Tråden startades av: Typerate  2021-10-03 10:41:24
Köpa Type Rating 
Hallå! Vad anser ni om att köpa en type rating för att öka chanserna om att bli anställd efter pandemin? isåfall, vilken type rating skulle vara med prisvärd att lägga pengar på?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kalle
2021-10-06 17:13:43
SV: Köpa Type Rating
Hej små pojkar. Glöm inte att TR bara är en bit på vägen. Ni måste ha timmar på typen sen Line Training. Betala för att flyga ett år ha ha på det!
Don’t do it
2021-10-05 16:49:10
SV: Köpa Type Rating
Det beror helt på rådande situation. Som piloten som köpte SAAB type rating, det var mycket hett ett tag och en bra investering. MEN idag med alla arbetslösa piloter inte lika hett.
Titta runt på olika bolag, vilka bolag anställer piloter med bara type rating och ingen erfarenhet på typen? Troligen ingen.

Om du köper tex en type rating på Boeing så hör wizz av sig och vill att du startar deras självfinansierade kadettprogram på Airbus vad gör du då, eller att Ryan hör av sig när du sitter med en Airbus rating? Att låsa sig på en typ av plan nu är en rätt dålig ide. Jag säger i rådande marknad är det ett klart nej!
Köpte rating på chans
2021-10-05 11:51:31
SV: Köpa Type Rating
Hallå

Har fått frågan tidigare och ska försöka sammanfatta mina tankar kring det hela då jag själv köpte en rating på vinst och förlust.

Jag köpte som sagt en rating på Saab 2000, fick jobb till slut på den och det gav mig värdefulla erfarenheter som gett till nya jobb på andra typer.
Då, 2013, så var världen annorlunda, 5 år efter ekonomisk kris 2008 och allt rullade på och gjorde så fram till pandemin slog till. Nu är det som sagt kris i flygbranschen och en väldig massa piloter sitter och väntar på nya jobb.

Men det är dina pengar och dom ska du göra vad du vill med!!!

Vill du gå en rating ska du göra det, och gör det i så fall på en maskin du vill flyga som du alltid drömt om att få spaka.

Vill du ha ett flygjobb och typen inte spelar roll så håll i pengarna istället till dess du faktiskt har ett jobb på papper. Ta inte ett tomt löfte som garanti.

Med den kris som nu råder kanske det kan vara en ide att bredda CV med nånting annat, själv blev jag arbetslös som många andra piloter och ett specifikt pilot CV utan några andra kvalifikationer gör det i vissa fall svårt att söka jobb med vettiga löner och villkor.
Bredda ditt CV med nån ej flygrelaterad utbildning, kan vara en lika god investering som en rating.

Som jag ser det får man göra det som passar en bäst, finns lika många piloter som det finns historier om vägen till första jobbet, jag köpte en rating utan jobblöfte och det ordnade sig till slut.

Skulle jag göra det igen, NEJ!
Ångrar jag att jag gjorde det? NEJ!

På ett eller annat sätt betalar man ändå, antingen en rating, en bond man måste jobba eller betala av, kanske en bas så man måste pendla med resor och dubbel boende osv.

Lycka till framöver oavsett vad du väljer att göra med DINA PENGAR ;-)
Tips
2021-10-05 09:17:18
SV: Köpa Type Rating
Hett tips.. gör det inte.

Som visual säger så finns det MASSOR av piloter som väntar på återanställning. Att få jobb närmaste åren kommer vara mycket svårt utan kontakter. Ska du då även betala en TR så minskar chanserna ytterligare då jobben du kan söka minskar drastiskt.

Sök istället allt som kommer ut och hoppas på det bästa. Skicka in till dom bolag som inte officiellt söker personal just nu. Försök få kontaktuppgifter till chefspilot och skicka direkt till hen.
Visual
2021-10-05 02:16:03
SV: Köpa Type Rating
HAHAHAHAHAHAHA

Älskar dessa inlägg! Köpa rating när halva världens pilotkår står o väntar på att bli anställd igen. Riktigt bra investering! Ni är så gulliga!!
Anders
2021-10-04 17:21:15
SV: Köpa Type Rating
Bara Airbus
Calle
2021-10-04 12:20:56
SV: Köpa Type Rating
En bättre idé måste ju vara att söka bolag och därefter betala typerating/få bond. Om du köper en type rating nu blir du ju i princip bunden till att endast söka jobb som flyger den typen, och om du då inte skulle få jobb så har du kastat pengarna i sjön.

Sök Ryan bara. Tar du dig igenom intervjun så får du betala din rating, men då har du också en mycket god chans att bli anställd.
Per
2021-10-04 09:59:47
SV: Köpa Type Rating
Well, detta är en omtivstad fråga. Jag kan tycka att det är en förkastlig praxis som numera tenderar att återkomma när arbetslösheten är hög (dvs oftast tyvärr).

Jag tror egentlige inte det är nödvändigt att finansiera egen rating för en driven person. Flyger man allt som går att flyga så tycker jag det verkar som att de allra flesta till slut får jobb utan att betala rating.

Men du har ju ett ansvar för dig och inte för att branschen blir mindre sjuk och då är din ekvationen en annan. Sett ur individens synvinkel är det nog inte lika dumt för att komma in i marknaden. Men att i detta läge göra det utan någon dialog med ett bolag riskerar att bara bli dyrt och inte ge resultat. Om du har en dialog etablerad med ett bolag och att du köper en rating i samförstånd med skriftligt löfte om anställning så tror jag det är en smart strategi. Då spelar inte typen någon större roll utan du kommer in och bygger erfarenhet och kan sedan byta typ (om du vill) när marknaden är god och då finansierat av din nya arbetsgivare.

Om du trots allt värderar att skaffa en rating på vinst och förlust så måste man nog se det som en stor chansning just nu då det finns många personer med erfarenhet att tillgå. Samtidigt finns ett scenario efter COVID att det faktiskt kommer uppstå lokala brister där bolagen har svårt att hitta folk med erfarenhet. Detta scenario känns nu avlägset men är nog inte lika långsökt som många vill hävda. Då har du en uppenbar fördel med en rating men det är svårt att råda om typ. Naturligt är ju 320 och 737 NG men här är konkurrensen också hårdare. Om du är helt mobil kan det vara lika vettigt att skaffa typ EMB, CRJ, Saab 340 eller något annat papper där det med stor sannolikhet uppstår vakanser när marknaden blir lite mindre sjuk.

Rationell slutsats: Gör det inte utan löfte från bolag. Om du är helt mobil, har gott om flis och inte har något bättre för dig kan du ta en chansning.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn