Tråden startades av: Eva  2021-08-19 07:24:45
Gällivare 
Varför skulle Gällivare bli utan flygtrafik om det skulle bli minusgrader?
Denna nya regel gäller alla flygplatser. Säkerheten ska man alltid sätta först, inte försöka få undantag när det gäller flygsäkerhet.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Erkki
2021-11-30 22:43:09
SV: Gällivare
Vad säger att ett bolag som inte är "svenskt" har bättre säkerhet?

https://www.travelandleisure.com/travel-tips/worlds-safest-airlines

SAS är 16e bolag på listan...
Kaptenen
2021-11-28 12:58:19
SV: Gällivare
@ Erkki

Tills det går åt helvette..
När det har gått åt helvette så infinner sig eftertänksamhetens kranka blekhet!
Om man tycker att kvalitet och flygsäkerhet är dyrt, vilket det ÄR..
Så prova ett haveri, det är DYRT på riktigt!!
Erkki
2021-11-26 23:09:17
SV: Gällivare
Billigast är alltid bättre!
Sv Skattebetalare
2021-11-26 08:05:06
SV: Gällivare
Föreslår att du läser lagen om offentlig upphandling!

Den upphandlande myndigheten har skarpa lagrum som man måste följa vid en upphandling.


Lag (2016:1145) om offentlig upphandling - Riksdagen

Lag om offentlig upphandling är en lag i Sverige som reglerar köp som görs av myndigheter och vissa andra organisationer som är finansierade med allmänna medel. Lagen baseras på EU-direktiv 2004/18/EG. Motsvarande regler gäller även i andra länder som tillhör Europeiska unionen och EES.
Skattebetalare
2021-11-25 17:02:50
SV: Gällivare
Kortsiktigt tänk @Erkki.
När staten upphandlar Svenska bolag, som kan vara dyrare, så kommer stora delar av pengarna att stanna inom Svensk ekonomi via bolagsskatter, moms, sociala avgifter och personal som i sin tur betalar skatt, tankar och handlar i våra butiker.
Istället för att som nu när pengarna hamnar i Bulgariens ekonomi.

Om något kostar 100 varav staten till slut får tillbaka 80 i skatter så är det mer fördelaktigt än något som kostar 70 varav kanske 20 kommer tillbaka.
Erkki
2021-11-25 10:05:37
SV: Gällivare
@Skattebetalare
Tyvärr så var ju både Amapola och Air Leap för dyra, då får de sänka sitt pris helt enkelt. Jag som skattebetalare tänker inte betala mer för något som går att få billigare.
Skattebetalare
2021-11-24 23:02:25
SV: Gällivare
Ser gärna att en skattefinansierad linje som denna flygs av ett Svenskt bolag med gällande kollektivavtal och sjyssta villkor som exempelvis Amapola eller Air Leap.
@Nordica
2021-11-16 12:01:38
SV: Gällivare
XFly/Nordica/Regional Jet är mer eller mindre samma bolag.
Så de vinner en statlig upphandling i Sverige på lågt pris med Estniska lönenivåer och sen hyr de alltså in ett nystartat bolag från Bulgarien för att sköta sin produktion?
Nordica
2021-11-16 09:19:31
SV: Gällivare
@Bosse

Det är Regional Jet som vann upphandlingen. De har troligtvis för få flygplan nu när de även flyger en hel del wet lease, så därför har de hyrt in en annan underleverantör.
Bosse
2021-11-15 22:33:04
SV: Gällivare
För tillfället opereras denna upphandlade linje av Bulgariska GullivAir med deras ATR72. LZ-DAI.
Är det inte Xfly som har detta avtal med trafikverket?
AT
2021-09-15 10:37:01
SV: Gällivare
Kolla med Trafikverket.
Märkligt att ingen ny upphandling skedde om de ändrat förutsättningarna.
AT7
2021-09-15 09:56:00
SV: Gällivare
Gällivare har ju trafikerats med ATR tidigare...då var det inga problem. Dessutom flyger Zimex på Gällivare med ATR just nu...och har gjort senaste åren.
Undrande
2021-09-15 09:01:59
SV: Gällivare
Varför ingen F50 på Gällivare i vinter?
Den är ju bevisligen mer driftsäker och anpassad för vinterklimat än ATR?
ATR är ju byggd för att flyga i södra europa (inte i alpterrängen dock..)?
Vem tar såna här beslut om vilket flygplan som ska flyga i nordiskt klimat?
Tekmek
2021-09-15 02:30:54
SV: Gällivare
Gällivarebo: Jag är certad tekniker på både S2000 och Fokker 50, min erfarenhet är att F50 är den tillförlitliga maskinen av de 2.
No SAAB
2021-09-09 00:32:05
SV: Gällivare
@Trötter.
Inte alls så att ATR förstörde för S2000.Om S2000 nu var en sådan succé maskin skulle den ha massproducerats och finnas över hela världen nu.
ATR däremot finns lite överallt.
Skylla på endast 2 olyckor är ju trams.
Kollat Boeing.Airbus?
sv PPL
2021-09-08 22:35:08
SV: Gällivare
Det är oftast i låga farter som plan går av banan. I låga farter har sidrodret ingen större inverkan på kurs stabilitet. Tur att du endast har just PPL.
Ambulans pilot
2021-09-08 22:31:57
SV: Gällivare
@ABC Vad vet du om svenskt ambulansflyg? Uppenbarligen ingenting!
Gve
2021-09-08 18:02:43
SV: Gällivare
Då var det fixat av Trafikverket, fler turer men med ATR72 under vintern.
PPL
2021-08-25 21:40:14
SV: Gällivare
Hur vanligt är det att flygplan kör av banan i Gällivare? Jag skulle nog inte vilja åka av även om det går jättesakta, känns nästan värre om flygplanet inte kan hålla sig på banan ens när den kör sakta??
Mer förståeligt om det får fort? Hur kan man köra med ett flygplan som inte ens kan hålla sig på banan i låga farter?
Trötter
2021-08-25 18:00:03
SV: Gällivare
@iceman, pga av snikutrustade ATR kraschade två i USA pga inadekvat avisningsutrustning. ATR förstörde TP marknaden när 2000 precis skulle ut på marknaden. Därav antalet producerade. Att ATR, som knappt flyger på en motor vid isbildning, fått godkänd certifiering är en gåta!
My
2021-08-25 15:34:30
SV: Gällivare
@ABC

Varför skriver du "fakta" om ämnen du uppenbarligen inte har den minsta kunskap om?

Tycker du det är rimligt att sätta sig på en flygbuss senast 03.45 för att hinna med morgonflyget? Eller att komma tillbaka till busstationen 01.00 efter kvällsflyget. Det var de tider som gällde innan pandemin och jag gissar att du inte reste den sträckan då? Det gjorde jag...
Gällivarebo
2021-08-25 08:52:12
SV: Gällivare
För det behövdes inte fler är det enkla svaret. Driftsäkert så man behöver inge direkt backup som med F50.

Det går 3 F50 på 1 S2000. 2 stycken F50 för att kompensera för den långsammare marschfarten samt 1 i stby när det blir teknik på F50. Så därav så "många" tillverkade F50.
Linkan
2021-08-25 08:27:17
SV: Gällivare
Detta är väl inget att bråka om?

Vill man ha flygtrafik på Gällivare vintertid nyttja ett flygplan som klarar befintlig banlängd!

Alternativt om en viss flygplanstyp är ett måste, förläng banan.

Vid upphandling av flygtrafik till Gällivare får man väl ställa kravet att det nyttjade flygplanet klarar tillgänglig banlängd vintertid. Inga konstigheter.


Britt
2021-08-25 01:59:49
SV: Gällivare
@Sune
El dax för andra att förstå att det finns ett Norrland oxå.Och många vill ej bo i Sthlm.Bättre fylla på Sverige uppifrån.
Iceman
2021-08-24 23:21:02
SV: Gällivare
Om nu SAAB 2000 är ett så innibaljans fräsigt och fantastiskt flygplan enligt några här på forumet, så kan man ju undra varför man bara snickrade ihop 63 stycken?

Iceman
Bert
2021-08-24 23:17:27
SV: Gällivare
Märkligt
Det är ställen som Gällivare som det ska satsas på och inte storstäderna.
ABC
2021-08-24 22:55:11
SV: Gällivare
90 minuter från Arlanda till Kiruna med B737/A320 och sedan 90 minuter med flygbuss till Gällivare och Malmberget med några snabba stopp efter E10. Vad är problemet? Ambulansflyget går ändå oftast med helikopter och de använder inte Gällivare flygplats.
Sune
2021-08-24 14:05:28
SV: Gällivare
Det är kanske dags för gällivareborna att inse att de inte bor i Sveriges metropol.. att flyga het dit upp är helt onödigt, en f50 eller atr duger gott och väl, samt är mycket bättre anpassad efter de förhållandena.
Det är lite kul att de nu får se baksidan av denna jetfixering.
?
2021-08-24 13:37:53
SV: Gällivare
ANC, jo tjenare, undrade om den verkligen var påslagen. Saab 2000 är för småväxta. nej jag är inte 13 år. Men du kanske upplevde IBAs metro som ståhöjd?
Nameci
2021-08-24 13:17:00
SV: Gällivare
@Iceman

S2000 .......... F50

__________________________________

- Nyare.......Ja lite grann.
1992 .......... 1985

- Snabbare.........Ja
665 km/h .......... 530 km/h

Tystare........Vet inte, tror det låter lika mycket.
Ca 73 db .......... Ca 77 db

Bekvämare....Nää, trängre i kabin.
Beror ju på hur konfigurationen ser ut, men ex bredden i kabinen är till F50s fördel, 2,2m vs 2,5 m

Med vänlig hälsning,
Nameci
TEK
2021-08-24 13:02:49
SV: Gällivare
Fan driver ni? Jämför Fokker 50 och SAAB2000 i samma inlägg, är ni 13år eller har ni egen vinning att se en F50 i Gällivare? 2000 börjar bli till åren, men det är en fördjävla mycket bättre flygmaskin än en F50, slutdiskuterat!

En 2000 med fungerande ANC system är tyst som en jetkärra i kabin och har nästan samma fartresurser...

/
B1/B2/C Både F27 MK50 och SB20
Hej
2021-08-24 12:03:50
SV: Gällivare
Säger man att Saab 2000 är bättre och bekvämare i kabin så ljuger man.

Ja, Saab 2000 ser modernare och tuffare ut från utsidan.
Iceman
2021-08-24 11:10:12
SV: Gällivare
SAAB2000 versus F50:

Nyare.......Ja lite grann.
Snabbare.........Ja
Tystare........Vet inte, tror det låter lika mycket.
Bekvämare....Nää, trängre i kabin.

Iceman




Nameci
2021-08-24 11:00:45
SV: Gällivare
@Iceman

Även om du försöker få det till att du inte jobbar på Amapola, så går det inte att dölja.
F50 är tyvärr inte det du skriver.

1. "ett av de mest bekväma turbopropflygplan som marknaden kan erbjuda".
Nej, det finns ett flertal som är betydligt mer bekväma såsom ATR72 och Saab 2000.

2. "Det i kombination med dess enastående aerodynamiska egenskaper som tar hand om de svåra isbildningförhållanden som råder under stora delar av året i skandinavien, gör att Fokker 50 passar Gällivare perfekt."
Jämför man med ATR72 så ja, då är F50 helt enastående. Jämför du med Saab 2000, så nej, då är inte F50 enastående längre.

3. Om dessutom Amapola opererar flygplanstypen kan det inte bli bättre. Bolaget har personal som i årtionden opererat typen med enastående regularitet och säkerhet."
Finns flertalet andra operatörer som flugit Saab 2000 eller ATR72 i årtionden med stor säkerhet.

4. "Amapola är ett svenskt flygbolag med kollektivavtal."
Ja, det finns ju fler operatörer som både är svenskt och har kollektivavtal.

5. "Gällivare och Fokker 50 är framtiden oavsett ev funderingar på planets ålder."
Nej, framtiden är inte Fokker 50. Framtiden är modernare flygplan och framförallt jet. Linjen ska inte finnas bara för att man ska ta sig från A-B. Den ska finnas för att man ska ha vinning även i tid.

Nameci
F50
2021-08-24 10:43:34
SV: Gällivare
Om man ändå efterfrågar gammal turboprop!!! Är inte Saab 2000 det bästa alternativet? Något nyare, tystare…bekvämare och framförallt snabbare…
Jervejint
2021-08-24 10:07:43
SV: Gällivare
Det är framförallt affärsresenärer till LKAB som behöver denna flygplats. LK går 9,7 miljarder i vinst första kvartalet 2021. Inte årsvinst utan de tre första månaderna. De har fläsk i kassan så he räck å blir över. De kan finansiera förlängning av banan med 1000 meter, utan att det ens märks i kassan.
sv Iceman
2021-08-24 00:04:46
SV: Gällivare
Håller med till 100%. Med rätt underhåll, kan en F50 flyga hur länge som helst.
Operativa ekonomiska frågor, är upp till operatören ifråga.
Var inte så fixerade vid flygplanets ålder. Kanske typiskt för noviser?
Iceman
2021-08-23 12:19:28
SV: Gällivare
Fokker 50 är ett av de mest bekväma turbopropflygplan som marknaden kan erbjuda. Det i kombination med dess enastående aerodynamiska egenskaper som tar hand om de svåra isbildningförhållanden som råder under stora delar av året i skandinavien, gör att Fokker 50 passar Gällivare perfekt.
Om dessutom Amapola opererar flygplanstypen kan det inte bli bättre. Bolaget har personal som i årtionden opererat typen med enastående regularitet och säkerhet.
Amapola är ett svenskt flygbolag med kollektivavtal.
Gällivare och Fokker 50 är framtiden oavsett ev funderingar på planets ålder.

Iceman
Jörgen med G
2021-08-23 08:40:16
SV: Gällivare
Förstår inte varför man vill ha en gammal F50 på sträckan? Det är väl bättre med en betydlig mer komfortabel flygplanstyp än en att harva runt i en gammal F50 eller S340?
F50
2021-08-22 20:33:46
SV: Gällivare
Ska man verkligen sträva efter att flyga linjen med en F50…det är 2021 och F50 är 30 år gammal…
Sv Ragnar
2021-08-22 08:14:35
SV: Gällivare
Farten har väl ingen betydelse i definitionen av avåkning!
Åker man av banan oavsett hastighet då har man åkt av banan.

Rätt skall vara rätt!
Kapten 737
2021-08-21 19:19:37
SV: Gällivare
@FO
Inget fel på CRJ900 på korta banor, men det blir problem, som för alla typer, när det är halt.
FO
2021-08-21 13:08:00
SV: Gällivare
CRJ900 är inte en optimal flygplanstyp på korta banor.
My
2021-08-21 10:11:02
SV: Gällivare
ABC
Gällivare klarar att vara landets mest nyttjade beredskapsflygplats för ambulansflyg...
DW
2021-08-20 17:14:56
SV: Gällivare
Skyways flög under många år mellan GVE-ARN med F50 två gånger per dag.
Ragnar
2021-08-20 16:22:32
SV: Gällivare
@Carl, mycket faktafel i ditt påstående.
Det var inte någon direkt avåkning då man höll en hastighet på ca 5 kts.
Carl
2021-08-19 22:38:48
SV: Gällivare
Har det inte vart mycket strul med jetflygplanen i Gällivare sista åren? Avåkningar osv?
Flög inte Amapola med Fokker 50 där som postflyg under ett par år? Borde inte dom kunna flyga med pax nu istället, den maskinen måste ju vara perfekt? Skyways flög väl Fokker 50 där tidigare?
Dessutom personal som är anställda i Sverige.
Trött
2021-08-19 18:24:03
SV: Gällivare
@ABC På vilket sätt drabbas du av Gällivare flygplats, har du ens varit där?
När man inte vet/kan något om svensk glesbygd, bör man ligga lågt.
GEV
2021-08-19 15:40:14
SV: Gällivare
Man kan också tycka att Gällivare tar sitt ansvar och förlänger landningsbanan...om det även i framtiden ska gå att flyga säkert till och från flygplatsen i vinterförhållanden. En kort landningsbana i det klimatet ställer till problem...annars kommer endast små flygplan kunna operera från flygplatsen.
ABC
2021-08-19 14:15:14
SV: Gällivare
Finns det någonting de klarar själva på Gällivare flygplats? Tydligen inte. Lägg ner denna ständigt klagande flygplats och ge Gällivare en flygbuss till Kiruna.
Eva
2021-08-19 09:44:33
SV: Gällivare
Tack för förklaringen då förstår jag. Hoppas att de som vann upphandlingen kan hyra in någon annan aktör så att det inte blir ett stopp i trafiken, eller att det blir någon annan bra lösning.
Lars
2021-08-19 09:08:55
SV: Gällivare
Den aktuella flygplanstypen CRJ-900 kräver en längre benlängd för att kunna operera enligt de nya bestämmelserna.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn