Tråden startades av: Maverick  2021-10-18 08:48:56
Villkor Connect/Link? 
Hej. Sitter på bas i södra Europa men överväger att söka mig hemåt. Försöker hitta de avtalade villkoren för Connect resp Link som just nu är de enda som rekryterar.
Är det någon som känner till löne/arbetsvillkoren för Kapten resp Styrman hos dessa tar jag tacksamt emot dem. Sitter inte i sjön där jag sitter och vill inte söka ”in blanco” och sedan tvingas tacka nej om villkoren är för dåliga så att säga.
Mvh/PM

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Maverick
2021-10-29 11:02:00
SV: Villkor Connect/Link?
Hej, Trådstartaren här.
Som jag ser det har ingen svarat på min fråga om villkoren.
Hur är det möjligt att ingen känner till villkoren? Söker piloter ett jobb och går på anställningsintervju utan att känna till vad de är de söker? Låter obegripligt. Grisen i säcken.
Som jag läst ut av kommentarerna får man alltså villkoren presenterade i 2:a intervjun, tidigast, om man nu kommer fram till den. Man skall alltså behöva offra två dagar minst för att sedan få reda på att villkoren är för dåliga så man kan tacka nej. Är detta verkligen riktigt?
/PM
@Golfarn
2021-10-25 17:52:26
SV: Villkor Connect/Link?
Okej, varför tror du det?
Svenska regeringen är ju inte någon majoritetsaktionär.
Tror inte att varken Wallenberg eller danska regeringen är med på det.
Svenska regeringen vill ju också att bolaget ska gå med vinst…
Golfarn
2021-10-24 13:37:10
SV: Villkor Connect/Link?
Därför att de kommer bli tvugna av regeringen.
@Charlie
2021-10-23 12:25:17
SV: Villkor Connect/Link?
Jasså, det är snarare du som håller på önsketänkande..
VEM ska tvinga SAS att återanställa alla ex SAS piloter först?
New
2021-10-20 21:12:34
SV: Villkor Connect/Link?
Men hävda återanställnings rätt i ett annat bolag verkar ju bara löjligt.
Snurrigt
2021-10-20 20:39:01
SV: Villkor Connect/Link?
Så piloternas återanställningsrätt 5 år är i moderbolaget SAS om jag förstår det hela rätt? Återanställningsrätten gäller inte för för SAS-Connect/Link som är helt nystartade bolag ”vid sidan om” som ägs av SAS och kommer att ingå i samma concern? Känns som en kopia av upplägg som Lufthansa redan har med sitt lågkostnadsbolag Eurowings.
NotSas
2021-10-20 20:32:15
SV: Villkor Connect/Link?
Jo, det är självklart svårt att ta in och det är förjävligt för de drabbade men Scaniaexemplet det är precis det som händer. SAS kan ha inskrivet 5 år, eller längre, kanske även livstids återanställningsskydd i Sverige. Det spelar ingen roll. SAS gör vad många andra företag redan gjort. De väljer att flytta produktionen utomlands, helt enkelt för att det är billigare.

SAS räknar med att det finns tillräckligt med kompetens i CPH och att det blir billigare att ha personal på Hotel i Sverige än fast anställda på Arlanda.

Dåligt för ex SAS Arlandapersonal, bra för Hotell personal och paxen bryr sig enbart om billiga flygbiljetter.
Lage D
2021-10-20 19:54:30
SV: Villkor Connect/Link?
Än en gång. De kan ha avtalat om 5 års återanställningsrätt för sina medlemmar i Scandinavian Airlines NDS men där finns inga jobb att söka de närmaste åren. SAS kan knapapst ha ansvar för uppsagda piloter och avtalet med pilotföreningarna kan omöjligen gälla såda som blivit uppsagda pga arbetsbrist. Tror inte att SAS (eller något annat företag i Sverige) någonsin skulle gå med på ett sådant avtal.
Re: Kan det vara så att….
2021-10-20 18:55:59
SV: Villkor Connect/Link?
Piloterna har fem år. Kabinanställda hade nio månader. Allt enligt kollektivavtal.
Kan det vara så att….
2021-10-20 18:34:53
SV: Villkor Connect/Link?
Kan det vara så att den svenska återanställningsrätten (9 mån/12mån) för piloter/cabinpersonal har gått ut? Om så behöver SAS enl lag inte erbjuda anställning till sin fd flygande personal. SAS kan välja fritt så att säga? Om inget annat har avtalats mellan resp fackförbund och SAS (lokalt)…
Re: NotSAS
2021-10-20 16:45:19
SV: Villkor Connect/Link?
Sorry men OTROLIGT dålig liknelse. Det är absolut inte det där som händer i detta fallet.
Olle
2021-10-20 16:23:40
SV: Villkor Connect/Link?
Det är väl mer såhär!
Scania säger upp halva personalstyrkan…och säger självklart är ni välkomna tillbaka när vi börjar tillverka mer lastbilar igen. Någon månad senare öppnar Scania två nya fabriker i på andra sidan gatan av den gamla fabriken…där dom kommer fortsätta tillverka ännu mer lastbilar av samma modell
…men ingen av det tidigare anställde kommer bli erbjudna jobb…dom får helt enkelt söka om sina jobb…till nya villor…utan någon som helst förtur.
NotSas
2021-10-20 15:05:58
SV: Villkor Connect/Link?
Ex. Scania lägger ner motortillverkning i Södertälje och öppnar ny fabrik i Bulgarien. Fortfarande säljs lastbilen som Scania, detta innebär inte på något sätt att Scania måste erbjuda nuvarande anställda i Sverige jobb i Bulgaren. Tvärtom blir det arbetsbrist i Sverige och det ger Scania rätt att säga upp personal i Sverige.

Detta är precis vad som händer på SAS, man flyttar del av sin produktion och vi i Sverige kan inte göra någonting åt saken. Uppsagda i Sverige kan självklart söka tjänst utomlands till de nya förutsättningarna, men att SAS gör något olagligt är svårt att se.
Nisse
2021-10-20 10:43:40
SV: Villkor Connect/Link?
Lage nu misstolkar du mig. Jag har inte gjort någon konklusion i frågan om detta är verksamhetsövergång eller arbetsbrist.
Lage D
2021-10-20 10:04:49
SV: Villkor Connect/Link?
Nisse - du blandar ihop arbetsbrist och verksamhetsöverföring. Ta det från början. SAS sa upp personal pga arbetsbrist som är ett helt avtalsmässigt och lagligt sätt (LAS och motsvarande i Danmark) att reducera personalstyrkan. Det används hela tiden på massor av arbetsplatser. Om däremot SAS innan de säger upp personal överför verksamhet till ett nytt bolag träder EU:s lagar och svenska lagar om "verksamhetsöverföring" in. Denna lag är i första hand till för att skydda personal i bolag som säljs till en extern part. I detta fall är det en överföring till ett annat SAS helägt bolag. Det är då inte tal om den "verksamhetsöverföring" och relaterade lagar du talar om. Sedan kan det avtalas separat mellan facket och bolaget om andra sätt att lösa detta för anställd personal. I sådant fall gäller det anställda men inte anställda som redan lämnat bolaget genom arbetsbrist. Facket kan inte avtala för personal som inte längre finns kvar i SAS. SAS har alltså ett starkt case.
Nisse
2021-10-20 09:39:17
SV: Villkor Connect/Link?
@Inside_Track. Det låter som en rimlig tanke. Är det en hypotes/spekulation eller har du någon info?

Jag kan förstå om SAS skulle tänka så men det låter för en lekman som ett high stake bet. Sakfrågan blir ju isf om det SAS nu gör är att betrakta som en verksamhetsövergång eller ej. Om resonemanget är att de själva känner att de befinner sig i gråzonen och försöker maskera det genom att anställa icke ex-SAS så tar man ju en enormt stor risk.

Som jag förstår förstårt ADs och EU domstolens kriterier vid avgörande av övergång av verksamhet fäster man stor vikt vid om en stor del av personalen följer med i övergången. Därtill finns ett antal andra kriterier som om materiella tillgångar följer med och om verksamheten i allt väsentligt är densamma. Efter detta gör man en helhetsbedömning.

Men frågan är om/hur ett eventuellt utslag påverkas av om de medvetet väljer att inte anställa tidigare personal för att aktivt försöka maskera övergången? Samma fråga kan tänkas vara aktuell kring det faktum att man anställs i egenägt bemanningsbolag som enbart servar den egna verksamheten istf direkt i verksamheten. En sista fråga här är hur detta påverkas av att SAS har FPUs goda minne?

OM detta i slutändan betraktas som övergång av verksamhet blir ju skadestånden enorma då varje lidande ska ersättas. I ett sådant (troligen osannolikt) scenario är det ju inte långsökt att se att frågan skulle få sådana proportioner att man måste offra några huvuden i styrelse och ledning som syndabockar.

Sammantaget har jag för min del svårt att se att SAS skulle ligga så mycket i gråzonen att de måste avstå från att anställda kompetenta tidigare kollegor i ett försök att förbättra kamouflaget. Det är nog också kontraproduktivt då de troligen minskar antalet potentiella motparter om de tar en proaktiv, öppen och mogen dialog med tidigare kollegor.
Inside_Track
2021-10-19 19:16:21
SV: Villkor Connect/Link?
Till alla ex-SAS:

Den egentliga anledningen till att SAS bolagsledning INTE väljer att anställa tillbaka oss är att det isåfall räknas / kommer att räknas som en verksamhetsövergång vid en eventuell tvist i arbetsdomstolen.
Det är DÄRFÖR vi INTE har förtur in till dessa två nya bolag.

Surt som fan, men sant.
A343
2021-10-19 15:47:16
SV: Villkor Connect/Link?
Det är som Acer och STO-OF skriver! Mer avgörande är om du redan har rätt rating
och erfarenhet!
Ja
2021-10-19 11:22:26
SV: Villkor Connect/Link?
Blivit kontaktad aldrig jobbat på SAS
Charlie
2021-10-19 00:53:10
SV: Villkor Connect/Link?
De kommer bli tvingade att återanställa ex-SAS först.
Lycka till med ditt önsketänkande
Johan
2021-10-18 20:41:16
SV: Villkor Connect/Link?
STO-OF, jag förstår. Hade marknaden varit bättre börjar jag känna mig trygg i att denna fråga varit hypotetisk för inblandade.
STO-OF
2021-10-18 16:42:50
SV: Villkor Connect/Link?
Jo Pelle, det är inte korrekt eftersom Connect och Link inte är tvingade att anställa alla "ex SAS:are" först innan man rekryterar externt.

Pelle
2021-10-18 15:31:50
SV: Villkor Connect/Link?
Och varför skulle det inte vara korrekt? Väldigt nyfiken på ditt svar
Acer
2021-10-18 13:52:07
SV: Villkor Connect/Link?
Vänligen ignorera Pelles inlägg då det inte är korrekt
Pelle
2021-10-18 11:04:04
SV: Villkor Connect/Link?
Ingen idé att du söker då det finns 300 Ex SAS piloter som ska in före dig. Vänta några år
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn