Tråden startades av: Tidigare AH  2021-12-02 17:31:31
Intervju på Sveriges Radio (SAS) 
Enligt SCCA så anser Victoria Svensson att företagsledningen på SAS ska ta sitt ansvar och avgå. Mycket har man hört men detta tar priset. Det kanske är dags att rannsaka SCCA och ifrågasätta vad de håller på med. Det är inte första gången de skjuter ska själva i foten.

https://sverigesradio.se/artikel/utbrett-missnoje-mot-sas-ledning-bland-kabinanstallda

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jörgen
2022-01-10 09:19:12
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Har det vart någon uppföljning på detta uttalande?
Hur har ledningen bemött Victoria/kabinfacket?
@ Blank
2021-12-06 09:58:07
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Haha, du skriver det ju bokstavligen själv. Håll företaget vid liv "så att jag har ett jobb att gå till". Detta har genomförts med skandinaviska medborgares skattepengar. Flygande personal erbjöd även ledningen att gå ned kraftigt i lön under pandemin för att rädda bolaget. Majoriteten permitterades. Ledningen valde att föregå med gott exempel och sänkte sin lön i hela TRE månader. Fantastiskt! Det är definitivt inte pressande av den flygande personalens löner som är vägen till långsiktig framgång för SAS. Den saken är väldigt klar.
Leif D
2021-12-06 09:34:33
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
@"The Viking. Ännu en pilot som missuppfattat eller inte förstått att det är ägarna som bestämmer inriktning och verksamheten i ett aktiebolag. Det du beskriver med "svenska modellen" är ingen lag. Det är aktiebolagslagen som styr SAS. Det du efterfrågar finns möjligtvis i Nordkorea eller beror på att du drömmer om att SAS skall återfå sitt monopol.
Lage
2021-12-06 09:27:34
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
@Lage

Ja det är klart de ”vill” göra det. Helst vill de väl ha anställda som jobbar gratis också. Men nu finns det trots allt lagar och regler att förhålla sig till.
Lage
2021-12-06 09:24:39
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
SAS gjorde ett resultat om 786 MSEK före skatt under perioden november 2018 - oktober 2019. Under perioden augusti 2019 - oktober 2019 var resultatet före skatt 1096 MSEK.

Källa sasgroup.net

2021-12-05 13:40:39
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
For The Record:

Ja? Det är så det fungerar? Bara för att SAS lyckades gå med miljardvinst ett år, innebär det att ni ska få tillbaka era gamla villkor? Om du inte insett så har hela flygbranschen förändrats. Konkurrens är brutal. Ledningen ska såklart ha lön för mödan för att de håller SAS vid liv så att ni har jag ett jobb att gå till. Lär dig en sak, det är skillnad mellan arbetstagare och arbetsledning. Det är inte unikt för SAS.
Petter
2021-12-05 13:34:45
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
@J:

Varför inte det realistiskt? Åter igen, man kan inte hålla det som ett argument till varför man ska jobba på t.ex. SAS ett helt arbetsliv. Det är inte heller en självklarhet att jobba som pilot ett helt yrkesliv. Jag vet att piloter investerar miljoner i sin utbildning men det är ett helt eget val och något man får vara förberedd på.

Det är realistiskt att byta arbetsplats, särskilt om man är så fruktansvärt missnöjd som den flygande personalen på SAS verkar vara. Att byta arbetsplats är så arbetsmarknaden fungerar. Inser man inte det lever man på en annan planet. Problemet är att den flygande personalen på SAS verkar tro att man född på SAS, och dör på SAS.
@Lage
2021-12-05 12:45:17
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Såkallade ” Svenska modellen” fungerar inte inom flygbranschen, har inte gjort det sedan oseriösa bolag som Norwegian m.fl. anställar folk på egna bemanningsbolag. Nu vill även SAS göra detta. Det är bara att acceptera om man vill vara flygande besättnings medlem.
@The Viking
2021-12-05 10:50:11
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Jag gissar att det är relevant eftersom du m.fl. försöker måla upp en bild av att den flygande personalen är omöjlig och sätter sig emot allt ledningen föreslår eller efterfrågar. Det är helt fel. Man har varit med och bidragit big time när det gått dåligt och t.ex.har man varit med och skrivit in MFF i avtalen. Något som ledningen tyckte var viktigt.

När det gäller denna kris så var SPG villiga att skriva ett covid-avtal som skulle spara flera hundra miljoner åt bolaget från dag ett och fram till 2023. Ledningen ville att de eftergifter som då skulle göras skulle vara permanenta varför det avtalet föll. Detta är helt i strid med hur i princip alla andra bolag gjort. Andra bolag gjorde krisavtal med sin personal som man nu börjat reversera i takt med att trafiken ökar igen. Därför har SAS ett mycket sämre utgångsläge nu, personalen som behövs är uppsagd och den som är kvar jobbar på ”normalt” avtal. Mycket osmart lösning av ledningen! Naturligtvis skulle man tagit ett krisavtal med personalen till 2023 och sedan förhandlat vidare när man vet hur läget är om säg ett år.

Varför gör då ledningen så här? Det enda svaret som återstår när man lägger ihop alla pusselbitar är att ledningen vill splittra sina stora personalgruppen så att de inte ska kunna ha något inflytande på verksamheten. Inflytande som man enligt den skandinaviska modellen har rätt till. Med covid som anledning passar de på att göra denna omorganisation. Ledningen vill inte ha några förhandlingar med sin personal, de vill diktera villkoren och när det inte blir som de vill ska de kunna hota med att produktionen flyttas till en annan plattform. Det handlar alltså om makt.

Om du tycker att personalen är bakåtsträvande för att de inte accepterar att SAS för all framtid ska bli ett nytt Wizzair eller Ryanair har du rätt. Men om du tror att personalen inte är med och försöker hitta lösningar på krisen har du fel. Jag vet att både Unionen och SPG har varit beredda att gå otroligt långt för att skriva krisavtal, avtal som rullar så länge det är kris.
The Viking
2021-12-05 09:47:35
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
@ FOR THE RECORD
Ja, ni har fått acceptera stora försämringar förut.
Hur är detta relevant i dagsläget?
Ska vi tycka synd om er?
Alla ledningar oavsett bransch måste reagera för att rädda bolaget, ett krisläge.
Minns du hur mycket personal som t.ex. Ericsson har gjort sig av med senaste 10-15 åren?
Ni är inte unika på SAS
Om man inte vill vara med att rädda bolaget,får man gå.
Så enkelt är det.
Det är ytterst pinsamt och patetiskt med all gnäll från flygpersonalen i media.
SAS är inget statligt sysselsättnings projekt, men ett börsnoterat bolag med syfte att tjäna pengar till ägarna
Lage
2021-12-05 09:41:53
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
@Petter, verkar ganska korkat bara ge upp utan att ens försöka få till stånd en förbättring på SAS? Är nämligen så den Skandinaviska modellen är tänkt att fungera. Sen kan man så klart ha åsikter kring det. Men det är ändå vad företaget och dess anställda har att förhålla sig till, även om ledningen önskar annat.

Nu är det ju uppenbart typ hela kåren flygande personal som är missnöjda.
J
2021-12-05 00:47:43
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
@Petter

Jag menar inget illa men jag tror fortfarande inte du förstår hur anställningarna fungerar. Men ungefär såhär då: En vanlig arbetstagare hoppar antingen i sidled eller uppåt karriärmässigt när man byter jobb. Byter crew jobb så börjar man på botten igen och karriären startar i princip om. Det är inte realistiskt även om det går inom fysikens lagar.

Jag anser att bolag som inte respekterar arbetstagares rättigheter ska ha näringsförbud. Att du tillskriver SAS det får stå för dig.
FOR THE RECORD
2021-12-04 23:27:21
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Ursäkta mig men den flygande personalen (precis som alla andra personalgruppen) har gjort enorma uppoffringar och fått slaktade villkor sedan början på 2000. Den största delen under hell week 2012. Det är j*vligt tröttsamt att ni försöker måla upp en annan bild. Personalen fick tillbaka en bråkdel efter konflikterna 2016 och 2019. Då gick SAS med miljardvinst.

Idag har den nya generationen flygande personal hos SAS sämre villkor än sina underleverantörer och Ryan, Wizz m.fl. Det stora pluset hos SAS är att de erbjuder en fast anställning i ett riktigt flygbolag med bas i Stockholm. Därför vill folk jobba där. (Så slipper ni fråga varför alla inte byter om villkoren är så dåliga!)

Fråga er istället vad SAS ledning bidragit med när det gått tungt? Inte ett skit förutom att halvera sin lön under tre månader när pandemin var som värst. Vad hände med att föregå med exempel som ledare?

2021-12-04 17:07:53
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
”Byt jobb” om vi inte trivs.

Jovisst.

Sälj aktierna om de nu efter decennier inte givit vinst, finns många bra andra att investera i.
Petter
2021-12-04 15:51:29
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
J:

Jag förstår mer än väl hur anställning och senioritet inom flyget fungerar, men det är inget försvar till att man ska jobba på t.ex. SAS en hel livstid, eller se till så att företaget mer eller mindre går i konkurs. Folk är duktiga på att säga att SAS skall ta sitt ansvar, men anställda har också ett ansvar. Passar det inte så skall man ta sitt ansvar och söka jobb någon annanstans, och låta de som faktiskt vill att SAS ska lyckas få den möjligheten

Med ditt resonemang i sista stycket så anser du att SAS skall förses med näringsförbud... ?
J
2021-12-04 12:12:07
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
@Petter
Det är uppenbart att du inte förstår hur an crew-anställning fungerar, och det är inget du kommer få lära dig här. Men det du kan ta med dig är att sättet man jobbar med senioritet gör det svårt att byta arbetsgivare och därmed måste artbetsvillkor ändras inom anställningen.

Det är det korta svaret.

Sen angående ledningens ansvar så är den total. Arbetstagarrättigheter är standard i Sverige och således inget som ledningen kan skylla på vid utebliven vinst. Verkar man som bolag i Sverige och inte förstår det här ska man ha näringsförbud.
Petter
2021-12-03 19:38:09
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
@Petter

Där kastar du sten i glashus.

Du beskriver ett företag med dålig personalpolitik; ett företag som kringgår avtal och utför dålig schemaplanering; ett företag som tar sig vatten över huvudet och som leker med både statens och aktieägarnas pengar; och ett företag som rekryterar dåliga ledare.

Vem, i sina sinnes fulla bruk, vill arbeta kvar på ett sådant företag år efter år? Det kan knappast vara hälsosamt att som anställd, med en sådan inställning, gå till jobbet var och varenda dag och vara bitter och frustrerad över sin arbetsgivare. Jag arbetar som ingenjör, inom en annan del av flygbranschen, och skulle min nuvarande arbetsgivare börja med någonting liknande, som du beskriver ovan, så skulle min uppsägningsansökan ligga på min chefs skrivbord inom loppet av några minuter.

Världen är full av möjligheter, åtminstone om man tänker utanför boxen.

Det är inte naivt, det är realistiskt, och det är så här verkligheten fungerar för de flesta av oss. Titta bara t.ex. på alla barnmorskor som sagt upp sig på grund av arbetsmiljön. Men, de flesta vet vid det här laget att SAS piloter och kabinpersonal tänker och fungerar inte på det sättet. De drar hellre ned hela företaget i grunden än att ta sitt ansvar.
Apart
2021-12-03 19:31:30
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Ja, du som kritiserar Petters inlägg har inte många rätt. Sorglig läsning och blottande okunskap. Vad än ledningen gör så är det på uppdrag av ägarna! Ibland lyckas man inte helt men ägarna vill ha vinst på investerat kapital och då måste bolaget gå med vinst. Vill inte medarbetarna och facken vara med så sätter de sig på tvären.
Kan tyckas vara klokt tills man passerat ett antal red lines. Jag har jobbat massor av år i SAS och vet att ledningen oftast under press givit vika. Den tiden är förbi och jag hoppas att detta blir tydligt för alla som inte vill se verkligheten i ögat. Decennier av eftergifter har givit facken uppfattningen att de leder bolaget och nu måste det vara slut! Kommer man inte framåt så leder det garanterat till en omstrukturering och då blir även de lojala medarbetarna lidande. För de andra blir det deras livs wakeup call.
Kom inte gråtande och tro att facken kan göra något för er då!
@Petter
2021-12-03 15:04:46
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Jo Petter, ledningen bär allt ansvar i ett företag -både i med och motgång.

-Dålig personalpolitik - Ledningens ansvar
-Kringå avtal- Ledningens ansvar
-Dålig schemaläggning - Ledningens ansvar
-Ta sig vatten över huvudet och starta dyra dotterbolag när SAS har enorma likviditetsproblem- Ledningens ansvar
-Att leka med statens och aktieägarnas pengar - Ledningens ansvar
-Att rekrytera dåliga ledare - Ledningens ansvar
- Att inte lyckas komma överens med fackförbunden - Ledningen ansvar
- Dessa strejker där personalen desperat försöker få till en hållbar arbetsituation och att få företaget att följa ingångna avtal - Ledningens ansvar

Fackförbunden finns där för att personalen på stora företag ska kunna organisera sig och att dom för anställdas talan. Annars är vi tillbaka till före krigstiden och dit vill ingen hamna tror jag. Inte ens en sådan naiv gosse som du Petter.
Petter
2021-12-03 09:16:57
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Att ledningen, enligt vissa, kör över sina anställda beror helt enkelt på fackförbundens ovilja till förändringar. Det kan inte ledningen hållas ansvarig för. Kritiken borde istället riktats emot de olika fackförbunden.

Jag håller med om vad ”The Viking” skriver. Anställda som inte inser att detta handlar om SAS överlevnad har kanske ingenting i bolaget att göra utan borde kanske se sig om efter en annan anställning någon annanstans. Fackförbunden och anställda har ingen rätt att försöka hålla SAS som gisslan, eller att försöka få SAS se ut som den onde.

En ordförande som säger att företagsledningen borde avgå, hon borde kanske själv sluta på SAS...
The Viking
2021-12-03 08:42:59
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
SAS personal beter sig mer och mer verklighetsfrånvända.
Tydligen vill dom inget hellre än att SAS blir ett statligt bolag med monopol.Som air Koryo i Nord Korea
Alla anställda som inte vill ta in att det gäller bolagets överlevnad att få till mer flexibilitet och billigare avtal, borde få sparken.

Kanske nödvändigt att stänga ner gamla bolaget och starta nytt.
J
2021-12-02 23:18:18
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Tycka vad man vill om uttalandet men kör man över sin personal som SAS ledning gör, så kommer personalen att köra över ledningen tillslut. Vare sig man vill eller inte.
Krux
2021-12-02 21:40:47
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Har man lyckats vända hela den operativa delen av personalen emot sig har man brustit ganska rejält. Att man dessutom tycks vara helt ointresserad av att göra något åt saken är än värre. Lite som när en hockeytränare får omklädningsrummet emot sig, bara att avgå.
Miljöpartiet och Moderater
2021-12-02 20:46:45
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Det är helt OK tycker de kabinanställda i SAS att andra branscher får organisera sig
och outsourca som dom vill men SAS skall "vara som förr". Helst vill piloter och kabinanställda att det skall lagstiftas så att SAS får monopol och slipper besvärande konkurrens. De tror att SAS är en statlig myndighet som skall erbjuda livlånga anställningar. Helt verklighetsfrämmande.
Abart
2021-12-02 20:30:36
SV: Intervju på Sveriges Radio (SAS)
Sorgligt och patetiskt av SCCA. Visar tyvärr bara att de inte förstår hur ett företag drivs och vilka krav ägarna ställer. Efter många år på SAS inser jag tyvärr att med kollegor som Victoria och SCCA kommer bolaget inte att överleva! Går inte att bedriva ett bolag med sådana medarbetare. Synd dock om alla bra som också dras med i raset!
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn