Tråden startades av: florben  2020-11-17 07:19:30
LFV's nya projekt 
http://lfv.se/nyheter/nyheter-2020/ai

Ett förväntat steg med tanke på den teknikutveckling som sker. Spännande och lätt skrämmande i en och samma tanke. Hur långt bort ligger fullt automatiserade flygningar? Ingen pilot, inga flygledare. Endast "säker teknik"...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Andersson
2020-11-19 18:11:54
SV: LFV's nya projekt
Re: Florben
"jagärINTEflygledareellerpilot" skrev jag, så jag vet inte riktigt vad du menar.

Det är ju den enklaste sak i världen att säga att "tekniken inte ligger långt fram i tiden". Det kan ju vilken "förståsgpåare" som helst göra! :D
Vi blir ju säkert helt säkert ersatta av robotar för eller senare men det blir ju alla yrken. Frågan är ju egentligen bara, är vi i närheten just nu? Nej, det är vi inte, hårdvarumässigt ja men absolut inte mjukvarumässigt.

Tyvärr tror våran styrelse lite för mycket på ny teknik och tror att det är klart inom några få år. Det är i bästa fall lite tragikomiskt när våra chefer i 60-70 årsåldern ska ha en åsikt om dessa saker, ivrigt påhejade av ingenjörer som får ha lekstuga. I sämsta fall riktigt dåligt när man alienerar sig från den personal man tror sig inte behöva längre samt inte utbildar i tillräcklig omfattning.

florben
2020-11-19 10:06:19
SV: LFV's nya projekt
@Andersson Jag är FL, dock inte på ACC. Dessutom med resonabelt antal år till pension så jag oroas inte personligen alltför mycket över detta. Men nej, det är ingen våt dröm för mig personligen... ;-)

Jag tror ändå inte att detta är något som nödvändigtvis ligger alltför långt fram i tiden, tekniken finns redan, den ska bara ha tillräckligt underlag för att göra de rätta besluten och därefter utvärderas under tillräcklig tid för att anses "tillräcklig säker". I detta liksom annat måste vi acceptera ett visst mått av osäkerhet, liksom vi redan gör idag. Största problemet är nog att vi ännu inte fullt ut litar på tekniken, men självklart är inte tekniken inte tillräckligt långt gången - ännu...
John
2020-11-18 17:35:42
SV: LFV's nya projekt
Någon som vet hur mycket flygplatserna Linköping, Sundsvall och Örnsköldsvik betalar för sin flygledning på årsbasis? Att jämföra med övriga flygplatser där det upphandlats och varit sund konkurrens?
Hallå!
2020-11-18 16:59:10
SV: LFV's nya projekt
Jag det används i Sverige. Däremot är det en skyddad verksamhet och där det används har det inte varit i konkurrens med den privata marknaden. Alla försök med konkurrera på marknadens villkor har bara visat att det är dubbelt så dyrt!! Snacka om skyddad verkstad.
Olle
2020-11-18 16:53:51
SV: LFV's nya projekt
RE:@Olle
2020-11-18 13:52:55

I Sverige på de flygplatser som inte själv får välja utan tvingas. LFV förlorade nyligen 6 kontrakt där flygplatserna tyckte det var billigare och bättre med vanlig tjänst.
Några få i utlandet har valt RTS-lösning men oftast som backup eller vid renovering/utbyte av tornet till ett nytt torn.

@Olle
2020-11-18 13:52:55
SV: LFV's nya projekt
Mig veterligen används RTS i Sverige samt en del kontrakt utanför Sverige gränser.
Olle
2020-11-18 12:25:37
SV: LFV's nya projekt
Ska LFV verkligen hålla på med detta? Se hur illa det har gått med RTS, man får inga kontrakt och den enda som envisas med att påstå att det är bra, är LFV.
Låt marknaden sköta utvecklingen och köp sen produkterna om dom är bra, annars låt bli.
Andersson
2020-11-17 12:05:04
SV: LFV's nya projekt
Alla "jagärinteflygledareellerpilot" här på forumets våta dröm! :D
Sen bör man nog läsa på lite vad det här faktiskt är och inte bli till sig i trasorna.
Lisb
2020-11-17 11:47:16
SV: LFV's nya projekt
Endast "säker teknik" syn ej ännu bland stjärnorna.

Det är mycket långt borta!
Jonny
2020-11-17 09:08:02
SV: LFV's nya projekt
25 år.
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn