenska marknaden.
Asus
2020-10-22 10:54:25
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
En del mycket okunniga och märkliga inlägg. En skriver att man bör lägga ner statliga bolag.......gör man det så förvinner nog det flesta stora eftersom staterna gått in i dem nu efter Covid. SAS var det till del redan innan men nu överlever ingen om inte staterna går in. Det gäller Lufthansa gruppen, Air France/KLM mfl.
Vi är tillbaka till hur det såg ut på 70 talet vare sig vi vill eller inte.
Lisb
2020-10-21 16:58:30
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Klart att SAS skall ha kvar Norska piloter de gör ett bra jobb.

Finns ingen anledning att regera som sura barn för att Norska staden sålde sina aktier i SAS. Norge är en stor marknad för SAS.

Tur att en del här på forumet inte sitter i SAS:s styrelse eller ledning.

Frekvent Resenär och aktieägare.

Ps! Vi har Norska aktieägare i SAS även om inte staten är med.
pf
2020-10-21 15:50:15
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Til trådstarter,

jeg har sagt det før, i fler diskusjoner;

SAS har selv, i årsrapporter/årsredovisning, for en 6-8 år siden skrevet fra hvilke markeder deres omsetning stammer fra.

FØR coronaen.....

Holder en der andre markeder enn de tre skandinaviske land utenom, hadde det norske markedet noen og femti prosent, Det var således større enn Sveriges og Danmarks tilsammen. Norges meget store innenrikstrafikk drar opp.

Hvordan trådstarter skal kunne drifte dette marked, utelukkende med danske og svenske ansatte i SAS, er for meg en gåte, noe han selv absolutt bør svare på, og gjerne legge frem en plan for ? SAS driftet et sted rundt 55 B-737's før pandemien slo til, på norsk inrikes og på ruter til/fra Norge.

Det sies at den norske delen av SAS, er meget profitabelt. Skulle det være tilfelle, så brukes dette fort il å opprettholde svenske og danske arbeidsplasser.

For å komme igjennom coronaen, den perioden kan fort vare noen år til, vil SAS raskt trenge ikke bare nye "14 mrd svenske kroner" fra sine eiere, men mulig samme beløp to og muligens tre ganger. Dette er skille på statlig og privat kapital/eierskap.

Selv SAS, som har "sosialkontor" i bakhånden, er avhengig av trafikk og passasjerer. Norwegian skalet ned, men vil nok ikke etter mitt syn overleve. De kan dog, ved hjelp av norske statlige investeringer komme tilbake, for å ta seg av det norske markedet. Et marked neppe SAS's byråkrater i Stockholm helt forstår, og klarer å serve skikkelig.

Tilbake trådstarter Karlerik, v.g. svar på hvordan du vil serve norsk inrikes med svenske og danske ansatte utelukkende i en past-corona-SAS !?

Da ser vi skilnaden på privat og statlig
Svensk i Sverige
2020-10-21 14:43:47
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
SAS är mycket bra för Sverige och vi som bor i Sverige. Det är något vi medborgare kan vara stolta över. SAS har gett Sverige väldigt mycket genom åren.

En som varit med länge och flyger mycket.
thomas
2020-10-21 12:54:49
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Långlinjerna inrikes Europa som nu körs är max halvfulla, varje dag drar bolaget på sig större förluster i nästan kvadratisk omfattning, bolaget kommer inte klara sig, borta nästa år. Men det är även många andra stora flygbolag. Lite som inducerat motstånd som ökar med hastigheten.
Pilot utomlands
2020-10-20 19:41:46
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Snälla sätt denna instutiotion i konkurs - Helt sjukt att ha ett statligt ägande med dessa skitiga avtal Rickardsson kör. Fyy faan
Karlerik
2020-10-19 21:48:21
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Jo..det är klart..men inget hindrar väl att även SAS bildar tex 3 st bemanningsbolag typ... Swe, Dk och No..och gör samma sak med den norska personalen....sparken!
thomas
2020-10-19 10:48:40
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Den stora frågan är inte detta välbehövliga stöd, utan kommer det ett till stöd om ca 4-6 månader i samma volym, även större. När de statliga anställningsstöden och företags supporten avslutas och återbetalningar är verkställda kommer mycket större stöd att behövas för att bolaget ska överleva. Ett nästan permanent lågt flygande bland allmänheten och företag krossar de flesta i branschen. SAS hade varit borta om inte Wallenberg och staterna stöttat, den supporten har inte de flesta flygbolag.

2020-10-19 02:14:19
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Alla är anställda i SAS AB. Det är en annan historia att konka sina bemanningsbolag för att bli av med personal.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn