Tråden startades av: Globetrotter  2021-10-09 21:01:42
Eilat 
Varför satsar inte resebyråer/flygbolag på Eilat under vinter-säsongen?
Eilat har ju ungefär samma medeltemp (under vintern) som Gran Canaria, blåser inte, röda havet varmare mm.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DW
2021-10-16 12:37:47
SV: Eilat
Håller med. Israel besöker man inte enbart för en veckas sol och bad utan dit reser man för kultur. Det finns billigare, och enklare, alternativ.
Rex
2021-10-15 21:16:18
SV: Eilat
Israel är ett jättefint och säkert land att turista i om man är historiskt intresserad eller reser av religiösa skäl men ack så dyrt för svenska löntagare. Vill man bara ha sol, värme och bad, så kan man komma mycket billigare undan på Kanarieöarna t.ex.
/jes
2021-10-12 12:13:16
SV: Eilat
Jag flög med Sterling Caravelle på charter Tjæreborg i januari 1977. Just på grund av den korta banan mellanlandade vi först i TelAviv för tankning. Därefter stopp i Aten för nästa tankning. Kaptenen förklarade med den korta banan i Eilat och att bränslet var så dyrt i Israel att man bara tankade tillräckligt för att nå Aten.
pf
2021-10-12 09:55:34
SV: Eilat
Begge de flyplasser som betjente Eilat ble stengt for sivil trafikk i 2019.

Da åpnet nye Ramon lufthavn, ca 20 km nord for Eilat.
Globetrotter
2021-10-11 09:38:29
SV: Eilat
Eilat har 2 flygplatser, en som ligger mitt i stan (numera bara inrikes) samt en flygplats som ligger någon mil bort, dit charter / utrikes går.
En stor fördel med Eilat är att det inte springer runt en massa gapiga, envisa säljare, som det gör i andra länder runt röda havet.
763
2021-10-11 08:03:44
SV: Eilat
För att bringa klarhet i frågan så måste jag kommentera. Under mitten av 90 talet flög vi på Transwede, senare Blue Scandinavia, charter på vintern både till Tel Aviv ( TLV ) samt till Ovda ( OVD ) med B 757 från Sverige. På den tiden hade Eilats flygplats en för kort bana. Ovda var då en kombinerad militär / civil flygplats. 2019 öppnades den ” nya ” flygplatsen i Eilat ( ETM ) och därmed upphörde civil trafik på Ovda.
Flax
2021-10-10 22:43:28
SV: Eilat
För några år sedan flög SAS åtminstone under en vintersäsong reguljärt till Ovda som ligger nära Eilat.
Scanair
2021-10-10 17:50:34
SV: Eilat
Men vänta lite, det stämmer väl inte helt? Det har ju varit charterresor till Eilat med Skandinaviska resebyråer (vissa perioder när det varit lugnt i närområdet), flög man verkligen till TLV då? Jag har för mig att flygen gick direkt till Eilat. Tror även man i början av 90-talet spelade in tv-serien ”Tropical Heat” där (Eilat) som tillsammans med Mexico och Sydafrika skulle föreställa ”Karibien ”.
Om Eilat åter blir en internationell semesterdestination återstår och se. Tror precis som andra redan skrivit att det är Tel-Aviv som gäller i första hand nu.
Ingen
2021-10-10 17:01:28
SV: Eilat
Därför att ingen vill åka dit. Flera researrangörer har dom senaste åren haft Eilat i programmet.

Och hade folk velat åka dit, så hade det fortfarande funnits kvar.
DW
2021-10-10 13:25:43
SV: Eilat
Eilat är inte en internationell flygplats. Den enda internationella flygplatsen är den som ligger i Tel Aviv. För att nå Eilat, bortsett från Tel Aviv, får man i sådant fall flyga till Aqaba i Jordanien, och därifrån ta sig över gränsen till Israel. Det tar inte lång tid men det är ändå ett moment ytterligare samt kostnad för att passera gränserna både dit och hem.

Filat har för den delen heller aldrig varit ett genombrott som turistmål för skandinaver.
ABC
2021-10-10 11:59:41
SV: Eilat
De som reser till Israel gör det ofta för att festa i Tel Aviv eller för att besöka historiska platser, inte för att bada. Antagligen därför att Israel är ett dyrt och rikt land med en prisnivå över den svenska på allt utom lokalbussar. Alkohol, hotell och hyrbilar kostar ca tre till fem gånger mer än på Kanarieöarna. Åk gärna till Israel men vill du bara sola och bada finns det i mitt tycke många mycket bättre destinationer.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev