Tråden startades av: Kalle  2021-01-23 19:34:13
Varför är det så tyst nu om RTS 
Sedan början av hösten 2020 har det varit i princip helt tyst om RTS i dess olika former. Vad kan vara anledningen? Är finansieringen stoppad pga att flygintäkterna inte längre finns för att ösa in pengar i en teknik som visar sig vara tveksam pga de olika skäl som framkommit? Är teknikproblemen eskalerande och svåra att kunna säkerhetsbevisa, åtminstone utan att mörklägga bristerna? Har Försvarsmakten ändrat åsikt om lämpligheten att göra strategiskt viktiga flygtrafikledningar sårbara med tanke på den negativa säkerhetsutvecklingen i omvärlden?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ekonom
2021-02-01 09:44:01
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Inte konstigt att LFV fick skattepengar i våras. Utgifterna är gigantiska och intäkterna låga. 900MSEK i extra anslag är mycket pengar för ett statlig affärsverk som inte sparar utan sprider pengar omkring sig i olika, inte efterfrågade projekt. RTS är ett typiskt sådant projekt som ska få staten med korrupta pengar att försöka stå emot fri konkurrens inom flygledning. Så uppenbart från dag 1.
B-G
2021-01-31 23:13:35
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Skulle nog tro att hela finansieringen är i gungning för LFV. Såg någonstans att det är en ny ekonomidirektör i LFV. Kanske någon som är bättre på att räkna, vem vet?
De utöver LFV som räknat på lönsamheten har ju sågat kalkylen. Konstigt att inte LFV lät kontrollräkna kalkylen för RTC Stockholm. Hoppas att det statliga affärsverket tvingas visa kalkylen snart, detta har ju fått pågå 5 år utan att någon tvingar fram siffrorna.
CFIT
2021-01-30 00:28:30
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
@NN: : )
NN
2021-01-29 13:52:37
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
RTS har många virus.
CFIT
2021-01-28 19:54:48
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Ett virus dök upp under hösten 2020 som gjorde att finannsieringsbasen för ett civilt RTS mycket plötsligt försvann.
Peter F
2021-01-27 21:35:50
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Ursäkta, det blev fel. Svaret var ägnat åt signaturen SS längre ner i tråden.
Peter F
2021-01-27 16:05:21
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
@Wolfgang
Jag förstår vad du menar, men problemet är ju att den statliga myndigheten fortfarande sekretessbelägger sina investeringar, så exakta siffror är svårt att presentera för en journalist. Om man arbetar inom LFV och skulle försöka sig på att forska i dessa frågor så är det med risk för anställningen. Det kanske låter överdrivet dramatiskt men det är tyvärr så det är i dagens LFV. Den som inte vet vad som händer skulle inte tro att det är sant, men jakten på kritiker emot RTS inom LFV är skoningslös. Inget får stoppa det som påbörjats, fast alla vet att det borde stoppats för länge sedan. Men just nu utreder Transportstyrelsen den havererade flygsäkerhetskulturen i LFV. LFV fick skarp kritik 2015 i detta och lovade bättring, men hör och häpna, det blev värre istället. Resultatet på utredningen som påbörjades i höstas borde snart presenteras.
Wolfgang
2021-01-27 07:36:26
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Detta är en skandal av dess like! Var är Expressen, Aftonbladet och Riksrevisionen?
Gröna baskern
2021-01-26 23:42:03
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
@Olle
När skall nästa 5 flygplatser upphandlas? Finns det datum för dessa, det blir väl kanske inte alla 5 i en och samma upphandling? Den flygplatschef som föreslår att satsa på RTS kan nog få det svårt att övertala styrelsen nu när alla vet att RTS är dubbelt så dyrt som traditionell torntjänst.
SS
2021-01-26 22:34:50
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
@hq, ni som har lite insyn. Skriv ihop ett litet pm där ni beskriver hur kostnaderna skenat över tid. Exakta siffror från första början tills nu. Skriv också lite om alla andra olägenheter. Bifoga konkreta bevis där siffror publicerats och mail, protokoll där personer ur ledningen uttrycker sig olämpligt. Det ska inte vara vad ni tycker utan konkreta bevis. Gärna liten koppling till alla miljoner staten kastar på att decentralisera från sthlm mot alla miljoner LFV slösar på att centralisera.

Skicka sedan detta till olika journalister så ska ni se att det börjar hända saker. Men det måste vara en färdig produkt ni skickar med bevis och allt inte bara en massa åsikter utan något att backa upp det med. Journalister är som resten av samhället extremt arbetsskygga, ni behöver göra jobbet åt dem. LFV litar blint på att ni inte kommer göra det, annars faller allt. Det vet Norrköping.

HQ
2021-01-26 18:37:10
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Inte ens LFV vill ju längre prata om ekonomin kring detta projekt längre. I projektets linda så var det ju oerhört viktigt, nu vill man inte prata om det längre.
Det är stora pengar vi pratar om (100-tals miljoner) men för lite pengar för att någon journalist ska orka bry sig. När man dessutom hoppar över gränserna mellan TS och LFV så blir det inte trovärdigt.
Dennis
2021-01-26 18:14:11
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Re: Långe Jan
"ökar möjligheten att styra trafiken på ett mer optimerat och säkert sätt."
Det är väl ändå ett eget antagande?! Känd fakta än så länge talar ju emot precis det!
Besparingspotentialen är ytters modest och säkerheten är klart ifrågasatt, samt det faktum att traditionell flygtrafikledning via torn är mer effektivt. Därom råder ingen tvivel.
Fredrik
2021-01-26 16:10:55
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Vem säkrar upp landningar och starter på Sveriges flygplatser ifall flygledarna sitter i en central någonstans i Sverige som ligger nere pga driftsstopp eller nedstängning av ryska hackers. Det slår ut alla flygplatser en och samma gång. Flygsäkerhetsperspektivet totalt bortblåst!!!
Långe Jan
2021-01-26 14:46:34
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Det blir lättare att samordna personalen om de sitter samlade i en central istället för utspridda över landet. Vissa flygledare får sitta hela dagar för att hantera ett par rörelser. En samlad plats med kunskap och den omedelbara situationen ökar möjligheten att styra trafiken på ett mer optimerat och säkert sätt.
Andersson
2021-01-26 13:30:22
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Red ut vem som tycker att RTS är bra först... För vem är det viktigt att det fungerar...? Vem måste säga att det är bra för att inte förlora lokala arbetstillfällen...?
Red ut den frågan först och sätt sedan in någon som okritiskt kan granska detta projekt med hänsyn till allt, flygsäkerhet, ekonomi, kontinuitet mm mm.
Först då kan man ha en åsikt i frågan. Idag är det mest prestige och rädsla som styr detta projekt.
Olle
2021-01-26 12:09:16
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Re: Almagrundet
Du vet att samma flygledare gör samma sak fast på ett annat ställe...?

Jo, jag förstår, det är en våt dröm för dig att det går dåligt för en yrkesgrupp som du inte vet tillräckligt om och som du tror har det för bra. Jo, så är det. Tragiskt men sant.
Läs på vad RTS egentligen är och återkom.
Väntar...
Väntar...
Väntar...
Nej, jag sa att du skulle läsa på och sen återkomma! Du var mig en envis typ! Faktaresistent heter det nu för tiden tydligen.

2021-01-26 11:47:16
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
@Almagrundet
RTS kommer aldrig att bli en succé eftersom de allvarliga nackdelarna och de höga kostnaderna nu blivit kända sedan en tid tillbaka. För Sveriges del är det en ekonomisk katastrof i detta sammanhang. Konkurrenterna, för det finns några sådana, tittar på och lär sig av Sveriges misstag, men tekniken kommer aldrig att slå stort ändå eftersom priset till kund aldrig kommer att övertyga. Att LFV fortfarande tillåts hemlighålla kostnaderna är ett mysterium, men det visar att kalkylen inte tål att visas upp. En efter en inom LFV börjar inse misstaget som ledningen sjösatt. Sedan är det inte synd om flygledarna, det löser sig alltid för varje individ på något sätt. Förlorarna är alla skattebetalare och de som förväntar sig en säker resa med en flygsäker flygtrafikledning.
Pelle
2021-01-26 09:16:44
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
ACR har ett mycket bättre timpris på flygledning i bemannade torn än RTS kan erbjuda. Förutsättningen för låga priser är att flygplatserna är rädda om sina torn. Dessutom kan de lokala flygledarna hjälpa flygplatserna med mycket annat än bara flygledning.
Almagrundet
2021-01-26 08:51:31
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Stackars de lokala flygledarna, men tänk vilken exportvara det här kan bli för Sverige. Det här är framtiden, de tornanställda precis som fyrvaktarna en gång gjorde, för nog kliva åt sidan.
Sten H
2021-01-25 23:01:16
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
@Anders
För vilken gång i ordningen är det nu som LFV planerar att driftsättningen blir av? Femte, sjätte? Projektet är nu 2,5 år försenat och kostnaderna som skenat iväg är så skamliga att LFV inte vill beröra den frågan. Helt otroligt att ingen journalist är vaken och gräver i frågan med den hemliga kalkylen. Lägg därtill allvarliga signalöverföringsproblem från Kiruna och Östersund. De kommer aldrig att driftgodkännas. Inte så konstigt att Transportstyrelsens inspektörer byter sida. Det är nog en lönsam affär att veta hur godkännanden skall formuleras för att ta sig igenom nålsögat. Desperationen hos LFV och SDATS kan man ju tänka sig hur den bara ökar och därav vikten av att rekrytera in nytt blod.
FL
2021-01-25 21:34:57
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Sälen gick in i RTS frivilligt. Men de hade å andra sidan inget konventionellt torn att starta upp i.
Och sedan planerar de bara säsongsverksamhet vintertid. Svårt att hålla bemanning på plats då. Annars hade de nog gjort ett annat val.
FL TWR
2021-01-25 11:18:11
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Det är ju enbart torn som tvingas in i RTS som blir anslutna. Inga andra...
Erik
2021-01-25 08:52:25
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
SDATS förbereder sig. De rekryterar för fullt och senast, enligt LinkedIn, har de anställt Anders Erzell från Transportstyrelsen. En kritisk granskare av RTS som nu vänder blad och joinar SDATS istället. SDATS kostnadsmassa ökar. Transportstyrelsen säkrar upp intäkterna så att SDATS kan leva vidare med 4 uppdrag i Sverige.
Anders
2021-01-24 18:09:21
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Nej, det arbetas för fullt med flytten av Kiruna och Östersund. Båda är planerade att ske under året.
Olle
2021-01-24 12:38:43
SV: Varför är det så tyst nu om RTS
Om man förlorar 6 av 6 upphandlade torn blir det lite tungt att gå vidare... Spännande nu när nästa 5 torn står på tur. Dödsstöten...?
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn