MTR express går fulla medans flyget går tomt
I morse skulle min dotter ta tåget från Göteborg till Stockholm och till min förvåning är det smockfullt inte ett säte ledigt. Så läser man att flygstolarna går tomma, hur går detta ihop är risken att bli smittad mindre på ett tåg?
svar
Ja hur kommer det sig att MTR Express går fullsatta?
Acer du har nog missförstått hela poängen med inlägget
Bäste Kurt, jag pratar inte om Covid utan det svåra i att göra jämförelser baserade på dåligt underlag och tyckande generellt.
Nej störst skuld har alla de människor som av någon anledning ska ut och resa mitt i pandemin.
Jag arbetar som sjuksköterska och smittskyddsanmäler en hel del covidärenden till smittskyddet. En stor andel av dessa smittade har rest med tåg och blivit smittade. De skriver att MTRX-tågen varit fullsatta m.m.
Ja, inte konstigt att dom blir sjuka när dom sitter packade som sillar! Jag tycker det är oansvarigt av folk att ens resa runt i en pandemi, men ännu mer oansvarigt av tågbolagen. Störst skuld har dock vår regering, syltryggar!
Flög Stockholm – Malmö – Stockholm med SAS för 2 veckor sedan. Stockholm – Malmö fullt. Malmö – Stockholm, endast enstaka lediga säten. A320 neo.
Acer så du menar att covid smittar mindre på tåg än flyg ?
MTR express går fulla???
Nej, halvfulla.
Inlägget är trams eftersom det statistiska underlaget bygger på en upplevelse och ett tåg. Dessutom vet ju insändaren inget om hur ett flyg samma dag och tid såg ut bokningsmässigt. Att dra växlar på så dåligt underlag känns bara larvigt.
Greta effekten har förändrat resandet en del. Likaså corona problematiken. Ytterligare en viktig faktor är att flyget gick dåligt i Sverige redan före corona. Dessutom är Sverige inget flygland där man i 90 % når sina vänner med moped. Tjatet om HEPA filter är överreklamerat. Sitter man i en fullpackad flygmaskin blir du smittad oavsett om det finns ett HEPA filter. Antagligen någon som säljer varan som vill få göra gratis reklam för sin produkt. Ett gammalt sätt för att försöka dra fördelar för sig själv.
Konstigt att Tågen går fulla i Sverige medan ingen verkar flyga inrikes?Vad kan detta bero på?
Video från Airbus som förklarar hur luften byts på ett flygplan: https://www.youtube.com/watch?v=L2jRw7_oig0
HEPA-filtret renar den återanvända luften (lila luftström).
Info från SJ om luftbyte på tåg: https://www.sj.se/sv/om/om-sj/senaste-info-coronavirus-o-tagresor.html
Luften på ett tåg byts varannan till var 8:e minut beroende på tågtyp.
Troligen är inte MTR Express “farligare” än flyget med tanke på covid-19.
Det absolut säkraste är ju att inte resa överhuvudtaget såvida det inte är absolut nödvändigt.
Det finns väl ingen orsak att ha HEPA-filter på ett tåg eller en buss? Luften på ett tåg återanvänds inte vilket är fallet på ett flygplan. HEPA-filter finns på flygplan för att rena den luft som återanvänds. På ett flygplan är det en mix av ny luft och återanvänd luft som tillförs kabinen. Frågan är väl snarare hur ofta luften byts. På en A320 neo byts den var 2-3:e minut. Hur ofta den byts via ventilationen på ett tåg vet jag inte. HEPA-filtret hjälper föga om passageraren bredvid dig är smittad och nyser. Då får man hoppas att den som nyser har munskyddet på och att dropparna fastnar i det. Flyget känns väl säkert mycket för att luften byts så ofta och att alla ska bära munskydd.
Jag har inte kommenterat ditt inlägg, om ev monopol.
Men om du läser noggrant, så kan du se att det var nicket “Tog” som gjorde det.
Håller för övrigt med Tog, om tåg monopolet. Jernabane direktoratet ger monopol till vinnande upphandling. Man får alltså inte konkurrera, på affärsmässiga villkor.
Därav troligtvis för höga priser. Billigare och snabbare att ta flyget.
Detta släpps förmodligen, inte heller igenom censuren.
tog, jernbanen er på lisensiering/anbud i Norge. Jeg antar at i dette anbudet har myndighetene satt (maksimal)priser samt regler for sosiale rabatter.
Det har ikke vært snakk om at flere skal kjøre samme strekning i Norge. Noe som med stor sannsynlighet vil skape en diskusjon om kapasitet på store stasjoner, som Oslo S.
(sv pf, bolag heter selskap på norskt, nice try)
Kan det f.eks være prisingen det er noe feil med i Norge, at et bolag har tilnærmet monopol på jernbaner ?
Jag pendlar på Norrland…och få blir det flyg istället för nattåg…men senaste veckorna har ARN-UME var så gott som fullpackat…känns märkligt att sitta så trångt…men hellre det än tåg i 7 timmar.
Ot kanske, men det du skriver om beror väl snarare på att en tågresa mellan Oslo och bergen tar 6+ timmar, går på enkelspår (lägre kapacitet och mer sårbar) och har massor med mellanliggande stopp?. Då tar man förstås hellre flyget.
Mellan Stockholm och Göteborg tar ett tåg 3 timmar (för det mesta) och det är dubbelspår hela vägen. Sj har konkurrens på sträckan av MTR och ev någon till medans det i Norge endast finns en operatör?
Vi som är orienterade, vet skillnaden mellan Sveriges och Norges toppografi.
Kanske det har något med saken att göra. Sätt dig ned och tänk efter, om möjligt.
I Norge går det 18 flyginger nå i coronaen daglig mellom Oslo og Bergen(23 dersom man inkluderer TRF). Det går 4-5 tog om dagen på strekningen. Mellom de to største i Sverige er det tvertom, 4-5 fly om dagen, ca 20 tåg.
Kan det f.eks være prisingen det er noe feil med i Sverige, at et bolag har tilnærmet monopol i luften ?