Tråden startades av: Karlerik  2020-10-17 21:40:03
14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danmark... 
Svenska och Danska skattebetalare pumpar in ett räddningspaket på 14 miljarder SEK, i SAS...med bland annat ett krav på att halvera personalstyrkan!!
Skall svenska o danska skattebetalare därmed också subventionera Norsk personal??
Eller är det äntligen dags att visa att våra skattepengar skall gå till att rädda våra SAS-arbetsplatser och att Norge får själv ta hand om sin arbetslösa personal. Norwegian har ju redan visat vägen hur man skyddar sina arbetsplatser i Norge och slängt ut sin svenska och danska personal.. även om många av dessa varit anställda över 15 år i bolaget....så skulle arbetsplatserna besättas med norrmän..många ganska nya...
Så bör SAS också göra!!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2020-10-28 13:16:29
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
§pf, i de tilfeller du nevner, har tiltakene fra den norske regjering vært transparente.

Det er viktig å legge vekt på at tiltak ikke bare har vært for et selskap/bolag, påstand fra innsendere om forfordeling Norwegian, men for flere.

Jeg tolker innsendere LV og "sv pf" til å gjøre et poeng av at angivelig skal den norske staten ha gitt støtte til Norwegian, men ikke til SAS. Dette har ikke forekommet, og jeg kan ikke, av de nettsteder og den argumentasjonen du kommer med, se at så er tilfelle. At Norwegian/NHO har hatt egene møter med norske regjeringsrepresentanter beviser ikke at de er utbetalt støtte.

Derimot er det vært i merke seg i https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/norwegian-norskt-statligt-stod-ej-tillrackligt-i-nulaget-vd

at "Svenska staten nekade tidigare i augusti Norwegians ansökan om kreditgaranti. I ett pressmeddelande från Riksgälden framgick att det även innan krisen svårt skuldsatta Norwegian inte gått att anse som "ekonomiskt redbart" i slutet av 2019."

Så langt jeg oppfatter, ble denne støtte gjort gjeldende for SAS. Jeg ser ikke vekk fra at denne saksbehandling bidro til at Norwegian slo bemanningbyrå i Sverige i konkurs, men er noe usikker på tidsaksen her.

Har norske myndigheter gitt støtte til flybransjen, så ser det ut som den er gikk med full åpenhet, transparens, og uten å støtte en aktør.

Det bør §pf (= sv pf ?) merke seg.
sv Sk
2020-10-27 21:02:20
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Det är väl klart att SAS behöver stötning. Det har de allt behövt. Att de någon gång ska klara sig själva, är skrivet i stjärnorna.
Sk
2020-10-27 12:37:14
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Vi på SAS behöver ännu mer stöttning i dessa tider. Vi har en bra produkt och vi är väldigt bra på det vi gör. Bäst i klassen faktiskt. Vi är viktiga för Sverige och Sverige behöver oss. Detta stödpaket är naturligtvis fullt rimligt. Välkommen ombord!
§pf
2020-10-27 11:33:05
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Läs https://www.travelnews.se/norwegian/flygbolag-i-krismote-med-norska-regeringen-kraver-kontantstod/

Norska staten har gått ut med lånegarantier på 6 miljarder kronor, men enligt tidningen E24 är det bara två bolag som nyttjat erbjudandet. Norwegian har tagit maxbeloppet på 3 miljarder.......

Läs https://www.mynewsdesk.com/se/norwegian/pressreleases/coronakrisen-norwegian-positiv-till-norska-regeringens-avgiftssaenkningar-ytterligare-aatgaerder-med-omedelbar-likviditetseffekt-aer-dock-avgoerande-2981845

Coronakrisen: Norwegian positiv till norska regeringens avgiftssänkningar– ytterligare åtgärder med omedelbar likviditetseffekt är dock avgörande.

Läs https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/norwegian-norskt-statligt-stod-ej-tillrackligt-i-nulaget-vd

Flygbolaget Norwegian har genomgått ett tufft första halvår 2020, påverkat av covid-19 och nettoförlusten skrivs till 5,3 miljarder norska kronor under andra kvartalet, enligt delårsrapporten för andra kvartalet. Stöd som inhämtats från norska staten är inte tillräckliga för att klara krisen så som den ser ut i nuläget, enligt vd Jacob Schram.

Är detta inte ekonomiskt stöd, då vet jag inte vad stöd är.



SVPF
2020-10-26 23:10:05
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
YOUR TOO MUCH!!
pf
2020-10-25 20:55:41
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
sv pf, for siste gang

Jeg har i minst en, mulig tre andre diskusjoner fortalt deg at Norwegian IKKE kan ha gjort noe ulovlig, jfr dine påstander.

I disse inngår at du skriver at nevnte selskap har mottatt lån og bidrag uten at regjeringen har kontroll

Vg kom med KONKRETE bevis på at den norske regjering ikke har kontroll, og fortell oss HVILKEbidrag Norwegian skal ha fått?

Jeg ser ikke på deg, etter tidligere utsagn fra deg, som en seriøs diskusjonspartner, og jeg ber om at andre heller ikke gjør det.....med mindre håndfaste bevis underbygger dine påstander ! Du fortjener egentlig å bli ignorert fremover....
pf
2020-10-25 20:43:46
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
LV, jeg forstår ikke helt hvor du vil hen. Våre regjeringspartier hadde dette på sitt valgmanifest, og det er jo greit enkelte ganger at politikere gjennomfører det vde lover.

Du bør, etter mitt syn gå tilbake i retning trådstarters diskusjonstema - om ikke, er dette mitt siste svar til deg. Skriver dette, fordi det virker som du er ute på en voldsom "fisketur" her.
LV
2020-10-25 13:30:03
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Jag menar den byråkratiska, norska "demokratiska" regeringen naturligtvis. Trodde att du skulle fatta det. Hur många av Norges befolkning, tyckte att det var ett bra beslut? "Demokrati".......
Sv pf
2020-10-25 12:17:32
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Men Norge har satsat Norska skattepengar i Norwegin genom lån och bidrag utan att regeringen har någon kontroll!

Norwegian som orsakat att flera i Sverige blivit snuvade på lön genom att försätta bemanningsbolaget i Sverige i kk.

??

2020-10-25 10:18:46
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Är väl bara att ni drar igång ett nytt flygbolag då, ni som kan göra det bättre än SAS.
Vad väntar ni på?
Morten
2020-10-25 00:23:40
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Skulle funka klockrent utan SAS.De är ingen universallösning inom flyget och många väldigt trötta på att det ska daltas med dem hela tiden.
pf
2020-10-24 21:04:00
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
LV, vi som er godt orientert vet at det var en politisk besluttning.....muligens er Sverige styrt av byråkrater, men Norge er et demokrati, hvor vår borgerlige regjering bestemte å selge seg ut av SAS.
LV
2020-10-24 10:54:42
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Den norska statens byråkrater, har uppenbarligen inte heller "förstått" Norges "storhet". Inkompetensen styrde, när man sålde av akterna.
Fabian
2020-10-24 00:46:22
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
@Röda Baronen
Det kan även andra bolag utföra.
sv Röda Baronen
2020-10-23 16:54:36
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
"Bara verklighetsfrånvända okunniga personer här på FT" Det inkluderar väl även dig eller?
@Fabian
2020-10-23 12:59:59
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Därför att SAS spelar en större roll än att flyga ner dig till Barcelona för 299kr.

SAS har många samhällsviktiga avtal och funktioner som inte bara kan gå i stöpet över en dag. Man transporterar sjukvårdsmaterial, organ kors och tvärs genom riket, laboratorietester, regering/statsmakt/personer med personskydd. Det finns mer att rabbla upp men poängen är att all data om transporterna vill man inte ha utomlands.
Det kan vara så att det går att ersätta SAS över tid men inte i en brinnande lågkonjuktur och verkligen inte med en abrupt konkurs. Sveriges infrastruktur faller för snabbt då som ingen vill ta efter.
pf
2020-10-23 10:42:05
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
LV, det er mulig du har rett.

SAS's byråkrater kan ha sett at Norge noen år før hadde fått ferdig en ny hovedflyplass i Oslo. En som, i motsetning til gamle Fornebu, hadde nok kapasitet, dvs to baner mot FBU's ene, og som ikke hadde curfew på morgen og kveld.

SAS's byråkrater kan også ha fanget opp at på den tiden ble det gitt svært gode lønnstillegg i Norge, og at det ble gitt 7-10 ekstra feriedager.

Alt lå således til rette for mer reising, bl.a til utlandet. Gunstig norsk krone bidro også. Mange korte ferier og helgeturer.

Likevel klarte ikke SAS, mulig gjennom et ledelsesbeslut, å øke antall fly og ruter i, til/fra Norge, annet i en moderat grad.

Hva ble resultatet, jo Norwegian, som de første årene hadde "verdens dummeste konkurrent", og da klarte byråkratene i det bolaget å spionere på Norwegian gjennom inntrang i dets datasysytemer.

Past-corona, ja den dagen vil komme hvor bransjen er oppe igjen, så vil det absolutt glede meg dersom SAS nå ha fanget opp vi nordmenns reisebehov. Men, jeg tror Norwegian vil være ute av business før det.

Og, det er selvfølgelig mulig at SAS¨s byråkrater forstår at da må man sette av de 50-55 fly Norge hadde før pandemien, samt legge til 20-25 fly for bortfall av Norwegian.

Mulig dette blir for mye Norge for både byråkrater og ledelse i SAS i Stockholm, og ja, jeg har, i denne diskusjonen ikke sagt noe om nasjonalitetene på hverken byråkrater eller ledelse, merk det LV.

Men, jeg mener en ting er veldig klart. Dersom SAS ikke server det norske markedet med 70-80 fly, så vil det raskt tiltrekke seg konkurrenter. Enten det er WizzAir, som jeg ikke har tro på - eller et nytt "Norwegian" a la Braathens Norway osv. Hadde Ryanair villet, hadde de allerede vært etablert.

Jeg tror det er et godt svar til deg LV.

Og trådstarter, Karlerik, jeg venter ennå på din plan, hvordan drive SAS i Norge uten norske ansatte. Med 70-80 plan uten norrmenn, kan det hende du må gjøre litt mer puttifikasjon i din excel......
Fabian
2020-10-23 00:12:48
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Säg varför SÅ viktigt rädda SAS?
Finns massa andra bolag som kan ersätta till förmånligare
priser och minst lika bra,snarare bättre.
Trött på allt fjäsk/sjåp med SAS nu.
Låt dem visa sin lönsamhet utan hjälp så ger det sig självt.


LV
2020-10-22 14:52:21
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
"Et marked neppe SAS's byråkrater i Stockholm helt forstår, og klarer å serve skikkelig." Det du "neppe" fattar är att SAS byråkraterna kommer från hela skandinavien. Inkl. Norge. Dina inskränkta kommentarer är bara pinsamma.
Du talar emot dig själv.
Röda Baronen
2020-10-22 12:51:35
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Bara verklighetsfrånvända okunniga personer här på FT, vill att SAS ska sparka sina norska anställda. Det finns många SAS aktier i privat ägo i Norge. Dessutom är Norge ett otroligt viktigt marknad för SAS, mycket viktigare än svenska marknaden.
Asus
2020-10-22 10:54:25
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
En del mycket okunniga och märkliga inlägg. En skriver att man bör lägga ner statliga bolag.......gör man det så förvinner nog det flesta stora eftersom staterna gått in i dem nu efter Covid. SAS var det till del redan innan men nu överlever ingen om inte staterna går in. Det gäller Lufthansa gruppen, Air France/KLM mfl.
Vi är tillbaka till hur det såg ut på 70 talet vare sig vi vill eller inte.
Lisb
2020-10-21 16:58:30
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Klart att SAS skall ha kvar Norska piloter de gör ett bra jobb.

Finns ingen anledning att regera som sura barn för att Norska staden sålde sina aktier i SAS. Norge är en stor marknad för SAS.

Tur att en del här på forumet inte sitter i SAS:s styrelse eller ledning.

Frekvent Resenär och aktieägare.

Ps! Vi har Norska aktieägare i SAS även om inte staten är med.
pf
2020-10-21 15:50:15
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Til trådstarter,

jeg har sagt det før, i fler diskusjoner;

SAS har selv, i årsrapporter/årsredovisning, for en 6-8 år siden skrevet fra hvilke markeder deres omsetning stammer fra.

FØR coronaen.....

Holder en der andre markeder enn de tre skandinaviske land utenom, hadde det norske markedet noen og femti prosent, Det var således større enn Sveriges og Danmarks tilsammen. Norges meget store innenrikstrafikk drar opp.

Hvordan trådstarter skal kunne drifte dette marked, utelukkende med danske og svenske ansatte i SAS, er for meg en gåte, noe han selv absolutt bør svare på, og gjerne legge frem en plan for ? SAS driftet et sted rundt 55 B-737's før pandemien slo til, på norsk inrikes og på ruter til/fra Norge.

Det sies at den norske delen av SAS, er meget profitabelt. Skulle det være tilfelle, så brukes dette fort il å opprettholde svenske og danske arbeidsplasser.

For å komme igjennom coronaen, den perioden kan fort vare noen år til, vil SAS raskt trenge ikke bare nye "14 mrd svenske kroner" fra sine eiere, men mulig samme beløp to og muligens tre ganger. Dette er skille på statlig og privat kapital/eierskap.

Selv SAS, som har "sosialkontor" i bakhånden, er avhengig av trafikk og passasjerer. Norwegian skalet ned, men vil nok ikke etter mitt syn overleve. De kan dog, ved hjelp av norske statlige investeringer komme tilbake, for å ta seg av det norske markedet. Et marked neppe SAS's byråkrater i Stockholm helt forstår, og klarer å serve skikkelig.

Tilbake trådstarter Karlerik, v.g. svar på hvordan du vil serve norsk inrikes med svenske og danske ansatte utelukkende i en past-corona-SAS !?

Da ser vi skilnaden på privat og statlig
Svensk i Sverige
2020-10-21 14:43:47
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
SAS är mycket bra för Sverige och vi som bor i Sverige. Det är något vi medborgare kan vara stolta över. SAS har gett Sverige väldigt mycket genom åren.

En som varit med länge och flyger mycket.
thomas
2020-10-21 12:54:49
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Långlinjerna inrikes Europa som nu körs är max halvfulla, varje dag drar bolaget på sig större förluster i nästan kvadratisk omfattning, bolaget kommer inte klara sig, borta nästa år. Men det är även många andra stora flygbolag. Lite som inducerat motstånd som ökar med hastigheten.
Pilot utomlands
2020-10-20 19:41:46
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Snälla sätt denna instutiotion i konkurs - Helt sjukt att ha ett statligt ägande med dessa skitiga avtal Rickardsson kör. Fyy faan
Karlerik
2020-10-19 21:48:21
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Jo..det är klart..men inget hindrar väl att även SAS bildar tex 3 st bemanningsbolag typ... Swe, Dk och No..och gör samma sak med den norska personalen....sparken!
thomas
2020-10-19 10:48:40
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Den stora frågan är inte detta välbehövliga stöd, utan kommer det ett till stöd om ca 4-6 månader i samma volym, även större. När de statliga anställningsstöden och företags supporten avslutas och återbetalningar är verkställda kommer mycket större stöd att behövas för att bolaget ska överleva. Ett nästan permanent lågt flygande bland allmänheten och företag krossar de flesta i branschen. SAS hade varit borta om inte Wallenberg och staterna stöttat, den supporten har inte de flesta flygbolag.

2020-10-19 02:14:19
SV: 14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danm ...
Alla är anställda i SAS AB. Det är en annan historia att konka sina bemanningsbolag för att bli av med personal.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev