Tråden startades av: Personalansvarig  2021-01-18 23:48:18
Per G Braathen och märkliga uttalanden 
Mycket fult spel av Per G Braathen i den senaste intervjun på Dagens Industri, där han menar att BRA inte längre behöver Bromma och kan flytta till Arlanda om rätt förutsättningar ges.

Under lång tid har de hållt sina slottar som gardering på Bromma för att förhindra andra aktörer från att etablera sig och skapa kundbas, och nu släpper Braathen denna bomb?

Jag hoppas innerligt att andra aktörer som Leap eller AirGotland gör allt för att rädda kvar Bromma. Många vill flyga till/från Bromma även efter pandemin.

Flyttar de från Bromma kan jag garantera att de förlorar hela vårt företag som kund, och betänk då att vi är en av deras största kunder.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Upp&Ner
2021-02-02 23:40:44
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
@Nils
Kolla in Arlandas avgångstavlor lite då och då så får du se BRA avg.TF.
Nils
2021-02-01 00:56:55
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
https://www.flygbra.se/

Inte mycket till flyg där!!!!

Kanske blir om nya framröstade språkröret för MP Stenemo hejar fram flyget.
Lip
2021-01-31 13:04:43
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Haha alltså kan inte sluta älska allt agg mot air Leap. Finns det något belägg eller är det avundsjuka?
Yngve
2021-01-31 09:55:20
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Stödja air Leap? Inte en chans. Snart kommer WIZZ eller liknande då blir det billigare och modernt.
Stockholmare
2021-01-31 05:50:03
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
@Nils, stödja hur då? Under pågående pandemi så är rekommendationen att man inte ska hålla på och resa runt... detta verkar ju BRA fattat iallafall.
Kurre
2021-01-31 01:52:58
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
@Nils

Njaaaaa
Rekonstruktionen var klar i september och sedan oktober har man flygit en hel del med två maskiner. Dock ingen linjeverksamhet för där finns ingen efterfrågan.
Nu har man dammat av ett par kärror till iom deras c-checkar och man kommer starta linjer igen under våren då man bedömer en viss efterfrågan. Återanställning har pågått ett bra tag.

Och svar till tidigare skribent så har man självklart inte kvar den overhead du talar om sedan efter rekonstruktionen.
Man är nog mer slimmad än leap till och med.

Nu är ni nog troll som vill skapa lite känslor bara men jag kände mig tvungen att svar :)
Och nej jag jobbar inte på bra, är bara flygintresserad
Rick
2021-01-31 00:49:08
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Har ni någon koll alls?
Rekonstruktion helt klart pga Corona.Fler kommer hamna där.
Med ett starkt varumärke och många stam kunder är dem strax i luften på heltid,medan vissa envisas flyga tomma kärror nu och tappa pengar.
CV
2021-01-31 00:42:37
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
@Nils
Märkligt att jag jobbat flera gånger ARN-AJR samt flugit de flesta skidåkarna nu då som Crew för BRA med BRAs kärror.
Nils
2021-01-30 18:17:22
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
BRA har inte varit uppe i luften sen i våras och bolaget är i rekonstruktion. BRA och Bromma är historia. BRA kan ju alltid komma tillbaka till Bromma om de bestämmer sig för att börja flyga igen. Idag är BRA tyvärr inget mer än namn på ett papper. .

Utalandet från Braathen bygger med stor sannolikhet på någon typ av uppgörelse mellan BRA/SAS/Swedavia.

Vi får nu stödja AirLeap och övriga operatörer på Bromma.
Nils
2021-01-30 18:15:40
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
BRA har inte varit uppe i luften sen i våras och bolaget är i rekonstruktion. BRA och Bromma är historia. BRA kan ju alltid komma tillbaka till Bromma om de bestämmer sig för att börja flyga igen. Idag är BRA tyvärr inget mer än namn på ett papper. .

Utalandet från Braathen bygger med stor sannolikhet på någon typ av uppgörelse mellan BRA/SAS/Swedavia.

Vi får nu stödja AirLeap och övriga operatörer på Bromma.
Sv Morten
2021-01-30 16:17:02
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Vi måste inse att BRA inte är framtiden inom svenskt inrikesflyg. BRA har under många år gått väldigt mycket minus och corona har inget med deras rekonstruktion att göra. Dom hade hamnat där ändå.

Vi behöver inse att BRA är alldeles för bakåtsträvande med en organisation som är på tok för stor och omständlig. Deras overheadkostnader kan aldrig bära ett bolag i BRAs storlek.

Även om BRA kommer tillbaka så lär det bli kortvarigt om inte Per skövlar in miljarder IGEN.

Morten
2021-01-30 01:24:21
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Flygbolag måste samarbeta inte motarbeta varandra i dessa tider.
Har en strålande idé!
BRA flyger all inrikes trafik in och ut till Arlanda.Sedan tar SAS dem utanför Sveriges gränser.Hur bra som helst.
sv Eric
2021-01-21 16:06:51
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Precis så menar han. Folk verkar inte att förstå "plain swedish". Många tolkar efter sina egna preferenser, tyvärr.
Eric
2021-01-21 10:49:33
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Vad Per säger är att han vill ha ett besked om Brommas framtid. Antingen bestäms det nu att den läggs ner eller så är den öppen till 2038.

BRA vill veta om de skall fortsätta satsa på Bromma eller om de skall satsa på Arlanda, och de vill veta detta innan de startar upp trafiken igen.

Och är det så att Bromma läggs ner så säger Per att BRA kan flytta till Arlanda. Han menar inte att det är det han förordnar utan han säger att är det Arlanda som gäller så kan BRA flytta dit.
Air leap
2021-01-21 10:29:46
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Ser ut som air Leap är beredda att ta över efter BRA på Bromma iaf.

Pressmeddelande idag gick ut om kraftig expansion på BMA från April månad. Även norrut och inte bara södra delen av Sverige som hittills.

Gh
2021-01-21 09:29:04
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Bromma är en smidig flygplats så mycket dåligt om den lägger ner. Perfekt flygplats för moderna propar.
Jodå
2021-01-21 01:12:05
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Elflyget behöver Bromma för att avlast arlanda. Inrikes på Bromma och utrikes på Arlanda
sv El-flyg
2021-01-20 19:05:47
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Vad är snart i din värld?
The Observer
2021-01-20 18:43:40
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Lika lite som elbilar behöver egna ”gröna” vägar, behöver eldflyget egna landningsbanor.
Alla flygplan är välkomna till Arlanda.

Bygg ut Arlanda!
El-flyg
2021-01-20 18:05:49
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
El-flyget är snart här. BMA skulle bli ett perfekt grönt nav för detta
Sven
2021-01-20 16:02:57
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Såklart kommer inte inrikesflyget att ”försvinna” men dagarna vi har 10 rotationer mellan Stockholm/GBG och Stockholm/Malmö är över. Tåget tar över. 1-2 turer om dagen till mindre orter som ansluter till utrikestrafiken är vad som behövs. PGB har rätt.

Var affärs/allmän/ambulansflyg ska ta vägen är en separat fråga. Ni kan drömma om BMA som det var på 80-talet men det krävs ingen magisterexamen i ekonomi för att förstå att det inte kommer hända.
Ju-Anita
2021-01-20 15:02:11
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Ja nu hoppas jag att det verkligen blir av, en nedläggning av Bromma, börjar bli trött på allt gnäll fram och tillbaka, och analyser hit och dit, det bästa är väl om det finns hus mitt i stan, än en flygplats mitt i stan.
Titti tvär
2021-01-20 13:35:07
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Tvärbanan blir perfekt till nya bostadsområdet dom snart byggs på startbanan!
Henrik
2021-01-20 10:29:33
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Per G Braathen har insett vad han behöver göra för att rädda BRA, om det innebär en flytt till Arlanda så är det så. Nu har Swedavia, Stockholms handelskammare, BRA, flera större bolag ex. Skanska, Wallenberg sagt att man är positiva till en nedläggning av Bromma. De enda som försvarar Bromma är Moderaterna i Region Stockholm (Irene Svenonius) och några riksdagsledamöter från Gotland. Det är bara att inse att loppet är kört.
Metropolitan
2021-01-20 09:55:35
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Inrikesflyget är inte dött, Sverige är ett för avlångt land för att flyget ska försvinna. Det finns dessutom mängder av flygplatser där BRA och ATR är det perfekta valet och där SAS inte är intresserade av att flyga. Att öppna för en flytt till Arlanda är intressant, som Per G gör och det av affärsmässiga skäl. Men det är direkt ohederligt av de politiker i Stockholm som använder pandemin som tillhygge i frågan om Bromma. Med den inställningen kommer det aldrig att få en saklig debatt om flyget i Stockholm.
@Gurra
2021-01-20 08:57:48
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Korruption spelar alltid en roll när det gäller flyget i Sverige.
Tvärbana
2021-01-20 01:46:19
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
När äntligen tvärbanan är klar till BMA. Då snackas det om nedläggning.
Ska Arlanda någonsin fungera så behöver det bli billigare att resa till/från Stockholm C. Expressen bör ligga på 99:- enkel och SL kortet ska räcka utan extra plattformsavgifter för den som vill resa med Pendeln.

Galet att de inte löst detta redan.
Vic
2021-01-20 01:35:33
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
@Nisse
Fyller du planen så flyger bolagen säkert
Vad sägs om en A320 Visby-Arlanda flygtid 30min!Fyll på den du!
Crew
2021-01-20 01:31:15
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
@Nisse
Nu är det så att BRA s flygplan är de modernaste plan du kan resa i.Och på inrikes behövs ingen gammal jet kärra som dessutom spyr ut avgaser.
Är väl fräscht sätta sig i en ny kärra.
Crew
2021-01-20 01:25:05
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
@nejnejnej
Håller med men bara göra det bästa av situationen då ”högre” makter inte verkar vilja ha BMA kvar!
Crew
2021-01-20 01:21:49
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
@Hallå
Precis håller med dig!
Captain Morgan
2021-01-20 00:26:57
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Mycket märkligt uttalande från BRA / Hr Braathen.
Bromma var BRAs stora ”fördel”. De har ingen chans med deras ATR-strutar på Arlanda.
Då blir det ingen comeback.
Crew
2021-01-19 23:44:35
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Bra tal av Braathen.Man måste hitta nya möjligheter.
Perfekt vore att BRA flyger in pax till ARN som sedan SAS tar vidare.BRA har exakt rätt flotta för detta ändamål.
Hoppas på ett samarbete där!
pilot
2021-01-19 22:29:54
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Konstigt uttalande av PGB.
Tim
2021-01-19 20:58:26
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Den flottan SAS har i Sverige är inte äldre ån 4år i snitt. Bromma är kört nu när BRA gett sitt ok, maken gör bättre nytta ån att några från svenska spel ska åka från Visby - Sundbyberg dörr till dörr på en timme.
Nisse
2021-01-19 16:58:03
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Bara att inse, Sverige har för få invånare för att kunna fylla 2 st ATR 72 (med lönsamhet) till Stockholm, ett plan till BMA och ett till ARN från tex. Kalmar / Ängelholm.
Visst några pax kommer säkert gnälla lite i början över att behöva åka in till stan från Arlanda, men det går över efter ett tag, finns det inget annat alternativ så sväljer man det....
Sven
2021-01-19 16:16:48
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Inrikesflyget är dött och det förstår PGB. Ni verkar dock inte göra det....
jo jo jo
2021-01-19 16:06:04
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Är det ingen som fattar vad han menar?

"- Nej antingen finns Bromma kvar till 2038 och vi satsar på att investera där, som vi gjort i 20 år, eller så stänger man nu. Det är inte mitt beslut, men det bör ligga i allas intresse att avklara Bromma-frågan nu, säger han till tidningen."
Arild
2021-01-19 16:05:13
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Här tar man för givet att SAS också vill detta och är beredd att avveckla sina inrikes flyg. Jag har inte det svaret men uppenbart är BRA riktigt klämda när man nu mot alla år av argument för Bromma helt vänder. Kan BRA verkligen konkurrera med de wetlease SAS idag har? kanske, kanske inte ....
Gurra
2021-01-19 16:05:11
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Det va ett plötsligt byte av fot... Korruption och pengar under bordet???
Hallå
2021-01-19 15:17:49
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
BRA har ju mer moderna flygplan än vad SAS har i många fall. Medelåldern är enbart 4 år vilket är väldigt nytt i denna branschen. Vill vi ha ett flygbolag med moderna flyg skall vi kolla på hur BRA har gjort för det är så bra de går att komma i den storleken av plan.
nejnejnej
2021-01-19 14:28:49
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Vad många glömmer är det faktum att många som reser till Bromma enbart behöver befinna sig i Stockholm och spar MYCKET tid på att komma direkt till city. De har inget behov av allt trassel på Arlanda, och de har inget behov av att åka till någon annan hub. De reser till Stockholm för att stanna i Stockholm.

Att lägga ner Bromma vore KATASTROF!
Nisse
2021-01-19 11:46:20
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Skall Sverige ha ett hållbart inrikesflyg, både i låg o. högkonjunktur, året runt med moderna flygplan så måste Bromma läggas ner omedelbart!
Man måste kunna fylla planen även med passagerare som skall vidare inrikes o. utrikes. På så sätt kan man hålla en hög kabin-faktor, med bra tidtabell alla dagar i veckan, året runt.

Det är pinsamt att se alla dessa små, gamla, bullriga, propellerplan som flyger omkring. I flygbolag som hela tiden befinner sig på konkursens rand! När man sedan reser runt i Världen och ser att man använder nyare, större, tystare, moderna flygplan på inrikes.....folk som besöker Sverige tror det är ett U-land!!


Bygg bostäder på Bromma! Det behövs....
thomas
2021-01-19 10:57:30
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Det som behövs i Sverige är ett fungerande inrikesflyg.
Alla regionala flygplatser behöver connect-as integreras med världen, då till någon av de två hubbarna ARN eller CPH. För det Svenska intresset med ett nytt eget nationellt sas (danskarna får ta över det gamla SAS) bör transfer till ARN prioriteras och från varje regional flygplats i Sverige. Det här drar även upp inrikes trafiken till STO.
Per G har rätt, i nuläget kan man inte åderlåta med två Sthlm flygplatser.
Trafikverket borde verka för detta att med sina stöd (behövs milliard kapital
injektioner några år) för att få hela Sverige att fungera och att alla orter och företag får samma odds.
Stockholmare
2021-01-19 10:41:55
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Ni kanske inte behöver resa så mycket? Tänk nytt, spar massa pengar?
ESSO
2021-01-19 10:28:45
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Genom att etablera sig på ARN kan BRA bli underleverantör till SAS.
Oorganiserad
2021-01-19 09:31:32
SV: Per G Braathen och märkliga uttalanden
Att vara en av BRA:s största kunder i dessa tider är inte svårt.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn